Jury bestraft Milan Fretin niet, tot ongeloof van ploegleider Visma | Lease a Bike
foto: screenshot Eurosport
zaterdag 22 februari 2025 om 19:38

Jury bestraft Milan Fretin niet, tot ongeloof van ploegleider Visma | Lease a Bike

Milan Fretin won de vierde etappe van de Volta a Algarve, maar na de finish was er wel het nodige te doen over zijn eindsprint. De Belg leek namelijk Wout van Aert te hinderen, maar de wedstrijdjury besloot niet in te grijpen. Arthur van Dongen, ploegleider bij Visma | Lease a Bike, begrijpt er niks van.

Van Aert – die slechts als zevende over de streep kwam – wilde na afloop niet te veel kwijt over het incident, maar Van Dongen is het duidelijk niet eens met de beslissing van de jury. “Eerst komt Wout in aanvaring met Alberto Dainese die naar links uitwijkt. Nadat Wout zich opnieuw op gang heeft getrokken, gaat Fretin van links naar rechts”, geeft de Nederlander aan bij Het Nieuwsblad.

“Volgens mij moet je altijd in een rechte lijn sprinten, maar iedere koers is het blijkbaar anders. Dat is niks nieuws”, zegt Van Dongen met gevoel voor cynisme. “Begrijp me niet verkeerd, Fretin was sterk. Maar het is wel zuur voor ons.”

Visma | Lease a Bike is niet van plan om nog een klacht in te dienen. “Dat heeft geen enkele zin, want daar schieten wij helemaal niks mee op. Het is aan de nummer twee om klacht in te dienen, maar niet aan ons. Dat is verspilde energie, daar beginnen we niet aan”, aldus Van Dongen.

De renner die uiteindelijk niet werd bestraft en zo als winnaar werd gehuldigd, Fretin, liet na de finish ook nog zijn licht schijnen op de eindsprint en zijn manoeuvre. De Belg lijkt zich van geen kwaad bewust. “Ik zat in het wiel van Wout en we gaan eigenlijk tegelijkertijd aan, maar ik voelde dat ik er snel overkwam.”

“Ik voelde dat ze op rechts ook kwamen en in een sprint ga je automatisch de kortste weg zoeken. Ik ben na de meet naar Wout gegaan en ik denk dat het wel meeviel”, doet de winnaar van de dag zijn kant van het verhaal.


RIDE Magazine
31 Reacties
22-02-2025 19:50
"Visma | Lease a Bike is niet van plan om nog een klacht in te dienen. “Dat heeft geen enkele zin, want daar schieten wij helemaal niks mee op. Het is aan de nummer twee om klacht in te dienen, maar niet aan ons."

Dit is natuurlijk een kromme redenering - hun voornaamste beweegreden om klacht in te dienen zou de veiligheid van hun (en alle andere) renners moeten zijn, niet of je alsnog kan winnen. Ook op dit vlak is er blijkbaar nog een mentaliteitswijziging nodig.
    22-02-2025 19:56
    Minstens even onsportief idd.
22-02-2025 19:56
Alhoewel álle ploegleiders altijd preken voor eigen parochie heeft Van Dongen hier gewoon gelijk. Heeft niets te maken met misgunnen, want Milan Fretin was gewoon de allersterkste vandaag en gaat nog heel veel winnen in de toekomst. Het heeft alles te maken met het juist toepassen van de regels. Steekt gewoon de hele straat over.
Exact hetzelfde als de 35ste Touretappezege van Cavendish. Had ook teruggeschopt moeten worden naar de laatste plaats in de daguitslag.
    22-02-2025 20:08
    Van Aert couperen + de straat oversteken is 2x geel voor mij maar ik heb het dus weer verkeerd begrepen.
    22-02-2025 20:59
    begrijp dat iemand hinderen geel is, maar als de straat oversteken (of niet rechtdoor rijden) op zichzelf ook al geel is, dan is er wel wat meer geel uit te delen

    van aert wordt links gehinderd maar eindigt zelf ook helemaal rechts.
    de lie begint in het midden maar eindigt helemaal rechts
    ganna bewandelt exact dezelfde sprintroute als fretin
    meeus rijdt min of meer rechtdoor in de laatste 100 meter, maar zat op 250 nog in 15e positie en moet allerlei zigzag manoeuvres uitvoeren om nog naar voren te raken
    girmay maakt een ietwat vervaarlijke zwieper om naar het wiel van de lie te gaan, de man achter hem volledig negerend

    dus mikhels dan maar?
    22-02-2025 21:21
    Chippen. Kun je nagaan hoe verdorven de sprintcultuur is.
    Bij de jeugd, nieuwelingen,junioren enz. hoor je de speaker galmen door de microfoon. “Dames/Heren, we sprinten in rechte lijn!”
    Doe je dit niet wordt je gedeklasseerd. En terecht.
    Waarom bij de heren profs dan niet?
    Allemaal de mond vol over veiligheid en zgn maatregelen. Maar de klappers veroorzaakt door de renners zelf zijn dit seizoen al bijna niet meer te tellen. En het is 22 februari..
    22-02-2025 21:38
    heb ze in de 35/40 jaar dat ik het volg nog nooit rechtdoor weten sprinten

    er wordt zeker vaker gevallen, maar er wordt niet gevaarlijker gesprint

    zou toch gaan denken dat er een hoop suf zijn van de pijnstillers, aangezien ze in eender welke omstandigheden vaker vallen
    22-02-2025 21:39
    Exact hetzelfde vind ik dus totaal niet. Want Cav hinderde niemand buj het oversteken van de straat en Fretin doet dat nu wel. Dus het is dan des te frappantar dat Cav een waarschuwing kreeg en Fretin voor iets ergers klaarbijkelijk niet eens een waarschuwing.
    22-02-2025 23:01
    Waarom bij de profs niet? Omdat jaar en dag de winnaar het wel heel bont moet maken omdat de uitslag aanpassen te ingrijpend voelt. En omdat er überhaupt nauwelijks straffen uitgedeeld worden voor van je lijn afwijken als niet iemand geheel of op een letterlijke haar na valt.
    22-02-2025 23:14
    Vraag is of je het reglement letterlijk moet toepassen of moet interpreteren. Als het letterlijk is, dan moet je bij elke sprint minstens de helft van de top 10 deklasseren en tijdens de koers ongetwijfeld ook dozijn renners uit koers halen, die onderweg stoute dingen doen (afsnijden, op voetpad springen, ostentief stayeren, plakbidon, etc...). Net zoals je dan in het voetbal elke wedstrijd 9 penalty's moet fluiten en 20 gele kaarten moet uitdelen.

    Dan is het 1 maat, 1 gewicht en 1 kapot gereglementeerde sport. De droom.
    22-02-2025 23:55
    Wat nog gekker is: in massasprints wordt 'amper' gevallen. Onderweg gebeuren veel meer valpartijen dan tijdens een sprint. Wat me doet denken dat de sprinters wel degelijk weten wat ze doen ?
22-02-2025 21:20
Er wordt maar 1 renner geviseerd en steeds gediskwalificeerd ... Van Aert zou beter niet meer meesprinten. Hij is te bang geworden na zijn valpartijen die hij soms zelf veroorzaakte.
    22-02-2025 23:06
    Dacht ook meteen, daar gaan we weer visma vind weer dat zij weer anders behandeld moet worden dan de rest. Ze hebben natuurlijk wel een punt maar ze bevestigen toch ook wel het beeld om de zeur ploeg te zijn, vooral omdat ze winnen en toch zeggen benadeeld te worden.
22-02-2025 21:30
De hele weg oversteken èn iemand hinderen is een DSQ. Heel simpel.
22-02-2025 22:23
Er wordt gewoon met twee maten gemeten. Als ik zie hoeveel DQ er al zijn geweest voor hetzelfde vergrijp.
Duidelijk werd voor het seizoen aangegeven als er niet in een rechte lijn wordt gesprint een DQ volgt. Op zijn minst een gele kaart.
Fretin ging volgens mij toch echt wel van links naar rechts. Het doet niets af aan zijn sprint. Want die was geweldig. Maar de manier waarop kan niet.
Waar ligt in deze de norm. Hier begrijpt toch niemand meer wat van.
Bijna iedereen vond het een DQ. Maar ja, iedereen is geen jury. Het lijkt wel natte vinger werk.
22-02-2025 20:41
Ik kan leven met geen DSQ hier omdat ik vind dat Fretin er best ruim voor scheefrijdt. Ook loopt het iets op zo te zien. Een eventuele uitsluiting had ik ook begrepen, maar ik denk blij te zijn dat dat niet gebeurt is hier.
    22-02-2025 23:02
    Inderdaad er zijn vele ergere manoeuvres in zeker de helft van de sprints
22-02-2025 21:32
De UCI is een karikatuur als het gaat om het veiliger maken vd wielersport.Een grote mond zonder daden.Het aantal valpartijen alleen al in de laatste 2 weken in de diverse rondes in de sprints is abnormaal. Ook Philipsen weer enkele dagen terug. En geen enkele renner is zich van enige schuld bewust. Het is een chaos en het wordt alsmaar gevaarlijker.Er wordt niet/zelden opgetreden.En maar lullen over gele/rode kaarten.Ik zou mijn kleinkinderen afraden te gaan wielrennen.NIET doen.Letterlijk levensgevaarlijk.
    23-02-2025 08:42
    In de sprints?? Het is meer buiten de sprints dat ze vallen,zelfs op brede rechte banen zonder opstakels
23-02-2025 07:49
Van Aert ging Fretin onmiddellijk na de finish (oprecht) feliciteren. Zo heek erg veel was er dus niet aan de hand. Nu ze het bij Visma kennelijk een beetje kwijt zijn, maken ze er blijkbaar werk van om in het janken de beste te zijn.... Potsierlijk dit.
    23-02-2025 07:53
    HeeL...niet op je smartphone tokkelen terwijl je eet Velosol...
    23-02-2025 09:56
    Geen berichten op WielerFlits plaatsen als je teveel gezopen hebt Velosol.
    23-02-2025 10:00
    @giovinazzi....dat zou wel heel erg vroeg zijn, niet ?
22-02-2025 23:19
DSQ, punt!!!
22-02-2025 21:13
We hebben voornamelijk met Philipsen de jongste jaren wel echt wat sprints op het randje gezien, maar het mag ook niet doorslaan. Zeker in sprints na een zware wedstrijd in zeer kleine groepjes heb ik ook DSQ's gezien (of terugzettingen) die hallucinant waren. Ik denk aan Matthews in de Ronde en een Equipo Kern-Pharma renner in de jongste Vuelta. Als een (kleine) afwijking totaal niemand in gevaar brengt, moet er niet overdreven worden. Deze voor Fretin (hoe mooi ik het ook voor die jongen en Cofidis vind, wie weet hebben zij uit het niets ineens een hele sterke sprinter die het de toppers lastig kan maken) kan wel niet door de beugel. Als Van Aert zijn blik voornamelijk rechts had gericht dan zat zijn Ronde van Algarve er misschien nu wel op met een aantal zware blessures.
    22-02-2025 23:04
    Ik heb nog altijd extreme zwiepen van demare in gedachten die vlak voor 3 andere bijna volledig links naar rechts gaat over breedte van de weg. Als dat kan viel dit allemaal wel mee
    22-02-2025 23:08
    Noem eens 1 wedstrijd waar er door Philipsen een valpartij ontstaan is. Philipsen wordt steeds zwaar gestraft. In de koers en in de aanloop van de sprint gebeuren er ook dingen, maar die worden nooit bestraft. Dat Van Aert in Dwars door Vlaanderen zo'n 10 renners tegen de grond loodste is iedereen precies al vergeten.
    23-02-2025 07:32
    Zotteke, Je hebt zeker een punt. Philipsen is in mijn ogen een sprinter net op of regelmatig over het randje. Dat hij af en toe een dsq aangesmeerd krijgt is logisch. Alleen veroorzaakt hij geen valpartijen.
    Wout van Aert maakt een fout en kegelt een hele groep zwaar onderuit. Een straf? Nee hoor, helemaal niets. Wss omdat hijzelf het zwaarste slachtoffer was. Logisch is het allemaal niet.
23-02-2025 07:22
Het ging dit seizoen tot nu toe aardig goed qua terugzetten/bestraffen van vergrijpen in de sprint. Dit had natuurlijk ook bestraft moeten worden, vreemd dat het niet gebeurd.
    23-02-2025 07:34
    Dat wordt Sherlock zetten op familiebanden Fretin en jury, of investeert hij misschien lokaal in vastgoed?
    23-02-2025 08:45
    - Cofidis Portugal official partner of the Tour of Algarve.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine