Katie Compton (42) test positief op anabole steroïden: einde carrière

donderdag 12 augustus 2021 om 08:37
Katie Compton (42) test positief op anabole steroïden: einde carrière

foto: Cor Vos (archief)

Veldrijdster Katie Compton heeft bij een out-of-competitioncontrole positief getest op anabole steroïden. De 42-jarige Amerikaanse heeft daarvoor van USADA een vierjarige dopingschorsing gekregen. Compton was al van plan om te stoppen en gaat nu met een schorsing aan haar broek met pensioen.

De positieve test van Compton, die vijftien keer Amerikaans kampioen veldrijden werd en vier keer WK-zilver won, dateert van 16 september 2020. Volgens antidopingbureau USADA kwam dat aan het licht na een speciale analyse die verboden steroïden kan onderscheiden van lichaamseigen anabolen.

De vierjarige dopingschorsing van Compton gaat met terugwerkende kracht in op 16 september 2020, waardoor ze al haar daarna behaalde resultaten verliest. In een uitgebreid statement heeft de veldrijdster gereageerd op het nieuws. “Het is de slechtst mogelijke manier om mijn carrière te beëindigen”, schrijft ze.

‘Altijd voorstander geweest van een schone sport’
“Ik ben altijd een schone atleet geweest en ik ben trots op hoeveel ik op die cleane manier bereikt heb. Ik ben heel zorgzaam met alles wat ik in mijn lichaam stopt, zeker na de vele gezondheidsproblemen die ik mijn hele leven heb gehad”, vertelt Compton. “De betreffende test uit september kwam eerst negatief terug. Maar begin februari, toen ik terug was van een moeilijke winter, kreeg ik te horen dat diezelfde sample uit september opnieuw geanalyseerd was vanwege schommelingen in mijn biopaspoort.”

“Ik bleek positief getest te hebben op exogene (lichaamsvreemd, red.) anabolen steroïden. Dit was verschrikkelijk nieuws, omdat ik nooit opzettelijk of bewust zoiets in mijn lichaam stop. Ik weet hoe gevoelig vrouwelijke hormonen zijn. Op die manier zou ik mijn gezondheid niet in gevaar willen brengen. Daarnaast ben ik altijd een groot voorstander geweest van een schone sport; iets doen om je eigen natuurlijke vermogen te vergroten is valsspelen”, stelt ze.

Juridische strijd
Compton wilde in maart van dit jaar al stoppen, maar besloot wel om de positieve test aan te vechten om haarzelf en haar reputatie te verdedigen. Samen met haar advocaat ging ze de strijd aan, maar na zes maanden gaf ze de hoop op.

“Ik kan niet bewijzen dat ik iets niet opzettelijk heb genomen. En ik kan het mij niet veroorloven om deze strijd voort te zetten, want de uitkomst zal hetzelfde blijven. Er zat vijf maanden tussen de afgenomen test en de positieve melding. Om dan nog uit te zoeken wat in mijn lichaam is gekomen, is onmogelijk. Daarom heb ik besloten de dure en moeilijke strijd te staken en de straf te accepteren”, geeft de Amerikaanse aan.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Murcia 12 augustus 2021 om 08:47

Ach Katie, was dat niet degene die over Betsema zei: “This is such bull shit, a rider tests positive TWICE for anabolic steroids & she gets a 6month off-season ban? ⁦@UCI_cycling lets clean athletes down yet again,” she wrote on social media.

Dan is het extra pijnlijk dat je op je oude dag nog in diezelfde situatie terecht komt en in tegenstelling tot Denise geen verklaring kunt geven voor de test en dus maar snel met pensioen gaat.

Wheely 12 augustus 2021 om 09:49

Zo zie je maar, zwijgen is goud.

Turtlehead 12 augustus 2021 om 11:51

Karma…..

Aart van Woud 12 augustus 2021 om 12:11

Dit was ook mijn eerste gedachte, je was me voor!

Al Phila 12 augustus 2021 om 08:48

Wow, deze had ik echt niet zien aankomen …… (grapje)

Michelangelo 12 augustus 2021 om 08:50

Tsja, nagenoeg alle betrapte sporters zeggen een schone sport na te streven.

