Kittel wil meer aandacht voor veiligheid van renners
Foto: ANSA
dinsdag 29 maart 2016 om 09:17

Kittel wil meer aandacht voor veiligheid van renners

Naar aanleiding van de dood van Antoine Demoitié heeft Marcel Kittel in een uitgebreide blog een oproep gedaan om een grotere prioriteit te geven aan de veiligheid van wielrenners. De Duitse sprinter van Etixx-Quick-Step wil dat het van de verantwoordelijke instanties evenveel aandacht krijgt als de strijd tegen doping.

“Met de dood van Antoine Demoitié hebben we een nieuw en erg triest dieptepunt bereikt in de geschiedenis van het wielrennen en veiligheid”, begint Kittel. “Veel mensen beweren dat het nemen van risico’s deel uitmaakt van ons beroep en dat valpartijen horen bij de sport. Daar ben ik het mee eens, maar niet helemaal. Iedere renner die geblesseerd raakt door een valpartij waar hij niet verantwoordelijk voor is, is er één te veel. Er bestaat een verschil tussen renners die vallen in de laatste hectische kilometers van een wedstrijd, vechtend voor het goede wiel voorafgaand aan een spurt en renners die vallen vanwege onveilig straatmeubilair, roekeloos rijden van motoren of auto’s, extreme weersomstandigheden en onveilige parcoursen.”

Steeds groter probleem
De Duitser stelt vast dat de veiligheid van renners een steeds groter probleem aan het worden is. “Hier een kleine reminder van de afgelopen twee seizoenen: Greg Van Avermaet (Clásica San Sebastián), Peter Sagan (Ronde van Spanje), Taylor Phinney (Amerikaans kampioenschap), Stig Broeckx (Kuurne-Brussel-Kuurne), Jesse Sergent (Ronde van Vlaanderen) en Jakob Fuglsang (Ronde van Frankrijk) zijn allemaal betrokken geweest bij een valpartij met een motor of neutrale wagen. Peter Stetina (Ronde van het Baskenland), Tom Boonen (Abu Dhabi Tour) en Matt Brammeier (Tour of Utah) vielen vanwege onveilige parcoursen. Velen van hen belandden in een ziekenhuis met zware, carrièrebepalende blessures en hadden een lang en pijnlijk revalidatieproces voor zich. Maar de valpartijen hebben ook de uitkomst van wedstrijden beïnvloed. Daar is niemand bij gebaat.”

“Het is duidelijk: het grootste probleem voor de wielrennerij was doping en dat moet ook nog steeds bestreden worden, maar de veiligheidszaken die voor de hand liggen zouden dezelfde aandacht en prioriteit moeten krijgen als het gevecht voor een schone sport. Niet alleen omdat levens op het spel staan, maar ook omdat er tot op heden weinig aan gedaan is. De laatste belangrijke verandering was het protocol voor extreem weer en dat werd dit jaar geïntroduceerd. Hiervoor, en pas na de dood van Andrei Kivilev, verplichtte de UCI het dragen van helmen in 2003.”

Maatregelen
Kittel wil dat men gaat samenwerken om de sport veilig te houden. “Het zou geweldig zijn als een aantal belangrijke veranderingen zouden volgen uit een discussie over veiligheid. We moeten er nu open over gaan praten. Dat is wat ik verwacht van mijn bestuursorgaan en de rennersvakbond.” De renner komt zelf met een aantal ideeën. Hij wil om te beginnen meer ervaren en goed getrainde bestuurders in auto’s en op motoren hebben. Ook stelt hij voor om jaarlijkse statistieken bij te houden over valpartijen in wedstrijden zodat we een positieve of negatieve trend kunnen waarnemen. Tot slot wil hij meer (licht)signalen die waarschuwen voor scherpe bochten en gevaarlijke punten.

“We zijn het aan Antoine verschuldigd dat we alles in het werk stellen om dit nooit meer te laten gebeuren”, besluit Kittel. Demoitié overleed na een ongeluk met een motor in Gent-Wevelgem.

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
29 maart 2016 09:19
Eens!
29 maart 2016 09:38
Goed dat een groot renner als Kittel hierin het voortouw neemt. De lijst met incidenten wordt te groot!
29 maart 2016 09:46
Contador sprak zich ook al uit. Hopelijk dan een laatste kunstje van dat soort mannen. Gezamenlijk tot betere veiligheid komen.

De brief van ploeggenoot van Melsen is trouwens ook hartverscheurend.
29 maart 2016 09:48
Vergeet Hoogerland niet, wat langer geleden weliswaar, maar de ASO liet hem gewoon barsten!
29 maart 2016 09:48
Het is alleen triest dat dit soort vreselijke gebeurtenissen moeten plaatsvinden om die discussie te doen oplaaien en dit is ook niet de eerste keer dat ik ook vanuit de renners dit geluid komt. Alleen verstomt het na een paar dagen weer om pas weer naar boven te komen na een volgend incident. Ondertussen hoor je van de UCI op dit gebied dus helemaal niets. Ze hebben nu het weetprotocol en de doping hoog op een lijstje gezet en met maatregelen gekomen, nu word het tijd dat ook dat dit probleem snel wordt aangepakt en er goede afspraken worden gemaakt over de veiligheid van het parcours en de grote van het volgkaravaan + afspraken over hoe die zich moeten gedragen. Je kan niet wachten op weer een groot ongeluk.
29 maart 2016 09:57
En we willen het ook nog perfect in beeld en ook nog binnen 30 seconde een nieuw wiel of zo min mogelijk afzakken voor bidons bij voorkeur op een spectaculair parcours

Tegenstrijdig!!!
29 maart 2016 09:59
Goede initiatieven, ik vrees wel dat er te weinig geld en organisatie voor is om het te verwezenlijken. Anders waren er de afgelopen jaren al verbeteringen geweest, zeker omdat dit soort dodelijke ongelukken al sinds het wielrennen bestaat voorkomen. Deze risico's houd je toch, of het nu door renners zelf wordt veroorzaakt of niet.
29 maart 2016 10:25
Ik denk eigenlijk dat wielrennen helemaal niet veiliger gemaakt kan worden. Waar je maatregelen toepast komen er wel weer nieuwe zaken om de hoek kijken die nieuwe typen ongevallen in de hand werken. Alle discussie er om heen is natuurlijk goed maar wanneer de essentie op je keihardst met zijn allen van A naar B fietsen is blijven er 1000'en mogelijkheden tot ongelukken voordoen, elke koers en kilometer opnieuw. Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe vaak het goed gaat.
29 maart 2016 10:27
@kooltje: nee, hoor. Het grootste deel van de motoren heeft niets met beeld, afgeven van drinken of het afgeven van wielen of andere noodzakelijkheden zoals doktoren en organisatie te maken.

Ik vind dat Kittel hier zeker een punt heeft. Wegversmallingen e.d. is niet veel aan te doen, maar er moet in elk geval naar een veilige laatste 3 of 5 kilometer worden gekeken. Liefst van te voren bekeken door een commissie met ex-renners. Motoren tot een minimum beperken. Minder publiek toelaten op belangrijke plekken zoals bergen, beslissende heuvels en kasseistroken (d.m.v. kaartverkoop). En kijken of er hekken zijn die minder grote poten hebben, er zijn toch ook al regelmatig renners over die poten heen gevallen. Tenslotte moet er misschien eens worden gekeken naar de fietsen: is het niet zo dat de race naar licht en aerodynamisch materiaal die dingen minder goed stuurbaar heeft gemaakt?
29 maart 2016 10:59
@ Hakkie

Allemaal véél te bewerkelijk !
29 maart 2016 11:01
@RV
Absolute veiligheid bestaat inderdaad niet. Maar door een goede analyse van het veiligheidsprobleem en bijbehorende maatregelen is de sport wel degelijk veiliger te maken. Ik ben blij dat iemand als Kittel er voor opkomt.
29 maart 2016 11:30
Eens, Doping of Veiligheid (in de breedste zin van het woord ), beiden gaan over de gezondheid van renners. En verdienen daarom dezelfde aandacht. Beide beïnvloeden ook de uitslag.
29 maart 2016 12:00
@ RV, 10:25, no offense, maar ik vind dat wel een beetje kort door de bocht.
Het verplichten van het dragen van een helm is ook toch een maatregel geweest die het wielrennen veiliger heeft gemaakt?

Ik vind, zeker op die smalle weggetjes uit de Vlaamse klassiekers, dat er echt wel eea aan maatregelen genomen mag worden. Die parcoursen zijn, in grote lijnen, al decennia hetzelfde. Terwijl de omstandigheden in de koers enorm zijn veranderd. Je kan mij niet vertellen dat er de afgelopen 20 jaar niet veel meer motoren in de koers zijn gekomen.
Ik kan me persoonlijk wel vinden in de ideeën die Hakkie oppert.

En is het ook niet zo dat een groot deel van de motoren steeds langs het peloton crost om even verderop een weg af te zetten of een vluchtheuvel aan te geven met een vlag? Dan moet er gekeken worden of daar niet meer vrijwilligers/betaalde krachten voor kunnen worden ingezet. Dat zal zeker meer geld kosten, maar daar mag de UCI ook een bijdrage aan geleverd worden.

Kittel verwoord het perfect; valpartijen horen bij het beroep en zullen ook zeker altijd plaats blijven vinden. Maar valpartijen niet veroorzaakt door renners, zoals een motard, auto, te extreme weersomstandigheden, te extreme parcoursen (zeker in laatste paar km in voorbereiding voor een sprint) of publiek mogen eigenlijk niet gebeuren en je moet er iig als organisatie en verantwoordelijke partijen alles aan doen om de kans hierop te minimaliseren
29 maart 2016 12:03
Goed dat Kittel het breder trekt dan enkel de motoren. Maar veiligheid moet breed uitgedragen worden, door organisaties, omkadering, UCI, maar ook de renners zelf.

In een ander topic maakte ik al een klein (verre van compleet) lijstje met onveilige situaties die op zich opgelost kunnen worden.

– gebruik van sufmakende pijnstillers in volle finale.
– parcoursbouwers die onoverzichtelijke bochten en wegversmallingen mooi vinden in de laatste kilometer.
– publiek die op de weg staat en renners die buiten de weg rijden.
– volgauto's die in een tijdrit het liefst de renner aanduwen, zo dicht zitten ze er op.
– sprintaantrekkers die zich als een levende chicane met enorm snelheidsverschil laten afzakken en chaos creëeren.
– mensen met motorrijbewijs die zonder basale kennis van het wielrennen in de koers mogen meerijden.
29 maart 2016 12:06
Dit is al een stuk betere reactie dan van de KBWB man, die alleen op dit incident reageerde.

Kittel heeft 100% gelijk, en hij is niet de eerste renner die er iets van zegt. Ook Ochowitz luidde al de alarmbel, maar er moet blijkbaar eerst iets gebeuren (lees: iemand sterven) voordat er iets gedaan wordt. Het is precies als met de invoer van de helmen.

En finales zoals in Baskenland vorig jaar, en ook zoals in Zwitserland af en toe (ik kan ze me niet meer allemaal herinneren) zijn gewoon te gek voor worden. Ik lees hier geregeld reacties van mensen die dingen roepen als "vallen hoort bij de sport, straks wordt het nog zo saai als F1", of "vroeger waren het helden, tegenwoordig zijn het watjes", blablabla. Het zijn gewone jongens, en ze nemen inderdaad grote risico's. Maar onnodige risico's die je kan vermijden of verminderen, doe dat alsjeblieft! En laten we met het controleren van parcoursen niet wachten tot er ook iemand dood gaat.

Laat er eens iemand wakker worden bij de UCI, en ingrijpen. Waar het afgelopen winter al gedaan had moeten, kan er nu alsnog aan begonnen worden: Zoek uit hoeveel motards er daadwerkelijk nodig zijn, wat het niveau van de motards is, zet een reglement voor laatste 3(?) kilometers neer, en bescherm de renners. Zaken van buiten de koers die de veiligheid van renners bedreigt, die moet je aanpakken. Of het nou motards zijn of idiote finales. Maar begin in ieder geval ergens.
29 maart 2016 12:29
Quote:
Kittel verwoord het perfect; valpartijen horen bij het beroep en zullen ook zeker altijd plaats blijven vinden. Maar valpartijen niet veroorzaakt door renners, zoals een motard, auto, te extreme weersomstandigheden, te extreme parcoursen (zeker in laatste paar km in voorbereiding voor een sprint) of publiek mogen eigenlijk niet gebeuren en je moet er iig als organisatie en verantwoordelijke partijen alles aan doen om de kans hierop te minimaliseren


Maar moet je dan Demoitié hier voor inzetten, terwijl in zijn geval geen van bovenstaande punten opgaat. En dan ook nog beweren dat ze het 'aan Antoine verschuldigd zijn'. Waarom dan? Eigenlijk vind ik dat alleen maar stuitend.

En Kivilev erbij halen vind ik ook nergens op slaan. Het waren de renners die geen helm wilden, maar Kittel schuift de boel maar even makkelijk in de schoenen van de UCI.
29 maart 2016 13:56
Ik zie dit net pas voor het eerst, maar bij de E3 werd Terpstra op de Kwaremont ook aangetikt door een motor. Lars Boom vertelde dat vanochtend bij de start van de Panne, en op de beelden is het duidelijk te zien.

Het is toch onvoorstelbaar? Waarom zit daar een motor, die dan ook zo nodig er langs moet en Terpstra gewoon raakt? Terpstra rijdt daar voorop, met meerdere renners in zijn wiel.. Als die valt zijn de rapen (weer) gaar.

Nog een "incident" dus, wat eens te meer aantoont dat het een structureel probleem is.
29 maart 2016 14:13
Eens met Kittel. Statistieken bijhouden, inclusief eventueel aanwijsbare oorzaken, is de enige manier waarop je objectief kunt bepalen waar het pijnpunt ligt. Ik heb gisteren nogmaals een aantal gevallen bekeken en het grootste deel ontstaat door onvoorzichtig rijgedrag van de motards op het moment dat de renner uitwaait.
Men kan van alles verzinnen, maar als de motards achter en voor het peloton blijven rijden KAN het niet fout gaan. Het gaat altijd fout als de motard passeert. Elke motard moet dus op het hart worden gedrukt dat hij de grootst mogelijke voorzichtigheid aanneemt bij het passeren van renners. En renners moeten direct onvoorzichtig rijgedrag van motards kunnen melden, zodat diegene er direct door de organisatie op kan worden gewezen. Als je al tijdens koers een reprimande krijgt pas je wel op met passeren.
Vorig jaar was er die motard die eerst Hesjedal bijna van z'n fiets rijdt en vervolgens Fuglsang meeneemt. Die man deed alsof hij een circuit aan het bestormen was. In het strafrecht noemt men dat gewoon voorwaardelijk opzet, al gaat dat natuurlijk niet op. Maar het is wel een goede maatstaf om te bekijken wie het meest te verwijten valt in een concrete situatie. Op het rijgedrag valt echt de grootste winst te halen.
29 maart 2016 16:51
Bij de start kunnen er motoren voor en achter het peloton rijden, maar als het in 5 stukken breekt dan willen we als tv-kijker toch een camera bij de koplopers, de achtervolgers en de voorkant van het achtervolgende peloton. Passeren zal ooit noodzakelijk zijn.

Ben het verder helemaal met je eens. Dat heen en weer crossen van de ene naar de andere groep is nergens voor nodig. Af en toe moet het en kan het, maar daar mag zeker een richtlijn voor komen.

En enig gevaar zal er altijd zijn, dat moeten we accepteren. We weten bijvoorbeeld dat er ooit een ploegleiderswagen door een inschattingsfout het publiek in rijdt. Dat kan morgen gebeuren, of over 20 jaar, maar dat gaat natuurlijk een keertje mis. Om de koers in stand te houden accepteren we dat gevaar.
29 maart 2016 17:16
als eerste ploegleiderwagens afschaffen, totaal achterhaald. Communicatie gaat via oortjes, posities kun je zien via gps en verslag van de wedstrijd....

het verslag waar kan laten plaatsvinden door drones, die toch zeer accuraat te werk kunnen gaan. Er worden op afstand zogenaamde terroristen mee kapot geschoten, dus een bietje fietsers volgen lijkt me niet zon probleem. Verder de fietsen of renners (helm) uitrusten met minicamera zodat de beleving van actie zoals bij Formule 1 ook gegarandeerd is.

Een 30 a 40 tal punten op het parcours, bij een duidelijk breeder punt van de weg een drank/eetpost inruimen. Willen wielrenners drinken dan moeten ze een van die posten bezoeken...das een kwestie van gewenning en rekent meteen af met de plakbidon en is de ploegleiderswagen ook niet nodig.
29 maart 2016 21:40
Ik vind dat de renners helemaal gelijk hebben in hun roep naar meer veiligheid. Maar daarbij moeten ze ook de hand in eigen boezem steken vind ik.
Ze rijden, deels begrijpelijk bij kasseitjes of smalle paden over elke centimeter vlakke stoep, fietspad, gootje of over zandpaadjes ernaast. Dat leidt natuurlijk ook tot gevaarlijke taferelen. Daar zou dan ook naar gekeken moeten worden. Zeker als ze dan zelf tussen het publiek door gaan laveren
29 maart 2016 22:07
Kittl heeft een punt. Maar ook wij, supporters, hebben een rol. In onze zoektocht naar sensatie willen we steeds meer: met regelmaat hoor ik half wf roepen om onverharde wegen, spectaculaire afdalingen en kasseien in iedere koers. Dat Vergroot de kans op ongelukken en is dus alleen al om die reden ongewenst.
29 maart 2016 22:32
@ irriducibili

Helemaal mee eens. Vooral in de Vlaamse koersen zie je dat de renners de vreemdste manoeuvres maken. Vaak gaat het merkwaardig genoeg gepaard zonder brokken, een enkele keer loopt het fout af (Langeveld).

Reacties zijn gesloten.