Kruijswijk over komst Dumoulin: “Af en toe vechten voor je plek”

donderdag 22 augustus 2019 om 20:13
Kruijswijk over komst Dumoulin: “Af en toe vechten voor je plek”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk was dit jaar nog de onbetwiste leider van Jumbo-Visma in de Tour de France, maar de Nederlandse WorldTour-ploeg rekent vanaf komend seizoen ook op Tom Dumoulin. “Een uitstekende versterking”, zo reageert Kruijswijk voor de camera van de NOS. “We zullen het volgend jaar zo goed mogelijk moeten invullen.”


Kruijswijk wist dit jaar als derde te finishen in de Ronde van Frankrijk, maar zijn toekomstige ploeggenoot Dumoulin eindigde vorig seizoen nog als tweede in de Franse ronde. Bovendien won de Limburger in 2017 de Giro d’Italia. En dan is er ook nog Primož Roglič, die dit jaar op het eindpodium stond van de Ronde van Italië.

De grote vraag is of het teammanagement iedereen tevreden kan houden. “We zijn de laatste jaren bezig om als ploeg sterker te worden”, zo vertelt Kruijswijk. “Daar horen zulke (Dumoulin, red.) renners bij. We gaan volgend jaar kijken hoe we het gaan invullen en wat het voor mij betekent. Ik ga me er nu niet druk om maken.”

“De ploeg wordt gezonder en sterker”
“Ik wil me eerst focussen op de Vuelta, die we als ploeg willen winnen. Ik ben niet bezig met volgend jaar”, aldus Kruijswijk, die Jumbo-Visma alsmaar sterker ziet worden. “Ik heb persoonlijke ambities, maar Tom heeft ook zijn ambities. Het was een verrassing toen we de geruchten hoorden over zijn mogelijke overstap.”

“Het is afwachten hoe het volgend seizoen uitpakt, maar de ploeg wordt gezonder en sterker met Tom. Het maakt de interne concurrente sterker. Je ziet het overal. Je moet af en toe vechten voor je plek”, zo besluit de renner uit Nuenen.

Dit artikel delen:

46 Reacties

xistnc 22 augustus 2019 om 20:23

Nuchter, vooral.

Borsje 22 augustus 2019 om 20:25

Als WF het bestand foto’s van Cor Vos toch niet had, Gave foto weer.

ti-raleigh 22 augustus 2019 om 20:32

Ik raad iedereen aan om het interview te bekijken. Lichaamstaal zegt ook iets !

jooprioolpijp 22 augustus 2019 om 20:40

Heb ik net gedaan. Ik zie geen verschil tussen wat hij zegt en wat hij uitstraalt. In geen enkele taal zegt hij joepie!, maar ik zie en hoor wel iemand die de realiteit (h)erkent. Uiteraard is wat hij zegt mede mogelijk gemaakt door de afdeling PR.

kielabokki 23 augustus 2019 om 06:32

Op het podium in Parijs was de eerste keer dat je bij Kruijswijk ander non-verbale communicatie zag dan zijn gebruikelijke. Eigenlijk is dat nog een grotere tekortkoming als kopman dan het ontbreken van explosiviteit.

Als uithangbord relatief weinig waard.

Bazzz 22 augustus 2019 om 20:32

Hij kan volgend jaar mooi knechten!

limburgia 23 augustus 2019 om 10:11

Als dat maar goed gaat !

Lucas1234 22 augustus 2019 om 20:39

3 kopmannen en 3 grote rondes per seizoen, verwacht dat alle 3 kopman zal zijn in 1 van de 3 rondes en ook eenmaal de andere kopman zal moeten bijstaan. Grote vraag is die welke ronde zal gaan rijden, denk dat ook vooral zal afhangen van het aantal tijdrit kilometers en aankomsten bergop. Uit de woorden van de ploegleiding zal toch vooral de tour prioriteit hebben. Ik verwacht het volgende;

Kruiswijk kopman in de Giro met Roglic als schaduwkopman.

Dumoulin kopman in de tour met Kruiswijk als schaduw kopman.

Roglic kopman in de Vuelta met Dumoulin als schaduw kopman.

Ben ook benieuwd naar de plannen met Groenewegen. Met een volledige klassement ploeg zal er in sommige rondes wellicht geen ruimte zijn voor sprint ambities.

jooprioolpijp 22 augustus 2019 om 20:43

Eens met je analyse, behalve de laatste zin. Ik denk niet dat ze het risico durven te nemen 100% voor een klassement te gaan. Met 2 klimmende kopmannen en 2 man support voor de bergen, 2 voor de heuvels en vlakkere dingen (WvA, Martin etc.) en een sprinter + leadout ben je een heel eind.

Lucas1234 22 augustus 2019 om 20:49

Klopt natuurlijk ook, al zal je met deze kopmannen (zonder echte punch) in de bergen zo goed mogelijk moeten zitten met zoveel mogelijk ondersteuning, wat ook Sky/Ineos veel overwinning heeft opgeleverd. Groenewegen is overigens wel een renner die zelf wel zijn weg kan vinden bij de sprints ook zonder leadout. Hij heeft vooral iemand nodig om hem over de bergen te helpen.

kelderfan 22 augustus 2019 om 20:53

Ik denk, dat Roglic en Dumoulin de TdF gaan betwisten. Roglic heeft nu de Giro gedaan.
Kruijswijk en Bennett zullen volgend jaar wel de Giro gaan rijden. Kruijswijk in goede doen kan meedoen om de hoofdprijs in de Giro.
Clement geeft ook aan in zijn analyse dat Groenewegen in deze niet meegaat naar de TdF. Van Aert en Teunissen kunnen die rol overnemen.

Lucas1234 22 augustus 2019 om 20:59

Roglic in de tour is ook een zeer reële optie, heeft dit jaar natuurlijk de tour niet gereden en zal dat graag doen. Dit seizoen wel 2x uitgespeeld als kopman, de grote vraag dan natuurlijk, zou Roglic met dat in het achterhoofd evt een andere kopman volledig kunnen ondersteunen.

kelderfan 22 augustus 2019 om 21:04

Het zit er dik in, dat Dumoulin en Roglic gaan kijken wie er best voorstaat, zoals Kruijswijk en Roglic dat vorig jaar hebben gedaan in de finale en zoals Ineos dat heeft gedaan met Thomas en Egan Bernal. Dat werkte heel goed.

Cochise 22 augustus 2019 om 21:06

Bennet zijn ze toch met alle mogelijke middelen naar de uitgang aan het begeleiden?

fietsvriend 22 augustus 2019 om 21:31

@Cochise, hoezo? Prima meesterknecht toch.

Samlambeej 22 augustus 2019 om 21:35

@Cochise
Bennett heeft nog een contract t.e.m. 2021.

Cochise 22 augustus 2019 om 23:02

Toch een publiek geheim dat hij dat laatste contractjaar niet meer wil uitdoen. En aan de manier waarop ze hem in de Tour behandeld hebben te zien zouden ze dat van de ploeg uit niet eens zo erg vinden.

Jungle Man 23 augustus 2019 om 00:10

Laat ik nou net wel een fan van Bennett zijn. Die kerel is goede reclame voor een sponsor door zijn toegankelijkheid

VerstandOpNul 22 augustus 2019 om 21:00

Vechten om de plek van meesterknecht, neem ik aan dat hij bedoelt..

mooiman 22 augustus 2019 om 21:16

Kruiswijk heeft dit jaar in de TdF het maximale gepresteerd. Als hij even nadenkt dan weet hij dat ook

Panache 22 augustus 2019 om 21:36

Het verband tussen eindklassering en prestatie (vorm/wattage) staat niet zo vast als jij beweert. Je hoeft niet perse een betere renner te worden om van 3 naar 1 te stijgen.

west 22 augustus 2019 om 21:21

Vooralsnog mag Dumoulin eerst even weer een fatsoenlijk voorjaar rijden voordat Kruijswijk en Roglic zich zorgen hoeven te maken.

Panache 22 augustus 2019 om 21:33

In zijn beste twee seizoenen reed Dumoulin geen sterk/overtuigend voorjaar.

kielabokki 23 augustus 2019 om 06:34

En waarom eigenlijk?

west 23 augustus 2019 om 07:41

Hij heeft dit jaar door omstandigheden geen deuk in een pakje boter gereden.. Dus het lijkt mij logisch dat hij eerst weer iets laat zien voordat men hem boven Kruijswijk en Roglic plaatst?

kielabokki 23 augustus 2019 om 08:06

Roglic wellicht ja, kruijswijk neuh. En laat Dumoulin zich maar op een grote ronde richten, die hoeft zich helemaal niet meer te bewijzen.

Als hij en de ploeg een programma incl. voorjaar verstandig achten prima, maar zonder net zo prima.
Ik zie nul redenen om hem koersen te laten rijden enkel om de hiërarchie binnen de ploeg te bepalen. Die is namelijk al duidelijk.

Panache 23 augustus 2019 om 08:07

Je hoeft een ploeg niet te overtuigen in een wedstrijd. Data uit trainingen zeggen (bij Dumoulin) heel veel. Kijk de historie maar eens na vanaf de uitval in Tour 2015 (prestaties Vuelta 2015) en daarna.

west 23 augustus 2019 om 08:23

Ik noem het woord wedstrijd nergens. Het gaat erom dat ze een renner met een vreemde doorslepende blessure hebben aangetrokken. Het zal niet de eerste zijn die na een half jaar aankneuzen zijn niveau niet meer haalt. Misschien is dat doendenken, maar dan heb je ook nog het mentale gat waar ie uit moet kruipen… Ik vindt het te makkelijk op Kruijswijk af te schrijven op basis van een Tour en een Giro een seizoen geleden terwijl er met Dumoulin van alles is gebeurd. En er gaat nog wel meer boven tafel komen, want die gasten bij Sunweb spindokteren alles.

Brabander 23 augustus 2019 om 09:11

Wel eensch met west hoor. Na zo’n weggegooid jaar (en ja, dat is door omstandigheden, maar feit is wel dat-ie daardoor totaal niets gepresteerd heeft) is het altijd weer afwachten of iemand weer op zijn oude niveau terugkomt. Ik heb zottere dingen gezien

Panache 23 augustus 2019 om 10:10

Oké West, je hebt het nu over Kruijswijk afschrijven om Dumoulin het kopmanschap te geven zonder zekerheid dat Dumoulin weer een 2017/2018 niveau heeft. Ik denk dat vrijwel iedereen dat raar zou vinden. Natuurlijk gebeurt dat niet. Daar heeft toch niemand enig belang bij…

kielabokki 23 augustus 2019 om 10:12

Maar Jumbo zal daar ook wel uitvoerig mee bezig zijn geweest vooraleer er iets getekend werd. Hebben een staat van dienst op het gebied van renners testen, al is dat wat anders.

Ik kan me niet voorstellen dat Jumbo een gok neemt. En we moeten ook niet overdrijven, het is allemaal niet zo mysterieus die blessure. Dat is ook vooral iets wat Sunweb en wij reageerders op WF hebben gecreëerd. Het is niet dat hij voor halfdood heeft gelegen. Paniekvoetbal van de ploeg, want hij moest en zou toch wel ergens in een grote ronde verschijnen. Hadden gewoon hun verlies moeten nemen, en de blik op realistische doelen.

Johnny7 22 augustus 2019 om 21:55

Volgend jaar zal Kruijswijk de Giro doen en Dumoulin met Roglic de Tour. Dus volgend jaar hebben ze al geen last van elkaar dus voor Kruijswijk is er niets aan de hand.

stephano 22 augustus 2019 om 23:00

Als ze fit zijn, rijden ze denk ik alle drie de tour. Roglic heeft nu door ziekte teveel moeten geven in de Giro anders was hij er ook bij geweest in Brussel. Wie Giro en wie Vuelta hangt waarschijnlijk af van vorm en parcours. Dat is nog even afwachten.

fietsvriend 22 augustus 2019 om 23:44

In datzelfde NOS artikel, zegt Gesink (zie nergens een video) in mijn ogen iets veel interessanters, wat hint ie nou op een eventueel afscheid na dit seizoen als deze Vuelta niet lekker loopt? Of lees ik het niet goed/er teveel in:

“Zeker als je naar de toekomst van deze ploeg kijkt”, zegt Gesink. “Met Tom erbij staan we bij elke grote ronde met één of twee toppers aan de start die echt om de knikkers mee gaan doen. En we hebben Dylan (Groenewegen) voor de sprint. Dus het, ik zou haast zeggen een beetje rondrijden en kijken of we een ritje kunnen pakken, lijkt voorbij. Daar heb ik ook niet zo’n probleem mee. Ik kom terug na een blessure, en ik vind het helemaal prima om drie weken te rijden voor die jongens. Als ik er met goede benen een Vuelta op heb zitten, kunnen we het nog eens over volgend seizoen hebben. Maar het is nu nog een beetje vroeg om echt conclusies te trekken.”

