Kledingsponsor vindt excuses Chloé Dygert ‘niet voldoende’
Dygert werd al zevenmaal wereldkampioene op de baan - foto: Cor Vos
vrijdag 27 november 2020 om 20:37

Kledingsponsor vindt excuses Chloé Dygert ‘niet voldoende’

Chloé Dygert, de wereldkampioene tijdrijden van Yorkshire (2019) kwam kort geleden in opspraak nadat ze enkele omstreden berichten op social media had geliket. Daarop bood ze haar excuses aan, maar voor Rapha, de kledingsponsor van haar nieuwe ploeg, was dat niet voldoende.

Vrijdag stuurde Rapha, de kledingsponsor van haar nieuwe ploeg Canyon-SRAM, een verklaring rond. Het merk had het incident onderzocht en met Dygert gesproken, en kwam tot de conclusie dat de renster ‘zeer ernstige beoordelingsfouten’ had gemaakt. “Rapha verwerpt deze acties ten zeerste, omdat ze beledigend waren, verdeeldheid zaaiden en geen plaats hadden in de sport of de samenleving.”

Zeer ernstige beoordelingsfouten
“Sinds we op de hoogte waren van dit incident, namen we de tijd om helemaal uit te zoeken wat er is gebeurd. We hebben overlegd met de renster, Canyon-SRAM en andere partners om tot een weloverwogen reactie te komen. We vinden dat Chloé zeer ernstige beoordelingsfouten gemaakt heeft, die werden verergerd door excuses die niet voldoende waren”, schreef het kledingmerk in het statement.

“Maar we zijn ook van mening dat het vertrouwen in het vermogen van mensen om te veranderen de sleutel is tot oprechte verzoening. Na uitvoerig met haar te hebben gesproken, geloven we dat Chloé het vermogen en de wil heeft om te luisteren, te leren en te veranderen.” Rapha liet weten dat Canyon-SRAM al duidelijke stappen heeft genomen om met Dygert hieraan te gaan werken en zijn er gesprekken met een externe Diversity & Inclusion-consultant.

Dygert werd vorig jaar wereldkampioene tijdrijden – foto: Cor Vos

Ook schreef Rapha dat het Canyon-SRAM blijft steunen. “Canyon-SRAM heeft de afgelopen vijf jaar een belangrijke rol gespeeld bij het promoten van het vrouwenwielrennen. De voortzetting van dit werk mag niet op het spel worden gezet door de acties van één persoon. Dit incident was voor ons allemaal een gelegenheid om te leren en te begrijpen hoeveel meer we allemaal kunnen doen.”

Omstreden tweets
Op Twitter had Dygert een bericht geliket waarin staat dat ‘white privilege niet bestaat’. Dat deed ze ook bij berichten over American Football-speler Colin Kaepernick, die vooroploopt in de strijd tegen racisme in de Verenigde Staten, en van president Donald Trump, die zich uitliet over toegang van transgenders in de daklozenopvang. Inmiddels heeft ze de betreffende berichten niet meer geliket en onlangs reageerde ze via haar eigen kanalen.

“Ik bied mijn excuses aan voor iedereen die zich aangevallen of geraakt voelt door mijn gedrag op social media”, schreef de Amerikaanse renster. “Wielrennen moet er zijn voor iedereen, ongeacht kleur, geslacht, sexualiteit of achtergrond. Net als Canyon-SRAM zet ik mij in voor het promoten van diversiteit, inclusiviteit en gelijkheid binnen het wielrennen en onze communities. Ik ben vastbesloten om te blijven leren en te groeien als sporter en als persoon.”

RIDE Magazine
61 Reacties
Sorteer op:
27 november 2020 21:02
Mwa, haar karma is a bitch zeggen ze dan toch?

