KNWU voert gesprekken over startplicht Nederlandse teams in Nederlandse koersen
Visma, DSM en Tour de Tietema in de Amstel Gold Race - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 29 mei 2024 om 20:30

KNWU voert gesprekken over startplicht Nederlandse teams in Nederlandse koersen

Discussie De uitdagingen om in Nederland wedstrijden te organiseren zijn steeds groter. Natura2000-gebieden, stikstofproblematiek, de druk op het wegennet, de vergrijzende groep vrijwilligers, stijgende kosten en de sterk verminderde politie-begeleiding maken het leven van organisatoren zuur. Het zou daarom helpen als de Nederlandse teams op elk niveau UCI-wedstrijden standaard meedoen. De KNWU is daarover op dit moment gesprekken aan het voeren.

Eerder deze maand kwam naar buiten dat Tour de Tietema-Unibet hun inschrijving voor de ZLM Tour heeft teruggegeven. Daar baalt Libéma Profcycling logischerwijs van, de organisator van de enige Nederlandse UCI-rittenkoers op profniveau. Het afzeggen van TDT-Unibet voor de ZLM Tour heeft ook op het bondsbureau van de KNWU opnieuw de discussie aangezwengeld of Nederlandse teams niet verplicht moeten zijn om Nederlandse wedstrijden te rijden.

“Of we dat gaan verplichten, weet ik nog niet”, zegt KNWU-directeur-bestuurder Maurice Leeser tegen WielerFlits.

Maurice Leeser – foto: KNWU

“Wel is het fijn als Nederlandse ploegen aanwezig zijn tijdens mooie wielerevenementen in hun eigen land”, gaat Leeser verder. “Dus ja, er is discussie. Dat is zeker waar. Het woord ‘verplichten’ heb ikzelf alleen nog nergens gehoord. Maar dat we nadenken over hoe we het met z’n allen beter kunnen doen, zodat de grote commerciële wielerploegen in Nederland participeren in de Nederlandse wielerevenementen: ja, natuurlijk! We voeren daar inderdaad gesprekken over.”

In de ZLM Tour zijn het door blessures geplaagde Visma | Lease a Bike en Team dsm-firmenich PostNL er overigens wel bij.

Het is niet voor het eerst dat de discussie leeft. In het verleden is er ook kritiek geweest op opleidingsploegen van WorldTeams die Olympia’s Tour niet reden, of dat niet alle Nederlandse vrouwenteams er waren in de Drentse Acht van Westerveld of de Omloop van Borsele.

De gedachte achter een verplichting is om de Nederlandse organisatoren en wedstrijden – en daarmee de Nederlandse wielersport – een hart onder de riem te steken, met als gevolg meer aanzien bij het publiek. Dat lijkt geen overbodige luxe in een tijd waarin steeds meer wedstrijden verdwijnen.

Nederlandse UCI-wedstrijden voor mannen
flag-nl Amstel Gold Race (WorldTour, 1.WWT)
flag-nl ZLM Tour (2.1)
flag-nl Volta NXT Classic (1.1)
flag-nl Veenendaal-Veenendaal (1.1)
flag-nl Betcity Elfstedenrace (1.1)

Enzo Leijnse won vorig jaar nog een rit in Olympia’s Tour, dit jaar was dsm-firmenich PostNL niet aanwezig – foto: Cor Vos

flag-nl Olympia’s Tour (2.2)
flag-nl Ster van Zwolle (1.2)
flag-nl Dorpenomloop Rucphen (1.2)
flag-nl Arno Wallaard Memorial (1.2)
flag-nl Ronde van Overijssel (1.2)
flag-nl Omloop der Kempen (1.2)
flag-nl Midden-Brabant Poort Omloop (1.2)
flag-nl Ronde van de Achterhoek (1.2.)

