König, Van den Broeck en Keizer bestraft voor hangen aan auto

woensdag 27 mei 2015 om 12:27
König, Van den Broeck en Keizer bestraft voor hangen aan auto

Foto: Sirotti

De organisatie van de Giro d’Italia heeft zestien renners bestraft voor het hangen aan de ploegleiderswagen tijdens de zware bergetappe van gisteren. Onder hen zijn klassementsrenners Leopold König (Sky), Jurgen van den Broeck (Lotto Soudal) en de Nederlander Martijn Keizer (LottoNL-Jumbo), meldt de website Biciciclisimo. Ze krijgen een tijdstraf van tien seconden, vijf punten aftrek in het puntenklassement en een geldboete van vijftig Zwitserse frank.

Voor de stand in het algemeen klassement heeft de tijdstraf geen gevolgen. König staat zesde, Van den Broeck twaalfde en Keizer bezet de 39e plaats.

Van de zestien renners werden Jan Polanc (Lampre-Merida), Elia Favilli, Francesco Gavazzi (beiden Southeast) en Marco Coledan (Trek Factory Racing) het zwaarst bestraft. Zij moeten honderd Zwitserse frank betalen, leveren tien punten in voor het puntenklassement en krijgen een tijdstraf van twintig tellen. Coledan lost door de tijdstraf de Let Aleksejs Saramotins af als nieuwe drager van de rode lantaarn.

Dit artikel delen:

41 Reacties

remco2103 27 mei 2015 om 12:28

Loopt Kruijswijk toch weer 10 secondes in op König ;)

Romāns Vainšteins 27 mei 2015 om 12:28

#ratjes

nafnikleb 27 mei 2015 om 12:30

Het aannemen van bidons en gelletjes in de laatste 20km van Aru en Landa wordt zeker weer niet bestraft? Wel een goede zaak dat dit aangepakt wordt, wel een volstrekt absurde strafmaat vergeleken met de straf die Porte kreeg. En dan bedoel ik vooral dat die straf van Porte veel te hoog is.

Wheely 27 mei 2015 om 12:31

König, Keizer, Admiraal
Aan auto’s hangen doen ze allemaal!

Sephiroth 27 mei 2015 om 12:32

Goed dat ze die straffen uitdelen. Wel erg kleine straffen, maar toch. Daarnaast ben ik het met nafnikleb eens dat het jammer is dat andere valsspelerijen niet worden bestraft, ondanks dat ze in beeld zijn gekomen (inc amador die ook een gelletje kreeg op 9km)

nasibal 27 mei 2015 om 12:32

Zozo, 10 hele seconden.

albertooo 27 mei 2015 om 12:33

@naflikneb
Het zou me niks verbazen als de jury dit heeft toegelaten via de koersradio. Anders zie je het niet meerdere keren vol in beeld.

Over Porte heb je zeker gelijk. En als een renner serieus aan zijn ploegwagen hangt bergop, geef hem dan minstens 30 seconden.

Wielermuis 27 mei 2015 om 12:33

Het was de laatste 50 km erg lastig voor de auto’s om voorin te komen door de smalle wegen. Ik denk dat de Giro het vandaar toeliet tussen de 10-20 km.

Prima Facie 27 mei 2015 om 12:33

Hehe, goeie wheely.

dinges 27 mei 2015 om 12:34

@Wheely
LOL +1

Sephiroth 27 mei 2015 om 12:35

Wielermuis, De Astanamobiel zat direct achter Landa en Aru tijdens de klim, dus dat gaat niet op. Voor de aprica was het nog prima mogelijk

albertoo: zou kunnen, maar dan mag dat wel duidelijk worden gecommuniceerd… en als italianen er gebruik van hebben gemaakt.. naja laat maar ik heb genoten van de etappe en wil het daarbij laten.

AZH 27 mei 2015 om 12:35

Coledan nu laatste!

xistnc 27 mei 2015 om 12:36

La Repubblica delle Biciclette: “Bikipedia – il Bidon Collet”, klik.

JasperVG 27 mei 2015 om 12:40

Konig voelt de brabantste wind naderen.

thorsen 27 mei 2015 om 12:45

10 seconden, versus 2 minuten voor Porte. Wat een onzin…

BlancoProCycling 27 mei 2015 om 12:50

@Wheely +1

Ik denk overigens niet dat er renners zijn die wakker liggen van die tien seconden…

IljoKeisseFan 27 mei 2015 om 12:52

Wheely +1

NumberSeventeen 27 mei 2015 om 12:58

Krijgt Aru nu ook een straf omdat hij zijn gezicht zo liet “hangen”?

nickdt 27 mei 2015 om 13:05

En Aru met zijn plakgelletjes en bidons.

MaxvanHeeswijk 27 mei 2015 om 13:18

@xistnc
gniffel – Italiaanse cursus bidonplakken…

horsm 27 mei 2015 om 13:18

eens met albertoo – 10 seconden is wel minimaal vergeleken met die 120 van Porte.

Marakus 27 mei 2015 om 13:35

Ah ja dit komt wel vaker voor niet zo spannend maar wel terecht. Ik snap alleen die geld boetes nooit. Nu 50 Zwitserse frank dat is +- 48 euro. Dat zal totaal niet afschrikken. Hou het dan bij tijd en punten aftrek of maak de boetes een stuk hoger zodat het ook wat voorstelt. Wat gebeurt er eigenlijk met die inkomsten, gaat dat naar de UCI, Giro organisatie of naar een goed doel (iets van natuur en onderhoud ofzo)? In het laatste geval kan ik me de bedragen wel weer goed voorstellen…

xistnc 27 mei 2015 om 13:36

@MaxvanH
Ik vind vooral dat fluitje wel grappig. Zou dat echt zo gaan in koers? Het is mij nog nooit opgevallen, als TV-kijker.

girardengo 27 mei 2015 om 13:41

Aru kwam op de Mortirolo ineens terug tot onder de minuut, en nadat hij wat vaak in beeld kwam (en dus minder zijn gang kon gaan) liep het verschil weer snel op. Ik snap het meten met twee maten niet.

nasibal 27 mei 2015 om 13:41

Ik zou het nu wel weten als klassementsrenner.

Demarreren en dan snel aan een auto gaan hangen. Die 10 seconden kan je wel lijen dan.

Headlines

Materiaalzone

Populair