Stoempen 22 augustus 2019 om 23:58

Volgens mij heeft ie het meer over eventueel kopmanschap in sommige koersen voor volgend jaar

fietsvriend 23 augustus 2019 om 00:01

@stoempen ging mij vooral om die zin als ie met lekkere benen uit de Vuelta kom het nog eens over volgend seizoen hebven.

En als die benen niet lekker uit de Vuelta komen? Geen komend seizoen?

Lapjestrui 23 augustus 2019 om 00:19

Ik las het ook als voorsorteren op een mogelijk afscheid (mochten de benen niet meer willen in de Vuelta). Gesink is het grote vraagteken me dunkt. Hopen dat hij er voor de 860e keer bovenop komt en als senior nog wat gloriejaren kan meemaken!

fietsvriend 23 augustus 2019 om 00:27

@lapjestrui stel je voor, Gesink toch geknakt – onvoorstelbaar eigenlijk.

debarreman 23 augustus 2019 om 06:35

Gesink heeft het over zijn vrije rol als rittenkaper in een grote ronde. Die rol verdwijnt als je voor winst gaat. Dit gaat niet over stoppen.

Romāns Vainšteins 23 augustus 2019 om 09:39

Gesink is natuurlijk de ideale bergkapitein, in gepaste vorm zit die gewoon bij de tourploeg.

Jungle Man 23 augustus 2019 om 00:13

Al met al hebben we TJV weinig gezien in de voorjaarsklassiekers

Marszzz 23 augustus 2019 om 08:21

Ja nou, wie is Wout Van Aert nou?

Jan Blokland 23 augustus 2019 om 07:13

Al met al zal het verloop in een wedstrijd vanzelf uitmaken wie kopman wordt. Dat zie je bij Ienos (lees Thomas), bij Movistar ( lees Carapaz), Mitchelton (lees S. Yates). Zo zal dat ook gelden voor Jumbo Visma. Ze hebben nu een mooi team dat kan strijden tegen Ienos. Dat is goed voor het wielrennen, alhoewel andere ploegen daar wellicht anders over denken. t' Ja, geld speelt nou eenmaal een grote rol. Maar dat is overal mee. In iedere sport.

boltthrower 23 augustus 2019 om 10:19

Dit denk ik ook. Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan als blijkt dat Roglic er (iets) beter voor staat dan Dumoulin.

debarreman 23 augustus 2019 om 11:31

Roglic heeft m.i. meer gogme dan Dumoulin. En kan, zeker als hij dat in de training onderhoudt, bergop beter counteren (zie Romandië 2018 met Bernal) of demarreren dan Dumoulin. Voor Roglic vind ik dit zeker geen negatief scenario.

Qua tijdrit is Dumoulin nog wat beter, schat ik in. Hangt er dus vanaf wanneer de tijdrit (en hoe lang die is) opduikt in het etappeschema (voor of na de bergen). Is die vóór de eerste bergetappes, dan kan een Dumoulin een voorsprong pakken op Roglic en daarmee een meer beschermde positie afdwingen.

FDJ 23 augustus 2019 om 11:45

Als iets de afgelopen jaren in de Tour duidelijk is geworden, is het dat je rustig met meerdere mannen een goed klassement kunt rijden.

Alleen Movistar lijkt de rijen niet gesloten te krijgen.

2017 1. Froome 4. Landa
2018 1. Thomas 3. Froome
2018 4. Roglic 5. Kruijswijk
2019 1. Bernal 2. Thomas

Kruijswijk lijkt mij naast Dumoulin de ideale man. En ik zou het heel verstandig vinden beiden vol in de Tour in te zetten. Roglic kan dan op herkansing gaan in de Giro. Ik kan me voorstellen dat hij daar een open rekening heeft staan.