Kristoff over komst Gaviria: “Soms moet je een stap opzij zetten”

Door , dinsdag 30 oktober 2018 om 19:44

foto: LaPresse/Fabio Ferrari

Is Alexander Kristoff bereid om als lead out-man te fungeren voor Fernando Gaviria in de Tour de France, nu de Colombiaan UAE Emirates komt versterken? “Natuurlijk sprint ik liever voor mezelf, maar soms moet je een stap opzij zetten”, zo laat de Noor weten aan Procycling.no.


Kristoff was dit jaar nog de sprintkopman van UAE Emirates in de Tour. De 31-jarige renner wist uiteindelijk de slotetappe met aankomst op de Avenue des Champs-Élysées te winnen. “Dat laat zien dat de snelheid nog niet helemaal weg is. Soms moet je echter een stap opzij zetten, en als lead out-man fungeren.”

“Ik weet nog niet of ik er klaar voor ben”
“Ik weet echter nog niet of ik daar klaar voor ben”, is Kristoff eerlijk. “Maar als de ploeg me naar de Tour stuurt, dan zal ik er het beste van maken. Het is niet goed voor je marktwaarde als je er met de pet naar gooit.”

Kristoff rijdt pas één seizoen voor de ploeg uit het Midden-Oosten. Hij won dit jaar vijf wedstrijden. Naast zijn zege in de Tour won hij ook ritten in de Tour of Oman en de Abu Dhabi Tour. Daarnaast zegevierde hij in Eschborn-Frankfurt en de GP Kanton Aargau.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Raafje 30 oktober 2018 om 20:41

Nette reactie van Kristoff. Hij is niet meer de Kristoff van 2015, 2016, maar is nog altijd een oersterke renner.

zipp404 30 oktober 2018 om 21:10

Misschien functioneerd hij wel beter in de schaduw. De onderlinge strijd kan hem wel stimuleren.

KnightBiker 30 oktober 2018 om 22:00

Hij weet Ook wel dat alles mee moet zitten voor een massasprint winst In een wedstrijd als de tour. Is een zware winderige semiklassieker kan hij Het echter nog steeds!
Wat zou hij moeten doen om terug te keren naar De vorm van 2016/2017? Een paar kilo minder denk Ik, maar Het kan zijn bouw zijn.

Mwielerfan 30 oktober 2018 om 23:32

2017 niet zo veel

Scott Sunderland 30 oktober 2018 om 22:57

Hij is of minder snel geworden in de sprint of er zijn gewoon snellere jongens bijgekomen. Een combinatie van beide factoren denk ik. Hij heeft wel bewezen een uitstekende renner te zijn die ook meer kan dan deelnemen aan standaard massasprints. Belangrijk om uit te zoeken precies welke wedstrijden nu bij hem passen.

Mwielerfan 30 oktober 2018 om 23:32

Ook in klassiekers doet hij niet meer mee. Dus ook qua inhoud minder

leegloper 31 oktober 2018 om 07:55

@Mwielerfan,
Ik gok dat dat deels pech is en hij er volgend voorjaar weer kan staan in de (semi)klassiekers.

Quintenri 31 oktober 2018 om 08:18

Niet vergeten dat deze man 3 jaar geleden op een ongelooflijk sterke manier de Ronde van Vlaanderen won. Er zit enorm veel inhoud in, ik schat hem nog steeds hoger in dan Gaviria, als compleet renner toch. Gaviria is intrinsiek natuurlijk een stuk sneller, maar ik schat hem als renner minder in…

williams 31 oktober 2018 om 09:05

Als Gaviria de 2e helft van het seizoen 2018 doortrekt naar 2019 zal Kristoff sprints genoeg kunnen rijden…

Chaba 31 oktober 2018 om 10:20

Kristoff is misschien niet degene die een paar sprints wint in de Tour maar daar heb je er bijzonder weinig van. Hij is gewoon nog steeds te goed om een andere sprinter te fungeren als je het mij vraagt, anders win je ook niet op de champs elysee.

Front-runner 31 oktober 2018 om 11:59

Een goede sprinter is niet per se een goede lead-out. Van een goede lead-out worden andere dingen verwacht. Waarom richt Kristoff zich niet gewoon op de Giro?

Cyclinglover 31 oktober 2018 om 12:02

Dit doet me denken aan Kittel-Degenkolb. Al waren zij wel goede vrienden.

2 sprinters in dezelfde wedstrijd voor 1 ervan laten werken (zeker als lead-out) werkt niet.

Als lead-out heb je de ervaring nodig en ben je meestal geen sprinter die massasprints kán winnen (Kristoff kan het wel). Ik vermoed dat als Kristoff lead-out zou zijn voor Gaviria, dat Fernando op 250m van de streep leeg is, omdat Kristoff echt wel een hoge snelheid kan ontwikkelen, net iets té hoog om daarna zelf nog te gaan sprinten.