Kruijswijk: “Verwacht geen problemen met de planning”

maandag 17 juni 2019 om 10:02
Kruijswijk: “Verwacht geen problemen met de planning”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk verwacht niet dat zijn maagproblemen uit de Dauphiné zijn planning voor de Tour de France in de war schoppen. De Nederlander moest halverwege de slotetappe al lossen uit een groot peloton en stapte vervolgens uit de koers.


“Het zat lichamelijk niet echt mee, ik had wat maagproblemen. Ik probeerde zo lang mogelijk erbij te blijven, maar op een gegeven moment was de pijp leeg. Verder aanklampen en mezelf leeg rijden tot aan de finish was niet echt zinvol, zeker niet met het oog op de Tour”, liet Kruijswijk weten aan de NOS. “Toen heb ik besloten af te stappen.”

Mogelijk waren de slechte weersomstandigheden waaronder de renners moesten koersen in de Dauphiné een verklaring voor de maagproblemen. “Ik hoorde dat meer jongens uit het peloton klachten hadden. Bij het ontbijt ging het al niet lekker en op de fiets kon ik weinig eten en drinken. Op zo’n dag wordt het dan vrij lastig. Wil je hier bij de besten meegaan, dan moet je fit zijn.”

Kruijswijk vertrekt nu volgens planning voor twee dagen naar huis om woensdag weer terug te keren naar de Alpen om zich verder voor te bereiden op de Tour. “We koersten bij 30 graden, maar ook bij vijf graden en regen. Misschien had dat zijn weerslag op mijn lichaam. Ik ga nu een paar dagen rustig aan doen. Ik verwacht geen problemen met het vervolg van de planning.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

horsm 17 juni 2019 om 10:05

Nou ben ik heel benieuwd wat @Gilberto hieronder gaat posten…..

Los daarvan: jammer, niet fijn, liever niet, etc. Maar nog niet de rampspoed die gisteren door velen werd verwacht.

tetedelacourse 17 juni 2019 om 10:40

Kruijswijk is zich aan het indekken natuurlijk ;). En nog wat argumentatie uit de dikke duim. Expres ziek gemeld om de verwachtingen te temperen, dat soort verdenkingen.

Ot: Ik moet nog eens kijken of de aanloop Kruijswijk net zo goed is als vorig jaar. Voorlopig heb ik nog geen idee of Steven mee gaat in de tourspelletjes.

Gilberto 17 juni 2019 om 10:40

Nou, aangezien je hier geen kritiek mag leveren op renners, maar vooral moet zaniken over schrijffouten en dergelijke in reacties, en columns en artikelen die niet voldoen aan jullie intellectuele eisen, zal ik niet stouts meer zeggen over ‘zieke’ renners, maar alleen even melden dat er een ‘nietje’ weg moet in de eerste zin…

Gilberto 17 juni 2019 om 10:41

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

tetedelacourse 17 juni 2019 om 10:45

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

Gilberto 17 juni 2019 om 10:48

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

tetedelacourse 17 juni 2019 om 10:51

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

Roberto Chasse-inque 17 juni 2019 om 10:58

edit wf: niet op de man svp

Gilberto 17 juni 2019 om 11:00

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

Roberto Chasse-inque 17 juni 2019 om 11:06

Als jij werkelijk vindt dat Stefan door had moeten rijden met diarree een week voor de Ronde van Frankrijk, dan heb jij geen kaas gegeten van wielrennen, noch (semi-)professioneel gefietst, noch geen enkele voeten in de wieleraarde hebbende.

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

girardengo 17 juni 2019 om 11:06

@Gilberto
Uitvallen is van alle tijden. Denk dat er vroeger zelfs minder renners in een grote ronde aan de finish kwamen. Dat ‘ze’ dat tegenwoordig eerder doen is de vraag. Als er veel uitvallers zijn, zijn de omstandigheden (het weer, een virus) vaak van invloed.

Gilberto 17 juni 2019 om 11:12

Ik roep enkel dat ik vind dat men snel klaagt en afstapt na regen en kou, en dat ik het bijvoorbeeld vermoeiend vind als renners zichzelf, in mijn ogen, in de underdog positie schuiven, zoals Dumoulin.

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

reusjen 17 juni 2019 om 11:24

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

horsm 17 juni 2019 om 11:46

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

martini151 17 juni 2019 om 11:54

Hoewel ik het in de verste verte niet eens ben met wat Gilberto zegt, vind ik de reactie op hem inderdaad heel erg zielig. Het forum is niet bedoeld om allemaal gezellig ja en amen te zeggen. Een klein beetje respect voor andere meningen mag zeker.

Wielrenners hoeven zich dan weer niet af te matten, omdat sommige fans vinden dat ze slap zijn. Als het doel de Tour is, ga je jezelf niet uit elkaar trekken in een rondje eerder. Vroeger stapten de renners later af, aar dan zaten ze ook tot de huig toe vol met pillen en andere troep. De tijden veranderen nou eenmaal.

Gilberto 17 juni 2019 om 12:01

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

Brummel 17 juni 2019 om 12:13

de ad hominem vind ik jammer horsm, want dan krijg je van dit soort discussies waarin men de eerder ingenomen posities voor de zoveelste keer inneemt.

horsm 17 juni 2019 om 12:46

@Brummel, ja daar heb je gelijk in. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de persoon van zijn fouten leert als hij er op gewezen wordt. @Gilberto verwoordt zich inn verdediging hierboven al heel wat genuanceerder te verwoorden dan in de trollerige tekstjes van gisteren!

Romāns Vainšteins 17 juni 2019 om 13:26

Edit redactie: Blijf on-topic reageren s.v.p

Wielert 19 juni 2019 om 04:09

Ik baal zo dat ik dit niet terug kan lezen

Witte Trui 17 juni 2019 om 10:10

Fijn om te horen dat er ‘beperkte’ fysieke problemen zijn. Ik kijk namelijk erg uit naar zijn Tour met het zwaartepunt in de derde week.

52voor11achter 17 juni 2019 om 10:14

Laten we hem maar vergeten voor nu, dan valt het des te meer op als hij er gewoon weer blijkt te staan in de derde week en inderdaad het podium haalt in de Tour.

Ik heb waardering voor zijn toewijding, herstelvermogen en voorbereiding. Het zou mij niet verbazen als hij nog eens een grote ronde zou winnen in de komende jaren.

Wheely 17 juni 2019 om 10:19

Procentueel ligt hij in ieder geval perfect op schema!

Geit in mijn Kelderman 17 juni 2019 om 10:25

Edit redactie: Niet op de man spelen graag

Gilberto 17 juni 2019 om 10:45

Wat was er zo ongegrond aan? Ik blijf vinden dat ze er tegenwoordig te snel de brui aan geven, that’s all. Doe toch eens niet zo hysterisch

ThorHushovd 17 juni 2019 om 11:44

Gilberto, eigenlijk verdient Geit imK geen reactie van je: kinderachtig uit de tent lokken. Helaas hap je. En dan wil Geit imK waarschijnlijk ook gaan zeuren dat je weer hetzelfde post en lezen we eenzelfde ‘Roberto’ en ‘Tetedelacourse’ posting cyclus als hierboven.
@Gilberto, houd de eer aan jezelf en reageer niet op al deze kinderachtige posts. Zij zijn blijkbaar erg veel met jou bezig, terwijl ze je liever niet zien (als ik dat mag opmaken uit hun reacties). Tja, is dan toch hun probleem? Ik denk dat je je punt hebt gemaakt – en overigens geheel terecht je mening geeft. Niet meer / niet minder. We maken heel WF onnodig moe op deze manier.

