Kruijswijk valt aan: “Goed voor mijn zelfvertrouwen”

Door , zaterdag 8 september 2018 om 18:25
Kruijswijk valt aan: “Goed voor mijn zelfvertrouwen”

foto: Sirotti

Steven Kruijswijk maakte indruk in de veertiende etappe van de Vuelta. De Nederlander viel aan het begin van de loodzware slotklim aan en eindigde uiteindelijk op een zesde plaats in de daguitslag. In het klassement steeg hij met stip; Kruijswijk staat nu vijfde op 1 minuut en 23 seconden van Simon Yates. Tegenover de camera van de NOS vertelt hij: “Dit is heel goed voor mijn zelfvertrouwen omdat andere mannen dit werk vaak beter kunnen.”


De gehele slotklim was de LottoNL-Jumbo-renner prominent aanwezig in het groepje der favorieten. De eerste kilometers reed hij zelfs in de aanval. Daarover zegt hij: Ik viel een beetje aan in een opwelling, want ik wilde mijn ritme en tempo zoeken. Het was fijn dat ik niet achter andere de mannen moest inhouden. Op het laatst hield ik nog een beetje in. Daardoor kon ik later beter mee.”

Morgen wacht opnieuw een bergrit, waarna na de rustdag een tijdrit gepland staat. Gemotiveerd kijkt de Brabander vooruit: “Het is een goed teken dat ik zo meedoe. Morgen komt er weer een lastige dag aan. Als die goedgaat, kijk ik uit naar de tijdrit na de rustdag.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Tinus1984 8 september 2018 om 18:30

Met bennet heeft hij er nu wel een mooie knecht bij.

ghostwriter 8 september 2018 om 18:31

Dan zou Bennett na de rustdag wel sterker moeten zijn dan nu want anders heeft Kruijswijk niet zo veel aan hem.

ghostwriter 8 september 2018 om 18:37

Van de huidige top zes geef ik iedereen nog een goede kans om deze Vuelta te winnen. Valverde en Kruijswijk zullen dan wel hopen dat Quintana, Simon en Lopez een matige tijdrit rijden en zelf een goede tijdrit rijden.

Kelder is de Man 8 september 2018 om 18:38

Had m zo de rit gegund.

Explorer 8 september 2018 om 19:00

Ik hoopdat Steven een dijk van een tijdrit rijd. Dan kan hij zeker op het podium komen. En dat lastste zou hem zo gegund zijn!

Jotto-Lumbo 8 september 2018 om 19:21

Hij heeft wel heel erg veel verwachtingen van de tijdrit van dinsdag. Ik hoop heel erg dat ze uitkomen, maar ik snap niet zo goed waar ze vandaan komen. In vorm kan Kruijswijk een degelijke tijdrit neerzetten. Maar veel beter dan Yates, Valverde, Izagirre en Uran? Op Quintana, Lopez, Mas gaat hij wsl wel wat tijd pakken maar dat zal ook niet het verschil gaan maken denk ik.

Hopelijk kan hij morgen weer bij de beste mee en na de tijdrit stevig in de top vijf staan!

ghostwriter 9 september 2018 om 02:55

Kruijswijk heeft een goede dag van zichzelf en een slechte dag van Quintana en Lopez nodig. Als dat gebeurd komt een podiumplaats heel dicht bij.

Jopie 8 september 2018 om 19:51

Wat gun ik deze man een mooie bergetappe in een grote ronde. Dat ontbreekt nog wel een beetje op zijn palmares tot nu toe. Voor de rest een aanzienlijke kans dat hij na deze Vuelta in elke grote ronde top 5 heeft gereden. Iemand enig idee wie de laatste Nederlander was die dit presteerde?

AndriesW 8 september 2018 om 21:02

Kruijswijk is al één van de weinige Nederlanders die top 10 heeft gereden in elke grote ronde. Alleen Breukink, Mollema en Dumoulin deden dit ook. Breukink werd ‘slechts’ 7e in de Vuelta van 1993 en Dumoulin zakte laat naar de 6e plaats in de Vuelta van 2015.

Het antwoord op jouw vraag is dus: Kruijswijk zou de eerste zijn.

ghostwriter 9 september 2018 om 02:57

@AndriesW
Als Kruijswijk de eerste Nederlander wordt die in elke grote ronde een top vijf klassement heeft gereden zou dit natuurlijk erg knap zijn. Dat alleen al lijkt mij een prachtig doel.

horsm 8 september 2018 om 20:07

Wat komt Steven ontspannen over in het interview, zeg.

Lennimator 8 september 2018 om 22:33

Dit is echt goed op dit parcours. Wat een klasbak. Hij wordt alleen maar beter. Hij kent zijn fysiek.

Jibi 9 september 2018 om 00:47

Kruijswijk is een bescheiden renner. Nooit veel ophef, maar wel uitstekende prestaties.