‘Klimtijdrit naar 2850 meter op onverharde flanken Etna technisch haalbaar’

dinsdag 20 augustus 2019 om 13:43
‘Klimtijdrit naar 2850 meter op onverharde flanken Etna technisch haalbaar’

In 2018 beklom de Giro-karavaan de Etna voor het laatst - foto: Cor Vos

In 2010 pakte de Giro d’Italia al eens uit met een klimtijdrit over onverharde wegen. In navolging van de Kronplatz lijkt er nu een tweede klimtijdrit over onverharde wegen aan te komen. Aan Meridionews laat vulkanoloog Marco Neri namelijk weten dat een klimtijdrit op de Etna technisch mogelijk is. Mogelijk volgend jaar al klimmen de renners in een 27 kilometer lange chronoproef naar 2850 meter boven zeeniveau. In het huidige voorstel zullen de renners de laatste 8,7 kilometer van de klim over een onverharde weg rijden.


Op de Giro-start in Hongarije na is er voorlopig nog weinig officieel bekend over het traject van de 103e Ronde van Italië. Maar eerder werd al duidelijk dat de roze ronde komend jaar opnieuw Sicilië zal bezoeken. Op het eiland – dat in 2021 de Grande Partenza mag organiseren – staan drie etappes op het programma. Capo d’Orlando en Palermo worden genoemd als plaatsen waar de roze karavaan zal passeren, en er wordt ook gewag gemaakt van een aankomst op de Etna, waarna zet het peloton koers richting het noorden.

De Etna-etappe moet volgens de Siciliaanse krant een wel heel bijzondere beklimming worden. De vulkaan is in het verleden al diverse malen gebruikt als aankomstplaats in de Ronde van Italië, Hoger dan ‘een schamele’ 1736 meter boven N.A.P. kwamen de coureurs afgelopen jaar echter niet. Voorlopig is de Passo dello Stelvio (2757 meter boven zeeniveau) het decor van de hoogste aankomst bergop ooit in een grote ronde, maar als het aan Sicilië ligt komt daar dus verandering in.

De klimtijdrit die binnenkort aan Giro-organisator RCS Sport wordt voorgesteld zal 27 kilometer lang zijn met aankomst op 2850 meter. De laatste 8,7 kilometer zullen over onverhard terrein voeren. Het maximale stijgingspercentage bedraagt daar 22 procent. Aan het woord is vulkanoloog Marco Neri, onderzoeker bij het Nationaal Instituut voor Geofysica en Vulkanologie in Catania: “vanuit vulkanologisch oogpunt is het technisch haalbaar.”

“Als vulkanische activiteit uitblijft kan de route langs de noordoostelijke rift als veilig worden beschouwd”, schrijft hij in een uitvoerig rapport. “Deze weg wordt al tientallen jaren gebruikt om elk jaar tienduizenden toeristen naar de top van de vulkaan te brengen.” In 2002 was daar voor het laatst een uitbarsting. Neri geeft daarnaast aan dat duidelijke signalen aan uitbarstingen vooraf gaan. Kortom: er kan dus tijdig naar een alternatieve route worden gezocht als een uitbarsting waarschijnlijk zou zijn.

Dit artikel delen:

37 Reacties

hartstikkebedankt 20 augustus 2019 om 13:52

Bruut, een klimtijdrit van 27 kilometer is ook wel erg lang maar ik zou graag weer eens een klimtijdrit zien in een grote ronde. Fijn voor Groenewegen ook als hij volgend jaar de Giro gaat rijden..

LutsenkoFan 20 augustus 2019 om 15:47

inderdaad al weer een tijdje geleden maar altijd mooi om te zien

rosencrantz 20 augustus 2019 om 13:53

Overdosis Sicilië. Komend jaar moet de hele karavaan in 1 nacht van Hongarije naar Sicilië. Dit plan was beter de Grande Partenza van 2021 geweest. Gewoon beginnen met die klimtijdrit.

hartstikkebedankt 20 augustus 2019 om 13:54

Geen reisdag ertussen?

rosencrantz 20 augustus 2019 om 14:08

nee, mag niet van de UCI blijkbaar.
Met de reis naar Israël hebben ze al een 3de rustdag gebruikt en volgens UCI-regels mag dat, als ik het juist begrepen heb, maar 1 keer om de 5 jaar.

DemarrErik 20 augustus 2019 om 14:17

Volgens mij klopt dat niet. In 2016 toen ze hier in Gelderland startten zat er ook al een derde rustdag tussen. En eerder ook al toen ze in Ierland startten dacht ik?

rosencrantz 20 augustus 2019 om 16:52

De juiste uitleg is deze blijkbaar ” UCI rules now allow an extra rest day only once each 4 years and don’t allow the first rest days before 2nd week of race. So organizers decide simply not to rest.”

argos 20 augustus 2019 om 14:08

Wanneer houdt dat achterlijke gedoe nu eens op?

Olly 20 augustus 2019 om 14:13

Jij vindt dit achterlijk (en dat mag) Maar de meeste klassementsrenners die makkelijk klimmen maar een slechte tijdrit op het vlakke hebben, zullen dit mi toejuichen.

Polleke 20 augustus 2019 om 14:40

+10 argos… er is al een wielerdiscipline voor dit soort wegen en dit voegt sportief bovendien niks toe… na 20 km klimmen zal wel duidelijk zijn wie de beste is, er nog 7 aan toevoegen over een assepiste is aandacht en sensatie zoeken…

Groningen 20 augustus 2019 om 14:57

Eens.

