Kelderman start met speciale tijdritfiets
Foto: Sirotti
zondag 15 maart 2015 om 09:00

Kelderman start met speciale tijdritfiets

Een primeur voor Wilco Kelderman. De kopman van LottoNL-Jumbo begint vandaag op een speciale racefiets aan de afsluitende klimtijdrit van Parijs-Nice. Als enige van de ploeg zal hij rijden op een ongelakt Bianchi-frame.

Het Italiaanse fietsenmerk heeft bij hoge uitzondering ingestemd een nagenoeg blanco Oltre XR2-frame te leveren. Het team hoopt daarmee extra gewicht te besparen. De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven.

De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto. De renners rijden de klimtijdrit naar de top van de Col d’Eze op de wegfietsen voorzien van een opzetstuur. Kelderman zou aanvankelijk ook met een nieuw type ‘crono’ fietsband van Vittoria gaan rijden, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen (regen) gaat dit waarschijnlijk niet door.

De 23-jarige renner rijdt vooralsnog een teleurstellende Parijs-Nice. De gewenste top 5-notering in het algemeen klassement kon hij na afgelopen donderdag (rit 4) door een jour sans al vergeten. Die dag liep hij een achterstand op van 1:23 minuut op ritwinnaar en favoriet voor het eindklassement Richie Porte. In de etappe van gisteren was Kelderman door aan te haken in de achtervolgende groep met Porte en Thomas lange tijd op weg naar eerherstel, maar door een lekke band op de laatste klim moest hij dat groepje laten lopen. Op de Promenade des Anglais eindigde hij uiteindelijk als 16e op 2:17 minuut van ritwinnaar Gallopin.

De verwachtingen van de ploegleiding zijn vandaag een plek in de top 10. “Na de offday van Kelderman hebben we snel de knop omgezet”, zegt Boven. “Hij voelt zich nu iedere dag beter worden. Dat was vandaag (gisteren, red.) goed te zien. Een plek in de top 10 zou heel mooi zijn. Het hangt af van hoe sterk hij in zijn kop is.”

In het algemeen klassement staat Kelderman 15e, met een achterstand van 3:28 minuut op leider Tony Gallopin. Hij begint vandaag om 14:02:00 uur aan zijn klimtijdrit. Gallopin sluit als laatste af. Zijn starttijd is 14:25:00 uur.

RIDE Magazine
44 Reacties
Sorteer op:
15 maart 2015 09:13
Maar hoe werkt het dan? Bijna aan de regels voldoen klink als net niet..
15 maart 2015 09:15
Quote:
De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht.

Dan zal de fiets allicht niet goedgekeurd worden...

'bijna' => 'net iets meer dan'
15 maart 2015 09:15
Gewichtjes?
15 maart 2015 09:16
@D96; Als bij een luchtballon?
15 maart 2015 09:25
En we weten allemaal wat de laatste keer gebeurde dat iemand van die ploeg met een 'nieuwe' tijdrit fiets fietsen. (Mollema tour)
15 maart 2015 09:26
Mmm, zoals ik het lees weegt de fiets bijna 6,8 kg en is het minimale gewicht ook bijna 6,8 kg. Daarmee zou het verhaal iig wel kloppen.

Verwacht overigens een top 10 plek id tijdrit voor kelderman. Kan me alleen niet voorstellen dat dit ook voldoende gaat zijn voor top 10 in ak
15 maart 2015 09:28
@Harm
Lol, dat kan ook nog idd. Zou typisch UCI zijn, bovendien, qua formulering van regels: "een fiets moet minimaal bijna 6,8 kg wegen".
15 maart 2015 09:29
Maar is nu een nieuwe fiets? of is het de oude zonder lak waardoor het de 6.8 kg benaderd?
15 maart 2015 09:29
@Pavlov/xistnc

Volgensmij bedoelen ze dat hij net boven de 6,8 kilogram weegt en bijna de 6,8 haalt :)
15 maart 2015 09:43
@barcasportz

Zo kun je het natuurlijk ook lezen. Een opzetstuur krikt het gewicht dan ook weer wat omhoog.
15 maart 2015 09:44
Hij gaat dus voor een wegfiets zonder verf vandaag. Benieuwd wie er voor een tijdritfiets gaan. Porte won op een wegfiets, Wiggins op een tijdritfiets. Dumoulin was ook van plan met iets speciaals te komen.
15 maart 2015 09:50
@vlek
Dumoulin komt speciaal niet aan de start. Hij heeft opgegeven gisteren. ;) Zie bericht over de starttijden.
15 maart 2015 09:53
De benen blijven altijd belangrijker dan een fiets van een paar ons lichter. Maar goed, als iedereen hem nu al klakkeloos in de top 10 onderbrengt terwijl hij tot nu toe geen geweldige dingen heeft laten zien, vind ik het prima.
15 maart 2015 09:56
het halve peloton doet niet meer mee !!!
15 maart 2015 09:58
Wat een onzin-bericht.
ALLE topcoureurs starten met fietsen die precies op de 6.8 kilo zitten, met of zonder lak. Daar zorgt elke ploeg wel voor. Wilco heeft dus een even zware fiets als de concurrenten. Zijn beentjes zullen het gewoon zelf moeten doen.

Edit: of Wilco heeft eindelijk ook een fiets van 6.8kg, als enige klassementsrenner in het peloton. En dat de Bianchi normaal niet onder de 7.1kg is te krijgen.... ;) dan is het wel nieuws, zij het beschamend voor de fietsenfabrikant.
15 maart 2015 10:10
@ Coldeportes, zou die 6,8 kg ook gelden voor een wegfiets met opzetstuur? Een wegfiets los zal waarschijnlijk precies 6,8 kg wegen, maar met opzetstuur zal je er toch weer boven zitten. Als je de lak dan weghaalt kom je misschien net weer op die 6,8 kg uit.
15 maart 2015 10:12
@Coldeportes dat gevoel kreeg ik ook. Ik hoorde nooit goeie dingen over de tijdritfiets van Bianchi, maar als uberhaupt niet rond de limiet zaten....
15 maart 2015 10:16
@f4l
op moment dat je met een wegfiets start, mag deze max 6.8 wegen. Met of zonder opzetstuurtje. Tegenwoordig moeten de meeste ploegen de fiets serieus verzwaren om op het gewicht te komen, dus de meergrammen van een opzetstuurtje worden ingeruild tegen wat lood uit de zitbuis te halen. Dat men bij LottoJumbo trots is dat Wilco nu een fiets heeft die EVEN zwaar is als die van de concurrenten, is prima maar eigenlijk ook een beetje triest.
15 maart 2015 10:26
Bianchi is een beetje de Alfa Romeo van de wielersport; Hartstikke mooi maar eigenlijks een best wel k*t.
15 maart 2015 10:28
@Coldeportes
Tja, daar kan Lotto-Jumbo weinig aan doen en heeft natuurlijk alles te maken met Bianchi.
15 maart 2015 10:32
Eens met Coldeportes, als Bianchi alleen zonder pas in de buurt van het minimumgewicht komt, dan is dat op zijn zachtst gezegd opvallend. Nu is Kelderman met zijn 1.85m een stevig stukje groter dan de Quintana's van deze wereld, maar dat scheelt alleen gewicht van het frame, de zadelpen, de stuurpen en vorkbuis. Net allemaal carbon onderdelen.

Zijn afmontage zal toch niet heel erg afwijken van andere teams als Sky?
15 maart 2015 10:44
In de klimtijdrit in de Giro vorig jaar reed Wilco ook op zijn Oltre wegfiets (welliswaar met lak) de uitslag van die rit was teleurstellend en naar mijn idee zat het hem er daar in dat hij had besloten de hele rit inclusief de vlakke aanloop naar de beklimming op zijn Oltre te doen, daar waar al zijn concurrenten voor een fietswissel (tijdritfiets naar wegfiets) gingen aan het begin van de beklimming.
probleem voor Wilco daar was dat hij alleen het alom verguisde oude Bianchi tijdritframe tot zijn beschikking had wat hem tot zijn beslissing bracht de hele rit op zijn Oltre te doen.

Vorig jaar in de Tour was Mollema zijn Tijdritdebacle mede door hem zelf omdat hij de nieuwe Aquila niet exact op zijn afmetingen had laten afstellen, dat wat Ten Dam wel had laten doen door een bekende die hij op eigen kosten had laten invliegen.
Uiteraard telt in dat debacle ook mee dat de mannen geen meter hadden kunnen trainen op de nieuwe fiets voordat zij hem kregen, en Ten Dam zag in de fiets overigens wel potentie.

Uit diverse uitingen van onder meer Kruijswijk, Gesink en Kelderman zelf in de afgelopen weken valt op te maken dat de mannen zeer te spreken zijn over de Aquila nu zij er de afgelopen weken en trainingsstages op hebben getraind.
En Kelderman zijn tweede plaats in de tijdrit/proloog in de Ruta doet ook vermoeden dat het goed zit.

Voor deze klimtijdrit echter kiezen zij voor de mannen weer voor de wegfiets en hebben ze nu bij Bianchi zelfs bij hoge uitzondering een ongelakt exemplaar kunnen lospeuteren die nog lichter is.

Ik kan dat initiatief alleen maar toejuichen.

En dat de Oltre wegfiets veel zwaarder is dan de wegfietsen van de tegenstand? Dat weet ik niet want zover ben ik dan ook weer niet ingelezen op de technische specificaties van de fietsen in het peloton maar dat zou geen goed nieuws zijn.
200 gram verschil is op een bergetappe toch een hoop nadeel wat je ondervind.
15 maart 2015 11:02
Als Kelderman goed is kan die zeker deze tijdrit winnen. Dacht gisteren dat die gelost was maar wist niet dat die lek had gereden. Anders zou die top-10 kunnen gereden hebben jammer
Oude resultaten 2012 PN
http://www.cyclingnews.com/races/paris-nice-2012/stage-8/results
15 maart 2015 11:03
Een meer algemene opmerking, maar het blijft me verbazen dat er op de websites van verschillende wielerteams erg weinig aandacht wordt besteed aan het materiaal waar ze op rijden. Meer dan een linkje naar de algemene homepage van de fabrikant zit er niet in. Dat vind ik in deze tijd toch wel erg basaal.

Reacties zijn gesloten.