Kruijswijk: “Het streven moet nu het podium zijn”

Kruijswijk: “Het streven moet nu het podium zijn”

Foto: Sirotti

vrijdag 19 augustus 2016 om 08:22

Steven Kruijswijk begint met de nodige ambitie aan de Ronde van Spanje. De renner van LottoNL-Jumbo gaat na een sterke Giro niet langer voor een voorzichtige top tien plaats. “Als je in de Giro zo dicht bij de eindzege bent geweest, is dat wel heel bescheiden”, aldus Kruijswijk in het Algemeen Dagblad.

“Het streven in de Vuelta moet nu het podium zijn”, vervolgt hij. “En dat heeft niets met revanche of zo te maken. Dit is gewoon een nieuwe kans die mij zou moeten liggen.”

Kruijswijk krijgt de komende weken concurrentie van renners als Alberto Contador, Nairo Quintana, Chris Froome en Johan Esteban Chaves. De Nederlander is gemotiveerd om zich te tonen, maar zijn voorbereiding verliep niet helemaal vlekkeloos. Vlak na de olympische wegrit werd hij ziek. “Dat is m’n enige zorg; dat ik misschien daardoor net even wat minder ben de eerste dagen”, stelt Kruijswijk. “Maar ik hoop dat het niveau van de Giro snel weer terugkomt.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Chaba 19 augustus 2016 om 08:26

Hier hou ik wel van! Uitspreken dat het doel podium is. Nu maar hopen dat hij het waar kan maken.

nikleb 19 augustus 2016 om 08:30

In ieder geval spreekt hij zijn ambitie uit, zou knap zijn als hij top 5 haalt in deze Vuelta.

Komi 19 augustus 2016 om 08:36

Straffe taal, mooi dat die het durft uit te spreken. Maar vooraf had ik een beter gevoel bij de Giro. Maar hopelijk komt die de eerste week goed door.

Pieter Peet 19 augustus 2016 om 08:41

Mooi streven, moeilijke opgave maar zeker niet onmogelijk.

Contador, Froome en Quintana zijn normaliter een maatje te groot maar in zo’n ronde zie je altijd wel dat er iemand uitvalt of zijn niveau niet haalt.

EricV 19 augustus 2016 om 08:43

Heeft hij überhaupt weleens op een podium gestaan bij de giro?

Komi 19 augustus 2016 om 08:52

@ EricV, ja elke keer toen die de roze trui kreeg omgehangen

aoyen 19 augustus 2016 om 08:59

Hij mag me verbazen. Het deelnemersveld is 10x beter dan in de Giro en niemand rijdt meer op reserve met Rio in het achterhoofd zoals Nibali en Chavez deden in Italië.

EricV 19 augustus 2016 om 09:07

Bedoelde buiten de giro

SolitaryShell 19 augustus 2016 om 09:18

Ook dan is het antwoord ja.

JuriaanM 19 augustus 2016 om 09:32

Mits goed hersteld van zijn ziekte zie ik hem hier echt wel top 5 rijden. En met wat de anderen al hebben gereden de laatste tijd zou het podium ook echt moeten kunnen! Hup Steven!

Japsie 19 augustus 2016 om 09:38

Kijk, dat zijn goede teksten, wetende dat het zwaar wordt, sterk deelnemersveld, ziek geweest en toch gewoon voor het podium gaan. Klasse!

IlPirata 19 augustus 2016 om 09:56

Ik hoop ook op het podium. Hopelijk kan hij weer bevestigen. Deze vuelta is echter meer voor de springveren.
Maar het kan ook zijn dat zijn bijna girowinst voor eens en nooit meer was.
Zet hem op Steven.

josi 19 augustus 2016 om 09:58

Ben erg benieuwd, in ieder geval goed dat hij een gezond ambitie heeft en niet voor de geijkte top 10-plek gaat. Hopelijk heeft die ziekte hem niet ver teruggeworpen. Als hij zijn Gironiveau weet te halen kan hij natuurlijk een eind komen, ook al ligt het Giroparkoers hem denk ik beter dan de Vuelta.

ti-raleigh 19 augustus 2016 om 10:05

Ach, woorden vooraf zeggen niet zo veel natuurlijk. Voor de Giro was hij vlijmscherp en 100 % gefocust. Dat was écht een doel. De voorbereiding op deze Vuelta daarentegen verliep verre van vlekkeloos. En het parcours is ook niet ideaal, inderdaad wat ilpirata al zegt; meer voor springveren. Top 10 zou kunnen, maar top 3 geloof ik niet.

Thailand 19 augustus 2016 om 10:14

Gezonde en logische ambitie. Zal wel een serieuze uitdaging worden met het sterke deelnemersveld en het parcours dat toch net iets minder geschikt is voor hem dan de giro.
Maar we moeten het ook niet overdrijven, Contador is wat betreft de grote favoriet, met daarachter Quintana en Froome. Maar de laatst genoemde twee is het ook nog niet gelukt podium te rijden in de vuelta na een goede tour. En daarachter heb je wmb. Chaves, Kruijswijk en Lopez. Ik verwacht zeker Chaves of Kruijswijk op het podium.

@aoyen, ik weet niet of je de giro gezien hebt, maar Nibali en Chaves reden daar zeker niet op reserve voor Rio.

Troma 19 augustus 2016 om 10:16

Niet echt realistisch in mijn ogen. Parcours ligt hem minder dan in de Giro, op papier zijn er een aantal sterkere renners en de voorbereiding is ook niet echt bemoedigend. Ik verwacht dat hij al redelijk snel het klassement uit zijn hoofd gaat moeten zetten en in de laatste week voor een etappe gaat.

tendam 19 augustus 2016 om 10:17

@aoyen
Haha, wat een onzin. Chaves reed op reserve… natuurlijk, met zijn palmares is een podium in de Giro slechts peanuts ;) Ook Valverde was maar wat blij dat hij daar het podium haalde.

Natuurlijk, met Contador, Quintana en Froome heb je op papier een beter deelnemersveld, maar het is nou niet zo dat Contador of Quintana in de Tour zo hard reden. En Froome was in Rio al minder qua vorm.

Thailand 19 augustus 2016 om 10:27

@ Tendam, prima analyse wat mij betreft. Al zegt de OS voor Froome mij niet zoveel, Froome heeft nog nooit iets laten zien in een eendagswedstrijd. Wat mij meer zegt is dat Froome na verschillende pogingen om na een goede tour de vuelta te rijden nooit verder is gekomen dan 1x een 4e plek. Zelfde geldt trouwens voor Quintana.
En daarbij moet je mee nemen dat deze mannen bij al die pogingen een superploeg bij zich hadden, maakt ook een groot verschil.

MME 19 augustus 2016 om 10:28

Ik geloof wel in Kruiswijk, Vuelta is altijd een onvoorstelbare ronde. Wie had verwacht dat Dumoulin in race was voor de eindzege. Toen vielen Aru, Purito, Froome, Chaves, Maijka, Valverde ook redelijk tegen.

Daarnaast heeft Kruiswijk samen met Chaves de minste wedstrijd km van de afgelopen maanden

Lalsacien 19 augustus 2016 om 10:49

In tegenstelling tot Giro en Tour heeft, bij mijn weten, niemand aan het begin van het seizoen aangegeven dat de Vuelta zijn hoofddoel is.

SteadyEddy 19 augustus 2016 om 11:06

Volgens mij woont Kruijswijk in Girona, dus het Spaanse landschap en gebergte moet hem niet geheel onbekend zijn in tegenstaan. In ieder geval, dat hoop ik :)

Brummel 19 augustus 2016 om 11:29

@tendam @ thailand

dit gegeven maakt de Vuelta altijd een leuke ronde om te volgen.

Thailand 19 augustus 2016 om 11:39

@ Brummel, zeker! Ik vind t ook een hele leuke ronde, leuker dan de tour. Maar de Giro blijft wat mij betreft de mooiste van de grootste rondes

Spinergy 19 augustus 2016 om 11:58

jullie hebben hopelijk in de gaten dat @aoyen jullie allemaal probeert uit te lokken?

ik denk dat er wel eens een onbekende ‘frisse’ man hoge ogen kan gaan gooien naast Contador..

schipperaar 19 augustus 2016 om 12:05

Gezever over die frisheid altijd, zou ie zich niet wassen. Met trainen moet ie ook diep gaan natuurlijk om scherp te blijven, heel slap excuus om zich weer te verschuilen. Zo te zien staat kruijswijk veel scherper.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair