Kans klein dat Evenepoel in 2021 de Tour rijdt: “Wil eerst in een van de twee andere grote rondes starten”

vrijdag 25 december 2020 om 18:13
Kans klein dat Evenepoel in 2021 de Tour rijdt: “Wil eerst in een van de twee andere grote rondes starten”

Remco Evenepoel - foto: Cor Vos

Remco Evenepoel verwacht niet dat hij in 2021 zijn debuut zal maken in de Tour de France. Dat vertelt de 20-jarige renner van Deceuninck – Quick Step in een gesprek met VTM. Het heeft zijn voorkeur om eerst de Giro of de Vuelta uit te rijden.

Aanvankelijk was voor Evenepoel – net terug van een maand stage in Calpe – het plan om dit jaar te debuteren in de Giro, maar zijn val in de Ronde van Lombardije maakte dat onmogelijk. Hij werkt nog hard aan zijn herstel. “Ik ben nog altijd aan het revalideren om de oude te worden,” legt hij uit. “Mijn lichaam is nog niet in staat geweest om echt diep te gaan. Dat zou ook alleen maar meer schade aanbrengen dan goed doen. Momenteel is het vooral een kwestie van kilometers maken en die twee maanden achterstand inhalen.”

Hij heeft nog geen planning voor 2021 gemaakt. “De eerste koersen wil ik op het gemak als training meepikken. Daarna is het opbouwen naar de grote doelen.” Een van die doelen zijn de Olympische Spelen. De kans dat hij in 2021 de Tour rijdt, lijkt klein. “Ik wil eerst in een van de twee andere grote rondes starten én die ook uitrijden vooraleer ik naar de Tour ga”, aldus Evenepoel. “Eerst zien wat het resultaat daar wordt. Dan kunnen we van meer spreken.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

Spirit 25 december 2020 om 18:33

Dat lijkt me een hele verstandige beslissing

harryjohan71 25 december 2020 om 18:42

Evenepoel gaat de Giro rijden. De Vuelta als eerste grote ronde na de OS is niet verstandig. Te kort op elkaar. In de Tour is de tegenstand voor een eerste GT te sterk. Daarnaast weet hij niet hoe hij een GT verteert. De Tour is ook vanuit dit oogpunt te riskant voor de OS.

Murcia 25 december 2020 om 18:42

Inderdaad de juiste beslissing, het was zijn doel voor dit jaar om de ervaring voor een drieweekse ronde op te doen in de Giro en ik denk dat hij en de staf bij DQS besloten hebben om aan de originele plannen vast te houden. De OS komt daar nog als een beslissende factor bij. Mocht het de Vuelta worden is dat mij om het even.

Michelangelo 25 december 2020 om 18:42

Als hij slim is gaat hij vol voor Giro en spelen. Zoals eigenlijk afgelopen jaar de bedoeling was. Aan de andere kant: ik heb deze jongen al vaak de ene dag A horen zeggen en de volgende dag B, dus het zou mij niet verbazen als hij straks toch in Frankrijk aan de start staat.

Maar eerst gewoon herstellen. Want zijn lichaam heeft een flinke klap gekregen, maar veel kans ook zijn durf in de afdalingen. Het was toch al geen meesterdaler / de meest stuurvaardige in het peloton, maar een val als in Lombardije helpt dan niet echt mee.

Beer 25 december 2020 om 20:03

Elk jaar met Kerstmis die heruitzendingen…

Frank V 25 december 2020 om 21:03

"Het was toch al geen meesterdaler…" enig toekomstperspectief dat hij alsnog een goeie daler kan worden? Is ondertussen toch al 20. Of is hij kansloos verloren?

Maillot à Pois 25 december 2020 om 22:04

Mbt tot zijn eerste grote ronde heeft hij zelf toch nog nooit gezegd dat dat de Tour zou zijn?
Is hij, ondanks suggesties langs alle kanten, volgens mij erg consequent over

plattenband 25 december 2020 om 19:02

Een wijze beslissing! Maar ik ben wel benieuwd of hij zich zal kunnen houden aan “De eerste koersen wil ik op het gemak als training meepikken”.

