Kruijswijk maakt tijd goed op Alaphilippe: “Gedaan wat we konden”

Door , zondag 21 juli 2019 om 17:26

Steven Kruijswijk is de Pyreneeën goed doorgekomen. In de laatste rit door het gebergte kon hij de beste renners niet volgen, maar desondanks behield hij zijn derde plek en liep hij tijd in op geletruidrager Julian Alaphilippe. “Je moet elke dag door en de ene keer ben je wat beter dan de andere”, stelt hij vast voor de camera van de NOS.


Op de slotklim naar Prat d’Ablis ontstond een waar titanengevecht. “Het ging weer erg hard”, stelt de kopman van Jumbo-Visma. “Ik heb mij vastgebeten in het wiel van Geraint Thomas, die later nog versnelde. Ik kon niet mee met Thibaut Pinot, dat ging voor mij wat te snel. Toen moest ik mij herpakken en raapten we in de laatste kilometers ook Julian Alaphilippe nog op. Daarna was het kop omlaag, naar de streep rijden en de schade beperken.”

Schade beperken
Uitpuffend stelt de Nederlander vast dat hij een goede dag kende. “Ik was niet slecht. Je moet elke dag door en de ene dag ben je wat beter dan de andere. Het is wat het is. Ik heb geprobeerd de schade te beperken. Wat het oplevert zien we op de rustdag wel. Pinot reed alleen weg. Daar was geen houden aan. Bernal was ook in orde, Alaphilippe ook en Emanuel Buchmann zat ook nog voor me. Daarachter hebben we gedaan wat we konden.”

De Nederlandse ploeg nam tijdens deze laatste Pyreneeënrit haar verantwoordelijkheid. Dat stemde de kopman andermaal tevreden. “Op zo’n klim is het man tegen man. We zaten er met drie (George Bennett, Laurens De Plus en hijzelf, red.) en Mikel Landa vertrok al vroeg. Tijdens de voorlaatste klim hebben we tempo gereden en in de afdaling heeft Laurens zijn werk gedaan. Dat deden we omdat ik dacht dat het met een harde koers beter voor me was. Ik was ook niet slecht. Nu gaan we rusten.”

Dit artikel delen:

76 Reacties

Rebellin 21 juli 2019 om 17:30

Een steengoede renner maar man man man, koning van de nietszeggende interviews. Heeft Kruijswijk in al die profjaren ooit eens iets interessants gezegd?

Emergo 21 juli 2019 om 17:34

Noem eens wat.

Carbonara 21 juli 2019 om 18:50

Wat verwacht je dan voor interessants zo een paar minuten na de streep?

xistnc 21 juli 2019 om 19:47

Om de lichaamstaal en mimiek van Kruijswijk in woorden te vatten, zijn flink meer vaardigheden nodig dan WF beschikbaar heeft. Daardoor komt hij inderdaad nogal nietszeggend over.

Sagan=hulk 21 juli 2019 om 17:31

Onbegrijpelijk om De Plus en Bennett te laten rijden achter Landa. Het leek wel alsof ze voor Alaphilippe reden, tactisch is het toch nooit top daar in die wagen van Jumbo-Visma.

leegloper 21 juli 2019 om 17:36
Quote:
Dat deden we omdat ikk dacht dat het met een harde koers beter voor me was.

Dat is toch best te begrijpen? Je weet nooit precies hoe het uitpakt, maar Kruijswijk is daar over het algemeen bij gebaat. Gister voelde Kruijswijk ook dat hij op de limiet zat en vroeg hij zijn ploeggenoten om iets rustiger aan te doen, terwijl de rest blijkbaar net over de limiet zat, maar dat zie je dan pas achteraf.

nobrakes 21 juli 2019 om 17:40

Waan van de dag regeert

mus van de maasstad 21 juli 2019 om 17:41

Ze hebben flip er toch af weten te rijden uiteindelijk?

Bram93 21 juli 2019 om 17:48

Onbegrijpelijk dat het onbegrijpelijk voor jou is. Om alaphilippe te laten breken (vandaag of later in de ronde) maar het voor de laatste klim zo zwaar mogelijk gemaakt worden.