ZK 20 augustus 2019 om 15:25

Laten we als kijker nou net fan zijn van spanning en sensatie. Ik vind het een prachtig idee!

freirefreire 20 augustus 2019 om 14:11

Ik ben hier geweest. Dagelijks rijden er vrachtwagens vol toeristen af en aan over het vulkanisch gruis richting de top. Inderdaad een mooie plek voor heroïsche plaatjes en een zware tijdrit.

HoofdIsVrij 20 augustus 2019 om 14:12

Wanneer komt er eens een afdalingtijdrit?

Marik 20 augustus 2019 om 14:16

Als er speciale fiets-airbags worden uitgevonden

the student 20 augustus 2019 om 14:51

Zoiets bestaat al wel. Het heet de downhil discipline. Niks voor racefietsers deze idioterie.

Fast Freddy 20 augustus 2019 om 15:31

Die is al eens verreden in de giro; in 1987 afdalen van de Poggio. Spettacolo!

Abdoe 20 augustus 2019 om 14:28

Kan een mooie rit worden. Wel meer iets voor aan het einde van de ronde, want er gaan enorme tijdsverschillen ontstaan.

Chasse_patate 20 augustus 2019 om 14:30

22 procent niet iets voor onze Steven lijkt me zo

Frosty 20 augustus 2019 om 16:30

Klimtijdrit zou hem wel liggen denk ik, ondanks stijgingspercentage. Enige manier waarop hij tijd kan pakken op de sterkste renners.

KennyKlimmen 20 augustus 2019 om 14:47

Super dit. Ik zeg, DOEN! of KaBOEM!

Sonsbach Allstars 20 augustus 2019 om 14:49

Volgens mij roeptoeterd die vulkanoloog dit ieder jaar. Ook nu zal het er wel weer niet van komen.

jooprioolpijp 20 augustus 2019 om 15:08

Ergens houdt wielrennen op en begint het circus. Ik heb er geen harde criteria voor, maar voor mijn gevoel is dit het laatste. Daarbij, als ze dit werkelijk toevoegen vragen ze om het meest eenzijdige deelnemersveld ooit.

Chris Van Uden 20 augustus 2019 om 15:11

Mee eens Joop.

ZK 20 augustus 2019 om 15:28

Zolang ze geen grote rode tent over de vulkaan heen zetten is het geen circus. Heroïsch, prachtig man! Eindelijk een tijdrit die het kijken wel waard is

ivo001 20 augustus 2019 om 15:10

Alle sprinters buiten tijd. Geeft ook wel een interessante slotrit.

ZK 20 augustus 2019 om 15:28

Ze zullen de tijdslimiet er wel op aanpassen ;-)

Samlambeej 20 augustus 2019 om 15:48

Met de Binckbank vers in het geheugen zouden sommigen zo'n gevolg net aangrijpen om het als 1ste rit in te leggen. 20 etappes vol koers! —-Hallooo

Samlambeej 20 augustus 2019 om 15:49

Allemaal dan maar op tubeless neem ik aan? Liever geen willekeur aan ongeluk om spanning te creëren. Kortom: het hoeft voor mij niet.

Random wielerliefhebber. 20 augustus 2019 om 17:49

Geweldig idee, juich dit enorm toe. Zal een epische etappe worden, liefst in het begin van de Giro.

Sprinters zou ik me niet zo druk om maken de organisatie zal vast een extra ruime tijdslimiet toepassen. Die willen ook nog sprinters hebben die uitrijden

Merlinappa 20 augustus 2019 om 17:50

Doen! Gravel bergop stelt niet echt veel voor maar alleen al een lengte van 27km en een hoogte van bijna 3km is de moeite waard. Heel gaaf als dit door gaat

rovi 20 augustus 2019 om 20:40

Volgens mij is de hoogste finish ooit niet op de Stelvio, maar sinds de afgelopen tour op de Iseran…

AWestie 20 augustus 2019 om 21:18

De vorige klimtijdrit was bijna de mooiste overwinning voor Steven Kruijswijk. Doe maar mee Steven, zit deze in je zak.

Romāns Vainšteins 20 augustus 2019 om 22:19

Doodzonde om daar dan een TT van te maken. Was een geweldige aankomst in lijn geweest.

FDJ 20 augustus 2019 om 22:44

We willen een schonere sport maar vragen steeds meer uitersten door telkens meer bizarre parcoursen neer te leggen. Een klimtijdrit van deze lengte is a niet goed voor de spanning in de ronde want gaat gigantische verschillen opleveren en b het mag nu wel een keer ophouden met alsmaar extremere ideeën te bedenken.

skylimit 21 augustus 2019 om 12:29

Ik zou er een ploegenklimtijdrit van maken. De Etna heeft geen problemen met sneeuw op deze hoogte ? En als ze toch meer spektakel willen, ook een kortere versie van de Strade Bianche opnemen.

rovi 21 augustus 2019 om 20:53

Ik weet het niet zeker maar kan me voorstellen dat het daar minder een issue is aangezien je veel zuidelijker zit dan op de stelvio en middenin de zee dus mogelijk wat zachtere temperaturen…

En sneeuw smelt als er lava langs loopt ;)