Koen Bouwman wil morgen zijn bergtrui verdedigen: “Maar liever een tweede ritzege”

zaterdag 14 mei 2022 om 19:27
Koen Bouwman wil morgen zijn bergtrui verdedigen: “Maar liever een tweede ritzege”

foto: Cor Vos

Gisteren boekte Koen Bouwman vanuit de vlucht een ritzege in de Ronde van Italië, vandaag hield hij zich koest en bleef hij in het peloton. Toch was het geen eenvoudige etappe volgens de drager van de blauwe bergtrui. “Het was een slopende dag”, zei Bouwman na afloop voor de camera van Eurosport/GCN.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Het was vooral nerveus. Misschien leek het op televisie niet alsof het heel hard ging, maar er werd toch op elk klimmetje een smerig tempo gereden”, aldus de renner van Jumbo-Visma, die vertelde te hebben genoten van het dragen van de blauwe bergtrui. “Zoiets dragen in een grote ronde is wel mooi.”

Morgen, in de rit naar Blockhaus, gaat hij zijn trui proberen te verdedigen, vertelt hij op de site van zijn ploeg. Al heeft het tricot niet de hoogste prioriteit. “Morgen wordt het een zware dag. Blockhaus zal erin hakken. Het is de eerste keer dat ik deze berg doe. We zullen zien hoe het morgen gaat. Als ik goede benen heb, ga ik het opnieuw proberen. Natuurlijk wil ik punten voor het bergklassement pakken en mijn trui verdedigen, maar ik heb liever een tweede ritzege.”

Bergklassement
Bouwman heeft op het moment 68 punten in het bergklassement. Dat zijn er 25 meer dan Lennard Kämna, die met 43 punten als tweede geklasseerd staat. Wout Poels is de nummer drie met 27 punten. In de negende etappe van Isernia naar Blockhaus zijn vijf gecategoriseerde beklimmingen opgenomen.

Op de Vallico Del Macerone (derde categorie, 9 punten), de Riomero Sannitico (tweede categorie, 18 punten), de Roccaraso (tweede categorie, 18 punten), de Passo Lanciano (eerste categorie, 40 punten) en Blockhaus (eerste categorie, 40 punten) zijn maximaal 125 punten te rapen, voor diegene die op alle beklimmingen als eerste bovenkomt. De precieze puntentelling van het bergklassement is te vinden in onze voorbeschouwing.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Koers 14 mei 2022 om 19:39

eindtrui>etappe

Deel Koeper 14 mei 2022 om 19:42

2 etappes > eindtrui > etappe

Koers 14 mei 2022 om 19:50

eindtrui & etappe > 2 etappes > eindtrui > etappe

Maar de uiteindelijke vraag waar wiskundigen al jaren op een antwoord op proberen te krijgen is: hoeveel etappes en/of bergtrui is groter dan roze?

Turtlehead 14 mei 2022 om 19:52

@Koers: nul. Al doe je het 10 keer. Want tien maal nul is…

Turtlehead 14 mei 2022 om 19:56

De vergelijking is iets complexer, want hij heeft de etappe al gewonnen.
Het dragen van de trui is duidelijk geen prijs (nu wel een extraatje en over 20 jaar leuk als je commentator bent, maar verder niet).
Voor mij is ‘t: etappe (+ niks) < etappe +even dragen van trui < etappe + etappe < etappe + eindtrui < etappe + etappe + hele verdere ronde dragen van bergtrui + eindwinst bergtrui.

Ik zou voor het laatste gaan, maar dat is lastig.

Koers 14 mei 2022 om 20:21

Nu ik er over na denk zet ik de trui toch minimaal gelijk aan 2 etappes. Op dat eindpodium staan met de andere truien is gewoon machtig. Dat zijn de kiekjes die over de hele wereld gaan. Niet elke trui wordt elke keer zwaar bevochten (en de bergtrui is soms een gelegenheidstrui) maar er zijn ook etappes waarbij de kleine meneren de ruimte krijgen en mogen winnen. Een trui lijkt me ook veel waardevoller voor sponsoren omdat je vaak in beeld bent.

Wheely 14 mei 2022 om 20:24

Komt het eigenlijk wel eens voor in een grote ronde dat de trui naar een renner gaat die er geen rit heeft gewonnen?

Murcia 14 mei 2022 om 20:30

@Wheely
Bergtrui weet ik niet maar de geblokte Noor zoals Herbert hem altijd zo mooi omschreef Hushovd dus, won de groene trui in de Tour ooit zonder een rit te winnen. (2005)

Koers 14 mei 2022 om 20:36

Verleden jaar nog in de Giro. Froome en Sagan natuurlijk in de Tour en de jongerentrui lijkt me ook een zekerheidje. In de tour de bergtrui winnen zonder zege lijkt me lastig omdat daar vaak dubbele punten liggen bij een aankomst bergop.