Sagan=hulk 21 juli 2019 om 18:06

Hadden ze daar zelf niet gereden dan moest Alaphilippe zelf daar al op kop beginnen rijden, dan was hij een stuk sneller gebroken. En het feit dat Alaphilippe lost heeft niets te maken met dat tempo van De Plus en Bennett op die voorlaatste klim, Alaphilippe kraakt gewoon door het beukwerk van Pinot.

ChefSpijker 21 juli 2019 om 18:54

Waarom zou Alaphilippe dan zelf moeten rijden? Landa stond op dik 6 minuten. Die had ie best 4 minuten kunnen geven tot ie een gevaar voor de rest voor het podium zou worden.

xistnc 21 juli 2019 om 19:52
Quote:
Hadden ze daar zelf niet gereden dan moest Alaphilippe zelf daar al op kop beginnen rijden

Van wie moest dat? Dat had hij sowieso nooit gedaan, dat snap je toch zeker zelf ook wel. Dan was het stil gevallen, dan had Alaphilippe kunnen herstellen voor de slotklim, dan waren er weer allerlei knechten teruggekomen.

Alles bij elkaar was rijden in de vallei op dat moment de beste optie en is het resultaat eigenlijk best okee, met de Kruijsweek voor de boeg.

Maenhout 21 juli 2019 om 22:09

Kruijswijk is gebaat bij een regelmatig, hoog tempo, zeker als het steil is. Dus heel logisch dat ze Deplus tempo lieten maken.

sooike 21 juli 2019 om 23:06

Ja, ze hadden natuurlijk Alaphilippe kopwerk moeten laten doen en lekker in zijn wiel moeten gaan zitten. Heb je de koers wel gevolgd eigenlijk ? Het was juist de bedoeling om hem een beetje te breken, want iedereen kon zien dat hij kapot zat na zijn niet zo slimme inspanningen kort daarvoor. Dat “breken’is niet helemaal gelukt, maar ieder half minuutje winst is in deze fase best wel belangrijk….
En Kruijswijk nietszeggend in zijn interviews? Ooit naar de nabeschouwingen in de eredivisie voetbal gekeken? Schrijver Jan Peters zei het vanavond nog in Vive le Velo. Die voetballers kijken niet eens de vragenstellers aan en komen met nog minder diepgang voor de camera dan alle wielrenners. En over Kruijswijk nog: zelf wel eens geinterviewd , 5 minuten na de finish van een zware bergrit?

poelidor 22 juli 2019 om 09:05

Precies wat Sooike zegt. Wat een heerlijke uitgangspositie zo richting de Alpen trouwens… Vijf renners binnen 40 seconden van elkaar met daarboven een gele trui die eindelijk een teken van zwakte vertoond. Het kan alle kanten nog op. Verademing na de absolute dominantie van Sky de voorbije jaren…

rennerske 22 juli 2019 om 09:17

Lastig te beoordelen. Alaphilippe zou zeker niet op kop zijn gaan rijden, de grijze generaal had heus wel door dat Landa van de anderen niet te veel ruimte zou krijgen. Dat overwegende snap ik wel dat Bennett en De Plus in het door Kruijswijk gewenste tempo het initiatief namen.

leegloper 21 juli 2019 om 17:31

Kruijswijk weer sterk, maar Pinot heeft op alle 3 aankomsten bergop tijd gepakt op Kruijswijk en heeft de 1:40 van de rotonde weer gecompenseerd.

Grobbel 21 juli 2019 om 17:33

In alle eerlijkheid lijkt Pinot me nu ook de te kloppen man voor het eindklassement. Als die zo blijft rijden als de afgelopen dagen zie ik niet in wie hem nog zou kunnen verslaan.

NDI22 21 juli 2019 om 17:38

Vraag is hoeveel hem dat heeft gekost. Die tijd die Kruijswijk en co hebben gepakt in de waaier etappe koste hen 0 extra. Pinot heeft nu al 3-4x vol aangevallen en staat nog altijd maar ongeveer gelijk met 4-5 concurrenten.

skylimit 21 juli 2019 om 17:39

Kruijswijk helemaal niet zo sterk. Mist gewoon explositeit en gaat hierdoor ook deze Tour de France zeker niet winnen, zoals vele in het fankamp TJV na gisteren hoopte/verwachtte. Podium zal al heel mooi zijn, maar dan moet hij toch ergens in de Alpen met een konijn uit de hoge hoed komen.

