KNWU werkt aan versnelde inzet burgermotorverkeersregelaars
De NAVO-top die volgend jaar zal plaatsvinden in Nederland, heeft verstrekkende gevolgen voor de wielersport. De KNWU luidt vandaag dan nog maar eens de noodklok. De wielerbond werkt achter de schermen echter al geruime tijd aan een kader om meer burgermotorverkeersregelaars in te zetten, ter compensatie van de afgenomen inzet van motoragenten bij wielerkoersen.
In 2023 is er een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotorrijders kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Antea Group, in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat, de Nationale Politie en de KNWU, en werd afgerond in september 2024.
De uitkomsten van dit onderzoek zijn vandaag gedeeld met de Tweede Kamer. In de kamerbrief gaat het over de verkeersveiligheid bij wielerwedstrijden op de openbare weg en de inzet van politie en motorverkeersregelaars. Door de schaarste aan gespecialiseerde motoragenten heeft de politie een beperkte capaciteit om wielerwedstrijden te begeleiden. Daarom wordt er gezocht naar alternatieven, zoals het inzetten van burgermotorverkeersregelaars (MVR’s), die de druk op de politie kunnen verlichten.
Geen wetswijziging
Het onderzoek benadrukt dat MVR’s minder goed voorbereid zijn op onverwachte situaties dan politieagenten, maar wel kunnen helpen om de werkdruk te verlichten. Het wordt aangeraden om wielerwedstrijden op een gesloten parcours te houden en gebruik te maken van statische verkeersregelaars voor een betere verkeersveiligheid. Verder wordt geadviseerd om de inzet van MVR’s op te nemen in een landelijke werkwijze en de wettelijke voorwaarden hiervoor duidelijk te maken.
Er wordt geen wetswijziging voorgesteld, omdat de politie de bevoegdheid heeft om al rijdend aanwijzingen te geven, terwijl MVR’s deze bevoegdheid niet bezitten. De brief stelt voor om organisatorisch en wettelijk duidelijkheid te verschaffen over de inzet van MVR’s en de mogelijkheid om politieagenten gedeeltelijk te vervangen. De aanbevelingen uit het onderzoek worden meegenomen in de vervolgstappen.
Landelijke werkwijze
De KNWU werkt aan het opstellen van een landelijke werkwijze voor de inzet van burgermotorverkeersregelaars bij wielerwedstrijden. Deze werkwijze zal omschrijven hoe MVR’s ingezet moeten worden, aan welke eisen en competenties zij moeten voldoen en hoe ze veilig en effectief kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid bij wielerwedstrijden. De KNWU zal een conceptversie voorleggen aan de politie en verkeersveiligheidsexperts, en de aanbevelingen uit het onderzoek van Antea Group zullen daarin worden opgenomen.
Daarnaast wordt er een groeiproces ingericht, in overleg met de betrokken ministeries, om de werkwijze verder te implementeren. Dit is bedoeld om de inzet van MVR’s te faciliteren en de organisatie van wielerwedstrijden lokaal te ondersteunen.
Nauwe samenwerking tussen KNWU en politie
De KNWU en de politie moeten nauw samenwerken om de wielerkalender te coördineren en te beslissen of en wanneer MVR’s ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld door een (gedeeltelijk) gesloten parcours te organiseren. De verwachting is dat de landelijke werkwijze een belangrijke stap zal zijn om de inzet van MVR’s bij wielerwedstrijden beter te stroomlijnen en meer zekerheid te bieden voor organisatoren.
De volledige kamerbrief en de onderzoeksresultaten rondom de verkeersveiligheid bij inzet van burgermotorverkeersregelaars tijdens wielerwedstrijden zijn hier te lezen.