Jumbo-Visma vreest na opgave Harper: “Uitgangspositie kan min of meer overboord”

maandag 6 september 2021 om 18:18
Jumbo-Visma vreest na opgave Harper: “Uitgangspositie kan min of meer overboord”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma vreest een streep te kunnen zetten door de klassementsambities van Wout van Aert in de Tour of Britain. De Nederlandse ploeg zag op de tweede dag Chris Harper uitvallen met een elleboogblessure. “Het plan was om een goede uitgangspositie te creëren voor de ploegentijdrit van morgen. Door het wegvallen van Chris kan dat min of meer overboord”, zegt ploegleider Frans Maassen.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Het is doodzonde dat Chris vandaag letterlijk wegviel. Het resultaat vandaag is prima, maar we hebben wel meer werk moeten leveren dan gepland en gehoopt”, aldus Maassen. “We moeten na morgen zien wat we met Wout in het klassement kunnen klaarspelen. Om een goed klassement te rijden is een goede ploegentijdrit cruciaal. Des te zuurder is het dat Chris er niet meer bij is.”

Voor de ploegentijdrit van 18,2 kilometer heeft Jumbo-Visma nu nog Van Aert, Pascal Eenkhoorn, George Bennett, Gijs Leemreize en Tony Martin over. “Morgen wilden we onszelf echt tonen. De wijzigingen die we eerder al moesten doorvoeren, pleitten al niet in ons voordeel”, doelt de ploegleider op de afmelding van Tobias Foss, die vervangen werd door Leemreize. “We moeten maar zien waar het schip gaat stranden met vijf gemotiveerde renners aan boord.”

‘Iedereen keek naar ons’
De ritwinst in Exeter ging maandag naar aanvaller Robin Carpenter, die ook de leiding overnam van Van Aert. Jumbo-Visma wilde namelijk niet alles op alles zetten in de achtervolging. “Al voor deze ronde hebben we met Wout gesproken om de dagen uit te kiezen”, zegt Maassen. “Iedereen keek naar ons en wij konden en wilden het ook niet alleen. Dat is koers. Wout moet vooral met een goed gevoel deze ronde verlaten en daarvoor heeft hij gisteren een goede eerste aanzet gegeven.”

Over de blessure van Harper: hij heeft enkele hechtingen in zijn elleboog en maakt het volgens de ploeg ‘naar omstandigheden goed’.

Dit artikel delen:

20 Reacties

skylimit 6 september 2021 om 18:36

Maassen niet huilen voor het kalf verdronken is. Met dit team kan je morgen nog een sterke tijdrit neerzetten. De afstand is ook niet zo overdreven groot dat er echt grote verschillen zullen ontstaan.
Maar ja, tactisch was het dus beter geweest om gisteren niet te winnen, waardoor je vandaag niet op kop hoefde te rijden en misschien deze etappe zou hebben kunnen winnen.

Rawolf Rawolf 6 september 2021 om 18:40

telt bij deze TTT de tijd van de 3e renner of de 4e?

Als het de 4e is snap ik wel dat Jumbo hier een ‘probleem’ identificeert. Leemreize gaat nog geen 5 kilometer mee, lostte in L’Avenir TTT al. en dan is het inhouden om Bennett/Tony Martin (niet in vorm) aan boord te houden tot de finish vooral op dat heuveltje.

Rico. 6 september 2021 om 18:54

Tony Martin als één van de zwakke broeders betitelen in een ploegentijdrit vind ik wel erg ver gaan, in vorm of niet.

Turtlehead 6 september 2021 om 19:20

Zorgen dat je Leemreize niet naar huis rijdt lijkt me het belangrijkste.
Lange beurten van Wout, dus morgen voor hem een grote testfase, dan kan t nog best goed komen lijkt mij.
En ‘goed’ is niet altijd ‘winnen’.

Willem Kieft 6 september 2021 om 18:41

Jammer, het was een ijzersterke ploeg,, maar Leemreize ipv Foss is al een enorme achteruitgang en nu ook nog maar met zijn 5-en (4,5 eerder). Zal toch pijn doen. Aan de andere kant, het is ook maar 18km, dat scheelt weer.

JopieZ 6 september 2021 om 19:33

Wat me vandaag weer opvalt, is dat net als in Vuelta alle ploegen denken dat JBV het wel regelt. Dat Ineos en QS pas op het allerlaatst gaan rijden. En daardoor de overwinning gedag kunnen zeggen

Petje 6 september 2021 om 19:37

18 km is niet giga veel. Goed resultaat zit er nog in om daarna iedere etappe kansen te hebben zonder te moeten controleren.

dit is mijn achterwiel 6 september 2021 om 20:13

Kan zijn allemaal, maar het scheelt gewoon een aantal kopbeurten die je nu mist…

Boasson en Hagen 6 september 2021 om 20:32

Het valt nog te overzien, INEOS is topfavoriet met Hayter, Dennis, Kwiatkowski, Porte… DQS is degelijk met Lampaert, Alaphilippe, Declerq en Honoré. Alpecin, Qhubeka, DSM en Movistar hebben ook niet hun sterkste tijdrijders meegenomen en Arkéa is zelfs nog maar met 4 renners over.

Met Van Aert en Martin heb je 2 prima motoren die het op gang mogen houden, Bennett is ook niet meer zo dramatisch als het is geweest. Eenkhoorn prima in Polen en België, Leemrijze inderdaad het minst, dus die zal geofferd worden. In 18 km kun je het wel onder de 20 seconden houden, wat al prima zou zijn. Hayter wel op rozen dan, maar ik schat WvA wel iets hoger in.

Rawolf Rawolf 6 september 2021 om 21:13

DQS verwacht ik persoonlijk iets boven Ineos gezien de beperkte lengte van de TTT. DQS heeft veel klasse met explosiviteit.

Op een langer of lastiger parcours zou ik Ineos hebben gezegd.

rahimns 6 september 2021 om 21:02

We hoeven ook weer niet te dramatisch te doen over Leemreize. Hij loste pas op het laatste deel van de tijdrit die ook nog een stukje langer en lastiger was dan hier in de TOB.

SonnySide 6 september 2021 om 21:03

Valt wel mee hoe erg hij zich aanstelt. Zegt in principe alleen dat de uitgangspositie overboord kan. Dat ze een belangrijke pion missen, dat staat gewoon vast. Neemt niet weg dat je gewoon een goede tijd kan neerzetten over 18 km.
Even anders: waarom plant een organisatie een ploegentijdrit niet als etappe 1? In rit 3 bestaat toch een kans dat je – met heel veel pech – 2 renners overboord gooit.

rahimns 6 september 2021 om 21:06

Het is al een verbetering tov 2018, toen was de TTT pas in etappe 5

peterwinnen 6 september 2021 om 21:05

Ik denk eerlijk gezegd dat Jumbo morgen gewoon twee man in de top10 van het klassement heeft staan. Dan ga ik er een beetje vanuit dat Ineos en DeCeuninck sneller zijn. Dan staan VAn Aert en Eenkhoorn vermoedelijk bij de eerste 8 a 10 van het klassement. Lijken me beide dik in orde en staat om die posities ook te behouden.

bswinkelss 6 september 2021 om 21:19

Voor een top 10 in de tour of britain komt wout zn bed niet uit

peterwinnen 6 september 2021 om 21:35

Lijkt mij ook niet, Jumbo rijdt morgen gewoon in de top 3 van de ploegentijdrit, bedoel ik dan ook, en zal nooit veel verliezen op de winnaars bedoel ik.

Mohorietsj 6 september 2021 om 21:47

Ik denk dat Van Aert vandaag heeft laten zien dat hij niet hoteldebotel wordt van 2 of 3 ritten in de Tour of Britain. Het is het WK waar je als eerste over de meet moet komen. Een ritje op zak, ToB geslaagd, voor de rest koersritme pakken.

Tom Dirkx 6 september 2021 om 22:26

Precies; dit is alleen maar ‘training’ voor WvA. Tour of Britain…..jaja

Shinzawai 7 september 2021 om 01:04

Precies dit, dit is slechts een voorbereidingskoers. Van Aert moet niet overal willen winnen, dat breekt je op voor de momenten dat je echt moet pieken.

Al Phila 7 september 2021 om 10:23

Switch to plan B. Easy as that !

Headlines

Materiaalzone

Populair