Jumbo-Visma wacht met beslissing over Tourdeelname Roglic

dinsdag 4 juni 2019 om 16:16
Jumbo-Visma wacht met beslissing over Tourdeelname Roglic

foto: Cor Vos

Zondag kwam er een einde aan de 102e editie van de Giro d’Italia, maar over ruim een maand begint alweer de Tour de France. Vincenzo Nibali en Mikel Landa hebben al aangegeven te zullen starten, maar hoe zit het met Primož Roglič? “We hebben nog even de tijd om te beslissen”, zo vertelt sportief directeur Merijn Zeeman aan Het Nieuwsblad.


Roglič kende een succesvolle maar ook zware Giro, wat de vraag oproept of hij zich laat verleiden tot de dubbel. “We verkennen na het Critérium du Dauphiné (9-16 juni) met de klimmers enkele bergetappes van de Tour”, aldus Zeeman. “Tegen die tijd is de Giro ook al wat bezonken.”

“Ik laat hem voorlopig vrij om mee te verkennen”, zo vertelt de Nederlander. “Primož had een knappe eerste seizoenshelft, maar het heeft geen zin om hem mee te nemen als hij niet in topvorm is. Maar we hebben nog even om te beslissen.” Vorig jaar finishte Roglič nog als vierde in het eindklassement.

Dit artikel delen:

42 Reacties

ifor 4 juni 2019 om 16:27

Ik zou het er niet op wagen. Via Polen en Burgos klaarstomen voor de Vuelta en eventueel ITT op het WK>

Kruisberg 4 juni 2019 om 16:32

Hoezo een succesvolle? Hij ging als absolute topfavoriet van start, en eindigde als derde.. Bedoel slecht is het ook niet, maar was ook geen daverend succes, laten we eerlijk wezen. Hij heeft voor zijn doen een gewone, normale giro gereden, met wat tegenvallend resultaat

leegloper 4 juni 2019 om 16:40

Bij de start hadden Yates en Dumoulin afgelopen jaar meer laten zien in grote rondes en Roglic meer in rondes van 1 week. En dan nog Nibali, movistar etc, nee, hij ging niet van start als de absolute topfavoriet, maar als 1 van de grote favorieten.

Romāns Vainšteins 4 juni 2019 om 16:41

2 TT’s winnen en op het podium komen lijkt mij gewoon een daverend succes.

Matje VdP 4 juni 2019 om 16:54

“Hij heeft voor zijn doen een gewone, normale giro gereden, met wat tegenvallend resultaat”
2e keer giro, vorige was hij 58e. Had hiervoor nooit podium in een grote ronde gereden. Had nog nooit 2 etappezeges in 1 ronde gehad. Prima dat je meer verwacht had maar je redenatie klopt niet echt….

Jan Blokland 4 juni 2019 om 19:17

@Kruisberg. Natuurlijk heeft Roglic een succesvol 1e deel. Als je drie rittenkoersen wint en 3e wordt in de Giro is dat supergoed. Wat wil je dan?
Roglic heeft zelf nooit geroepen dat hij wel eventjes de Giro zou winnen. Dat heeft alleen maar de media gedaan. Roglic zelf heeft altijd een slag om de arm gehouden. De media heeft hem topfavoriet gemaakt omdat hij juist zoveel won. Blijkbaar mag een renner die veel wint geen slechte dagen kennen. Maar die renners zijn zeldzaam Kruisberg, oftewel, ze zijn er niet.

mattje123 5 juni 2019 om 07:38

Hij heeft 2 etappes gewonnen en is 3e geworden in het eindklassement. Dit is gewoon een zeer goed resultaat. Zeker gezien de 2 belangrijkste helpers (Gesink en de Plus) weg zijn gevallen. Met die 2 mannen erbij had hij in de bergetappes voor zeker minder tijd verloren en misschien zelfs helemaal geen tijd verloren.

kelderfan 4 juni 2019 om 16:33

Verstandige beslissing om nog even te wachten met Roglic voor de TDF.
Primoz Roglic heeft een zware klus met de nodige pech goed afgemaakt. Tegen de Movistar trein kon ook Nibali het niet bolwerken.

Glorious 4 juni 2019 om 16:42

Roglic Vuelta lijkt me ook handig. Denk dat ze Burgos niet rijden.

De Plus maakt ook nog kans voor de tour.

