Jumbo-Visma wil Giro d’Italia winnen met Roglic en Kelderman

donderdag 22 december 2022 om 14:54
Jumbo-Visma wil Giro d’Italia winnen met Roglic en Kelderman

foto: Cor Vos

Breaking

Jumbo-Visma trekt met Primož Roglič en Wilco Kelderman naar de Giro d’Italia. De Sloveen is kopman in de eerste grote ronde van het jaar en de Nederlander zal hem daarbij ondersteunen. De Nederlandse ploeg gaat er van start met de ambitie om te winnen, vertelt Merijn Zeeman tijdens de ploegenpresentatie. Daar werd ook duidelijk dat Primož Roglič niet aan de start staat van de Tour de France.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Merijn Zeeman zegt dat er lang is nagedacht over dit plan. Het parcours van de Giro d’Italia is volgens hem uitstekend geschikt voor Primož Roglič, die in 2019 als derde eindigde in de Italiaanse rittenkoers. De ploeg en Roglič hebben daarom nog een rekening te vereffenen met de Giro, klinkt het. “Dit is het perfecte jaar om er voor te gaan”, aldus Zeeman. Met Wilco Kelderman krijgt Roglič een meesterknecht mee naar Italië. “Als je Wilco naast je hebt, kun je heel veel vertrouwen hebben.”

Ook Jan Tratnik zal zijn landgenoot Roglič bijstaan in de Giro d’Italia. Voordat hij naar de eerste grote van het jaar trekt, zal hij enkele klassiekers rijden in het voorjaar. Hij noemt de Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne, Strade Bianche en Milaan-San Remo. Daarna rijdt hij ook nog de Ronde van Catalonië.

Kelderman, samen met Van Baarle, tijdens de ploegenpresentatie – foto: Cor Vos

Geen Tour voor Roglič
Primož Roglič betwist dus de Ronde van Italië, maar laat de Ronde van Frankrijk links liggen. In die laatste ronde is Jonas Vingegaard de kopman van Jumbo-Visma, vertelt Merijn Zeeman. De Deen verdedigt er zijn titel. “Natuurlijk zou een team met zowel Jonas als Primoz sterker zijn, maar we hebben er vertrouwen in dat we de koers zo ook kunnen winnen. En we hebben dezelfde ambitie voor de Giro. Die koers is voor ons ook heel belangrijk.”

Roglic noemt de Giro zelf een wedstrijd “waarvan ik hou, maar die ik nog niet gewonnen heb”. Dit najaar reed Roglic de Ronde van Spanje, waar hij hard ten val kwam en op moest geven. Begin oktober werd hij geopereerd aan zijn schouder. “Ik ben nog steeds aan het herstellen van die ingreep, maar in mei hoop ik weer in goede vorm te zijn. Hoe dan ook ga ik er alles aan doen om daarin te slagen.”

voor

Dit artikel delen:

60 Reacties

Panache 22 december 2022 om 15:24

Vijf dagen geleden het Wielerflits interview met de volgende quote: “Ik wil de Giro graag nog een keer rijden. Of dat in 2023 zal zijn? Ik moet eerst honderd procent herstellen van deze blessure. Daarna kan ik pas mijn doelen uitzetten. Ik vrees dat de Giro komend seizoen te vroeg gaat komen. Het ligt eraan hoelang ik door deze blessure niet voluit kan gaan. De maanden vliegen ondertussen voorbij. Ik vraag me nu af of ik komend jaar nog in topniveau aan de Giro kan beginnen of dat het verstandiger is om meer tijd te nemen en me optimaal voor te bereiden op de Tour de France.”

En nu ineens rijdt Roglic die Giro. Wat is hier de reden achter? Ik kom niet verder dan de aanname dat TJV (in tegenstelling tot Roglic zelf) geen vertrouwen meer heeft in een Tourzege voor de Sloveen. Misschien gaat het zelfs nog ietsje verder: TJV houdt Roglic bewust uit de Tour om een interne strijd te voorkomen en vindt de uitgesproken twijfel van Roglic schijnbaar een tactische leugen. Ik ben heel erg benieuwd of de onderhandelingen over het programma van Roglic in goed overleg zijn gegaan, of dat er wat barstjes komen in de warme band die renner en team tot op heden duidelijk gehad hebben.

10
tdola 22 december 2022 om 15:37

Zal echt wel goed over nagedacht zijn, en als roglic absoluut nee had gezegd tegen giro dan was dat vast niet doorgegaan.
En blijkbaar is er vertrouwen in zijn herstel.

