Jumbo-Visma wint atypische ploegentijdrit Parijs-Nice, UAE Emirates beperkt schade
Jumbo-Visma is de winnaar geworden van de atypische ploegentijdrit in Parijs-Nice. De Nederlandse formatie maakte zijn favorietenrol waar en bleek aan de streep één seconde sneller dan EF Education-EasyPost, Jayco AlUla werd derde op vier seconden. UAE Emirates, de ploeg van Tadej Pogačar, wist de schade (+23 seconden) te beperken.

In rit drie van Parijs-Nice zou het algemeen klassement voor een eerste keer echt op de schop gaan. De organisatie had namelijk een ploegentijdrit van 32,2 kilometer uitgetekend. Opvallend: iedere renner kreeg zijn eigen tijd. Niet de tijd van de vierde coureur telde, zoals gewoonlijk het geval is, maar die van de eerste. De organisatie sprak in aanloop naar de TTT van een ‘experiment’, al temperde Jumbo-Visma-ploegleider Grischa Niermann voor de start de verwachtingen. “Ik denk dat het voor deze ploegentijdrit, op dit parcours, geen grote meerwaarde is.”
Lotto Dstny opent de debatten
Lotto Dstny, de formatie van onder meer Arnaud De Lie en Pascal Eenkhoorn, mocht om 14.57 uur het spits afbijten. De ploeg noteerde aan het tussenpunt (na 16,7 kilometer in Montereau) een tijd van 17m30s, goed voor een gemiddelde snelheid van 57 kilometer per uur, en was aan de finish verantwoordelijk voor een eindtijd van 34m58s. Dat het echter nog een stuk harder kon, bewezen de mannen van Jayco AlUla al vrij snel. De Australische formatie wist een eerste échte richttijd te realiseren: met een eindtijd van 33m59s lag de lat voor ploegen als Jumbo-Visma en UAE Emirates al vrij hoog.
UAE Emirates gaf aan het tussenpunt exact vijftien seconden toe aan Jayco AlUla en wist daarmee de schade te beperken, al was het natuurlijk nog wel wachten op de doorkomst van Jumbo-Visma. De Nederlandse formatie noteerde niet veel later 16m53s en was daarmee een fractie sneller dan Jayco AlUla. Maar nog belangrijker: het verschil met UAE Emirates was halverwege de ploegentijdrit al opgelopen tot vijftien seconden. Het was voor de mannen van UAE Emirates dus zaak om niet te veel tijd meer te verliezen in het tweede deel van de chrono.
Jumbo-Visma sneller dan UAE Emirates
De grote man van UAE Emirates, Tadej Pogačar, had in de finale nog maar één ploeggenoot in zijn spoor. Een verre van ideale situatie voor de Sloveen, maar de tweevoudige Tourwinnaar wist met een ultieme krachtinspanning in de slotkilometer toch een sterke eindtijd te realiseren. Met een eindtijd van 34m18s verloor UAE Emirates slechts negentien seconden op Jayco AlUla, al moest er nog een belangrijke formatie binnenkomen: Jumbo-Visma. En de Nederlandse sterrenbrigade wist zijn favorietenrol ook waar te maken. Met 33m55s doken de geel-zwarte mannen vier seconden onder de tijd van Jayco AlUla.
Maar nog belangrijker voor kopman Jonas Vingegaard: de Deen wist zo 23 seconden te pakken op zijn grote rivaal Pogačar. Na de binnenkomst van Jumbo-Visma was het nog wachten op de finish van Cofidis, Soudal Quick-Step, EF Education-EasyPost en Trek-Segafredo. Van deze ploegen kwam alleen EF Education-EasyPost nog dicht bij de toptijd van Jumbo-Visma. Wat heet, de Amerikaanse ploeg was aan het eerste tussenpunt nog tien seconden langzamer dan Jumbo-Visma, maar aan de finish was het verschil amper één seconde in het voordeel van de Nederlandse equipe.
Magnus Cort wist zo, met dank aan die ijzersterke finale van EF Education-EasyPost, de leiderstrui te veroveren. De sterke Deen heeft in het klassement nu één seconde voorsprong op Nathan Van Hooydonck. Michael Matthews, Jan Tratnik en Jonas Vingegaard volgen nu op drie seconden. Morgen zal het klassement waarschijnlijk weer op de schop gaan, aangezien de renners woensdag finishen na een beklimming van net geen zeven kilometer aan 7%.
Met deze selectie hoor je iedereen toch compleet te verpulveren?
Anyway, eens dat de tijd op EF en Jayco tegenvalt, maar meer dan 23 seconden op UAE had ik niet verwacht.
Vingegaard
Affini
Dennis
Foss ( WK)
Tratnik
Kooij ( die kan dit ook wel goed)
je verwacht toch dat ze een grotere marge zouden hebben.
Verder is winnen gewoon winnen, al was het met een honderdste. Hoe je een term als 'redelijk waardeloos' uit je toetsenbord krijgt, tja.
Maar om nou te spreken van 'waardeloos' en 'moeten verpulveren' is ook wel weer classic Bahamontes (en alter ego's).
Het is ook niet dat EF en Jayco hier niet met een aantal flinke hardrijders aan de start staan.
Romans Vansteins: doe mij een plezier door niet telkens alles weer onder de mantel der liefde te bedekken. Het systematisch alles goed praten, werkt intussen vrij aardig op de zenuwen. Tegenover het gegeven dat positivisme een mooie eigenschap is, staat het feit dat opbouwende kritiek een heel subtiele leermeester is.
Straks de herhaling eens bekijken.
Hopelijk doet Pogi niet te gek, want volgende week MSR moet hij even gaan vlammen.
Ik heb eigenlijk ook een beetje het gevoel dat de tijdrit van TJV niet top was. Als je toch ziet hoe veel PK's ze daar hebben ivm andere ploegen vind ik de verschillen vrij klein.
Volgens mij is Jonas 1 van de beste tijdrijders bij Jumbo Visma, en deed gewoon zijn beurten op kop. Als hij niet harder kon had hij net als Gaudu in het wiel kunnen blijven zitten, maar leek niet nodig.
Waarschijnlijk gewoon niet all-out gegaan als team, beetje sparen voor de rest van de week. En hebben ze vertrouwen voor de bergen.
Ik vraag me meer af wie de koers gaat controleren. Wie kan het beste pokeren. Yates, Gaudu en Powles staan kort. Bardet, Inneos en Bora staan al wat verder en moten aanvallen. JV vooral met TTT hardrijders hier en UAE met wat meer klimmers.....
1) waarom rijdt er van JV iemand in een andere trui ?? Er is geen TTT kampioenschapstrui.
2) Wie is de renner zonder naam op zijn helm ??
Of is dit een oude foto van een aantal jaar geleden ??
Ik ben duidelijk in de minderheid, maar van mij mag de ploegentijdrit voorgoed verdwijnen als hij zo bepalend blijft voor een klassement. Als discipline is het een mooi onderdeel en kijk er graag naar, echter..
Dit zorgt er alleen nog meer voor dat die ene topper nog eerder voor een kapitaalkrachtige ploeg zal kiezen. Ik zie liever fragmentatie van toprenners onder alle ploegen.
Gooi ze morgen voorgoed overboord en ikheb het overmorgen een plekje gegeven.
Kwestie van incasseringsvermogen + inderdaad competitievervalsing naar draagkracht.
Ook het pertinent verbieden van ketonen laat ik geen halve traan om. Het heeft 0 invloed op het parcours en wordt alleen maar grappig om te zien hoe die artificiele suikerhapperts dat nou weer oplossen gaan. Ondertussen neem ik wel een cashewnootje.
Zouden ze Pogi weer als een malle op alles aan laten slaan en ergens op een dubbelhandige knockout trakteren?
Weer een overwinning erbij, en wat tijd voor de eindwinst