KNWU voert gesprekken over startplicht Nederlandse teams in Nederlandse koersen
Discussie De uitdagingen om in Nederland wedstrijden te organiseren zijn steeds groter. Natura2000-gebieden, stikstofproblematiek, de druk op het wegennet, de vergrijzende groep vrijwilligers, stijgende kosten en de sterk verminderde politie-begeleiding maken het leven van organisatoren zuur. Het zou daarom helpen als de Nederlandse teams op elk niveau UCI-wedstrijden standaard meedoen. De KNWU is daarover op dit moment gesprekken aan het voeren.
Eerder deze maand kwam naar buiten dat Tour de Tietema-Unibet hun inschrijving voor de ZLM Tour heeft teruggegeven. Daar baalt Libéma Profcycling logischerwijs van, de organisator van de enige Nederlandse UCI-rittenkoers op profniveau. Het afzeggen van TDT-Unibet voor de ZLM Tour heeft ook op het bondsbureau van de KNWU opnieuw de discussie aangezwengeld of Nederlandse teams niet verplicht moeten zijn om Nederlandse wedstrijden te rijden.
“Of we dat gaan verplichten, weet ik nog niet”, zegt KNWU-directeur-bestuurder Maurice Leeser tegen WielerFlits.

Maurice Leeser – foto: KNWU
“Wel is het fijn als Nederlandse ploegen aanwezig zijn tijdens mooie wielerevenementen in hun eigen land”, gaat Leeser verder. “Dus ja, er is discussie. Dat is zeker waar. Het woord ‘verplichten’ heb ikzelf alleen nog nergens gehoord. Maar dat we nadenken over hoe we het met z’n allen beter kunnen doen, zodat de grote commerciële wielerploegen in Nederland participeren in de Nederlandse wielerevenementen: ja, natuurlijk! We voeren daar inderdaad gesprekken over.”
In de ZLM Tour zijn het door blessures geplaagde Visma | Lease a Bike en Team dsm-firmenich PostNL er overigens wel bij.
Het is niet voor het eerst dat de discussie leeft. In het verleden is er ook kritiek geweest op opleidingsploegen van WorldTeams die Olympia’s Tour niet reden, of dat niet alle Nederlandse vrouwenteams er waren in de Drentse Acht van Westerveld of de Omloop van Borsele.
De gedachte achter een verplichting is om de Nederlandse organisatoren en wedstrijden – en daarmee de Nederlandse wielersport – een hart onder de riem te steken, met als gevolg meer aanzien bij het publiek. Dat lijkt geen overbodige luxe in een tijd waarin steeds meer wedstrijden verdwijnen.
Nederlandse UCI-wedstrijden voor mannen
Amstel Gold Race (WorldTour, 1.WWT)
ZLM Tour (2.1)
Volta NXT Classic (1.1)
Veenendaal-Veenendaal (1.1)
Betcity Elfstedenrace (1.1)

Enzo Leijnse won vorig jaar nog een rit in Olympia’s Tour, dit jaar was dsm-firmenich PostNL niet aanwezig – foto: Cor Vos
Olympia’s Tour (2.2)
Ster van Zwolle (1.2)
Dorpenomloop Rucphen (1.2)
Arno Wallaard Memorial (1.2)
Ronde van Overijssel (1.2)
Omloop der Kempen (1.2)
Midden-Brabant Poort Omloop (1.2)
Ronde van de Achterhoek (1.2.)
Nederlandse UCI-wedstrijden voor vrouwen
Simac Ladies Tour (WorldTour, 2.WWT)
Amstel Gold Race (WorldTour, 1.WWT)
Miron Ronde van Drenthe (WorldTour, 1.WWT)
Drentse Acht van Westerveld (1.1)
Veenendaal-Veenendaal (1.1)
EPZ Omloop van Borsele (1.1)
ZLM Omloop der Kempen (1.2)
Enkele wedstrijd(dagen)
Bij een verplichting per laag UCI-wedstrijden zou dit inhouden dat Visma | Lease a Bike, dsm-firmenich PostNL en TDT-Unibet bij startplicht vier Nederlandse koersen bij de mannen zouden moeten rijden. De eerste twee hebben als WorldTeam diezelfde plicht in de Amstel Gold Race, al zou daarover sowieso geen discussie bestaan.
In wedstrijden lager dan het UCI 1.1-niveau, zouden alle Nederlandse Continental-ploegen moeten starten. Dat zijn er momenteel acht: de opleidingsploegen van Visma en DSM, Metec-Solarwatt, BEAT Cycling, Diftar, Parkhotel Valkenburg, Universe en VolkerWessels.
Bij de vrouwen zijn er drie Nederlandse WorldTeams: SD Worx-ProTime, Visma | Lease a Bike en dsm-firmenich PostNL. Zij hebben startrecht (geen plicht) om te starten in de Simac Ladies Tour, de Amstel Gold Race en de Ronde van Drenthe. Startplicht zou dan gelden in eendagkoersen de Drentse Acht van Westerveld en de EPZ Omloop van Borsele.
GT Krush Rebellease en VolkerWessels zijn de enige twee Nederlandse Continental-teams bij de vrouwen. Zij zouden dan verplicht de Omloop der Kempen moeten rijden. Afgelopen weekend was die wedstrijd en waren zij overigens beide gewoon van de partij.

Visma | Lease a Bike sloeg dit voorjaar de Ronde van Drenthe over – foto: Cor Vos
Hoe denk jij erover?
Wat zou jij vinden van een startplicht voor Nederlandse teams in Nederlandse wedstrijden? Stem en discussieer mee onder het artikel in de commentsectie!
WF: kopt; KNWU voert gesprekken over startplicht
Begrijpend lezen is ook een vak…
Als bepaalde ploegen niet uitgenodigd zouden worden voor nationale wedstrijden zou de wereld ook te klein zijn, dus waarom mag het dan niet twee kanten op werken?
DSM + opleidingsploeg: Amstel Gold Race, Veenendaal-Veenendaal, ZLM Tour, Ster van Zwolle, Dorpenomloop Rucphen, Volta NXT Classic, Ronde van Overijssel
TDT: Ster van Zwolle, Dorpenomloop Rucphen, Olympia's Tour, Volta NXT Classic, Amstel Gold Race, Ronde van Overijssel, Veenendaal-Veenendaal
Visma + opleidingsploeg: Olympia's Tour, Volta NXT Classic, Amstel Gold Race, Veenendaal-Veenendaal, ZLM Tour
Dat is best veel, vooral voor DSM en TDT. Ik denk niet dat een startplicht nodig is.
Dat is volgens mijn win win sutieatie tdt is er en de amateurs kunnen zich in de kijker rijden
Ik zie niet in hoe zo'n besluit de organisatoren kan helpen om alsnog de koers te organiseren?
PostNL (en voorgangers) reden enkele jaren met een duitse licentie, maar werd toch als Nederlands team beschouwd.
Hoe zit het met wedstrijden?
Scheldeprijs, en Renewi Tour zijn 'op papier' Belgische wedstrijden, maar komen wel door Nederland.
in het lijstje worden de Amstel en Volta Nxt Classic genoemd. Dat zijn ' op papier' Nederlandse wedstrijden, die deels ook over Belgisch grondgebied gaan
Ga je volgens mij gwn krijgen dat DSM zich inschrijft onder Duitse licentie, of TDT onder Belgische, zodat ze die startplicht omzeilen.
Bovendien, stel dat je ze zou verplichten om te starten, houdt niets hen tegen om na 2 meter alweer af te stappen. Dan kan je als organisator toch beter gemotiveerde kleinere teams aan de start hebben?
Startplicht is echt de oplossing niet, de wedstrijden zo aantrekkelijk maken dat iedereen er wil starten wel.
Die verplichting zou dan moeten gelden voor WT en PCT teams in .Pro en .1 wedstrijden. Waarbij je dan eventueel als "compensatie" zou kunnen eisen dat PCT's ook in de AGR startrecht krijgen.
Het gaat te ver om de CT's ook startplicht te geven in alle .2 koersen, die ploegen werken (deels) met parttime renners, kleinere kernen en lagere budgetten waardoor het goed voor te stellen is dat het niet altijd mogelijk is een team op te stellen.