Bij Rapha zijn ze blijkbaar niet over één nacht uitgegaan en met een zorgvuldige reactie gekomen richting deze Redneck.
27 november 2020 21:15
Wat een hypocriet gedoe. Alsof ze plots dat gedachtengoed niet meer “liked”.
27 november 2020 21:39
Iedereen was het social mediagebruik van deze renster alweer vergeten en dan gooit dit kledingmerk er nog weer olie op. Nee slim, heel slim. Daarnaast blijven de uitingen van Dygert haar mening. Het lijkt er de laatste tijd vooral op dat die linkse gekkies hun opvattingen aan anderen opdringen en de rest gelijk wegzetten als racisme etc. Wat een geweldige actie van die twee Amerikaanse vrouwen vanavond die niet knielden bij dat volkslied.
    27 november 2020 21:49
    Niemand dwingt die twee vrouwen toch om te knielen? Het is vreemd om het blijven staan als 'geweldige actie' te zien, en het knielen niet. Beiden zijn een keuze. Waarbij de vrouwen die blijven staan nog de gevestigde macht in Amerika achter zich hebben staan. Het lijkt mij dapperder om daar tegenin te gaan.

    Chloe Dygert doet dat dus niet, dat is ook haar recht. Maar het is aan de sponsor of ze haar daarin willen steunen. Om haar dan te willen omvormen vind ik ook wat overdreven.
    27 november 2020 21:58
    Dat black lives matter en wij blanken moeten ons allemaal schuldig over ons racisme voelen modegedoe hebben we nu wel gehad. Elk leven telt. Maar deze groeperingen doen alsof ze iets willen veranderen, maar praten je voornamelijk een schuldgevoel aan, althans dat pogen ze.
    27 november 2020 22:10
    Ja, racisme is inderdaad opgelost. Niks meer aan doen.
    27 november 2020 22:31
    Natuurlijk is dat slim. Twee vliegen, mogelijk drie, in één klap. Merk is van Dygert af, waarmee ze zich niet kunnen vereenzelvigen. Komen nog eens gratis onder de aandacht, en hun imago is weer wat opgepoetst.
    28 november 2020 10:38
    Het thema racisme wordt geclaimd door een deel van de donkere bevolking, terwijl dat kortzichtig is. In de VS worden miljoenen burgers van allerlei achtergronden gepakt en tellen niet mee in de samenleving. Natuurlijk is de startpositie van de donkere bevolking vanuit de slavernij ruk geweest. Dat zorgt ervoor dat zij de grootste groep zijn van mensen die achtergesteld worden. Dat mag best gehoord worden, maar niet op de wijze zoals dat nu soms gaat. Wat moeten andere inwoners in de VS wel niet denken die een treurig en kleurloos bestaan moeten leven en 3 baantjes hebben om te overleven. Het zou m.i. niet over racisme moeten gaan maar over welvaartsdeling in de breedste zin.
    Zou me niet verbazen als de mensen die de privileges bezitten in de VS eigenlijk wel blij met dat BLM zijn. Dat wekt zoveel ergernis onder de bevolking dat welvaartsdeling als thema lekker onbesproken blijft. Kun je weer een paar jaar zorgeloos weinig belasting betalen, alles onder het motto dat je er hard voor gewerkt hebt.
    28 november 2020 11:22
    Beste Kleomantre,

    De BLM-beweging en alle anti-racismebewegingen, in navolging van wetenschappelijke disciplines, stellen nadrukkelijk dat racisme een onderdeel van achterstelling, armoede etc. is. Er is zelfs een specifieke term voor bedacht, intersectionaliteit. Dus de strijd tegen racisme is precies wat jij zegt een brede strijd tegen ongelijkheidwaardigheid op welke manier ook, wie het ook treft.
    28 november 2020 13:06
    FDJ - erg kortzichtig. Natuurlijk zijn we niet individueel per se racistisch, maar het systeem in de USA is ingesteld op Het instant houden van de verschillen in de samenleving en raad eens wie er van oudsher al achter gesteld waren door slavernij en andere maatregelen die voorkwamen dat Minderheden minder kansen hadden. Van dat historische voordeel plukken we nog steeds de vruchten.

    Daarnaast is het een natuurlijk mechanisme van mensen om alles wat vreemd is met argus ogen te bekijken, je bent meer op je hoede in een vreemde omgeving ookal is dat de Bijlmer om de hoek. Dus, als je zelf je omgeving kan maken dan selecteer je op wat voor jou vertrouwen uitstraalt, en voila, je selecteert sneller iemand met een achtergrond waar je iets in herkent.

    Als zodanig, zijn er al diverse hordes genomen maar we zijn er nog steeds niet.
    Dat je dat niet onderkent maakt je ofwel naïef, ofwel institutioneel racistisch, ondanks dat je de gekleurde buurman wel groet.
    Het weg zetten als linkse gekkies is een dooddoener om niet over het probleem te hoeven nadenken, ik wil best onderkennen dat de wereld niet eerlijk is maar die oneerlijkheid zou niet gebaseerd moeten zijn op uiterlijkheden maar op kwaliteiten: blank zijn is geen kwaliteit, rijk zijn door historische voorsprong is geen kwaliteit.
27 november 2020 21:42
Ah shit, here we go again
27 november 2020 21:47
Gesprekken met een externe Diversity & Inclusion-consultant....
Levensgevaarlijke periode waarin we zitten met de massale aanval van het linkse fascisme.
Ik zie het al voor me, Dygert die verplicht bij het slapen gaan een koptelefoon op moet zetten met een geluidsfragment "Ik ben blank en ik ben slecht, ik ben blank en ik ben slecht" op herhaling, tot de volgende ochtend...
Volledig de weg kwijt en nogmaals, levensgevaarlijk met de linkse indoctrinatie en white guilt...
    27 november 2020 21:48
    +1
    27 november 2020 21:48
    Juist. Het word echt te gek!
    27 november 2020 21:51
    Ach ja, die linkse indoctrinatie, wat is het toch een enorm probleem. Gelukkig heeft men op rechts alles wel op een rijtje, getuige het bijna sektarische gedrag wat men in Amerika rond Trump en in Nederland rond Baudet vertoont.

    Ik vind het ook wat overdreven om die Dygert te proberen heropvoeden, maar ja, ze is ook niet verplicht om het sponsorgeld van Rapha te accepteren.
    27 november 2020 22:00
    Nouja Chloe Dygert tekent toevallig een contract bij een ploeg waar ze in een shirt van dat merk moet rijden. Nou dat trekt Rapha de handen van die ploeg af en is er wel weer een nieuwe kledingsponsor.
    28 november 2020 06:43
    Je moet je niet schuldig voelen over racisme, racisme moet gewoon stoppen en te allen tijde veroordeeld worden.
    28 november 2020 07:36
    Mensen het is zo simpel, duik nou alsjeblieft eens even in de geschiedenis! Kijk eens op wikipedia bij ARABISCHE SLAVENHANDEL, SLAVENHANDEL IN NOORD-AFRIKA etc.
    Lees de samenvattingen van diverse studies;
    Austen, R.A. 1979 TheTrans Saharan slave trade
    Elis,D,Engerman.S.L 2011 Cambridge History of slavery volume
    Bairock,P 1993 World History
    Murray Gordon1998 Slavery in the Arabic World.
    ETC ETC.
    Er wordt ons nu als blanke mens van alles opgedrongen maar de geschiedenis leert dat de Afrikanen al eeuwen lang een onderlinge slavenhandel hadden met bijvoorbeeld de Ashanti stam in Ghana als prominente slavenhandelaars voorop.

    Conclusie; zwarten of blanken, wat maakt het uit, de meeste landen hebben een slavernij verleden. De linkse politiek, zwarte mensen, voorvechters BLM stop met je geroeptoeter en lees EERST de geschiedenislessen/studies in de bestaande literatuur zoals hierboven vermeld staat!!
    28 november 2020 10:04
    @Wielrenner
    +100
    De geschiedenis wordt verdraaid en vaak ook niet gekend. Roeptoeteren gaat tegenwoordig voor inhoudelijke kennis. De racisme kaart verlamd de westelijke wereld vaak ten onrechte. Wijze naar WO II is ook een middel geworden om westerlingen ofwel blanken de mond te snoeren alsof we collectief slecht zijn. Goedheid en slechtheid zit in iedereen, ongeacht ras of kleur. Kijk ook maar es naar Zuid-Afrika wat daar voor cijfers zijn van blanken die door zwarten zijn vermoord. Of hoeveel Chinezen er door Mao zijn opgeofferd.
    28 november 2020 10:48
    Als je denkt dat ze het volgende mantra willen/denken, heb je het in ieder geval niet begrepen: “Ik ben blank en ik ben slecht, ik ben blank en ik ben slecht”

    Misschien moet je dan wat meer inlezen voordat je gaat roepen
    28 november 2020 11:13
    Beste wielrenner,
    Slavernij is van alle tijden en plaatsen. Niemand die dat ontkent. Echt niemand. Maar er is maar een moment en een plaats in de geschiedenis geweest, waar het houden van slaven is goedgepraat door een ideologie te verzinnen die stelt dat witte mensen superieur zijn aan niet-witte mensen, aan de hand van een eenzijdige Bijbeluitleg en nepwetenschap (met name biologie). Die ideeën bestaan bewust en ombewust nog steeds, ook al is de slavernij zelf afgeschaft.

    Iemand als Kaepernick of de BLM verzetten zich tegen racisme, niet tegen het idee dat slavernij alleen een Europese of witte aangelegenheid zou zijn geweest.

    Dus wielrenner, wat wil je eigenlijk zeggen met je betoog? Waarom negeer je de echte kwestie en ga je zo stevig in op de non-kwestie?
    28 november 2020 14:28
    #blacklivesmatter gaat primair over het excessieve politiegeweld in de VS tegen donkere mensen. (uiteraard behelst het inmiddels veel meer dan alleen dat en gaat het dieper) Daarom is het wel vrij extreem om je openlijk tegen de BLM beweging te keren, ik vind het persoonlijk ook vreemd als je je als blank persoon zelf gediscrimineerd voelt door deze beweging of het afschildert als aanstellerij. Je moet het wel in perspectief kunnen plaatsen.
27 november 2020 21:48
Pff zielig gedoe van die sponsor. Niet voldoende excuses maar toch vergeven. Wat goed zeg, wauw! Hypocriete zooi. Laat haar liken wat ze wil en een eigen mening hebben.
27 november 2020 21:48
Niet handig van Dygert. Dat ze zulke opvattingen heeft moet ze zelf weten, maar in haar positie misschien niet handig die publiekelijk te uiten.

Aan de andere kant zijn we ook wel bezig met een wedstrijdje politiek correct doen. Wijze van communicatie van Rapha vind ik ook niet heel chique. Lijkt er nu haast meer op dat ze Dygert gebruiken om haar maatschappelijk standpunten te uiten.
    28 november 2020 07:38
    Rapha moet eerst maar eens in de geschiedenis over de slavenhandel duiken.
27 november 2020 22:06
Mooie meid met een mening. Rapha is een merk voor coke snuivende wtc boys.
27 november 2020 22:52
Politiek en sport mengen, van mij hoeft het niet. Dat geldt zowel voor de renner/renster als de (kleding)sponsor in deze, ze mogen van mij zich beide afzijdig houden van het politieke debat en het bij sport houden. Iedere renner/renster mag uiteraard zijn/haar eigen visie hebben, of je dat op social media moet noemen vanuit een rolmodel-functie is een tweede; dan moet je daar afspraken over maken. Alleen erg vreemd om ‘ongewenste’ meningen te berispen als sponsor, helemaal als je niet eens de hoofdsponsor bent van de ploeg, want ik vermoed dat mensen hier de kledingsponsor niet op aanspreken. En daarbij waar leg je de grens in wat je qua mening/opvatting tolereert en wat niet, dat is een slippery slope. Heel simpel houden: als sporter geen politieke statements maken, maar niet wijzen naar een mening die je niet acceptabel vind... om die reden (dus ook als ze een mening aan de andere kant van het politiek spectrum zouden afwijzen) voor mij geen Rapha (meer).
    27 november 2020 23:36
    Ik weet, daar gaan we weer, maar toch een reactie...
    "Politiek en sport mengen, van mij hoeft het niet." Lees de geschiedenisboekjes, van de Romeinen met hun brood en spelen via de bruinhemden met hun OS in Garmisch en Berlijn, de sportboycot van Zuid-Afrika tot het knielen in de Football league: alle kanten van het politieke spectrum weten maar al te goed dat mengen prima werkt.

    "Alleen erg vreemd om ‘ongewenste’ meningen te berispen als sponsor" Nou, als ik een kledingbedrijf heb, en iemand in mijn kleding, die ik daar nota bene voor betaal, zegt of schrijft iets waar ik van walg, dan weet ik het wel. Lijkt me logisch. Dat je daar afspraken over zou moeten maken, ben ik met je eens.

    "want ik vermoed dat mensen hier de kledingsponsor niet op aanspreken" Het idee van sponsoring is nu net dat mensen door het zien van de gesponsorde persoon een positieve associatie met het merk krijgen. Dat werkt, anders was er geen sponsoring. Als er vervolgens racistische praat uit deze persoon komt, dan werkt het nog steeds. Ik weet heel zeker dat als ik merk X met latent racisme associeer, ik het niet snel zal kopen.

    "En daarbij waar leg je de grens in wat je qua mening/opvatting tolereert en wat niet, dat is een slippery slope." Yep, eens. Dat wil niet zeggen dat het einde van de slope niet op een niveau zou kunnen zitten waar je als sponsor niet blij van wordt.

    Of dit een handige move van de sponsor is, is een ander verhaal, maar meningen van sporter doen ter zake.
    28 november 2020 00:10
    "Ik weet heel zeker dat als ik merk X met latent racisme associeer, ik het niet snel zal kopen."

    Ik ben het absoluut niet eens met Dygert maar of ik net daarom geen Rapha meer zou kopen? Eerder omdat het belachelijk duur is. Maar neem nu bijvoorbeeld Nike: Zwaar geassocieerd met allerlei wantoestanden. En tóch blijven mensen van alle rassen en kleuren het massaal kopen.
    28 november 2020 09:02
    Ik zou eerder overwegen Rapha te skippen omdat ze met de meest wanstaltige ontwerpen voor kleding de markt op komen. We hoeven alleen maar naar het eendenshirt van EF te kijken.
    28 november 2020 11:38
    @jooprioolpijp:
    Helaas gebeurt het vaak dat sport en politiek bewust gemengd wordt door regimes, maar eigenlijk zouden internationale sportbonden hier stelling tegen moeten nemen. Door te werken met landenteams en nationaliteiten heb je al meer dan genoeg impliciete politiek in de sport zitten.

    En ik denk zeker dat Trek of Segrafredo als naamgever van de ploeg op gedrag van een renner aangekeken kan worden, wellicht nog een fietssponsor (al lijkt me dat al gever gezocht) maar de kledingsponsor? Daar ligt het associatieve effect meer in de veronderstelling van kwalitatief materiaal als het ook door de profs wordt gebruikt.

    En ik vind het van Rapha volkomen ongehoord om zonder duidelijk vooraf opgestelde protocollen je te bemoeien met een persoonlijke mening (wat deze ook is) te bemoeien. Je betaald inderdaad een zak duiten, maar daar krijg je exposure voor terug, geen mindcontrol van de renners, we hebben met vrije mensen te maken. Dat treden als bewust beleid, vind ik kwalijker als een matig doordachte mening van een renner. Ook erg gemakkelijk om de renner aan te vallen en beschadigen, wil je echt als bedrijf een statement maken, dan koop je het contract van die renner af, zodat ze niet meer in je trui rijden, zo niet, dan moet je ook geen morele statement maken voor de bühne.
    28 november 2020 12:24
    @Viking Eens dat het niet heel chique van deze sponsor is om er nu nog eens op terug te komen als er niet vooraf duidelijke regels gesteld zijn. Iedereen heeft recht om te leren van eerdere fouten. Gezien de toonzetting van de excuses lijkt het me in dit geval onwaarschijnlijk dat de persoon echt van mening veranderd is, maar wellicht iets doordachter omgaat met het uiten daarvan. Ik zie dat niet als mindcontrol. Ze mag denken wat ze wil, stemmen wat ze wil, maar als betaald uithangbord van een bedrijf dien je er voor te zorgen dat je dat bedrijf niet beschadigt. Wil je dan toch latent racistische tweets liken, dan zoek je een andere kledingsponsor.
    28 november 2020 16:51
    Maar het is toch niet haar persoonlijke sponsor? En daarbij, zij heeft geen probleem met hen, Rapha met haar gedrag/uitingen. Als rensters is zij verantwoording verschuldigd aan de ploeg, niet aan de sponsor, dat is de ploeg die aan hun sponsor verantwoordelijk dient af te leggen. Je tekent als renner niet bij de sponsor. En hierin vind ik Rapha laf: geen probleem met de ploeg willen maken over dit principiële punt en een individuele renner aanvallen als bedrijf (met een heel team aan professionals, die zich wat beter kunnen indekken o.a. met mensen die juridische kennis hebben).

    Dat haar excuses niet oprecht zijn, lijkt me ook. Net als die storm in een glas water recent met die Amerikaanse renner en zn Trump tweets geen gemeende excuses gaf. Maar wat verwacht men dan, dat zo’n renner ineens door de afkeurende woorden van een sponsor als een blad omdraaid? Die wil zn baan houden, zeker nu Corona de plekken schaars maken. Daarom is het ook onzinnig dat Rapha stelt de excuses niet voldoende te vinden, als ze het werkelijk een probleem vinden: trek de knip en geef de ploeg de mogelijkheid haar contract te ontbinden. Nu proberen ze dubbel aan sympathie te winnen: 1) we hebben de renster aangepakt, 2) we laten de ploeg niet vallen. Maar richt je naar de ploeg met wie je de overeenkomst hebt en niet naar de individuele renner.

    Als ik geld investeer in aandelen van een bedrijf mag ik ook meedenken bij de gang van zaken, maar eveneens niet een individuele werknemer aanspreken van dat bedrijf (ook al ben ik mede-eigenaar). Dus als je dan je tot een directie moet richten, moet dat als ‘slechts’ sponsor zeker nog meer gelden.
27 november 2020 23:04
De saga gaat door, in de eerdere aflevering stond ik achter de werkgever om Dygert aan te spreken op haar social media gedrag. Hier doet co-sponsor Rapha echter een onnodige schep er bovenop en kleineert Dygert die al haar excuses had gemaakt. Hou eventuele aanmerkingen die je bleef houden na het eerste hoofdstuk intern en ga niet lopen uitventen in de media hoe diep Dygert voor jou als kledingsponsor moet knielen. Overigens hoeft wat mij betreft niemand daar Team USA of Baudet, Trump of wat dan ook bij te halen.
27 november 2020 23:16
Niet te geloven de reacties hier. Baudet en Wilders zijn er helemaal niets bij. Zum kotzen!
    27 november 2020 23:44
    erg verrast kun je toch niet zijn? Maar elkaar wederzijds voor rotte vis uitmaken lijkt me niet the way to go. If they go low, we go high. Zoiets?
    28 november 2020 01:31
    echt, en dat toont juist aan dat een reactie zoals die van Rapha vooral in deze tijden nog altijd nodig is
    28 november 2020 07:42
    Je hebt gelijk, allemaal geroeptoeter, men komt niet verder dan mensen tegen elkaar opzetten.
    28 november 2020 08:30
    Laat mij voorop stellen dat ik niet achter dergelijke uitspraken van Dygert sta. Dit gun ik haar ook niet, ze is 23 en kan nog heel veel leren.

    Maar als Rapha een bepaalde visie heeft en daar aan wilt vast houden hadden ze op voorhand nieuwkomers beter moeten screenen.
    Daarnaast bestaat zowel de mannenploeg als vrouwenploeg uit Europese en zuid Amerikaanse renners/rensters tot zo ver de diversiteit. Dan doe ook meer je best om mensen uit Afrika de kans te geven (want het is niet zo dat ze er niet zijn, ze zijn alleen nog niet naar boven komen drijven).
    En je gaat wel ieder jaar naar de UAE tour maar knijpt wel een oogje dicht bij het onderwerp mensenrechten.
    Dan ben je gewoon hypocriet en wijs je vooral met een vinger naar andere.

    Dat mensen een mening hier hebben weten jullie.
    Maar om iedereen over een kam te scheren en als racist aan te duiden...
    Dan heb je alle berichten maar voor de helft gelezen. Jammer
    28 november 2020 09:03
    @Adz Dit is dan weer de standaard krampreactie van linkse mensen. De dialoog niet aangaan, maar andersdenkenden gelijk bestempelen als extreem rechts en racistisch. Nee, daar los je iets mee op.
    28 november 2020 20:00
    @FDJ Wat los jij er doorgaans mee op om iemand waarmee je het niet eens bent als “links mens” te bestempelen?
28 november 2020 00:33
Hoog tijd voor de eerste openlijke complotmallewappie in het peloton, de passie om als eerste aankomen combineren met een werkelijk geloof dat je telefoon Corona in je hersenen pompt is iets wonderlijks waarvan we moeten kunnen genieten!
    28 november 2020 06:38
    Ik verwacht ook dat diegene na afloop van een door hem/haar verloren koers alsnog claimt te hebben gewonnen, en tientallen mislukte rechtszaken aanspant om dat proberen te bewijzen. En natuurlijk een schreeuwTwitter heeft. Komt wel in de buurt van PatLef zo trouwens.
28 november 2020 07:34
Als Rapha zo begaan is met gelijkheid, dan met hun prijsstelling misschien die hipster/mamil rommel ook niet meer laten maken in lage lonen landen waar werkomstandigheden, verborgen slavernij en aandacht voor milieu ook niet bepaald stroken met de moral high horse waar dit merk op meent te moeten plaatsnemen.
    28 november 2020 07:47
    Als dat zo is dan heb je een punt! Ik zou er inderdaad niet van staan te kijken.
    Het zou toch ideaal zijn als iedereen nu, na literatuuronderzoek, zoals ik hierboven heb aangeduid, zou beseffen dat de meeste landen een slavernijverleden hebben. Het verder laten zoals het is en zich gezamenlijk konden verenigen om de huidige slavernij in Brazilië, Myanmar, Bangladesh, Ghana etc etc uit te bannen.
    28 november 2020 09:05
    Bij iedere mening kan je een bron vinden die het (al dan niet wetenschappelijk) ondersteunt. Ja wij blanken hebben slavernij niet uitgevonden, zoals Facebook en Google privacy ook niet hebben uitgevonden. Om écht te kunnen duiden moet je er je levenswerk van maken en in staat zijn om zelf ook de Arabische en Afrikaanse geschriften te lezen en interpreteren. Ik denk dat er hier niemand is die meer dan enkele uurtjes wat google research gedaan heeft. Je moet je afvragen of het op die basis verstandig is over zo'n gevoelig onderwerp uitspraken te doen.
    28 november 2020 10:00
    @Wielrenner, eens met Panache.
    Selectief citeren is juist niet gelijk aan literatuuronderzoek doen. Dat is vergelijkbaar met de ontkenners van menselijke invloed op klimaatverandering en een eindeloze hoeveelheid eenzijdige blogs over allerlei onderwerpen die op internet te vinden zijn. Wetenschappelijke onderbouwing is juist gebaseerd op consensus en de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid die kan worden geconcludeerd uit alle beschikbare informatie.

    Daarnaast: het feit dat de meeste landen een slavernijverleden hebben, doet er toch niets aan af dat wij als samenleving daar nu aandacht aan kunnen besteden? We hoeven ons 'als blanke mensen' niet persoonlijk schuldig te voelen, maar ik snap dat Rapha als grote sponsor een van haar boegbeelden wil laten voldoen aan de waarden die het merk nastreeft. Ze betalen er geld voor. Als Dygert en Rapha het niet meer met elkaar eens zijn, dan gaan ze toch lekker apart verder. En als Dygert publiekelijk haar standpunten wil aanpassen in ruil voor sponsorgeld, dan was ze blijkbaar niet zo overtuigd of vindt ze geld belangrijker dan haar persoonlijke overtuiging.
28 november 2020 10:20
Ik heb wel grote vragen over het baanrennen in de VS als iemand die al jaren het boegbeeld is van dat baanwielrennen nooit eerder is gewezen op haar dubieuze uitingen en social media gedrag .
Je zou verwachten dat er bij zo'n zo'n team en begeleiders wel eerder tegen Dygert gezegd zou zijn dat haar uitingen en social media gedrag niet passend zijn voor een vertegenwoordiger van een US team.
28 november 2020 10:42
@panache
Deed iedereen maar eens google research. Als je de moeite neemt iets omhoog te scrollen dan vind je enkele academici die er zoals je wenst/duidt er hun levenswerk van hebben gemaakt.
    28 november 2020 11:41
    Je bent behoorlijk van het padje af he met je non-argumenten? In Afrika was er slavenhandel, in Australië at met elkaar en elkaars kinderen op...

    Wat heeft dat te maken met de boodschap dat white privileges niet bestaat en dat transgenders mindere mensen zijn? En dat iemand alleen maar tegen racisme is voor het geld? Leg mij die connectie even uit.
28 november 2020 11:30
En complottheorieën in 3, 2, 1 ...
28 november 2020 11:30
Wat een hypocriet, politiek correct geneuzel van zo'n kledingmerk. NB een merk dat zijn kleding bijna volledig in China, een ondemocratisch land, laat produceren door vaak kinderen tegen een hongerloontje en in zeer erbarmelijke leefomstandigheden. Over mensenrechten gesproken...
28 november 2020 12:20
Een renster die fouten heeft gemaakt nog verder beschadigen om te laten zien hoezeer je zelf deugt als bedrijf. Laten ze zich inderdaad liever om de arbeidsomstandigheden in de fabrieken in China bekommeren.
28 november 2020 12:21
Iets meer empathie naar elkaar zou een hoop helpen. De verzuiling en hokjesgeest is nog teveel aanwezig.
28 november 2020 13:11
Rapha:
https://directory.goodonyou.eco/brand/rapha
Rated Not Good Enough Overall als het gaat om sustainability en rechten van werknemers.
Gelukkig werken ze wel hard aan hun Imago.

Los van het feit dat ik het absoluut niet met Dygert eens ben, krijg ik ook jeuk van al die marketing mensen en helemaal van 'Verscheidenheids-officieren'.
28 november 2020 13:30
Rapha, overpriced hipstermerk. Ze hebben er een inclusiviteitsgoeroe na laten kijken, moehahaha! Om te kotsen. Links, hele ruimdenkende mensen totdat je er een andere mening op na houdt, dan zijn ze niet meer zo inclusief. Brrrr, heel eng.
    28 november 2020 13:46
    Ik ben niet per se fan van Rapha, en vind 'inclusion consultant' ook echt een hipster woord, maar ze benoemen hun waarden en eisen dat iemand die zich aan hun merk committeert dat ook doet. Wat is daar eng aan?
    Blijkbaar willen ze als merk uitstralen dat ze diversiteit verkiezen boven een meer conservatieve benadering en daarmee ontkom je er niet aan dat je anderen tegen het hoofd stoot. Volgens mij is dat niet exclusief voor links, maar geldt het voor elke politieke kleur.
    28 november 2020 13:51
    Gaat gewoon over geld zoals altijd. Ze willen geen potentiele klanten voor het hoofd stoten en zo geld mislopen. En laten we niet doen alsof het op de eerste plaats ergens anders over gaat.
28 november 2020 14:27
Figuren als Bobby solo weten t wel...links dit... links dat...omdat een of andere idioot dat in de tweede kamer roept maakt dat nog niet tot waarheid...als er een politieke stroming is die zich laat overtuigen door wetenschappelijke en/of goed onderbouwde standpunten is het progressief Nederland wel...rechts draagt niet de naam'conservatief' om dat men makkelijk iets van anderen aanneemt...toen de SP al het gevaar van economische massaimmigratie uit islamitische landen zat Geert Wilders nog bij de VVD...en Fortuyn nog bij de PvdA...
U kent duidelijk de geschiedenis niet..
Lekker links bashen want dat is in de mode...PvdA is trouwens ook geen linkse partij...het is een arbeiderspartij...dus hoe rechtser de arbeider hoe rechtser de partij...ik wens u veel succes met het papegaaien van Wilders&CO en onderweg slopen zij uw sociale zekerheden over uw stem of rug...
Lees dit eens...als je denkt dat ik uit mijn nek lul...
De SP folder uit 1983...

https://sptransparant.wordpress.com/gastarbeid-en-kapitaal/
28 november 2020 16:56
Hoe zat dat ook weer met die mug en die olifant.
2 december 2020 15:32
Hahaha. Het houdt niet op. Niet vanzelf

Reacties zijn gesloten.