Nederlandse UCI-wedstrijden voor vrouwen
flag-nl Simac Ladies Tour (WorldTour, 2.WWT)
flag-nl Amstel Gold Race (WorldTour, 1.WWT)
flag-nl Miron Ronde van Drenthe (WorldTour, 1.WWT)
flag-nl Drentse Acht van Westerveld (1.1)
flag-nl Veenendaal-Veenendaal (1.1)
flag-nl EPZ Omloop van Borsele (1.1)
flag-nl ZLM Omloop der Kempen (1.2)


Enkele wedstrijd(dagen)
Bij een verplichting per laag UCI-wedstrijden zou dit inhouden dat Visma | Lease a Bike, dsm-firmenich PostNL en TDT-Unibet bij startplicht vier Nederlandse koersen bij de mannen zouden moeten rijden. De eerste twee hebben als WorldTeam diezelfde plicht in de Amstel Gold Race, al zou daarover sowieso geen discussie bestaan.

In wedstrijden lager dan het UCI 1.1-niveau, zouden alle Nederlandse Continental-ploegen moeten starten. Dat zijn er momenteel acht: de opleidingsploegen van Visma en DSM, Metec-Solarwatt, BEAT Cycling, Diftar, Parkhotel Valkenburg, Universe en VolkerWessels.

Bij de vrouwen zijn er drie Nederlandse WorldTeams: SD Worx-ProTime, Visma | Lease a Bike en dsm-firmenich PostNL. Zij hebben startrecht (geen plicht) om te starten in de Simac Ladies Tour, de Amstel Gold Race en de Ronde van Drenthe. Startplicht zou dan gelden in eendagkoersen de Drentse Acht van Westerveld en de EPZ Omloop van Borsele.

GT Krush Rebellease en VolkerWessels zijn de enige twee Nederlandse Continental-teams bij de vrouwen. Zij zouden dan verplicht de Omloop der Kempen moeten rijden. Afgelopen weekend was die wedstrijd en waren zij overigens beide gewoon van de partij.

Visma | Lease a Bike sloeg dit voorjaar de Ronde van Drenthe over – foto: Cor Vos

Hoe denk jij erover?

Wat zou jij vinden van een startplicht voor Nederlandse teams in Nederlandse wedstrijden? Stem en discussieer mee onder het artikel in de commentsectie!

RIDE Magazine
19 Reacties
29-05-2024 15:22
Leeser: ik heb het woord verplichten nog nergens gehoord.
WF: kopt; KNWU voert gesprekken over startplicht
Begrijpend lezen is ook een vak…
29-05-2024 16:04
Maken we nu dat hele TDT Unibet team niet veel te belangrijk met z'n allen? Als zij zich zo blijven opstellen zal de boemerang vanzelf eens terugkomen.
    29-05-2024 22:06
    Dit gaat niet specifiek over TDT maar meer over het feit dat Nederlandse profteams in de paar Nederlandse profkoersen die er zijn moeten starten.
    Als bepaalde ploegen niet uitgenodigd zouden worden voor nationale wedstrijden zou de wereld ook te klein zijn, dus waarom mag het dan niet twee kanten op werken?
29-05-2024 16:54
Nederlandse UCI-wedstrijden voor DSM, TDT en Visma - Lease a Bike in 2024:

DSM + opleidingsploeg: Amstel Gold Race, Veenendaal-Veenendaal, ZLM Tour, Ster van Zwolle, Dorpenomloop Rucphen, Volta NXT Classic, Ronde van Overijssel

TDT: Ster van Zwolle, Dorpenomloop Rucphen, Olympia's Tour, Volta NXT Classic, Amstel Gold Race, Ronde van Overijssel, Veenendaal-Veenendaal

Visma + opleidingsploeg: Olympia's Tour, Volta NXT Classic, Amstel Gold Race, Veenendaal-Veenendaal, ZLM Tour