Jong, goed zijn en winnaarsmentaliteit hebben is niet altijd een goede mix om je steeds rustig te houden bij ‘kansen’ die zich aandienen. Zeker als corona nog steeds mee fietst is er nog de gedachte ‘meepakken wat je kan, het kan snel weer stil liggen’.

Marik 25 december 2020 om 19:11

Die jongen kan toch bijna alleen maar verliezen? Wat nou als hij de Giro niet wint?

Barry Batsbak 25 december 2020 om 19:27

Dan klaagt Patlev de organisatie aan. Waarschijnlijk vanwege daalkilometers.

Checco 25 december 2020 om 19:15

Benieuwd wie hij volgend jaar weer allemaal de moeder gaat rijden.

Franco Ballerini 25 december 2020 om 19:48

Jammer. Ik ben geen grote fan van Evenepoel, maar ben wel dermate onder de indruk van zijn prestaties dat ik hem volgend jaar de Tour wel zie winnen.

FDJ 25 december 2020 om 19:54

Laat hem eerst maar eens een grote ronde rijden. We hebben nog geen enkele indicatie wat hij in een zware bergrit met opeenvolging van zware cols kan. De rondes die hij nu reed waren vaak met één zware slotklim of vooral op heuvelachtig gebied/ middelgebergte.

Een rit met drie cols van eerste of buitencategorie hebben we nog geen enkele referentie voor ten opzichte van andere renners.

lander luypaert 25 december 2020 om 19:56

Klopt, alsook het 3 weken. Dat is nog iets anders dan 5-7 dagen voluit gaan.

Michelangelo 25 december 2020 om 20:00

Ben ook onder de indruk van wat hij heeft laten zien. Maar ben het met FDJ en lander luypaert eens dat 3 weken nog altijd iets anders is dan een rondje van een week.

En to finish first, first you have to finish. En als je in je eerste serieuze Italiaanse ronde van 1 dag al niet de eindstreep haalt, dan belooft dat niet veel goeds voor een 3-weekse ronde over Italiaanse wegen.

Kelder is de Man 25 december 2020 om 20:06

Michelangelo
Beetje flauwe opmerking. Zijn wel meer ronderenners die een keer een bocht hebben gemist.

Michelangelo 25 december 2020 om 20:16

Misschien lekker makkelijk van mij, Kelder. Maar ergens ook gewoon de realiteit, namelijk dat het winnen van een grote ronde begint met het 3 weken lang uit de problemen blijven. Bergop, bergaf, in nerveuze finales, in waaierritten, etc.

En je kunt in dat perspectief van bijvoorbeeld Armstrong vinden wat je vindt, maar hij was wel in staat om keer op keer uit de problemen te blijven. Natuurlijk is dat makkelijker voorin het peloton met extra brandstof, maar je moet het wel maar doen. Kijk naar zijn uitstapje door het gras bij de val van Beloki; daar had ook zijn TdF kunnen eindigen.

Martino87 25 december 2020 om 20:28

Het zou me wel heel erg verbazen als hij drie weken niet aan zou kunnen. Het lijkt er meer op dat langer en zwaarder er alleen maar voor zal zorgen dat zijn voorsprong nog groter wordt.

Kelder is de Man 25 december 2020 om 20:35

Tuurlijk Miche, maar is Remco zo’n slechte stuurman dat de afdalingen de beslissende rol gaan spelen? Ik vraag het, want heb werkelijk geen idee hoe zijn stuurmanskunsten zijn.

Michelangelo 25 december 2020 om 20:39

@Martino87,

Het zou mij ook niet verbazen als hij het goed doet in een drieweekse ronde. Maar het zou me ook niet verbazen als hij na twee weken door het ijs zakt, of een keer een gigantische oplawaai krijgt op een hele slechte dag. Ik heb geen enkele feitelijke onderbouwing voor het 1 of het ander. En als je de sterkste bent is langer en zwaarder in je voordeel. Loop je na 2,5 weken leeg, dan hoop je dat de wedstrijd zo snel mogelijk afgelopen is. Zie Kelderman in de laatste week van de Giro dit jaar. Of Roglic in zowel de TdF als de Vuelta.

Een koers(ke) van een week is gewoon niet te vergelijken met een grote ronde. Waarbij ik wel wil toevoegen dat als je het niet kunt in een ronde van een week, dat het je waarschijnlijk helemaal niet lukt in een drieweekse ronde.

Hij mag komend jaar gewoon laten zien wat hij kan (of nog niet).

EDIT
@Kelder, hij heeft tot nu toe regelmatig op het asfalt gelegen (of er naast in een greppel). Staat in het peloton ook niet bekend als de stuurvaardigste, wat overigens niet gek is als je bedenkt dat veel renners om hem heen waarschijnlijk al vanaf hun tiende op een racefiets zitten en veel meer met hun fiets zijn vergroeid. Ik denk dat de gemiddelde renner in het peloton 10 jaar meer "stuurervaring" heeft (5 jaar eerder begonnen, en 5 jaar ouder).

Gebruikersnaam 25 december 2020 om 20:50

Er is geen enkele indicatie dat hij een grote ronde zou aankunnen? Er zijn net massa's indicaties dat hij goed zou zijn in een grote ronde, er is alleen nog geen enkel bewijs. Zonder hopen en hopen indicaties zou hij niet als co-favoriet worden beschouwd voor koersen die hij nog nooit reed.

Hij heeft gewoon alle "symptomen" die elke goede ronderenner vertoonde vooraleer hij zijn eerste grote ronde reed, bij Evenepoel zelfs meestal van een bovengemiddeld niveau. Uit alles wat hij heeft getoond, blijkt dat het héél waarschijnlijk is dat het gewoon een top 5 kandidaat is voor grote rondes, het zou erg verrassend zijn moest dat niet het geval.

Het is dan ook een logische aanname dat men veel van hem verwacht. Enige terughoudendheid is altijd aangewezen, maar het compulsieve voorbehoud dat massaal van de daken moet worden geschreeuwd, telkens de naam Evenepoel valt, is een heel raar fenomeen. Waarbij je ook duidelijk voelt dat het bij sommigen eerder wishful thinking is dan een kritische kanttekening.

Verder heeft het weinig zin om in te gaan op het neurotisch gefixeer op valpartijen. Maar goed, we mogen al blij zijn dat deze keer niet werd gejammerd over zijn voetballer-mentaliteit.

Kelder is de Man 25 december 2020 om 21:09

Ok.. Als hij overeind blijft in de afdalingen, zie ik hem heel ver komen. Vooral op karakter. Deze jongen heeft zo’n drang om zich te bewijzen door winnen.

Marik 26 december 2020 om 10:59

Vind wel dat gebruikersnaam een punt heeft. Het zou echt heel raar zijn als Evenepoel niet 3 weken lang overeind blijft. De voortekenen wijzen er in ieder geval wel op. Ben het er wel mee eens dat hij het eerst moet laten zien maar dat is logisch. Aan de ene kant heb je de lieden die verwachten dat hij na 2 weken afhaakt of bij iedere neerwaartse bocht over de kop vliegt. Aan de andere kant heb je de lieden die verwachten dat hij zijn eerste grote ronde wint met meer dan 5 minuten voorsprong op de nummer 2.
Beide scenario’s lijken mij zeer onwaarschijnlijk.

VespavanBern 25 december 2020 om 20:02

Verstandige keuze, het beste kan je eerste ervaring met een grote ronde beter maar prettig zijn en de kans dat dat dat gebeurt is in de giro of vuelta veel groter dat in de tour.

VespavanBern 25 december 2020 om 20:02

Daarnaast heeft Evenepoel nog heel veel te leren van ervaren renners, Jan Tratnik bijvoorbeeld ;)

Beer 25 december 2020 om 20:06

Waarschijnlijk trekken ze met Cerny als kopman naar de Giro met Evenepoel in steun. Anyway, kijk er naar uit om hem weer te zien vegen en finishen met 2 minuten voorsprong (ipv net niet gegrepen te worden).