Aan de andere kant: vervuilde supplementen (of zelfs snel opgekweekt rood vlees) kunnen volgens mij anabole steroiden bevatten.

Hoe dan ook heeft ze een geluk bij een ongeluk, en dat dit gebeurt aan het einde van haar carriere (mocht ze inderdaad niet opzettelijk uit het verkeerde potje hebben gesnoept). En dan gaat ze enkel met een gedeukt imago de sport uit, en niet met een prestatiegat van 4 jaar in je topperiode…

oliebol 12 augustus 2021 om 11:55

Vraag dat maar aan Floyd Landis

havana 12 augustus 2021 om 09:11

Die epo was voor mijn hond, een beetje dat kaliber.

Reiger 12 augustus 2021 om 10:01

Doet ze geen vrijwilligerswerk in het Cees Priem kinderziekenhuis?

Lendilonus 12 augustus 2021 om 09:12

Of haar verklaring nou waar is of niet, kan moeilijk enige sympathie voor haar opwekken na haar kruistocht tegen Denise Betsema vanwege exact dezelfde overtreding(die itt Compton wel haar onschuld kon bewijzen). Zou er al een excuusbrief op Texel zijn beland ;p

vroege vlucht 12 augustus 2021 om 09:28

En die opmerking over Betsema kwam even hard terug in je gezicht Compton…

Pannenkoek 12 augustus 2021 om 10:20

In ieder geval had Betsema motief ;)

chasse patat 12 augustus 2021 om 11:54

Ik blijf het gerucht rondom Denise Betsema toch nog altijd het mooiste verhaal vinden. Een man die aan krachtsport doet en anabole voedingssupplementen gebruikt. Een partner die via orale seks een klein deel van de anabole binnenkrijgt. Lijkt mij altijd nog het onderzoeken waard of dat inderdaad een mogelijkheid is.

ZureVla 12 augustus 2021 om 12:02

Slim! Hormonen en eiwitshake in 1.

Aart van Woud 12 augustus 2021 om 12:13

Haha ik heb daar ook altijd aan moeten denken maar durfde dat hier nooit te posten.

Wheely 12 augustus 2021 om 12:15

Ja, moet ik even wat door je vla spuiten?

Deze verklaring zal Katie wel niet aan durven dragen trouwens…

Merlinappa 12 augustus 2021 om 14:41

Ik geloof het verhaal van Betsema ook nog steeds absoluut niet, en vind het bizar dat ze zomaar weer mee mocht doen. Al zie ik de enorme ironie bij Compton wel in, hehe.

oliebol 12 augustus 2021 om 11:57

Denk dat de schapen op Texel ook teveel groeihormonen krijgen toegediend.

NiM 12 augustus 2021 om 12:26

In een ander artikel las ik dat er een speciale analyse gebruikt werd om ze te kunnen detecteren. IRMS wordt gebruikt om lichaamseigen (=endogeen) testosteron te kunnen scheiden van exogeen toegediend testosteron. Je detecteert immers altijd testosteron maar kan anders niet uitmaken of deze natuurlijk is of niet. Naar mijn weten zijn voedingssupplementen niet vervuild met testosteron. In het geval van exogene steroïden kan dat wel. Deze zijn niet lichaamseigen en zijn dan ook super makkelijk op te sporen en het gebruik is eigenlijk sportieve zelfmoord.

Pole Pole 12 augustus 2021 om 14:36

bahahaha, we zijn weer wakker.

Gelukkig zijn die mensen die het veel beter doen van Compton wel clean.

Koers 12 augustus 2021 om 14:43

2 maal eindklassement wereldbeker en meer dan 10x Amerikaans kampioen, ‘all down the drain’. Maar goed zolang men prijzengeld/salaris mag houden blijven deze dingen gebeuren.

Pole Pole 12 augustus 2021 om 15:39

+ 15 jaar onthaald worden als een vip en als je zegt dat het je heel erg spijt kom je waarschijnlijk wel in een of ander TV programme of ploegauto terecht.

Polleke 12 augustus 2021 om 23:02

Of tot in de UCI… cf. Rogers voor iets gelijkaardigs….