Heuvelaf 21 juli 2019 om 17:52

Leek me dat Pinot heel diep ging op deze klim, net als Alaphilippe. Zou me niet verbazen als ze dat in de Alpen gaat opbreken

Gras 21 juli 2019 om 17:52

Eens met Skylimit. Kruiswijk werd gisteren direct al naar de Tourwinst gepraat.

Maar hij heeft 30 sec te danken aan een ploegtijdrit, verloor ongeveer hetzelfde op een steile aankomst en was gisteren een van de beteren, maar niet de beste. Dat waren echt de twee Fransen.

Hij is zoveel magerder dan in 2016, toen hij een meer gezonde kop had en soeverein in de berg en klimtijdrit was. Hij lijkt op het randje van zijn belastbaarheid en vermogen te zitten. Er zit niets extra’s meer, zoals bij een Pinot wel.

Maar de Alpen liggen hem meer en als hij zoals gebruikelijk echt verbetert in de 3e week, kan hij nog stijgen. Maar ik zie dat surplus van vaan Tourwinnaar echt niet in hem. Hoewel ik hem na 2016 als geen ander een grote ronde gun.

mus van de maasstad 21 juli 2019 om 18:32

Leuk dat die 2 fransen beter waren gisteren. De ene zakte er vandaag alweer doorheen

sooike 21 juli 2019 om 23:09

Heerlijk om te lezen al dat optimisme. En ook leuk voor Kruijswijk. Het lijkt wel op bashen van JV. Zijn jullie nu helemaal bedonderd !

inspector 21 juli 2019 om 17:36

Vorig jaar was pinot ook goed met die ettape die froome won dag later was het over giro

greeny 21 juli 2019 om 18:05

en jij denkt dat die uitdroging hem nog een keer gaat overkomen? zou die niks geleerd hebben van die bizar zware dag waar dennis, yates en meer keihard faalden en hij blijkbaar zo diep was gegaan dat het eigenlijk ook over was?

ChefSpijker 21 juli 2019 om 19:06

Vorig jaar in de Vuelta was ie ook nog wel wisselvallig. Won aankomsten bergop maar verloor in de slotweek bij één aankomst ook bijna 3 minuten. Die derde week lijkt me best nog wel een twijfelgeval bij hem.

Jacco van Stierop 21 juli 2019 om 21:10

@ ChefSpijker Pinot reed toen meer voor dagzeges dan voor een klassement. In dezelfde etappe, tijdens de derde week (!), verloor Kruijswijk een minuut op zijn naaste concurrenten.

Peter Lippens 21 juli 2019 om 17:38

Vond dat Flupke de schade nog erg goed wist te beperken en Kruiswijk verliest wel tijd op Bernal en vooral Pinot. En als Mas met de rustdag en de vlakke rit hersteld, heeft Flupke een goede knecht om tempo te rijden bergop.

Pascal De Kooning 21 juli 2019 om 17:39

Z’n beste week moet nog komen en de Alpen liggen hem beter dan al die onregelmatige bergen in de Pyreneeën. Ik zie hem nog wel voor Bernal, Thomas en Allaphilippe eindigen. Pinot is momenteel te sterk dus die zal echt minder moeten zijn in de Alpen. Sowieso podium in Parijs maar ik acht hem nog steeds in staat om de Tour te winnen

skylimit 21 juli 2019 om 17:41

Kruijswijk helemaal niet zo sterk. Mist gewoon explositeit en gaat hierdoor ook deze Tour de France zeker niet winnen, zoals vele in het fankamp TJV na gisteren hoopte/verwachtte. Podium zal al heel mooi zijn, maar dan moet hij toch ergens in de Alpen met een konijn uit de hoge hoed komen.

Merlinappa 21 juli 2019 om 17:47

@Skylimit
Je staat op repeat joh, doe eens niet. Kruijswijk sterk zat, en doorgaans in de laatste week het minst krachtverlies van alle AK mannen, dus hij maakt zeker nog kans. Op een monsterklim als Val Thorens van dik 30km heb je ook geen explosiviteit nodig om tijd te pakken op je concurrenten.

