Koersdirecteur Leo van Vliet na Amstel Gold Race: “Het is absurd”

zondag 21 april 2019 om 21:35

Koersdirecteur Leo van Vliet was in de wolken met de Nederlands kampioen Mathieu van der Poel als winnaar van ‘zijn’ Amstel Gold Race. De oud-wielrenner dacht dat Julian Alaphilippe en Jakob Fuglsang gingen strijden om de zege, maar in de slotkilometer kwam alles bij elkaar. “Het is niet waar, denk je dan. Het gebeurt gewoon, wat we allemaal hoopten. Heel Nederland, maar ook heel Europa”, zegt Van Vliet tegen WielerFlits.

“Het is absurd, maar het is zo en laten we er blij mee zijn! En laten we blij zijn dat het een Nederlander is”, glundert Van Vliet. Na achttien jaar is er weer een nieuwe thuiswinnaar voor de Gold Race. “Ik sprak net met Erik Dekker, hij zegt: hier kan ik mee leven dat het zo gebeurt.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

44 Reacties

kielabokki 21 april 2019 om 19:50

Leo ‘Hekking’ van Vliet. Je ging weer lekker vandaag vriend!

tvm 21 april 2019 om 19:52

@ Leo, zou je er niet beter voor zorgen dat de tijdverschillen goed worden doorgegeven?

Marcel1112 21 april 2019 om 19:59

Ik gun het de beste man van harte. Mooi dat we in Nederland zo’n wedstrijd hebben.

Fassa Bortolo 21 april 2019 om 20:15

Ik ben toch wel benieuwd wat Leo op de top van de Bemelerberg tegen Flip en Fugl zei

BenderBeach 22 april 2019 om 00:47

30 sec op kwiat, one minute peloton

Benzardi 21 april 2019 om 20:33

Wat heb ik aan deze man geërgerd, elke keer als er een camera was zag je hem wel.
Eerst met dat biertje op het podium en toen bij de NOS die live waren en ook elke keer bij naast het kopgroepje rijden met hem buiten het dak/raampje.

Iets meer op de achtergrond kan geen kwaad.

Gilberto 21 april 2019 om 21:10

Ik erger mij toch meer aan al die mensen die zo lullig doen en tot vermoeiens toe moeten melden dat ze een afkeer hebben tegen deze man, beetje zelfde met Aad de Mos in het voetbal. Zegt meer over lui als jij, dan over van Vliet zelf..

Mwielerfan 21 april 2019 om 23:32

Waarom zou je je aan enige ijdelheid ergeren? Jaloers?

Vincent Lacressonniere 21 april 2019 om 20:50

Hij heeft (eindelijk) een leuk parcoursje te pakken, maar wat is dit een vervelende man. Heb ‘m vaker in beeld gezien dan m’n vrouw in d’r blootje.

Tom Rey 21 april 2019 om 20:53

Misschien ben je dan toch echt zelf het probleem ;-)

Mechanieker 21 april 2019 om 22:53

Advies:
Niet meer naar wielrennen kijken EN scheiden……

Vincent Lacressonniere 22 april 2019 om 02:05

@ mechanieker

Dat is toch wel het slechtste advies ooit gegeven.

Deze man hangt toch niet iedere koers in volle finale uit het raam naast de koplopers? Dat is slechts een (vooruit, misschien twee als je dat vehikel op curaçao meetelt) keer per jaar het geval.

En als ik ga scheiden zie ik m’n vrouw helemaal nooit meer in d’r blootje, wel? En let op: ’t is niet dat dat weinig gebeurt he. Alleen net iets minder vaak dan dat Leo voor een cameraatje springt/hangt.

Maar vooruit, wie weet is het wel wat zuur. De beste mand had natuurlijk best wat om enthousiast over te zijn.

Goed gedaan Leo!

jibi verboort 21 april 2019 om 20:57

Veel waardering voor Leo van Vliet

Ik heb veel waardering gekregen voor Leo van Vliet ,omdat hij zijn eerlijke mening uitspreekt,ook als die van een heersende opvatting in een bepaald tijdsbeeld afwijkt. Hij doet dit altijd op een heel beschaafde,correcte manier.

Hij komt bij mij over als een heel bevlogen harde werker,waarmee velen prettig kunnen samenwerken. Een fijn mens met een groot sporthart en een tomeloze inzet voor De Amstel Gold race.

Gilberto 21 april 2019 om 21:12

Juist. Stelletje zeikerds hier zeg man man, niet gezond meer die afkeer tegen die man. Meneer komt op het podium nog een tweede biertje aanbieden, nou nou, alsof ze hem de elektrische stoel willen geven voor dit zware vergrijp zo lijkt het wel…

kielabokki 21 april 2019 om 21:22

Kan allebei waar zijn toch? Lijkt me een hele fijne kerel. Maar hij is schuwt de aandacht ook zeker niet. En hij is wat onconventioneel in bepaalde opvattingen. Niks mis mee, maar je moet er ook altijd wat lachen.

girardengo 21 april 2019 om 21:21

Van Vliet is er in geslaagd het parcours zodanig te verbeteren dat de finales spannend zijn geworden. Wat wil je nog meer?

AJBS 21 april 2019 om 21:37

Wat wil ik nog meer? Correcte opnames van en communicatie rond de tijdsverschillen – uit de gebeurtenissen van vandaag blijkt dat daar iets heel erg verkeerd mee was :-)

calebewan 21 april 2019 om 22:15

Tijdverschillen waren correct. Heb t getimed. Ze liepen gewoon te veel te klooien vooraan. Zat ook nog een aardig pukkeltje in laatste 4km – was zeker geen vlakke aanloop.

leegloper 21 april 2019 om 22:59

@Girardengo,
Grappig. Hij heeft de voorfinale eerst juist saai gemaakt door de finish op de Cauberg te leggen. Het nieuwe parcours leent zich beter voor een mooi laatste uur, maar het hangt natuurlijk ook van het type favorieten en hun ploegen af dat per jaar verschilt.
Het doet een beetje denken aan Wouter Vandenhaute die bij Sporza kwam uitleggen dat ze de Muur uit RVV hadden gehaald, zodat de mensen blij zouden zijn als die weer terugkeerde in het parcours.

ChefSpijker 21 april 2019 om 23:53

Je zult altijd renners aan de start hebben die niet op de sprint kunnen/willen wachten en met dit parcours zul je dan vroeg in de aanval moeten. Niet voor niets kopieert de ASO nu de koerswijziging van de AGR. Die waren ook helemaal klaar met de saaie, voorspelbare finale van Luik (wel toevallig dat dan juist Jungels bij de laatste 'oude' versie van verder won). Dat wordt dit jaar normaal gesproken ook een veel leukere koers met mogelijk vanaf 70 km al volop koers.

Kelder is de Man 21 april 2019 om 21:54

Ken m niet echt als persoon, dus kan er ook geen oordeel over geven, maar hij lijkt blij te zijn:)

Viktrodriguez 21 april 2019 om 22:16

Tja, zo gek is dat niet. De thuisfavoriet aan de start als gewilde winnaar is een vrij normale wens.

Kelder is de Man 21 april 2019 om 22:24

Tja.. mooi toch?

d christerius 21 april 2019 om 22:03

Mooie kerel met uitstraling, enorm bevlogen en enthousiast. Een mooie uithangbord voor de Amstel. Uiteraard heb je altijd weer van die azijnzeikerds die hier weer wat op aan te merken hebben, doodmoe word ik van die jankerds.

SteadyEddy 21 april 2019 om 22:15

Ik denk dat de tijdsverschillen behoorlijk klopte. Bij drie kilometer voor de streep zag je alle groepen apart in beeld voorbij komen en toen was het gat nog echt heel groot. Dus daaraan kan het niet gelegen hebben.

Brummel 21 april 2019 om 22:17

iets zegt me dat ze dat parcours niet gaan veranderen de komende tijd.

VerstandOpNul 21 april 2019 om 22:20

Prima geschikt voor deze rol.. en hij heeft de koers zeker aantrekkelijker weten te maken..
En laten we blij zijn dat hij geen bondscoach meer is.. :-D

Jowinho 21 april 2019 om 22:55

Ik vind het ook redelijk absurd dat een koersdirecteur zit te juichen als er één bepaalde renner wint.

Mwielerfan 22 april 2019 om 00:19

Als de organisatie echt professioneel is, kan een koers directeur alleen in bijzondere gevallen de koers beïnvloeden

Sunrider 22 april 2019 om 05:39

Elke koersdirecteur straalt, juicht, gaat ook meer dan normaal op de foto als een landgenoot wint, goed opletten voortaan. Het is Leo van Vliet gegund.

Polleke 22 april 2019 om 06:32

De timing was misschien wel correct maar de communicatie over de officiele wedstrijdradio erbarmelijk….

Sjoerd102 22 april 2019 om 08:04

Klopt. Had de jury zelf ook last van. Storing in het netwerk wellicht? Wilde na de wedstrijd mijn vriendin bellen en lag netwerk ook eruit

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 08:08

*krzzzt*
‘Doe er 20 bij !’
*Kzzt-piep*
‘… dat ..kz.. pokeren …’
*bbbbb-zzz*
‘Ze komen er snel aan nu Adri, vooraan wanen ze zich veilig’
*kzt*
‘C’mon Matje!!!’

Mooist wanneer iemand dit ergens in zijn bezit heeft

Koersmaniak 22 april 2019 om 09:30

Moet zo een koersdirecteur zich niet neutraal gedragen?
Van ASO wordt altijd gezegd dat ze perse fransman op het podium van de Tour willen, maar deze zit te supporteren voor zijn Matje.

john 22 april 2019 om 09:40

Dan ben ik benieuwd voor wie hij volgend jaar gaat supporteren (wout misschien) wan matje doet niet mee

ValseTrage 22 april 2019 om 09:48

Bleef het alleen maar bij supporteren. Dan hadden we nu een andere, terechte winnaar gehad.

Emergo 22 april 2019 om 10:35

@ValseTrage gezien je reactie hier en op andere items moet je gisteren wel een heeeele slechte dag hebben gehad. Het valt natuurlijk ook niet me om te erkennen dat iemand anders dan je eigen favoriet wint.

debbie1998 22 april 2019 om 10:31

Ik ben Supertrots op mijn plaatsgenoot Leo. Wij als echte Honselersdijkers weten wat het is om s ochtends 5 uur uit je nest te gaan om keihard te gaan werken. Voor het geld hoeftie het niet meer te doen. Heel veel respect voor deze Westlander, en ik hoop dat je nog jarenlang koersdirecteur blijft.

Emergo 22 april 2019 om 12:56

Wij als… brrrrrr

Jean Dumas 22 april 2019 om 10:39

Leo is het oude wielrennen pur sang: als een toeschouwer op de weg staat drukt ie hem subtiel de berm in met zijn directiewagen. Kan erover mee praten, zijn gast Frans Timmermans keek besmuikt toe hoe ondergetekende met fiets en al tussen de maiskolven werd gedwongen.

Het zij hem vergeven, als de camera’s draaien maakt hij een mooie show.

Sunrider 22 april 2019 om 11:23

Perfecte reactie dus van de koersdirecteur, idioten genoeg op de weg (in plaats van langs) die het gevaarlijk maken voor de renners.

Jean Dumas 22 april 2019 om 14:23

Was in een klim die rustig werd opgefietst, na 60 km koers.

Dank voor het delen van je kennis.

leegloper 22 april 2019 om 18:38

En fietste je toen op een parallelle weg? Of gewoon op dezelfde weg een stukje voor het peloton uit??

Ypuh 22 april 2019 om 16:48

Het wordt hoog tijd dat z’n dochter het overneemt.