Dat is best veel, vooral voor DSM en TDT. Ik denk niet dat een startplicht nodig is.
29-05-2024 15:53
Ik ben tegen alle vormen van startplicht, werk gewoon met startrecht en schakel bij desinteresse over op het volgende team.
    29-05-2024 21:31
    Ik vind dat er sowieso meer verplicht moet worden in het leven. Dat vrije gelummel worden we ook niet wijzer van.
29-05-2024 14:34
Prima als het voor WT, .Pro en .1 wedstrijden geldt. Koersen daaronder hoef je als Visma, DSM en TDT niet verplicht aan mee te doen.
29-05-2024 16:27
Tdt kan ook top amateurs aan vullen om toch mee te kunnen aan de zlm tour.
Dat is volgens mijn win win sutieatie tdt is er en de amateurs kunnen zich in de kijker rijden
29-05-2024 17:49
Misschien moet er dan ook gekeken worden naar het inschrijfgeld. Kleine teams moeten voor bijvoorbeeld Olympia’s Tour of de ZLM Tour al gauw duizenden euros betalen aan de organisaties voor hotels etc. En dan krijg je er nog onveilige parcoursen/aankomsten voor terug…
29-05-2024 17:59
Dus omdat er meer Nederlandse ploegen meerijden krijgen we meer vrijwillgers en politiebegeleiding en minder natura2000 gebieden, verkeersdruk en kosten?

Ik zie niet in hoe zo'n besluit de organisatoren kan helpen om alsnog de koers te organiseren?
30-05-2024 00:07
Hoop niet dat er een kijkplicht komt
30-05-2024 00:20
De politie moet gewoon eens gaan werken voor hun geld. Toch belachelijk dat topsportevenementen niet door kunnen gaan omdat die lui er geen zin in hebben?
    30-05-2024 12:43
    Koffie drinken, bellen,met handen in de zak een halve dag staan kijken met 10 man bij een of ander incident, rondjes rijden en weg kijken enz enz
30-05-2024 07:56
Praktisch niet uitvoerbaar.
PostNL (en voorgangers) reden enkele jaren met een duitse licentie, maar werd toch als Nederlands team beschouwd.
Hoe zit het met wedstrijden?
Scheldeprijs, en Renewi Tour zijn 'op papier' Belgische wedstrijden, maar komen wel door Nederland.
in het lijstje worden de Amstel en Volta Nxt Classic genoemd. Dat zijn ' op papier' Nederlandse wedstrijden, die deels ook over Belgisch grondgebied gaan
29-05-2024 15:10
@Redactie: De vrouwen rijden ook Veenendaal-Veenendaal (1.1)
30-05-2024 13:20
Mocht dit er komen gaat dat ook gewoon als een boomerang in hun gezicht terugkomen.
Ga je volgens mij gwn krijgen dat DSM zich inschrijft onder Duitse licentie, of TDT onder Belgische, zodat ze die startplicht omzeilen.
Bovendien, stel dat je ze zou verplichten om te starten, houdt niets hen tegen om na 2 meter alweer af te stappen. Dan kan je als organisator toch beter gemotiveerde kleinere teams aan de start hebben?
Startplicht is echt de oplossing niet, de wedstrijden zo aantrekkelijk maken dat iedereen er wil starten wel.
29-05-2024 22:04
Het is ook weer niet zo dat Nederland overloopt van de profkoersen: als teams onder een Nederlandse licentie willen rijden mag je ze toch wel vragen aan die paar koersen deel te nemen. En indien nodig te verplichten deel te nemen.

Die verplichting zou dan moeten gelden voor WT en PCT teams in .Pro en .1 wedstrijden. Waarbij je dan eventueel als "compensatie" zou kunnen eisen dat PCT's ook in de AGR startrecht krijgen.

Het gaat te ver om de CT's ook startplicht te geven in alle .2 koersen, die ploegen werken (deels) met parttime renners, kleinere kernen en lagere budgetten waardoor het goed voor te stellen is dat het niet altijd mogelijk is een team op te stellen.
30-05-2024 08:35
Hand in eigen boezem? UCI Nation’s Cup?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine