Kittel radeloos: “Het is moeilijk ermee om te gaan, daar ben ik eerlijk in”

donderdag 28 maart 2019 om 09:28
Kittel radeloos: “Het is moeilijk ermee om te gaan, daar ben ik eerlijk in”

Kittel achtervolgt met de latere winnaar Groenewegen - foto: Cor Vos

Een dertigste plaats voor Marcel Kittel in de Driedaagse Brugge-De Panne, niet de ommekeer waarop de Duitse sprinter van Katusha-Alpecin op gehoopt had. Het seizoen begon nog voortvarend, maar inmiddels is de sprintbom radeloos. “Ik weet niet of het fysiek of mentaal is, waarschijnlijk een combinatie van beide”, zegt hij tegen Radsport-News.com.

In de Belgische voorjaarskoers zat het niet mee voor Kittel. “Na de grote val in het peloton waren wij in de slotronde echt ver van achteren. Het heeft veel energie gekost om weer terug te komen. Dat is geen excuus, want Dylan Groenewegen zat in ons wiel op dat punt en zoals je ziet was het dus nog mogelijk om te winnen”, legt Kittel uit.

Moeilijke periode
“Het was heel hectisch, maar ja… Ik weet niet wat er mis is”, blijft Kittel in het ongewis. “Ik wil geen excuses zoeken of zeggen dat het allemaal goed gaat. Ik ben niet gelukkig met vandaag, niet blij met wat in de finale gebeurd is. Ik moet weer na gaan denken en proberen iets te verbeteren. Het is in ieder geval een moeilijke periode voor mij.”

Begon Kittel het seizoen nog op Mallorca met een zege en een tweede plek, in de UAE Tour ging het al wat minder met enkele klasseringen in de top-10. Op het laatste moment switchte hij daarna van Tirreno-Adriatico naar Parijs-Nice, omdat daar meer sprintkansen waren. Maar ook in Frankrijk kwam Kittel er niet aan te pas, evenals in De Panne. “Ik vind het momenteel moeilijk om ermee om te gaan, daar ben ik eerlijk in”, erkent de 30-jarige coureur.

Voor Kittel breekt nu een korte rustperiode aan. Direct na de finish is hij op het vliegtuig naar huis gestapt, waar hij zich in samenspraak met trainer Kevin Poulton zal voorbereiden op de Scheldeprijs. In die Belgische koers is Kittel de recordhouder met vijf overwinningen.

Dit artikel delen:

29 Reacties

LaurentJalabert 28 maart 2019 om 09:36

Ondanks een redelijk succesvolle periode bij QS, had hij nooit bij (nu) Sunweb moeten vertrekken. Hij zal er vast zijn redenen voor gehad hebben, maar die groep was echt onklopbaar en dat straalde ze in alles uit.

AZH 28 maart 2019 om 10:05

Bwa Sunweb presteert op dit moment niet veel beter dan Kittel. Die ploeg maakt ook geen stappen meer.

Secondant 28 maart 2019 om 10:11

Sunweb richtte destijds zich iets meer op het rondewerk en minder op het sprintwerk. Daarnaast had hij in een aantal koersen interne concurrentie van Degenkolb. Zijn overstap naar Quickstep was de beste keuze in zijn carriere. De keuze om daar weg te gaan de slechtste. Quickstep is al jaren DE ploeg voor sprinters. Zelfs een Viviani -die voordat hij bij Quickstep kwam- een sprinter was die net geen wereldtop was, is nu de absolute wereldtop.

ThorHushovd 28 maart 2019 om 12:51

Hij heeft niet zo'n leuke persoonlijkheid en om die reden vond Sunweb het ook wel prima dat hij wegging. Dacht dat dit wel een publiek geheim was. Degenkolb lag wel ontzettend goed in de groep overigens.

Denk dat hij vooral moeite heeft vanuit de ploeg of ploeggenoten te denken, omdat hij alleen maar aan zichzelf denkt. Dat wringt een beetje en daarom denk ik dat hij het ook niet voor elkaar krijgt om – behalve Haller wellicht – renners te hebben die zich echt 100% geven voor hem.

Neemt niet weg dat ik zijn reactie en het kwetsbaar opstellen daarin, wel mooi vind en wellicht dat hij verandert (of veranderd is) door dat te doen.

FDJ 28 maart 2019 om 16:02

@ThorHushovd Kittel is 1 van de sympathiekste renners vab het peloton. Maakt bij koersen altijd tijd voor fans , keurig netjes in interviews en altijd het grote geheel benadrukken. Ik heb aan hem weinig onsympathieke punten gezien.

Mwielerfan 28 maart 2019 om 20:01

Hij had in laatste jaar bij sunweb toch iets van oververmoeidheid al? Daar moest hij duidelijk weg.
Sprinter en kopman die egoïstisch is lijkt me niet enorm probleem. Meer een probleem voor sunweb dat ze hier niet mee om kunnen gaan.

Barry Batsbak 28 maart 2019 om 09:37

De ene dag in een interview (elders gelezen) roepen dat zijn ploeg het vertrouwen in hem niet mag verliezen, de volgende dag radeloos zijn… Kittels moodswings zijn indrukwekkender dan de sprintprestaties vrees ik. Op deze manier gaat hij Cavendish achterna. Nachtkaars.

Natte spons 28 maart 2019 om 10:09

Bij Cavendish is er een aanwijsbare reden, namelijk het epstein-barr virus. Bij Kittel (vooralsnog) niet.

thorsen 28 maart 2019 om 09:51

Bizar hoe je in zo’n korte tijd van de absoluut allerbeste sprinter ter wereld naar pelotonvulling kan afzakken, zonder echt aanwijsbare oorzaak zoals bv zware valpartijen

koos verrek 28 maart 2019 om 09:55

Meneer Proper…

Dolledriesoldebroek 28 maart 2019 om 10:26

Was sind die haren schön, maar weer een paar vrouwtjes opzoeken mooiboy

Groningen 28 maart 2019 om 10:33

Hij kan er waarschijnlijk maar het beste mee stoppen, geloof niet dat hij er überhaupt nog plezier in heeft…

Geraint 28 maart 2019 om 11:53

Zeiden ze ook net voor hij bij Lefevere ging rijden. Moest elke renner stoppen waarbij het wat minder gaat…

Mwielerfan 28 maart 2019 om 20:02

Bij kittel is het toch alweer wat langer nu dan één seizoen?

west 28 maart 2019 om 10:42

Er zijn op dit moment in het peloton gewoon twee ploegen die blijkbaar niet de organisatiestructuur en de middelen hebben om renners beter te maken (of hun niveau te behouden)
Dimension Data en Katusha zijn leuke ploegjes, maar gewoon niet goed genoeg.

Tippie 28 maart 2019 om 14:23

En wat vind je van UAE? Behalve de jonge talenten heb ik daar ook niemand beter zien worden.

west 28 maart 2019 om 15:50

Martin en Gaviria halen gewoon een best hoog niveau. En daarnaast is het niet één maar een stuk of zes jongeren die het goed doen. Kristoff is ietsje stilgevallen, Ulissi en Costa zijn al jaren sub-top en Aru is hun grote probleemgeval. Ik ben geen fan van UAE, maar ik kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ze het slecht doen.. Ook hoe ze de situatie Gaviria/Kristoff handelen en hoe het treintje van Gaviria (al) functioneert…
En ook, mbt die andere ploegen, Tony Martin en Kudus (en Planckaert) lijken ernstig op te leven in een nieuwe omgeving. Maar dit kan ook toeval zijn..

Wheely 28 maart 2019 om 10:54

By the way, it’s also important to fight for strong hair!

Joachim 28 maart 2019 om 11:05

Kittel, Greipel, Cavendish… lijkt wel het einde van een sprintersgeneratie dit jaar (ging al eerder wat minder met alledrie natuurlijk). Maar Kittel is nog een stuk jonger dan de andere twee en kwam al eens terug na een zwak jaar, dus ik sluit niet uit dat hij opnieuw op topniveau komt. Zo ver zit hij er nu ook niet vandaan, hij won dit jaar immers al een massasprint.

Samlambeej 28 maart 2019 om 11:42

Welke ploeg kan Kittel nog de lead-out bieden van het niveau Quickstep of Giant? Gisteren zag ik Haller in de laatste 2km een waanzinnige sprong naar voren maken! Maar hij volgde niet. Eveneens heeft hij geen vertrouwen in Zabel. De ploeg zegt wel dat ze Marcel ten volle ondersteunen en pemperen maar hij mijmert naar betere tijden. Het weer zo laten lopen en dit wakkeren de opmerkingen over zijne mentaal alleen maar aan. En niemand bij Katusha die hem daar over kan zetten.

Mwielerfan 28 maart 2019 om 20:04

Bij giant won hij ook regelmatig van ver. Zo wereldtop was die leadout nou ook weer niet

Rhohan 28 maart 2019 om 11:49
Quote:
“Ik moet weer na gaan denken en proberen iets te verbeteren.”

Volgens mij zit hier het probleem. Hij denkt te veel na en zijn oriëntatie in het peloton wat kwijt. Ploeggenoten weten of voelen totaal niet aan wat ze moeten doen om ‘m in positie te brengen en waren gisteren ook weer nergens. Bij Argos/Giant had ie toch wel een mooi team met Veelers, De Kort, Arndt en Timmer. Bij QS kwam ie in het gespreide bedje van Cavendish. Nu moet Kittel het vooral zelf bedenken.

Jungle Man 28 maart 2019 om 12:07

Kittel zit gewoonweg bij de verkeerde ploeg. Bij Katyusha worden de meeste renners niet echt beter.

Japsie 28 maart 2019 om 12:14

Zo raar is het niet. Kittel is een sprinter die volledig afhankelijk is van zijn ploeg. Hij heeft een trein nodig, kan niets zelf oplossen. Altijd al een saaie sprinter gevonden. Als hij kon klimmen zou het perfect bij Sky passen.

thorsen 28 maart 2019 om 12:43

Dat is niet waar trouwens, in de Tour 2 jaar geleden toen hij zo’n beetje alles won loste hij het ook heel vaak alleen op (simpelweg omdat geen enkel team hun trein op de rails kreeg).

HoofdIsVrij 28 maart 2019 om 12:43

Curvers deed wel een boekje open over Kittel en typeerde hem als ‘lui’ en een bon vivant.

havana 28 maart 2019 om 12:51

Met zo’n vriendin zou mijn hoofd ook niet staan naar trainen.

Ivanoviclover 28 maart 2019 om 12:54

Je mag zijn mooie Tess niet vergeten. Natuurlijk kan je niet focussen op iets banaals als een sprint wanneer je gedachten afdwalen naar het thuisfront. Alle begrip daarvoor.

Polleke 28 maart 2019 om 15:56

Katusha is los zand…. totaal geen bezieling of aantrekkingskracht…zou niet raar opkijken als die er opeens mee ophouden, dat slaat allemaal neer op de renners en de prestaties…

Headlines

Materiaalzone

Populair