Marik 25 december 2020 om 20:37

En hier gaat de treurnis vrolijk verder zie ik. Kleuters.

VespavanBern 25 december 2020 om 21:28

@marik,
Neem het niet zo serieus man, met een geintje los je meestal het meest op.

Beer 25 december 2020 om 22:35

Zo is het! :-)

Lalsacien 25 december 2020 om 20:41

Ik verwacht dat hij de Giro gaat rijden. En gaat winnen. Hoop wel dat het spannend blijft tot het einde.
Wat betreft zijn afdalingskunsten, die zijn toch zo slecht niet??? Hij heeft één fout gemaakt maar meer toch niet??? En afdalen kun je enigszins leren. Pinot kon er op een bepaald moment heel weinig van maar dat heeft hij toch aardig bijgeschaafd.

Frank V 25 december 2020 om 21:05

En hij is niet de eerste die door Nibali in de fout gedwongen wordt…

Terwijl, als hij gewoon op eigen tempo naar beneden was gereden… Wie kan met zekerheid zeggen dat hij niet bij machte was geweest om het gat terug toe te rijden? Heeft al wel eens langer alleen gereden…

VerstandOpNul 25 december 2020 om 21:58

Zeker, ook een Gesink of Mollema hebben nog heel behoorlijk leren dalen toen ze al een aantal jaar prof waren..

Romāns Vainšteins 25 december 2020 om 22:58

Dat niet kunnen dalen van Evenepoel is onderhand van een sneeuwvlok naar lawine omgevormd. Om dat te staven hebben we nog veel te weinig gezien er van. Ronde van Lombardije is zowat de lastigste eendaagse koers per jaar, daar een fout maken is geen hoofdzonde.

Checco 26 december 2020 om 00:29

Gun de REV-haters nou die laatste strohalm alvorens hij volgend seizoen ongenadig de zeis bovenhaalt ;-)

Marik 26 december 2020 om 11:02

En precies door dit soort uitspraken van Checco wordt er op ongezonde manier druk uitgeoefend op die jongen en vindt hij zelf dat hij zich al stevig mag uitspreken op Twitter.
Vlaanderen krijgt de kampioen met het karakter dat ze zelf heeft opgevoed.

harryjohan71 26 december 2020 om 11:07

@Marik + Lefevere die het goede voorbeeld geeft

Marik 26 december 2020 om 11:10

Klopt Harry, dat helpt ook niet mee. Liever neemt hij aan voorbeeld aan zijn trainer, Koen Pelgrim, een rustige en bescheiden man.

Checco 26 december 2020 om 11:33

Kan ook zijn dat die ambitie onder het Vlaamse volk er net voor zorgt dat ze generatie na generatie wielerkampioenen blijven afleveren. Als je dat dan vergelijkt met de Noorderburen is het daar toch een mager beestje. Mss hebben ze in Nederland net niet die winnersmentaliteit, die absolute wil om te winnen… ik weet niet waar het aan ligt.

Romāns Vainšteins 26 december 2020 om 11:37

Volgens mij is het zeer relatief die druk, uitspraken, meeliftende reet likkers etc en heeft het precies weinig invloed. Het gaat om een mix van talent, drive en mazzel, niet om hoe de kwijlers en foeteraars er omheen precies acteren.

Checco 26 december 2020 om 11:40

Matje is ook in België opgegroeid zeker?

harryjohan71 26 december 2020 om 11:43

@Checco De Belgen zijn altijd maar in 1 sport goed geweest. Dit geldt dan ook alleen nog voor de mannen. Op de OS en WK’s haalt NL zoals gewoonlijk meer wielermedailles dan België. Over medailles in andere sporten hoeven we het helemaal niet te hebben. Ga nou niet zeggen dat België een betere sportmentaliteit heeft dan Nederland

Romāns Vainšteins 26 december 2020 om 11:45

Wat zijn patriotten toch beperkte lui..

FDJ 26 december 2020 om 11:45

@Checco ik verslikte me bijna in de Glühwein. Nederland geen winnaars afleveren… Kijk even hoe een klein land als Nederland op de Zomer- en winterspelen bijna structureel in de top 10 van de medaillespiegel staat. Ik denk dat als er een land is dat per hoofd van de bevolking op zijn toppen presteert het Nederland is.

Checco 26 december 2020 om 12:06

Had het over de zogenaamde enorme ophemeling van wielrenners. Als die theorie klopt, lijkt het wel eerder positieve dan negatieve resultaten op te leveren, niet?

Trouwens, wat gebeurt er in NL met bv. Verstappen?

harryjohan71 26 december 2020 om 12:31

@Checco je hebt het duidelijk over winnaarsmentaliteit en dat daardoor België betere presteert. In België worden alle wielrenners direct opgehemeld. Hoeveel ronderenners zou België al niet gehad hebben voor Evenepoel. Dit is steeds niet gelukt.

Checco 26 december 2020 om 13:08

Ik zeg dat ik niet weet waar het aan ligt dat België al zoveel meer wielertoppers heeft voortgebracht dan NL. Het is slechts een theorie. Want wat maken we ze enerzijds toch allemaal kapot met ons opgehemel en wat gaan we er toch allemaal verkeerd mee om, en toch doen ze het zoveel beter dan Nederlandse wielrenners. Om binnen je voorbeeld te blijven: BE 32 GT gewonnen vs NL 5. Misschien het opgeheven vingertje en even zeggen hoe een ander het moet doen achterwege laten, zou ik dan denken ;-)

Lalsacien 26 december 2020 om 14:20

@Checco dat opgeheven vingertje komt van jou. België heeft al een veel langere wielergeschiedenis en de kannibaal. Géén eerlijke vergelijking. Als je naar deze eeuw kijkt schittert België in de klassiekers maar in de klassementen van de grote rondes niet. Evenepoel heeft alles in zich om een volgende Merckx te worden. Dus de toekomst ziet er voor jullie rooskleurig uit.

Bazzz 25 december 2020 om 23:14

Het riekt naar angst voor de tour

VerstandOpNul 25 december 2020 om 23:17

Pff, de Tour moest angst voor den REV krijgen..

Limal 26 december 2020 om 09:15

Eerder het tegenovergestelde Bazzz: vanwege de vele tijdritkilometers in de Tour is die qua profiel eigenlijk de aantrekkelijkste voor Evenepoel. Daarom zal het bij de ploegleiding en Remco zelf wel gespeeld hebben om er tóch te starten. Maar de beslissing lijkt nu gemaakt, deels om het mediacircus te vermijden en voor een groot stuk ook met de OS in gedachten. Juiste beslissing lijkt mij.

Davide Lappartiente 26 december 2020 om 00:04

Groot gelijk dat hij de Giro gaat rijden. Laat de Tour maar aan saaie klassementsrenners als Roglic, Dumoulin en co die hun ploeg de hele dag op kop laten rijden en vroeg of laat door het ijs zakken. Pogacar wint op het einde toch. De eerste week wordt wel leuk met van Aert in het geel. Aangezien er volgend jaar geen echte bergetappes in de Tour zijn, hoop ik dat Bernal ook voor Giro kiest. Dan is er wat spektakel bergop en kan Remco de Giro winnen in de tijdritten met meer dan 5 minuten voor.

Romāns Vainšteins 26 december 2020 om 07:47

Ik vermoed eigenlijk dat hij voor de vuelta zal gaan na de OS en ook de (heuvel)klassiekers gaat rijden.

