Kruijswijk over extreme hitte: “Best apart dat we doorgaan”

dinsdag 23 juli 2019 om 18:27
Kruijswijk over extreme hitte: “Best apart dat we doorgaan”

foto: Cor Vos

De zestiende etappe van de Tour de France ging over relatief vlakke wegen naar Nîmes, maar toch was het een loodzware dag voor de (klassements)renners, met temperaturen van ruim dertig graden Celsius. “Het is best apart dat we doorfietsen, aangezien het toch code oranje is”, zo luidt de eerste reactie van Steven Kruijswijk.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Ik heb niet de oplossing, maar je ziet overal maatregelen”, zo laat de kopman van Jumbo-Visma weten in gesprek met de NOS. “Het was bij de start al ontzettend zweten, wat me niet helemaal gezond lijkt. Het is wellicht een idee om etappes in te korten, of om vroeger te starten.”

“Ik snap dat het niet makkelijk is, maar we moeten in de toekomst wel denken aan de gezondheid van de renners. Het moet wel verantwoord blijven, want dit lijkt me niet gezond”, aldus Kruijswijk. “Hier is bijna niet tegenop te koelen en te drinken. Je moet jezelf goed verzorgen en verstandig met je krachten omgaan.”

Ondanks de extreme hitte wist Kruijswijk zonder problemen in het peloton te finishen. De 32-jarige klimmer eindigde als 27e in de daguitslag, waardoor hij zijn derde plaats in het klassement wist te behouden.

Dit artikel delen:

60 Reacties

KimJungPoels 23 juli 2019 om 18:31

Dit weer is er toch best wel regelmatig in de Tour en de Vuelta?

Edit: Ah in het artikel staat ruim 30 graden, maar ik hoor ook dat het richting 40 ging. Dat maakt het wel een ander verhaal.

0
RodyTur10 23 juli 2019 om 18:33

Ik denk dat je door de klimaatverandering moet nadenken of je überhaupt nog wel sportevenementen in de zomermaanden kunt blijven organiseren.

Wimbledon, Tour de France, EK of WK voetbal. Beter geschikt om dat in de herfst te doen (september/oktober) dan in die bloedhete zomers van tegenwoordig.

Het gras bij ons is bruin uitgeslagen, de verwoestijning begint verdomme al in je eigen voortuin.

0
mentsjov 23 juli 2019 om 18:38

Och jee, ik wist niet dat GroenLinks ook wielrenfans had.

0
52voor11achter 23 juli 2019 om 18:48

@Mentsjov
Heeft werkelijk niets met groen links te maken.

Klimaatverandering is een gegeven en daar moeten we iets aan doen. Als jij door wetenschap onderbouwde feiten links vindt dan heb je nog een lange weg te gaan.

0
AndriesW 23 juli 2019 om 19:20

@52voor11achter
Het gaat om het gebrek aan nuance. Zinsneden als ‘die bloedhete zomers van tegenwoordig’ en de anekdotische slotopmerking van RodyTur10 hebben weinig met wetenschap te maken.

0
Pietspeed 23 juli 2019 om 19:21

Klimaatverandering is één grote leugen waar n.b. 99% van de klimatologen het over eens is, althans voor zover veroorzaakt door de mens. Google er maar ns flink op los ipv van politiek correcte staatspropaganda dagelijks te horen waar een giga verdienmodel aan hangt voor multinationals, etc, en te betalen door burger. Na het klimaat komt de waterschaarste. Dit overigens off topic…

0
52voor11achter 23 juli 2019 om 19:52

@Pietspeed

Nee, het is louter toeval dat de laatste 30 jaar de temperaturen steeds hoger worden en we record na record breken. Ik weet niet welke wetenschappelijke artikelen jij leest maar als je daadwerkelijk google goed zou gebruiken zou je kunnen zien dat de kennis dat klimaatverandering door de mens komt niet omstreden is in de wetenschappelijke wereld.

0
TheBFG 23 juli 2019 om 20:00

@pietspeed Je maakt jezelf volstrekt belachelijk. De aarde is zeker ook plat?

0
Mos 23 juli 2019 om 20:08

@Pietspeed volgens mij zit je beetje in een bubble, misschien je cookies eens verwijderen?

0
mypos 23 juli 2019 om 20:44

@ Mentsjov

Zelfs de Partij voor de Dieren heeft wielerfans!

Trouwens mbt de klimaatverandering is wel of niet door menselijk ingrijpen het belangrijkste stuk. En daar kun je zeker een goeie inhoudelijke discussie over voeren!

Net zoals over 911 en of het allemaal zo gebeurd is zoals in het officiele rapport staat en de UFO doofpot trouwens. :)

En nee de Aarde is niet plat.

0
Michiel De Rooij 23 juli 2019 om 20:58

Jee. Iedereen weet t zo goed, andersdenkenden sporen niet helemaal. Maar een inhoudelijke discussie voeren over de mens als oorzaak, welke maatregelen kunnen we nemen en hoeveel gaat dat wel niet gaat kosten, hoor je ze niet over. Maar goed, het voordeel vd klimaatverandering is wel dat we de verwarming 8 maanden per jaar uit kunnen zetten.

0
Rowan97 23 juli 2019 om 21:34

Het hitterecord wat donderdag schijnt te gaan sneuvelen dateert uit 1944. Het was toen ruim 38 graden! lijkt mij dus niet een alleen een dingetje van nu!

0
mentsjov 24 juli 2019 om 00:44

@52voor

“Klimaatverandering is een gegeven en daar moeten we iets mee doen”.

Klimaat is idd een gegeven, maar je kan er verdomd weinig mee doen. Die belachelijke CO2 discussie is een farce om mensen in de portomonnee te pakken. Het CO2 gehalte was 250 miljoen jaar geleden veel hoger, logisch ook, want toen groeiden er veel meer planten en bomen op onze aardkorst. Maar nu is het ineens iets wat we kunnen controleren? Klimaat laat zich niet controleren, want het klimaat veranderd nu eenmaal in de loop der tijd. Zelfde geldt voor ijstijden, die komen en gaan, zoiets valt niet te bedwingen. En laat het nu net GroenLinks zijn die (net als jij overigens) erin geloofd dat je het klimaat kan controleren. Beïnvloeden we het klimaat? Jazeker, met zo’n seroo, seroo, seroo, cinqoo procent. Die ik overigens uit mijn betrouwbare wetenschapsbronnen haal. Want de wetenschap waar jij op doelt, belicht maar één kant van de medaille.

Overigens ben ik volledig voor “milieuverandering”. Dit is iets waar we als mensheid wel iets aan kunnen doen. Je blikje gewoon gooien waar het hoort etc. Maar het wezenlijke verschil tussen klimaat en milieu wordt niet door iedereen evengoed begrepen helaas.

0
DirkDeWolf 24 juli 2019 om 01:10

@mentsjov
Oude grappenmaker.
Leuk geknipt en geplakt van obscure websites. En dan maar afwachten wie er hapt.

0
Merlinappa 24 juli 2019 om 07:49

@mentsjov

Ja het klimaat veranderd altijd al, en ja er zijn periodes geweest met meer co2 in de lucht. Maar de crux zit ‘m in het feit dat er nog nooit eerder zo’n bizar snelle stijging van CO2 is geweest. En dat valt geheel toevallig precies samen met de industriële revolutie.

Enneh, waar zijn die bronnen en onderzoeken van jou dan? Graag peer-reviewed ;)

0
Michiel De Rooij 24 juli 2019 om 08:12

Lekker laten gaan Mentsjov. Ze zijn het niet waard.

0
NCK17 23 juli 2019 om 18:34

Eerder starten lijkt mij ook beter, maar de tourorganisatie zal wel niks veranderen.

0
pirazzi 23 juli 2019 om 18:35

Slaven van de weg.

0
illu 23 juli 2019 om 18:38

Euh… het was vandaag toch rond de 36 graden daar?

Lijkt me een vrij normale temperatuur voor zuid frankrijk in de zomer. Of het gezond is is iets anders, maar dit is toch geen vreemde temperatuur voor de tour?

0
Pietspeed 23 juli 2019 om 19:22

Eens

0
Basjee 23 juli 2019 om 19:49

36 is absoluut geen normale temperatuur voor Zuid Frankrijk. Ook niet extreem warm, toegegeven, maar 36 is toch echt niet zomaar een normale temperatuur daar. 31 is gemiddeld de max temperatuur rond deze tijd.

En 36 graden is überhaupt wel een erg hoge temperatuur om 200km in te fietsen.

Etappes vervroegen bij temperaturen van 35 graden of hoger lijkt mij een vrij logische oplossing.

0
limburgia 23 juli 2019 om 20:08

Soms vriest het en soms dooit het dat noemt men het weer .

0
Piet 23 juli 2019 om 22:01

Eens, vrij normale temperaturen voor ZF, maar niet om te fietsen. Anderzijds hoor je nooit over problemen met oververhitting zoals bij hardlopen.

0
lucas14 23 juli 2019 om 18:42

Waarom idd niet starten om half tien of tien uur, en finishen rond de klok van 3. Is misschien financieel minder interessant voor de ASO maar misschien moeten ze meer aan de gezondheid van de renners denken

0
EddyB1958 23 juli 2019 om 22:14

Dat zijn juist de warmste uren van de dag…

0
Merlinappa 24 juli 2019 om 07:50

@eddyb
Meestal loopt de temperatuur tegen het eind vd middag het hoogst op, zo rond 4/5.

0
Dumoulinke 23 juli 2019 om 18:44

Ik kan niet begrijpen dat 14 procent ‘nee’ heeft ingevuld. Ga zelf voor de aardigheid eens 200 km bij 35 à 40 graden fietsen. Alvast gecondoleerd.

0
the student 23 juli 2019 om 19:00

Eerder starten -> alle uitzendschemas raken in de soep
Inkorten -> er zijn contracten met start en finishplaats. Er is al een plan hoe de wegen beveiligd moeten worden. Even een dagje van tevoren een andere route kiezen om in te korten is er niet bij. Dat kan alleen als je omlopen rijdt.

Parcours voorzien van airconditioning?

Voor een gemiddelde zuid europeaan is dit geen extreem weer. Moeten we dan ook stoppen met koersen als het 5 graden is en regent ( dat is extreem weer voor een zuid spanjaard )
Het is nu eenmaal de tour. Dat is de meest veeleisende rittenkoers van t jaar.

0
52voor11achter 23 juli 2019 om 19:20

@thestudent

Je moet nog wel even doorstuderen, want dit is niet normaal weer en ook als het vaker voor zou komen moeten de renners daar weldegelijk tegen beschermd worden. Dit is gewoon niet gezond. De ASO is professioneel genoeg om in hun start/finish contracten uitzonderingen in te bouwen en ook de uitzending zou veranderd kunnen worden. Het lhele leven betaat uit aanpassen aan nieuwe situaties, niet aan het doorgaan met hetzelfde,’ omdat we dat altijd zo deden’.

0
reusjen 23 juli 2019 om 19:42

In dat geval passen de renners zich toch aan aan het warme weer?

0
reusjen 23 juli 2019 om 19:45

Als je fit bent is dat best te doen, ja ik doe het ook. Geen 200 km maar ik ben dan ook geen prof met de hele dag water om over je hoofd te gooien etc. Mensen moeten eens kappen met de verantwoordelijkheid altijd bij een ander te leggen. Als je dit niet verantwoord vindt, dan doe je het niet.

0
Veloburto 23 juli 2019 om 21:59

Als je zelf gaat fietsen, heb je geen ijszakken, 200 bidons, etc. Ze moeten niet zo zeuren

0
KnightBiker 24 juli 2019 om 01:41

@ the student – in de Giro is Het regelmatig van dat Met etappes die ingekort worden etc. De tour moet gewoon voor iedere etappe een paar noodscenario’s maken. Overigens was Het In 2003 Ook extreem warm toen Ik Met een groep de 100 cols tocht fietste: op de fiets was beter dan eraf.

