Jumbo-Visma: “Qua pech kon de timing niet slechter voor Roglic”

zondag 26 mei 2019 om 17:47

Addy Engels wil het vooral pech noemen dat Primoz Roglic in de finale van de vijftiende rit tijd verloor op de concurrentie. “Het is heel spijtig dat, als wij aan de verkeerde kant van medaille zitten, het gelijk deze gevolgen heeft”, zegt de ploegleider van Jumbo-Visma tegen WielerFlits.

Roglic moest vlak voor de slotklim van fiets wisselen en kwam ook nog ten val in de afdaling richting Como. “Dit zou ik wel brute pech willen noemen. Primoz is niet iemand die heel snel onder druk komt te staan, of die dat laat gebeuren. Misschien door die lichte achterstand op de top moet je meer riskeren, dan is de kans groter dat er iets misgaat. Qua pech kon de timing niet slechter”, aldus Engels.

Op de slotklim van de Civiglio was het Vincenzo Nibali die de aanval opende. Roglic, die hem vaak volgde, moest daar blijven zitten. “Ik ga ervan uit dat het op dat moment passen is. Anders ga je mee. Het is niet meer het moment om te pokeren natuurlijk”, zegt Engels, die nog niets weet over de schade bij Roglic. De Sloveen stapte met schrammen op zijn gezicht de ploegbus in.

Fietswissel
De fietswissel van Roglic was met ploegmaat Antwan Tolhoek. Zij hebben dezelfde framemaat, liet de ploeg weten aan WielerFlits. Roglic heeft ten opzichte van Tolhoek wel een langer stuurpen en een iets lager zadel.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

35 Reacties

Merlinappa 26 mei 2019 om 17:54

Zelfs als Roglic ietsje minder was, is het inderdaad echt brute pech. Een fietswissel op een verkeerd moment met een ploegmaat en daarop ook nog eens afdalen met een valpartij als gevolg is gewoon kut.

serzzio 26 mei 2019 om 17:54

Dat betekent dus dat je nu elke etappe in het wiel van Carapaz moet zitten tot aan de streep. En anders herft hij vrijdag in die etappe de giro verloren door alle andere concurenten zoveeltijd cadeau te geven.

rennerske 26 mei 2019 om 18:04

Hoort erbij in een grote ronde. Carapaz en Nibali gaan ook nog wel op een zeperd lopen. Maakt het uiteindelijke kunststukje alleen maar heroïscher.

Jean Dumas 26 mei 2019 om 18:28

Hij was niet goed en zat gisteren op zijn max. Op de Mortirolo gaat hij weer klop krijgen.

Johnny7 26 mei 2019 om 18:05

Roglic gaat uithalen in de laatste week.

rennerske 26 mei 2019 om 18:07

That’s the spirit Johnny!

AlfredoBinda 26 mei 2019 om 18:06

https://twitter.com/daanhakkenberg/status/1132674547348660225
'Ploegleiders waren pissen op moment dat Roglic – die net door hen bevoorraad was – om nieuwe fiets vroeg. Tolhoek was er eerder bij Roglic voor een fietswissel.'

Wanneer kunnen we het ontslag op staande voet van Engels en Boven verwachten? Wat bezielt je om als ploegleider uberhaupt te gaan pissen in volle finale? Dan ben je echt compleet ongeschikt voor je vak..

@Redactie: wat mij betreft mag dit wel een eigen nieuwsbericht worden.

Pat McQuaid 26 mei 2019 om 18:14

Ja vind het ook ongelooflijk. Zo verlies je de giro dus.

VerstandOpNul 26 mei 2019 om 18:26

Wow, idd! En dat zegt meneer Engels er dus niet even bij in bovenstaande ‘analyse’… Deze ploegleider begint een aardig trackrecord aan verknalde GT’s op te bouwen zo..

Laatste man 26 mei 2019 om 19:05

Dit bedoel ik dus al de hele dag met jou.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 20:15

Ook al zulke winnaars als renner. Zegt zeker niet alles maar misschien toch wel iets, lijkt vandaag

Jack2811 26 mei 2019 om 18:08

Vind dit ook een te matige ploeg om de giro met te kunnen winnen. Het gemis van de plus en Gesink is enorm

DPC 26 mei 2019 om 18:12

Las net dat de ploegleiding een plaspauze had tijdens het mechanisch malheur. Dat zou toch wat zijn, in de belangrijkste fase van de etappe de auto aan de kant zetten om te gaan pissen.

