Kritiek op gravel is onzin en wéér een knalerwt rit
Video De lastige etappe van zaterdag naar Colombey-les-deux-Églises baarde een muis. Waar onze mannen de verwachting hadden dat het onderweg oorlog zou zijn, besloot het peloton het voor de zoveelste keer deze eerste Tour-week rustig aan te doen. Gaat dat zondag dan eindelijk veranderen in de gravelrit rondom Troyes? Luister nu snel de nieuwe WielerFlits Update!
Eindelijk zagen we een keer een sprint zonder al te veel gekke strapatsen van de sprinters. Het was rechttoe, rechtaan in het kleine dorpje Colombey-les-deux-Églises, de laatste rustplaats van de legendarische Franse legergeneraal Charles de Gaulle. Daar was het andermaal Greeniam Girmay die er met de ritzege vandoor ging. En opnieuw was het Jasper Philipsen die geklopt werd, nadat hij eerder deze week ook al zijn meerdere moest erkennen in Dylan Groenewegen en Mark Cavendish. We gingen langs bij Alpecin-Deceuninck en Intermarché-Wanty, de beide Belgische ploegen kenden dus vreugde en verdriet. Maar moet gezegd: de verschillen zijn klein.
Dan de etappe van zondag, de veelbesproken gravelrit rondom Troyes. Over de zwaarte van het parcours zijn de meningen verdeeld. Toch lijkt het erop dat Visma | Lease a Bike – dat op papier zou moeten huishouden in deze rit – een verdedigende tactiek gaat hanteren. Kopman Jonas Vingegaard heeft immers maar weinig ervaring met offroad in koers. Dat terwijl geletruidrager Tadej Pogačar een tweevoudig winnaar van Strade Bianche is. Meerdere stemmen laten echter horen dat een gravelrit niet thuishoort in de Tour de France. Daar zijn onze verslaggevers fel op tegen, want volgens hoort het er wél bij. Kortom, stem snel af naar een nieuwe WielerFlits Update!
Iedere dag
Deze Ronde van Frankrijk voorzien onze verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen het publiek dagelijks van de WielerFlits Update. In een podcast en video van om en nabij het half uur duiden zij de gebeurtenissen in en rondom de Tour de France en kijken ze uit naar de etappe van een dag erna. De video verschijnt dagelijks op YouTube en hier op de website, de audio daarvan is te beluisteren in je favoriete podcast app.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Ik hoop van harte dat het niet gebeurt maar spektakel kun je ook met andere ritten uittekenen ipv 30km over losse steentjes te rijden.
De kritiek is ook zeker geen onzin. Dit soort dingen horen niet in een ronde. Gravel heeft zijn eigen WK. Een uit Amerika overgewaaide hype. We gaan ook niet veldrijden in de Tour. In eendaagse wedstrijden prima, maar in een ronde nee.
Er ligt niet voor niets gewoon asfalt tegenwoordig.
'Gravel stroken' maken nergens deel uit van een wielerpatrimonium of van een streek. Het zijn gewoon onverharde wegen. Punt. Heb je overal. Daar is helemaal niets speciaals aan.
Ik heb niks tegen gravelen want vind dit wel degelijk een mooie discipline. Maar het heeft niets met wegwielrennen te maken. Hou deze zaken aub gewoon gescheiden.
ASO creëert zo een rit waar alleen maar problemen van kunnen komen. Meer risico's op valpartijen, meer risico's op lekke banden, meer risico's op tijdsverschillen tussen de favorieten ten gevolge van pech. Willen we dat zien? Ik niet alleszins. Wil je een leuken gravel koers zien? Kijk dan Strade Bianche. Ik wil in deze Tour de 'Grote Vier' man tegen man elkaar op waarde zien bekampen. Pech kan altijd, maar ik vind dat het de verantwoordelijkheid is van de organisatie de kans op dat scenario zoveel mogelijk te vergroten, i.p.v. te verkleinen.
Dus, gravel in de Tour? Neen geen fan van.
Heb deze podcast trouwens nog niet beluisterd, maar wat is een knal erwt rit?
Maar wat mij ook stoort: dat gezeur over saaie ritten. Dat wordt door de organisaties versterkt. Met al die oortjes en het gereken bij de ploegleiders is de kans om in dit soort ritten een geslaagde vlucht op te zetten bijna 0. Ook loont aanvallen financieel amper, het prijzengeld is een lachertje vergeleken met wat de ASO opstrijkt aan vergoedingen, sponsoren en tv gelden. Breng bijvoorbeeld de rode trui en het combi-klassement terug, meer premies onderweg, etc. Zorg dat aanvallen weer loont.
En stop ook met zeuren over renners die het af en toe kalm aan doen: als ze iedere dag als dolle stieren koersen krijgen we dat gezeik weer dat dat helemaal niet kan en dat ze dus wel doping moeten gebruiken. Het is gewoon nooit goed....
Dan is het logisch dat je als organisatie uiteindelijk zelf maar spektakel gaat opzoeken door kasseien of grindwegen.
Dus... oortjes eruit, en inderdaad veel meer prijzen tussendoor. Zodat ook de Arkea's en dat soort ploegen tussentijds aan de slag willen.