Edit: Onder andere Romain Bardet in de tour van 2019 en Majka in 2016, komt dus vaker voor dan ik dacht.

Deel Koeper 14 mei 2022 om 20:59

Mollema won de puntentrui van de Vuelta zonder ritzege. Lijkt me onlogischer dat de bergtrui winnen zonder ritzege. Vergelijkbaarder is de bergtrui winnen zonder ooit eerste boven te komen op een berg.

AZH 14 mei 2022 om 21:10

Er zijn serieus mensen die enige waarde hechten aan zo een troostprijsje?

Etappe winnen is eeuwig. Een truitje winnen is de volgende dag alweer vergeten.

Koers 14 mei 2022 om 21:21

@doel, dat is natuurlijk te verklaren doordat in de Vuelta alle etappes qua puntenverdeling gelijk zijn én er bij de tussensprint nauwelijks punten te verdienen zijn. Froome heeft deze bijvoorbeeld ook wel eens gewonnen, terwijl je er in de Tour toch echt voor moet sprinten.

@AZH, die trui is natuurlijk net zo eeuwig, en blijft ook goed in de herinnering als je hem lang draagt. Ik denk dat meer mensen later nog weten wie de bergkampioen was dan de naam van bepaalde etappewinnaars.

Turtlehead 14 mei 2022 om 21:32

@AZH: je vergeet 1 ding: Koen heeft al een etappe gewonnen. Dus hij hoeft niet te kiezen. Het gaat nu om: twéé etappes of etappe en ‘eindtrui’.

Wat een luxe discussie :) Morgen knallen Carapaz en Yates twee keer de Blockhaus op en blijkt de blauwe trui voor een klassmentsman ;)

Panache 14 mei 2022 om 21:37

Er heeft kort geleden zelfs iemand de Tour gewonnen zonder etappezege.

ThorHushovd 14 mei 2022 om 21:43

Wat nou geblokte Noor!

Murcia 14 mei 2022 om 21:55

@Thor
Mijn oprechte excuses, ik zal je aanmerking doorsturen naar Drenthe.

Maenhout 14 mei 2022 om 22:38

Op het eindpodium staan is heel mooi, en óók voor eeuwig. Zeker in Parijs. Maar het genot van een etappewinst is ook groot, juist ook als je maar weinig wedstrijden wint.

Kopinkas 14 mei 2022 om 23:54

@Deel Koeper
De bergtrui winnen zonder ooit op een helling als eerste boven te komen, dat zou pas geniaal zijn als je het berekend doet, als in een soort performance.
Even afstappen op de Galibier om iemand voor te laten, en dan de afdaling in…

Dikke Vrouw 14 mei 2022 om 19:47

Of allebei lekker winnen op blockhuis koen

Klimkater 14 mei 2022 om 20:00

Hij wint eens een keer en krijgt meteen grootheidswaanzin.

kelderfan 14 mei 2022 om 20:04

Hij kan weer samen met Tom Dumoulin op pad 1) om zijn bergtrui te verdedigen en 2) om Tom te helpen aan een goede klassering.

Wheely 14 mei 2022 om 20:08

Even kijken hoe het zit met de concurrentie, Kamna wil vooral het roze grijpen dus die zal zich daar op focussen. Poels zie ik onderweg wel punten proberen te rapen maar lijkt me in zijn huidige vorm geen serieuze bedreiging. Verder is er natuurlijk geen enkele renner die alle 125 punten opraapt morgen dus ik zou toch proberen onderweg economisch wat punten weg te snoepen Koen! (Of een andere Bij)

Turtlehead 14 mei 2022 om 21:33

Poels zal bovendien morgen wel even moeten bijkomen, na twee dagen vooraan?

Theo Vaessen 14 mei 2022 om 20:52

Batttaglin won in 1979 in de Tour de bergtrui zonder een rit te winnen, Bellini in 1976 (heeft Lucien van Impe nog altijd spijt van), Bernard Vallet in 1982, Luis Herrera in 1987, Richard Virenque in 1996 en 1999, Rinero in 1998, Jalabert in 2002, Anthony Charteau in 2010, Majka in 2016 en eerder Aurelio Gonzalez, Lucien van Impe en Domingo Perurena.

xistnc 14 mei 2022 om 21:29

Won Batttaglin toen zelfs niet de ploegentijdrit?

Turtlehead 14 mei 2022 om 21:34

@xistnc: De ‘Ploeg Post’, wel eens van gehoord? ;)

Maenhout 14 mei 2022 om 22:40

Na Virenque hebben ze dan ook de puntentelling aangepast: die sprokkelde puntjes op kleine bergjes maar was zelden in de echte finale te vinden.

jwst 15 mei 2022 om 08:42

Nou denk dat iedere wielrenner wel een gele trui verkiest oven een etappe