VespavanBern 26 december 2020 om 08:21

Denk dat hij fysiek de Waalse klassiekers zeker aan moet kunnen, winnen zal mss lastig worden door dat 250km als je 21 bent gewoon een nadeel is, maar de finale rijden en top 10 en mss podium zie ik wel gebeuren. Moet hij alleen niet bij de eerste beste afdaling tegen de grond gaan, ik weet dat dit ontzettend lullig klinkt maar het is wel zo, op het gebied van stuurmanskunst en inzicht heeft hij nog veel te leren. Denk dat Roger de vlaeminck nog best gelijk zou kunnen hebben; Remco moet gaan crossen in de winter.

Panache 26 december 2020 om 08:25

Bij de Vuelta kies je voor zekerheid: vrijwel voor niemand een echt doel en rij je uit dan zit je als AK-man automatisch in de top-10 wat het een geslaagd debuut maakt.
Ga je voor de Giro dan kies je voor ambitie: zwaarder en meestal in gevecht met 6-7 sterke renners die in Italië een echte piek hebben gelegd. De Giro winnen maakt je direct een groot ronderenner.
Ga je voor de Tour dan kies je voor het grote publiek (de commerciële keuze): totaal onlogische keuze vanwege Tokio. Deze route zou niets anders zijn dan een verwoede poging om het grote publiek te willen laten zien wie nu echt dé superster van de jaren ‘20 wordt (of is): Bernal, Pogacar of Evenepoel.

VespavanBern 26 december 2020 om 09:13

+1

Limal 26 december 2020 om 09:20

Als het aan één ding niet mankeert bij Evenepoel is het ambitie. Dat wordt dus de Giro om te proberen zo dicht mogelijk te eindigen in de eindklassering en gaan voor winst op de OS. Tenzij als blijkt dat hij in het begin van het seizoen zijn oude niveau nog niet snel genoeg terugvindt en de Giro wordt vervangen door de Vuelta.

harryjohan71 26 december 2020 om 10:06

Is de combinatie van OS en Vuelta wel verstandig? Er zit weinig tijd tussen, wat een goede voorbereiding op de Vuelta moeilijk maakt

harryjohan71 26 december 2020 om 10:33

@Limal Welke uitdagende wedstrijden heeft Evenepoel dan gereden? Ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat hij geen uitdaging uit de weg. gaat. De Tour is het meest uitdagend en daar koos hij dit jaar en kiest hij volgend jaar niet voor.

Koersmaniak 26 december 2020 om 11:23

Er zitten 16 dagen tussen de OS en de start van de Vuelta. Dat is ruim voldoende tijd om te bekomen van de jetlag en het eventuele succes.
REV gaat zich optimaal voorbereiden op de OS en vermits dat zowel klimmen als tijdrijden wordt, lijkt mij dat hij wel in orde aan de start van Vuelta kan komen.

Maat ik vermoed dat hij TA, Catalonië en Giro zal rijden, daarna even rust en hoogtestage voor Tokio.

harryjohan71 26 december 2020 om 11:36

@Koersmaniak Ik heb geen idee hoe het is om 2 weken of meer in Tokio te zitten en welke gevolgen dit heeft voor je vormpeil daarna. Als hij een medaille haalt wordt hij geleefd in België. Dit komt een voorbereiding op de Vuelta dan niet ten goede. Tevens wordt gezegd dat een hoogtestage belangrijk is voor een GT. Tussen de OS en Vuelta valt dit moeilijk in te plannen.

plattenband 26 december 2020 om 12:07

Wees maar gerust dat als hij er in slaagt de Giro te winnen, een medaille te winnen op de OS en daarnaast nog ergens een rit of zelfs een klassement in een deftige rittenkoers of ergens een ééndagskoers van niveau weet te winnen, hij op 21 j al lang mag spreken van een zééér geslaagd seizoen.

En ja, dan staan bij ons Kristallen Fiets, Sportman van het jaar,… al helemaal voor hem gereserveerd, tenzij Van Aert of een andere sporter in een andere sport plots wonderen verricht.

rogierb 26 december 2020 om 23:50

Niet te opgewonden raken hè.

Posterix 27 december 2020 om 05:59

Wat moet Van Aert nog meer presteren om “plots wonderen te verrichten”? Of lees ik die zin verkeerd?

Headlines

Materiaalzone

Populair