0
Chaba 24 juli 2019 om 07:43

Lekker toeristen tempo, met een beetje wind zit ik dan liever op de fiets dan dat ik wandel. xD

0
skylimit 23 juli 2019 om 18:57

De poll is ook zo lekker subjectief. Geef eerst eens definitie van extreme temperaturen.
Boven 35 graden kan ik mij inderdaad voorstellen dat je aan aanpassingen gaat denken.
Al moeten we die klimaatveranderingen ook weer niet overdrijven.
Ik zal maar niet naar vroeger verwijzen, maar tegenwoordig wordt er wel te pas en te onpas “gezeurd”
Nota bene Kruijswijk, diegene die het best gedijt bij warm weer, zwengelt dit onderwerp nu aan.

0
Andreotti 23 juli 2019 om 18:59

Geen doping, want dat is niet gezond…. (1 vd argumenten, er zijn er natuurlijk meer), maar we laten de heren renners wel gewoon op het heetst van de dag rijden….. je kan er idd ook voor kiezen om wat vroeger te beginnen.
En ja, tuurlijk komt deze temperatuur vaker voor maar dat wil toch niet zegg n dat je niets moet doen ? Vroeger (heel vroeger, geef ik toe) mocht je ook autorijden zonder gordel of fietsen met een mobieltje in de hand om te kunnen appen. Dus nee, dat is geen argument om beter aan de gezondheid van de renners te denken.

0
FrankyCerami 23 juli 2019 om 19:10

Wie heeft het over gezond, als we het over topsport en bijbehorende belangen hebben? Laat aub de heroïek ook blijven. Alleen diegene die het best bestand blijft kan winnen. Anders ga je maar schaken of een andere (binnen)sport beoefenen.

0
Pietspeed 23 juli 2019 om 19:11

Met respect, maar dit is letterlijk en figuurlijk een pollquote van niks.
'Ingrijpen bij extreme temperaturen '
Wat is extreem? Geef een bepaalde temperatuur aan. De Tour wordt al meer dan een eeuw gereden. Alsof het nooit eerder heet is geweest. Uiteraard wordt door organisatie de temperatuur in de gaten gehouden.

0
Peter Lippens 23 juli 2019 om 21:10

er zijn vandaag in 10 Franse regio’s in het zuiden al absolute warmte records gemeten van 41 en 42 graden, dus beweren dat ze al in zo’n hitte gereden hebben is pertinent onjuist, wel erg warme temperaturen tussen de 30 en 35.

0
koos1 23 juli 2019 om 19:19

vroeger starten zou een goede oplossing zijn, maar lijkt lastig te regelen met tijden van doorkomsten, publiek en niet te vergeten een (te)vroege finish qua TV uitzending.
Een lange etappe als morgen zouden ze prima een stuk kunnen inkorten tot ca. 100km. In de startplaats de renners laten tekenen en dan met de bus een stuk rijden om 100km voor de finish te starten.

0
josemanuelfuente 23 juli 2019 om 19:48

En straks zeker ook nog bergen schrappen, als het de Fransen goed uitkomt, zullen ze het misschien ook nog doen!

0
Random wielerliefhebber. 23 juli 2019 om 19:45

Je kan toch juist beter later starten?

Van 12:00-15:00 is het op z'n warmst, als je vroeger start krijg je daar de finale.

Ik zou om een uur of 2 smiddags starten en dan finish je als het al wat afgekoelt is.

Lijkt me ook dat je dan hogere kijkcijfers krijgt, om de huidige finishtijd zijn sommige nog aan het werk.

0
Peter Lippens 23 juli 2019 om 21:06

dat klopt alvast niet, met het zomeruur staat de zon op zijn hoogste punt (bij ons) om 13:45 maar de warmste uren van de dag zijn meestal 2 tot 5 uur later dus tussen 15 tot 19 uur. Op zich logisch, de zon blijft de atmosfeer opwarmen zolang ze hoog genoeg aan de hemel staat. Door ze om 14 h te laten starten zouden de renners net in de heetste uren van de dag rijden, dus helemaal geen goed idee. Beste zou zijn in de frissere ochtenduren starten om tegen 13 uur te finishen maar vrees in de praktijk niet haalbaar, ochtendspits, zendtijden …..