0
Limal 22 december 2022 om 15:41

Praat vooraf om de druk van topfavoriet wat weg te houden? Dat is ‘ie automatisch wel natuurlijk als hij start.

-1
Wim Kruithof 22 december 2022 om 16:41

Panache, lijkt me pseudo-wetenschap van koude grond, waar u mee aan komt zetten. Roglic en Vingegaard spreken voortdurend uit erg goed bevriend te zijn, maar ieder zoekt waarheden die aansluiten bij de eigen overtuiging.

Verbaast me dat het gros hier doet alsof de Giro een veredelde B-koers is. Het is een ongelooflijk mooie rittenkoers boordevol traditie, wat mij betreft heel vaak mooier dan de Tour.

Roglic heeft hem nog niet gewonnen en kan er dit jaar als één van de topfavorieten naar toe. Prachtig en nu zou Jumbo-Visma theoretisch in alle drie de grote ronden voor eindwinst kunnen strijden. Prachtig juist en ik juich het toe. Het zet Kelderman ook mooi in de luwte en hij zal omkaderd worden door een deftig knechten korps.

Wellict beseft Roglic dat hij in de herfst van zijn carrière verzeild raakt en de Giro winnen, wellicht zijn mooiste zege ooit zal zijn.

3
fietsvriend 22 december 2022 om 16:51

Ben het wel met Panache eens. Denk een keuze tussen levensgevaarlijke tweetand of uitsluiten interne concurrentiestrijd.
Daarbij, Vingegaard is de toekomst. Nu maar eens kijken of hij één tegen één ook de dominanste is.

Sowieso, Roglic laatste seizoen bij JV lijkt me. Het heeft natuurlijk ook een zekere schoonheid in zich, de taaie krijger die voorbij gestoken wordt door de jonkies. Die dag is daar.

0
unionwagtmans 22 december 2022 om 17:16

Hebben Ineos, Quickstep en andere eventuele bestemmingen voor Roglic hun selectie voor volgend jaar al compleet?

0
ssj 22 december 2022 om 18:39

Wel opvallend inderdaad die uitspraak van Roglic en dan nu dit plan. En jammer. Had gehoopt dat Kooij naar de giro ging en dat Roglic naar de Tour zou gaan

4
Grote Plateau 22 december 2022 om 21:28

LORA. Ik herinner me nog goed hoe ze als een een volleerd dominante WAG van anno 2022 zat te vertellen: “We want to win the Tour.”

Dan denk ik: “We”?

As if de inbreng in een Tourzege van de Sloveen zo ongeveer 50-50 zou zijn?

Niet dat Roglic zelf niet eergierig genoeg is om het allerhoogste in de Tour te willen bereiken maar mocht het vuurtje stilletjes aan aan het verminderen zijn dan gooit Lora er wel een goeie klak olie op.

-2
Klein Verzet 22 december 2022 om 23:58

Het lijkt er inderdaad op dat de persoonlijke voorkeur van Roglic rücksichtsloos van tafel is geveegd door het management.

3
Groetjesaandevoetjes 23 december 2022 om 01:40

@fietsvriend – Roglic ligt nog tot eind 2025 vast bij JV.

0
Grote Plateau 23 december 2022 om 22:16

Klein Verzet

daar zullen ze met een hele lange uitleg omheen fietsen als deze kritische vraag onvermijdelijk komt

maar de timing van deze 2 nieuwsberichten heb ze in ieder geval al absoluut tegen

0
unionwagtmans 24 december 2022 om 00:12

@ groetjesaandevoetjes

et alors?!? (alleen al met onze nationale Tommy D. heeft JumboVisma dat gedaan in beide richtingen )

& all

ik kan me niet voorstellen dat het nog goed zit tussen PR & JV.
Ik heb ze niet samen meer gezien bij duidelijke PubRel sinds z'n val in Tour.

Ik was ook behoorlijk pissig (understatement) op Van Aert in die Roubaix-etappe; 's ochtends stuiterde hij lachend in het rond na z'n ontbijt van roze paddestoelen, en na het wegspoelen met een Duvel, waggelde meneer nog net langs de goede kant van een volgwagen. Waar was de 10-ton alleskunner die de weg moest ruimen voor de 2 kopmannen?

Pas toen Jonas in blinde paniek 15 keer in 10 seconden van fiets wisselde, kwam Van Aert weer tot bewustwijn (en deed heel goed z'n job).

Maar ondertussen lag Roglic al te worstelen met z'n schouder op een stoeltje langs de kant (en Van Hooydonk (je crois …) deed z'n best het tijdbloeden nog een beetje te stelpen).

Duidelijk 2erangs coureurtje, die Roglic. En dat doet nog meer pijn dan die schouder.

Bij al die bla-bla van de laatste dagen was Roglic ook al niet (ge-excuseerd…) (en Kuss ook niet ???).

Het zou heel goed kunnen dat JV Roglic (nog) aan z'n contract houdt en bromt "niet lullen, de Giro winnen". Maar voor mij is Roglic de hoeksteen van de heropleving van rabo-blanc-lotto-jumbo (ik zie nog de etappe in de Tour van die nieuwe goser ver weg gefilmd op de Galibier (en dan de camera terugdraaien "waar blijft Froome nou ?!?" ) tot het niveau van winnen.
Mocht ie weg willen, laat hem gaan (met alle honneurs).

My $0.02

NB, ik weet zeker dat als Primoz naar Ineos (of ander) gaat, hij niet meer valt (dat is psycho en hype geworden ondertussen (en alleen daarom al is een vertrek nu healthy)).

——-
ceterum senseo Roglicus Toura Gallica 2020 gagnum est!

0
Limal 22 december 2022 om 15:34

Zoals gehoopt, fantastisch!

Met de aankondigingen tot dusver wordt de Giro misschien wel interessanter dan de Tour wat betreft strijd voor het eindklassement: Roglic, Kelderman, Evenepoel, Vlasov, Arensman, Geraint Thomas, Almeida, Caruso, Haig… Pinot en de één of andere Yates kunnen voor een extra randje drama zorgen.

7
Wim Kruithof 22 december 2022 om 16:48

ik kijk alvast veel meer uit naar de Giro dan de Tour. Evenepoel versus Roglic, wat een affiche.

5
Man met de hamer 22 december 2022 om 17:02

Nee, interessant wordt het pas als Evenepoel naar de Tour gaat, de Giro gaat hij met gemak winnen.

-12
Man met de hamer 22 december 2022 om 18:07

Haha, minnetjes voor het bederven van de voorpret? Een bedankje zou meer op zijn plaats zijn. ;)

-8
Gonzalez_de_Galdeano 22 december 2022 om 15:48

Wel opmerkelijk. Jonas heeft de tour gewonnen dankzij Primoz. Door zijn aanvallen kraakte uiteindelijk Pogi. Nu wordt het man tegen man tegen Pogi en Jumbo heeft wel heel vertrouwen in Jonas dat hij het man tegen man gaat kunnen afmaken.

7
Michiel 22 december 2022 om 16:58

Wout van Aert gaf toch echt de finale klap erop

1
Robin van Wijlick 22 december 2022 om 18:12

Het is wel leuk hoor hoe ze dat gedaan hebben, maar achteraf bekeken miet de conclusie toch zijn dat Vingegaard toen gewoon de betere was.

-4
Romāns Vainšteins 22 december 2022 om 20:23

De conclusie moet ook zijn dat Pogacar zich in precies de gevaarlijke etappe maximaal liet opfokken. Aankomende tour heeft niet zo’n etappe en ook geen Roglic: dat hoeft niet de doorslag te zijn maar is wel een feit.

2
SoloSlim 23 december 2022 om 09:01

Pogacar had de hele tour teveel met zijn krachten gewoekerd.. Oa P-R etappe, meesprinten, Roglic steeds gaan halen,.. Als hij slimmer rijdt, enkel naar Vingegaard kijkt, en een beter team heeft in komende tour denk ik dat hij wint. En misschien beseffen ze dat bij Jumbo ook, zodat ze hun eieren niet in 1 mandje willen leggen.

2
fransestinkkaas 22 december 2022 om 15:00

Dus in ieder geval Roglic versus Evenepoel. Mooi!

5
hjjanssen1973 22 december 2022 om 16:25

Uitstekend plan! Roglic is te goed en te duur als superknecht in de Tour. Er moet ook in de Giro gewonnen worden. Dus Roglic. Maakt ook kans. Schouder operatie lijkt me geen impact te hebben op zijn conditie.

4
Mooie Sjors 22 december 2022 om 15:01

Verrassend, met het parcours van dit jaar leek het me wel een mooie (laatste?) kans voor Roglic om de Tour te proberen winnen. Giro lijkt me ook vrij kort dag gezien zijn trainingsachterstand. Wel mooi voor de Giro, een grote naam erbij.

3
Marik 22 december 2022 om 16:06

Ben het met je eens, ik denk dat Roglic een grote kans had gemaakt op dit parcours van de Tour.

2
SoloSlim 23 december 2022 om 09:04

Misschien heeft hij het zelf al opgegeven dat hij ooit de tour zal winnen, en wil hij nu zijn palmares uitbreiden met een Giro winst.

1
jv88 22 december 2022 om 15:06

Rare keus. Trainings achterstand en gezien het tourparcours!

3
Gr.R. 22 december 2022 om 15:12

Oyoyoy. Dat wordt een feestje. Is het al bijna Giro?

Hashtag zinin.

1
Arie den Blanken 22 december 2022 om 17:10

Ook wel een beetje zin in. Tenminste als Eurosport maar het duo Jeroen Van Belleghem en Karsten Kroon in zet

0
garconextraordinaire 22 december 2022 om 14:55

Geen Rogi in Frankrijk….jammer!

0
Verweggistan 22 december 2022 om 15:05

Roglic denkt zelf dat de Giro voor hem te vroeg komt, maar goed. Ik hoop niet dat ze Roglic, zoals Evenepoel, het seizoen laten beginnen met de Giro. Dat zou zonde zijn.

0
meqadon 22 december 2022 om 18:38

Roglic wou liever de tour rijden maar wordt nu toch uitgespeeld id giro.
Logisch ook. Vingegaard heeft bewezen sterker te zijn id tour . Met roglic kunnen ze proberen een andere grote ronde te winnen.

0
Pietspeed 22 december 2022 om 21:49

Zo, zo, toe maar, wat een lef. Dat is idd breaking news. Andere kopmannen van WT teams zullen de Giro wel niet willen winnen. Die gaan voor de poedelprijs. Dat geneuzel welke renner welke ronde gaat rijden.. Gewoon mooie koers zien.

0
coureurvanmijnvoeten 23 december 2022 om 01:03

Ik woon in het buitenland en het lijkt erop dat de locale TV de ritten niet meer zal uitzenden.
Enig idee bij welke livestream ik me het beste kan aansluiten ?

0
Panache 23 december 2022 om 09:08

Volgens mij kan je 90% van de koersen zien op Eurosport, via de smartphone, of via Apple-tv, of via ‘synchroniseren’ op je tv. 6,99 per maand en desnoods enkel af te sluiten voor de Giro (of de Tour).

0
Wheely 22 december 2022 om 15:09

Dat wordt een puike ploeg zo. De Evenpeul killers?

-1
koos1 22 december 2022 om 20:20

Toch wel opvallend, maar mooi dat Roglic de Giro gaat rijden met Kelderman als meesterknecht-schaduwkopman.
De rest van de ploeg is ook wel al zo’n beetje in te vullen met Affini voor het vlakke en verwacht Bouwman, Leemrijze en Oomen voor in de bergen. Laatste plekje voor een allround knecht als Dennis of Gesink voor de dubbel Giro-Vuelta.

-1
KennyKlimmen 22 december 2022 om 23:10

Pittig besluit van JV. Is het verschil Roglic – Vingegaard groter geworden dan het al was/leek?

-1
Melkzuur 22 december 2022 om 15:28

Vandaag heeft Pogacar de Tour gewonnen.

-2
tdola 22 december 2022 om 15:42

Als ik zeeman hoorde leek er wel nog een reservekopman mee te gaan naar de tour om pogacar onder druk te zetten.
Of wilde ik dat alleen horen?

Wie zou dat evt zijn? Kruijswijk, foss, stiekem van aert?

0
Melkzuur 22 december 2022 om 15:50

– Pogacar zal beter zijn (in de Tour) in 2023
– Pogacar zijn team zal beter zijn in 2023
– het parcours van 2023 ligt Pogacar beter (bovendien met minder tijdritkilometers)
– de kans dat het terug zo heet zal worden is eerder klein, dus (mogelijk) een extra voordeel voor Pogacar
En net nu laten ze Roglic thuis? Elk om beurt aanvallen zal er niet meer inzitten, want een andere kanshebber op eindwinst hebben ze uiteraard niet bij Jumbo.

-5
madeinstars 22 december 2022 om 15:53

Waarom is het een zekerheid dat Pogacar beter zal zijn? En als dat al zo is, is ‘ie dan 3 minuten beter? En misschien is Jonas ook wel beter…

Men doet nu net alsof Pogacar de Tour puur verloren heeft door Roglic, maar laten we niet vergeten dat hij er op Hautacam en in de laatste tijdrit ook gewoon af werd gereden door Vingegaard.

4
Mooie Sjors 22 december 2022 om 15:55

Bwoa de koers wordt nooit op voorhand gewonnen. Vingegaard afgelopen 2 jaar 1 en 2 in de Tour, en zal weer met een fameus team afzakken naar Frankrijk. Zeker niet bij voorbaat kansloos tegen Pogi.

-2
Limal 22 december 2022 om 16:00

Kleine opmerking: de voorbije drie jaar deed er zich een 'La Niña' voor in de Stille Oceaan, wat een afkoelend effect heeft op de (globale) temperatuur. De verwachting is dat deze voorbij is en het volgend jaar richting warmste jaar ooit gaat. Het lokale weer kan natuurlijk tijdelijk afwijken, maar de kans dat het tijdens de Tour weer even heet gaat worden is zeker niet "klein"…

0
Mooie Sjors 22 december 2022 om 16:05

En dat Pogacar beter gaat zijn, lijkt mij ook een aanname waarvan we nog moeten zien of het zo is. Kan daarnaast ook gewoon iets tegenkomen, zoals een waaier missen, uitschuiver of lekke band op verkeerde moment.

1
Wim Kruithof 22 december 2022 om 16:47

precies, hulde Limal en Sjors.

Pogacar heeft over geluk nog niet heel veel te klagen gehad (zie de schuiver vorig jaar), kan een volgende keer gewoon het schouderblad breken. En het lijkt me dat er meer klassementstoppers aanvangen dan alleen de Slovenen.

-1
goldone123 22 december 2022 om 17:51

vingegaard, zal dan slechter zijn geworden, of vingegaard is gwn weer beter geworden, want de tdf winnen word je niet slechter van lijkt me.

-3
Wheely 22 december 2022 om 18:13

Lieve schatjes, het pas eind december. Ik durf echt nog niet te zeggen wie er beter is in juli.

3
Dario Koelkast 22 december 2022 om 15:43

Inderdaad wel breaking: winnen met zijn 2-en

-2
Limal 22 december 2022 om 15:48

Nieuwe tactiek om de winstkansen te optimaliseren: hun fietsen worden naast elkaar gezet en vastgelast om de kans op valpartijen te verkleinen. (oké, laat die minnetjes maar komen, ik vraag er gewoon om :) )

9
Arie den Blanken 22 december 2022 om 17:07

De ene brokkenpiloot naast de andere.

-2
Wheely 22 december 2022 om 17:48

-×-=+ Die gaan vliegen!

0
Titaantje 22 december 2022 om 19:52

Jumbo zal hem prachtige ondersteuning geven. Naast Kelderman en Tratnik denk ik ook Valter, Affini, Bouwman en dan wellicht nog types als Oomen, Leemrijze, Foss. Daar kan je de vingers toch aardig bij aflikken en is sterker dan wat QS kan sturen. Dan is het afwachten of je kopman het ook kan afmaken.

-2
thenewGOAT 22 december 2022 om 20:39

Hetgeen ze vorig jaar naar de Vuelta stuurden was op papier ook veel sterker dan wat Quickstep bracht. We weten ondertussen allemaal wel hoe dat gelopen is, nietwaar?

1
Promiz Rigloc 22 december 2022 om 20:14

Whooooopiieeeeeee :)

Kunnen we niet gelijk die hele kerst, nieuwjaar, Valentijn, carnaval, Pasen en weet ik veel wat voor mikmak en shebang allemaal overslaan.

Morgen is het gewoon 6 Mei en gaan we lekker koersen, okay ? Whoop, whoooooop, kan niet wachten. :)

C”MOOONNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN Roglic !!!!!

Nu is voor mij persoonlijk de Giro toch altijd met mijlen afstand de mooiste koers van het jaar qua parkoers. Maar nu helemaal. ♥

-2
Raul Alcala 22 december 2022 om 16:18

Wat een pracht koppel deze 2 mannen

-3
Raul Alcala 22 december 2022 om 16:18

Wat een pracht koppel deze 2 mannen

-4
GUY MALFAIT 22 december 2022 om 15:42

Het tijdperk(je) Roglic lijkt me wel achter de rug. Ik denk dat een Vuelta zege nog het hoogst haalbare is.

-6
HSV 22 december 2022 om 16:15

Dat was het al!

-1
ghostwriter 22 december 2022 om 16:15

Het zou me niet verbazen als Roglic vrij eenvoudig de Giro wint maar er zal zeker een koude regenachtige dag tussen zitten en Roglic heeft het op zulke dagen vaak zeer lastig.

-2

Net binnen

Populair

Materiaalzone