Omhoog73 21 juli 2019 om 17:45

Spannendste laatste tourweek in jaren?

Franco Ballerini 21 juli 2019 om 18:04

Lijkt me wel.

StonedCamel 21 juli 2019 om 17:47

Altijd afwachten hoe het zich ontwikkelt, maar in principe was dit voor Kruijswijk de bergrit die hem het minste zou moeten liggen. De vraag is of er iets aan Pinot te doen gaat zijn, en hoe Ineos zich ontwikkelt. Flip kunnen ze wel slopen als er 5 man bloed ruiken. Heel spannend, het kan geel worden maar ook een 6e plek. In ieder geval mooie koers op komst :)

wulu 21 juli 2019 om 18:12

Pcies, morgen een rustdag en dan gaan we zien hoe het allemaal afloopt in week 3. Normaliter is dat de gunstigste week voor Kruiswijk en zo chauvinistisch dat ik ben, zie ik goede kansen op een Tour winst sinds Zoetemelk. Go Steven!

Elvs 21 juli 2019 om 18:29

De 3 bergritten die nog komen worden moeilijk zat voor Steven. De 1e eindigt met een afdaling wat niet in het voordeel is van hem. De 2e eindigt met een relatief korte slotklim.

Alleen etappe 20 naar Val Thorens ligt hem denk ik echt goed.

Gilberto 21 juli 2019 om 17:54

Zou prachtig zijn hoor, een Franse Tour winnaar! Ik hoop het van harte

greeny 21 juli 2019 om 18:06

en een echte klimmer, niks geen tijdritkanon die op vermogen meeklimt

Jean Dumas 21 juli 2019 om 18:01

Kruijswijk staat nu derde, maar de betere klimmers staan vlak achter hem.

skylimit 21 juli 2019 om 18:06

@merlinpappa ik geloof niet zozeer in Kruijswijk’s derde week meer, het zou mij niet verbazen als hij er zelf doorheen zakt en gezien het etappe-schema heeft Kruijswijk nog een ander probleem; de afdaling van de Galibier………..

Merlinappa 21 juli 2019 om 18:31

Leer mijn naam eens goed schrijven joh.

stalle 21 juli 2019 om 18:11

Stille bewondering voor de all round renners.Doen het prachtig in het gezelschap van de ronde renners.

ajvs 21 juli 2019 om 18:29

Is voor het eerst dat ik echt geen idee heb wie de Tour gaat winnen. Ondanks dat zie ik Kruijswijk nog wel degelijk kans maken, de 3 Alpen ritten liggen hem juist wel.

Grootste kanshebber nu toch wel Pinot, maar toch zie je hem vaak er doorheen zakken in week 3. Hij lijkt echter in de vorm van zijn leven. Bij Bernal en Buchmann afwachten hoe ze een 3e week verteren. Thomas en Alaphillipe zie ik het niet redden, Alaphillipe heeft te veel krachten verspeeld en Thomas lijkt gewoon minder, wat waarschijnlijk te maken heeft met zijn slechte winter.

Kan echt nu alle kanten op, en het kan voor Kruijswijk echt gewoon nog hoor. Leuke Tour zeg!

Olly 21 juli 2019 om 18:31

Mooi om te zien is dat nu team Ineos geen gele trui heeft en dus moeten aanvallen. Het gehele treintje van Ineos dus geen nut heeft (zijn in mijn ogen ook iets zwakker dit jaar). Je ziet Poels er al afgereden worden als de echte aanval van meerdere mannen nog maar net begint.

Scott Sunderland 21 juli 2019 om 18:48

Ik denk dat het podium lastig gaat worden voor Kruijswijk. Bernal en Pinot rukken op en gaan hem nog passeren. De vraag is of Kruijswijk op zijn beurt Thomas en Alaphilippe kan passeren, maar na vandaag lijkt dat niet voor de hand liggend. Landa is ook nog een gevaar voor Kruijswijk.

Lennimator 21 juli 2019 om 18:54

Kruiswijk dichter bij het geel klaar.

xistnc 21 juli 2019 om 19:56

Zoveel realiteitszin trekt men hier echt niet hoor! Euforie, wanhoop, paniek, dat valt hier beter.

KennyKlimmen 21 juli 2019 om 19:00

Zou eg waanzinnig zijn wanneer hij podium haalt. Mooiste tour in jaren!

rennerske 21 juli 2019 om 19:03

Veel kanshebbers met een gunfactor: Pinot, Alaphilippe, Kruijswijk, Buchmann, Bernal, Landa(?)

Monsalve 22 juli 2019 om 08:25

Je gunt het Thomas dus eigenlijk gewoon niet? ;)

rennerske 22 juli 2019 om 09:21

@ monsalve. Heb niets tegen Thomas maar gun het die anderen ietsje meer. Jij?

Spurter 21 juli 2019 om 19:13

Kruijswijk zal een goede laatste week moeten rijden wil hij podium kunnen halen.

Pinot en Bernal zijn bergop beter. Van G en Flip is hij nog niet zomaar af. Kruijswijk moet echt hopen dat Flip, Bernal, Pinot er in de laatste week een keer goed doorheen zakken.

Jammer. Dit was zijn kans om de tour te winnen.

Maenhout 21 juli 2019 om 22:12

Alpen zijn anders dan Pyreneeën. Meer geëigend voor een renner als Kruijswijk. Kortom: Parijs is niet alleen ver voor Steven, maar ook voor al zijn concurrenten.

bas Boonstra 21 juli 2019 om 19:19

Kruijswijk is een beste vent maar zal de grote ronde nooit winnen. Mist het killerinstinct.

nobrakes 21 juli 2019 om 19:38

Lekkere nutteloze term ook weer..

maklukzat 21 juli 2019 om 19:49

Killersinstinct voor de goal zeker.

DirkDeWolf 21 juli 2019 om 20:04

Ik dacht dat je gewoon eerste moest zijn in Parijs. Maar je hebt ook nog een bepaald instinct nodig?

assen 21 juli 2019 om 19:42

Niks met killerinstinct te maken. Gewoon niet de goede spieren, waardoor ie een strijkijzer is. En als strijkijzer is het moeilijk winnen.

rennerske 21 juli 2019 om 19:58

@ assen. Opgelet: volgens de Chinese horoscoop is 2019 het jaar van de strijkijzers!

e.dxb 21 juli 2019 om 20:09

@assen
Laarwoudstraat hier..tijdje terug maar toch, ‘Asse, Klasse’ …maar…niet de goede spieren…hoe werkt dat dan?

Merlinappa 22 juli 2019 om 07:26

Ik hoorde dat Alaflip spieren van een kangoeroe heeft laten implanteren.

Tripodboom 21 juli 2019 om 20:15

Tactisch niet sterk gereden. Sparen, sparen en nog eens sparen als je zelf geen aanval in de benen hebt. Bennet en de Plus veel te veel en te vroeg op kop.

roeleur 21 juli 2019 om 21:15

Eens. Bennett en de Plus waren opgebrand op 5 km van de top. Om een gelijkmatig tempo voor Steven neer te leggen? Waarom niet Ineos en FDJ meer op kop dwingen toen Landa weg was? Nu kwam de demarrage van Pinot die al die tijd gevreesd werd en was Steven afhankelijk van Thomas. Stel dat Thomas niet de benen had gehad, dan was de schade veel groter geweest. Ondertussen sluipt AlaFilip zonder ploeg gewoon nog mee…

Merlinappa 22 juli 2019 om 07:27

Hoe werkt dat op kop dwingen dan? Gewoon achter ze gaan fietsen en dan gaan ze gewoon jouw perfecte tempo fietsen? Zoiets?

Pseudo Niem 21 juli 2019 om 21:25

Kruijswijk is een Nederlander, maar mij hartslag gaat er geen slag sneller van slaan.

Wat een saaie, degelijke en monotone stoepert.

Vooruit, laat hem maar op 3 eindigen.
Kan hij zijn ijswand trauma misschien een plekje geven.

Tinus 21 juli 2019 om 21:52

Prachtig, al die semi-conclusies. Feit is, dat in een week Tour er nog heel veel kan gebeuren. Een slechte dag, een lekke band, een valpartij, een virus of een grote boodschap in de berm. Ze kunnen het allemaal nog tegenkomen.

  • 1
  • 2