Niklas 4 juni 2019 om 16:45

De Giro was voor de ploeg en voor Roglic heel waardevol. Na de verzwakking van de ploeg door het uitvallen van Gesink en De Plus heeft Roglic zelf ontdekt wat het rijden van een grote ronde als uitgesproken kopman vraagt. Blijkbaar gaven zijn data geen aanleiding om zo’n forse terugval in laatste week te verwachten, maar ieder mens is uniek. IJzersterk dat Roglic in een van z’n eerste analyses achteraf ook zoiets zei.

Romāns Vainšteins 4 juni 2019 om 16:47

Hij moet natuurlijk niet rijden vanwege anders uitgewrongen raken. Een heel goede ontwikkeling voor hem zou zijn om zonder uitgesproken ambities de voor hem wat minder geschikte vuelta aan te vliegen.

Titaantje 4 juni 2019 om 17:05

Gewoon met ambities in de Vuelta starten. Waarom zou die hem niet liggen? In Vasco reed hij iedereen zoek.
Met het statuur wat hij nu heeft opgebouwd, is het ook lastiger te verkopen om zonder ambities te starten. Mocht de Vuelta echt te veel zijn, dan maar het Canadese tweeluik en Polen oid.

Natte spons 4 juni 2019 om 17:16

Hij is juist heel goed op steile klimmetjes.

ghostwriter 4 juni 2019 om 17:22

Volgens mij zijn het type beklimmingen juist beter geschikt voor Roglic dan die in de Giro. Hij heeft het vaak moeilijk met de steile lange klimmen maar is juist goed op steile wat kortere beklimmingen.

theking 4 juni 2019 om 17:30

Heeft Roglic nu in iedere grote ronde waarin hij is gestart minimaal 1 etappe gewonnen? Zijn er veel renners die hem dat nadoen in hun 4 eerste grote rondes?

horsm 4 juni 2019 om 17:56

Is Gesink op tijd fit voor de tour? Met Gesink – De Plus – Kruijswijk – Bennett heb je op zich ook een prima kwartet voor in de bergen.

assen 4 juni 2019 om 18:04

Zowel het resultaat van Roglic bestempelen als daverend succes als jammerlijk falen is overdreven. Ik denk dat als je vooraf had gevraagd aan wielerfans

‘Winst in 2 etappes en 3e plaats ak is
A onder mijn verwachting
B mijn verwachting
C boven mijn verwachting’

de antwoorden flink verdeeld zouden zijn. Bij jammerlijk falen of daverend succes zou je eerder denken aan een overgrote meerderheid van A dan wel C antwoorden.

Enfin, goed lijkt me op nog geen beslissing te nemen. Lang wachten lijkt me niet goed, want als Roglic niet gaat moet er toch al een goede vervanger zijn…

koos1 4 juni 2019 om 18:30

lijkt me voor hem beter om geen tour te rijden en een rustperiode te nemen en richten op het najaar met evt. de Vuelta.
Voor de Tour kan De Plus dan zijn plek in nemen in steun van Kruijswijk en evt. op koprijden voor Groenewegen.

Sunnyweb 4 juni 2019 om 18:36

Laat mijn persoonlijke favoriet Kruijswijk nu ff lekker van een ploeg om zich heen genieten en zijn eigen ding doen. Nu is het zijn beurt. Heeft vooral meer last dan lust van die Roglic.

Hihi ik lees overigens vandaag pas dat Roglic niet de giro heeft gewonnen. Had helemaal niets meer meegekregen van de laatste 1,5 week giro. Ik dacht dat de tijdrijder zijn karrettje verder wel zou blijven aanhaken bij de anderen en heb me daarom met de lente vermaakt ipv de giro. Geen spijt van overigens. Maar met de tdf wil ik me straks wel gaan vermaken met vooral Kruijswijk en Kelderman en ook Dumoulin natuurlijk. Een grote ronde per jaar is ook voor mij wel meer dan genoeg en ik wil niet overal die roglic tegen komen

Romāns Vainšteins 4 juni 2019 om 23:32

hihi, ja, hihi ja

fransvanrooij 4 juni 2019 om 18:41

Roglic maakt de tourploeg te zwaar. En sprinten, en klassement, en bergetappes lijkt mij wat te veel van het goede. Wanneer bijvoorbeeld Roglic en De Plus starten en Gesink niet mis je een man die in sprint etappes meedraait in het terughalen van vluchters. Lekker naar de Vuelta.

KennyKlimmen 4 juni 2019 om 18:45

Als het kan liever Gesink en de Plus naar de tour.

horsm 4 juni 2019 om 18:48

Groewegen, Martin, Jansen, Teunissen, Bennett, Gesink, Kruijswijk, De Plus. Lijkt me nog steeds prima. Dan kan Rogla weer vlammen in de Vuelta.

RodyTur10 4 juni 2019 om 19:58

Dat is een prima ploeg inderdaad.

kelderfan 4 juni 2019 om 20:01

Gesink is volgens mij nog niet klaar voor de TDF.

horsm 4 juni 2019 om 20:22

@kelderfan, echt niet? Dat zou jammer zijn. Dan wordt het moeilijk om een vervanger te verzinnen.

west 4 juni 2019 om 23:41

Hofstede lijkt mij de enige andere optie…

kelderfan 5 juni 2019 om 14:32

Gesink heeft nog steeds moeite om met twee benen voluit te rijden. Op een been wordt 't echt niks. Als jij een opvolger wil verzinnen, dan ga je gang.

thorsen 4 juni 2019 om 18:49

Als Roglic zin heeft om dit seizoen nog een klassement te gaan rijden moet hij de Vuelta doen, maar voor een klassement gaan vergt wel veel, zowel fysiek als mentaal. Als hij geen zin heeft in nog een klassement rijden en in vorm aan de Tour kan beginnen zou ik hem zeker meenemen.

Johnny7 4 juni 2019 om 19:08

Ik zou het niet doen, naar de Vuelta sturen. Zit te weinig tijd tussen Giro en Tour naar mijn mening dit jaar.

Stuur Kruijswijk met 3 knechten (Bennet, De Plus en Gesink als hij fit is)
Stuur Groenewegen met 3 knechten (Martin, Jansen, Teunissen)

west 4 juni 2019 om 19:28

Zou ze alle twee niet doen. Tour is te vroeg en in het najaar zijn San Sebastian, Canada, Lombardije en de WK’s veel leukere doelen. Binckbank of Ronde van Duitsland er nog bij. Kan ie tussendoor nog effe Zwitserland of Slovenie winnen…

Covadonga 4 juni 2019 om 19:52

Ik zie het vanzelf wel. Ze zullen het bij de keuze vast verstandig aanpakken.

Pascal De Kooning 4 juni 2019 om 22:51

Ik zou hem wel laten starten en zodoende wat druk wegnemen bij Kruyswijk die volgens mij het best presteert als hij niet in z’n eentje de ploeg hoeft te dragen. Bovendien is hij een grote kanshebber om de tijdrit te winnen.

rahimns 4 juni 2019 om 23:09

Als hij start moet hij wel van meerwaarde zijn, niet zoals Menchov toen na zijn gewonnen Giro… die was volledig uitgepierd en was alleen maar pelotonvulling.

Romāns Vainšteins 4 juni 2019 om 23:33

Startte die toen ? Wat een schande.

sooike 5 juni 2019 om 08:40

En opnieuw constateer ik dat er nog veel hoop op Gesink is gevestigd. En opnieuw vraag ik me af waarop dat dan is gebaseerd. Geef hem een plek in de kleedkamer om jonge renners wat ervaringen mee te geven, maar laten we stoppen met veel te hoge verwachtingen te hebben van hem. Zelfs bij het afbouwen van zijn loopbaan maakt hij nauwelijks indruk meer.

KissMyAce 5 juni 2019 om 08:58

On topic svp

Magikdatzeggen 5 juni 2019 om 09:26

En Sooike heeft weer iets gevonden om zijn gal over Gesink te spuwen. Vanwaar die obsessie? Wat is er toch met hem aan de hand? Ooit afgewezen?

west 5 juni 2019 om 12:40

Sooike is verliefd. Dit is het haartrekken dat jongetjes op het schoolplein doen als ze een meisje leuk vinden.

martini151 5 juni 2019 om 10:01

Roglic is natuurlijk wel heel goed om mee te nemen voor de TTT. Maar met De Plus en Martin, heb je alsnog twee aardige gangmakers. Hooguit het verschil tussen een eerste en een vijfde plaats.

Ik zou hem gewoon rust laten nemen en hem naar de Vuelta sturen

jan Panhuis 5 juni 2019 om 12:43

Wanneer Primoz , een paar klimmers /helpers had gehad in de Giro , was zijn kans met 90 % procent vergroot om deze te winnen , de man moest bijna alles alleen doen , laat hem Kruyswijk helpen …………………… plus , Deplus , Geesink , Bennet , wat een team kansen stijgen tot grote hoogten !!

sooike 5 juni 2019 om 22:54

@west
Haartrekken? Wat is er mis gegaan bij je opvoeding ? Ik ben van dit soort grove beschuldigingen niet gediend en mijn meisje ook niet !