Kelderman klimt twee plekken: “In zulke ritten valt het werk van de ploeg op”

vrijdag 30 april 2021 om 19:59
Kelderman klimt twee plekken: “In zulke ritten valt het werk van de ploeg op”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman heeft in de Ronde van Romandië goede zaken gedaan. In de derde etappe wist de 30-jarige kopman van BORA-hansgrohe zich in slecht weer te handhaven in de eerste groep en steeg in het klassement van de negende naar de zevende plek.

“Zeggen dat het een verschrikkelijke dag was zou een understatement zijn, maar juist in zulke zware etappes valt het werk van de ploeg op”, liet Kelderman naderhand weten. “Ben Zwiehoff, Jordi Meeus en ‘Burgi’ (Marcus Burghardt, red.) leverden uitstekend werk door de koers onder controle te houden en de vlucht van de dag terug te pakken. Tegelijk werd ik in deze verraderlijke omstandigheden en op de gladde wegen beschermd. Ik kwam met de uitgedunde eerste groep over de streep en ga me nu op de koninginnenrit van morgen concentreren.”

BORA-hansgrohe wilde eigenlijk met Peter Sagan voor een tweede etappezege gaan, alleen hield de aanval van Marc Soler in de finale stand tot aan de streep. “Ik moet mijn ploeggenoten voor hun werk bedanken”, zei Sagan. “Ze hebben een sterke inspanning geleverd om de ontsnapping terug te halen en de aanvallen te beantwoorden. Helaas was het niet mogelijk om Soler in te rekenen toen hij op de laatste klim wegreed, dus de etappezege ging aan ons voorbij vandaag. Ik voel me beter en ik merk dat mijn vorm verbetert, zelfs onder zulke omstandigheden als deze.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

reusjen 30 april 2021 om 20:15

Begrijp ik nou goed dat deze etappe naar zijn idee meer dan verschrikkelijk was? Zo erg was het toch niet?

Wheely 30 april 2021 om 20:22

Als je er enkel naar hoefde te kijken was het goed te doen ja, denk dat als je op de fiets zat dat het wat minder was.

Murcia 30 april 2021 om 20:25

Was het ook niet, maar gezien Wilco zijn recente valpartijen kan ik mij wel voorstellen dat zijn spanning met deze regen wat groter was en daardoor na afloop ook zijn oordeel wat dramatischer. Attent gereden en ook een prima Sagan die beter begint te rijden en dat beloofd nog wel wat voor dit seizoen.

reusjen 30 april 2021 om 20:27

@Wheely
Uiteraard zijn er fijnere weersomstandigheden te bedenken. Maar hels was het naar mijn idee niet. In de Giro komt zulk weer bijna elk jaar voorbij.

@murcia
Sagan inderdaad heel erg goed. Heel mooi dat hij weer zo op niveau lijkt te zijn. Daar gaan we nog mooie dingen van zien. Ik kan me een koers herinneren waar de renners in helse omstandigheden door sneeuw en weer en wind reden en het Sagan niets leek te boeien. Tussendoor moesten ze zelfs even met de bus verplaatsen meen ik. Een goed verhaal van Peter voor Wilco voor het slapen gaan;)

Edit: ik doelde op Milaan – San Remo 2013

Martijn Arensman 30 april 2021 om 22:01

Nou, als Wilco zegt dat hij het een verschrikkelijke rit vond dan is dat zo.

4 uur aaneengesloten in de zeikende regen bij 8 graden, threshold de hellingen op, all-out de laatste klim op en hyper gefocust afdalen is fysiek en mentaal zwaar.

De ingekorte MSR editie was ook heroïsche, maar de sensatie komt er vast met 8 gr en hele dag regen dicht in de buurt.

reusjen 30 april 2021 om 22:52

Dat komt echt in de verste verte niet in de buurt. Die editie was er ver over, renners zaten compleet verkleumd te janken op de fiets. In sneeuw regen ijzel etc.

Martijn Arensman 30 april 2021 om 23:20

Ik kan mij vooral herinneren dat ze zaten te janken in de bus omdat ze weer moesten starten. Een deel stapte ook niet meer op.

https://youtu.be/wneD-kh97Sw

vincenzo 30 april 2021 om 21:32

Kelderman deed weer eens goede zaken!

Pauls30303 1 mei 2021 om 08:49

Goed gezien!

ben_pronk 30 april 2021 om 21:52

Vamosssssss. Morgen ff G lossen en je kan zomaar dit rondje pakken

Santiago Blanco 30 april 2021 om 22:29

Woods pakt morgen de etappe! Ik verwacht Antwan Tolhoekninnde vroege vlucht a la Ronde van Catalonie

TrEb 30 april 2021 om 22:40

Kelderman alweer 30? Had hem toch jonger geschat. Volgens mij zit hij wel goedbij Bora.

Napoleon 1 mei 2021 om 08:59

Volgens mij ook, het lijkt dat ze bij Bora hem wel echt als een van de kopmannen zien.

Medicijnman 30 april 2021 om 23:11

Ik houd altijd mijn hart vast als Kelderman met dit natte weer gaat afdalen

Titaantje 1 mei 2021 om 01:00

Kelderman heeft geen nat weer en geen afdaling nodig om te vallen ;-) Altijd spannend of die de finish gaat halen. Hopelijk pakt hij deze ronde een mooi podium.

Nillus 1 mei 2021 om 08:15

Het is eigenlijk wel jammer dat er zo over Kelderman wordt gesproken.
Hoe veel verder zou hij kunnen staan zonder al de rottige val partijen.
Wat mij zeer verbaast is dat er niet actief naar een oplossing wordt gezocht.
Laten we beginnen met niet over de witte lijnen te fietsen vooral niet bij regen.
En gaan crossen in de winter, dan leert zo’n renner overeind te blijven.
On-begrijpelijk…

Headlines

Materiaalzone

Populair