Roberto Chasse-inque 17 juni 2019 om 10:56

Ik kan mij deels vinden in de geformuleerde kritieken ten aanzien van de feiten. Derhalve kunnen we middels deze verklaring kennis nemen van de ernst van de situatie van Steven Kruijswijk. Steven Kruijswijk zal hierdoor verzwakt aan de Ronde van Frankrijk verschijnen en zal derhalve op een ogenschijnlijke wijze het onderspit delven jegens rijders zoals Nairo Quintana, Wout Poels, Geraint Thomas, Adam Yates, en (wellicht) Romain Bardet. Waarom? Dat is feitelijk te beschouwen vanuit wetenschappelijk oogpunt. Maag-darmproblemen (kortweg: diarree (latijn: alvi profluvium)) heeft een slechte invloed op de explosiviteit. En de explosiviteit van Stefan is al matig. Heeft vorig jaar natuurlijk goed kunnen profiteren van Roglic en heeft in zijn schaduw top 5 gereden, maar denken jullie echt dat hij dat had gereden zonder Roglic als kopman? Dan hebben jullie en ik een andere koers gezien.

-EDIT: naam van renner gecorrigeerd-

Random wielerliefhebber. 17 juni 2019 om 11:12

Simon Jates doet hier niet mee, Adam Jates ook niet en Adam Yates is net zo goed als Kruijswijk ziek.

Dat Kruijswijk nu wat ziekjes is maakt weinig uit, waren sowieso enkele dagen rust gepland na de Dauphine. Als hij binnen die paar dagen weer de oude is komt het helemaal goed.

Ik stoor me een beetje aan je taalgebruik, onzin uitgekraamd met dure woorden word niet opeens waarheid.

Roberto Chasse-inque 17 juni 2019 om 11:26

Je hebt gelijk. Het is natuurlijk Adam Yates. Terecht punt van kritiek op mijn bijdrage.

reusjen 17 juni 2019 om 11:28

Wat is dit voor pseudo-intellectueel gelul? Hij heet trouwens Steven.

Kelder is de Man 17 juni 2019 om 11:35

Haha.. praat even normaal.. Dan lees ik liever Koos Verrek, die zegt nog meer in 5 halve woorden.

martini151 17 juni 2019 om 12:02

Inderdaad onnodig taalgebruik, maar buiten dat begrijp ik ook niet echt hoe Kruijswijk heeft geprofiteerd vorig jaar? Wil je daarmee zeggen dat zonder Roglic, hij geen 5e was geworden? Dan waren mannen als Landa, Martin, Quintana, etc. spontaan sneller geweest?

Paul4566 17 juni 2019 om 18:47

Sterker nog, dan had hij top 4 gereden ;)

Allardje 17 juni 2019 om 10:59

Edit redactie: Bedankt, is aangepast

achterhoeker 17 juni 2019 om 11:05

Neem aan dat ze actief bezig zijn om de oorzaak te vinden en hier slim op inspelen…
Achteraf misschien toch je kopman die nergens meer voor reed helemaal niet te laten starten als het ontbijt niet goed valt…

MrKennedy85 17 juni 2019 om 11:21

Ik ga niet mee in de nogal vergaande conclusies van Gilberto maar ik ben het wel eens met het feit dat er soms wel eens wat kritischer naar bepaalde elementen gekeken mag worden.

Een van de zaken die mij, ondanks de successen van TJV de laatste jaren op valt is dat ze er vaak op de écht belangrijke momenten toch telkens net niet bij zitten (Tour vorig jaar als prettige uitzondering). Roglic wint bijv. alles het hele jaar met overmacht maar is in de giro net niet. Van Aert rijdt geweldig in de voorjaarskoersen maar is in de RvV en Roubaix net wat minder (deels door wat pech). En zo zijn er talloze voorbeelden van teleurstellende resultaten in de grootste koersen.

Soms heb ik het idee dat de TJV renners te lang op een hoge piek (moeten) rijden terwijl andere ploegen een expert zijn in het extreem laten pieken op hele specifieke momenten. Ik snap dat het wat off topic is tov de inhoud van het artikel maar ik wilde het toch even delen.

horsm 17 juni 2019 om 11:55

Roglic wint toch twee etappes in de Giro en staat op het podium? Denk je niet dat je de lat te hoog legt en daarvoor steeds teleurgesteld bent?

Verder mag iedereen het slap vinden dat een zieke renner doorfietst in een voorbereidingskoers naar de Tour toe, maar ik vind het een verstandige beslissing.

Witte Trui 17 juni 2019 om 12:57

De conclusie ‘vaak net niet’ op de belangrijke momenten is er wellicht meer een qua gestegen verwachtingsniveau. TJV haalt dit jaar in de 1e grote ronde 2 etappeoverwinningen en een podiumplaats. Dat had men nog niet eerder. TJV kwam aanmerkelijk beter voor de dag in het klassieke voorjaar. Dat had men afgelopen jaren niet. TJV wint met Roglic 3 WT- etappekoersen (100% score). Volgens mij mag je van deze ploeg verwachten dat ieder jaar een stapje beter gaat. Dat maken zij dit jaar – tot heden – wat mij betreft waar (al had ook ik graag een Giro- winst of podium in monument gezien).

Geit in mijn Kelderman 17 juni 2019 om 11:23

Die gaat er gewoon staan hoor in de Tour. Wel grappig hoe de waan van de dag hier regeert. Fuglsang die een keer in zijn hele leven top-10 heeft gereden in een grote ronde (ook al 6 jaar geleden), wordt door sommigen als topfavoriet gebombardeerd en Kruijswijk, die de laatste jaren vaste prik is in de top-10 waar die ook rijdt, gaat het lastig krijgen omdat hij drie weken van tevoren een griepje onder de leden heeft.

reusjen 17 juni 2019 om 11:45

Ik vraag me wel af of het slechte weer de oorzaak is, aangezien hij die dag ook niet goed was. Het zou kunnen dat de ziekte toen al in zijn lijf zat wat een verklaring zou zijn voor zijn mindere optreden in de rit die Poels won.

horsm 17 juni 2019 om 11:58

Hij zei zelf dat hij slecht presteerde omdat hij door de kou bevangen is. Dat zou niet raar zijn, hij is nl nogal mager (of liever, ‘hij staat scherp’)

Veloburto 17 juni 2019 om 11:57

Dames, dames, laten we het wel gezellig houden op WF en niet teveel kibbelen!

Gilberto 17 juni 2019 om 12:12

Ik vind dit een nogal vrouwonvriendelijke reactie :)

attickfan 17 juni 2019 om 13:02

Komt allemaal door Kiki Bertens.

eef Dolman 17 juni 2019 om 12:00

Misschien andere kok in Giro hadden renners ook last van hun maag

Brummel 17 juni 2019 om 12:14

nonsens. een mild buikgriep virusje heerst

Luke 17 juni 2019 om 13:40

Maag- en darmklachten komen regelmatig voor als er in de regen gekoerst wordt. In het peloton ontkom je er dan eigenlijk niet aan dat je viezigheid van de straat naar binnenkrijgt. Verstandig om dan even uit te zieken en je te richten op de tour.

Markjow 17 juni 2019 om 14:51

Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Dat, in combinatie met de koud, kan er voorzorgen dat je verteringsgestel even van slag is. Als dat het is, zal die zich binnen enkele dagen weer helemaal goed voelen en kan Steven verder gaan met de opbouw richting de Tour. Overdreven gedoe allemaal in de reacties… Kruijswijk zal er gewoon staan!

Titaantje 17 juni 2019 om 18:19

Linksom of rechtsom, en alle discussie ten spijt, maag- en darmklachten in de voorbereiding op een grote ronde zijn geen voordeel.

vanSpringel 18 juni 2019 om 14:23

Even alle gekheid op een stokje.
Maag- en darmklachten zijn van alle tijden, zie: https://www.youtube.com/watch?v=GtTEIFOEJHY