0
Fast Freddy 23 juli 2019 om 19:58

Een etappe als die van vandaag valt nog redelijk mee. Ga maar eens klimmen met dit weer, zonder rijwind bij submax inspanning. Dat is pas ongezond. Echt ongezond.

0
Ward 23 juli 2019 om 20:09

Zoals altijd en overal kan een beetje gezond verstand in deze kwestie geen kwaad. Niemand zit te wachten op renners die instorten door extreme hitte toch?

0
Peter Lippens 23 juli 2019 om 21:01

Denk dat het vooral voor de niet-klimmers, zeg maar de sprinters, een helse karwei zal wordem om in die hitte over al die hoge cols te geraken. Maar ook voor sommige meer getalenteerde klimmers zal die hitte wegen, voor de één al wat meer dan de ander en kan wel eens een doorslaggevende rol spelen dit jaar. Een aspect meer waar we mee rekening moeten houden in deze toch wel erg boeiende Tour.

0
Piet 23 juli 2019 om 22:08

Daar dacht Dylan toch duidelijk anders over…Quote: Gewoon trappen en niet zeiken.

0
sooike 23 juli 2019 om 22:33

In plaats van een motortje een ventilator op de fietsen installeren ?

0
katerkop 23 juli 2019 om 22:50

Zo, poging tot humor? Helaas mislukt.

0
Chaba 24 juli 2019 om 07:44

Ik vind hem wel leuk =)

0
ChassePatat77 24 juli 2019 om 12:35

Topper!

0
Kosmonaut 23 juli 2019 om 23:06

In de Vuelta rijden ze zo vaak in dergelijke temperaturen, wat een gezeur.

0
KnightBiker 24 juli 2019 om 01:50

Door luchtvochtigheid kan Het effect van temperatuur Danzig verschillen. 35 graden of vrieskou In Nederland voel the erger dan bij een landklimaat.

0
Omhoog73 24 juli 2019 om 00:13

Er werd toch de hele week geroepen dat Kruiswijk beter tegen de hitte kon als de gemiddelde renner?

0
Hensie 24 juli 2019 om 05:02

Huiliehuilie. Zomers in Frankrijk zijn nou eenmaal heet. Voorjaarsklassiekers in Vlaanderen kunnen extreem koud zijn. Iets met de tijd van het jaar en de locatie. Dat is altijd al zo geweest.

Ophouden met zeiken en trappen.

0
tifosa 24 juli 2019 om 07:11

Temperaturen boven de 35 graden worden ook in mediterane landen gezien als bedreigend voor de gezondheid. Je wordt dan aangeraden om tussen 12 en 16/17 uur niet naar buiten te gaan, en het ritme wordt verlaagd. Uitstel van de rit tot 15-19 uur lijkt mij het makkelijkst te realiseren, ivm met de logistiek op de wegen (vermijden van de ochtendspits), met de verplaatsingen van de renners en met tv uitzendingen.

0
Evan Evans 24 juli 2019 om 07:45

Misschien mag Kruijswijk vandaag grote gedeeltes van de etappe in de ploegwagen met airco overbruggen. Twee vliegen in één klap. Minder warm en moe.

0
Mos 24 juli 2019 om 08:11

Als het peloton slim is maken ze er een aantal wandeletappes van. Alaphilippe is het geel wel gegund hoorde ik.

0
bollywood 24 juli 2019 om 08:55

Ironman frankfurt werd dit jaar ook gedaan bij 38 graden in de schaduw. Niemand bezig gehoord over inkorten toen.

0
Ward 24 juli 2019 om 12:15

Als je aan de afstanden morrelt, is het ook geen Ironman meer natuurlijk…

0

Headlines

Populair

Materiaalzone