Vallen in de afdaling was hij gewoon zelf schuld overigens, andere fiets of niet. Iets te gestrest geraakt en daardoor teveel risico’s genomen. Kan gebeuren.

Wel leuk voor de Giro. Hoop alleen wel dat Movistar nog blijft aanvallen laatste week, Nibali nog volop mee gaat doen en Yates nog iedereen dinsdag op de Mortirolo lost en zich in de strijd gaat mengen.

Ik zit alvast klaar :)

FDJ 26 mei 2019 om 18:24

Met De Plus en Gesink hadden ze gewoon een prima ploeg gehad waarin ook de jonkies weer enorm veel hadden kunnen leren.

Helaas het gevolg van een ploeg met een budget dat niet het grootste is. Dan kunnen er niet veel pionnetjes wegvallen

Ik hoop dat Roglic de derde week als z’n beste ziet in z’n planning. Erg zuinig gereden en twee keer uitgehaald in de tijdritten. Vandaag deed hij opzich alles goed. Op eigen tempo klimmen. Kwam op 13 seconden boven. Is een goed daler. Dus prima keuze om zo te koersen met nog een paar bergritten voor de boeg.

Vincent Lacressonniere 26 mei 2019 om 19:08

Dat budgetverhaal gaat echt niet meer op.

Tijmuh 26 mei 2019 om 19:10

Het budget van Jumbo-Visma is meer dan behoorlijk hoor. Ze zijn zeker geen kleintje meer.

Laatste man 26 mei 2019 om 19:12

Zitten nog steeds aan de onderkant van de middenmoot. Daarnaast was de basisopstelling sterk, maar vallen twee belangrijke pionnen weg. Dan wordt het lastiger voor dit soot ploegen (net als Sunweb, EF, FDJ etc.).

Desondanks 2 ritzeges en een voorlopig 2e positie.

FDJ 26 mei 2019 om 20:31

Dat budgetverhaal gaat wel degelijk nog steeds op. Zoals terecht hierboven gesteld is het onderkant middenmoot. Ook de schaatsploeg zit bv in dat totale budget. Met daarbij meerdere Olympische kampioenen in de ploeg is dat nog een redelijk deel.

Sajarano 26 mei 2019 om 21:10

Ja, de ploeg is in de breedte nog steeds te zwak, das wel duidelijk geworden. Moet iig nog een echt sterke klimknecht bij om enigszins te kunnen concurreren met Movistar, Astana etc.

EddyB1958 27 mei 2019 om 08:27

Dat ze die budgetten eens ieder jaar openbaar maken.

Pat McQuaid 26 mei 2019 om 18:25

Tolhoek zal ook pislink zijn: leen je je fietsmaat een dure Bianchi uit, rijdt die hem zo de vangrail in.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 20:17

Hehe lol om het perspectief en om pislink!

speedline 26 mei 2019 om 19:07

Pech of geen pech, ik ben blij dat ze tijd pakken op Roclic.
Ik wil strijd zien in de bergen en geen wieltjesplakker die zijn tijd pakt in de tijdrit.

BW52 26 mei 2019 om 19:18

Wel klunzig overall

assen 26 mei 2019 om 19:19

Roglic wordt steeds minder de laatste dagen. Podium halen zou denk ik al heel knap zijn, maar zal moeilijk worden.

Wie wint de Giro? Ik ga voor Nibali.

Engels leek me voor dit incident al geen goede ploegleider, al moet ik zeggen dat ik het rijden en de tactiek van TLJ en Roglic de afgelopen dagen niet slecht vond (want ik neem aan dat Roglic niet beter kan dan wat ie de afgelopen dagen heeft laten zien).

Mwielerfan 26 mei 2019 om 20:18

Ik zie nibali carapaz wel opvreten, zoals ie dat met Chavez deed in diens topjaar. Maar laat het maar heel spannend worden

Pingu007 26 mei 2019 om 21:05

Addy Engels….daar ga je de oorlog wel mee winnen….

Pascal De Kooning 26 mei 2019 om 22:33

Zie ik het verkeerd als ik zeg dat Roglic op z’n tandvlees rijd en dat het een kwestie van tijd is dat hij de knock out krijgt??

sooike 26 mei 2019 om 22:38

De verslaggever van WF stond met de camera bij de bus toen Oglic aankwam na de etappe. Hij durfde zelfs geen vraag te stellen. Wat een amateurisme !
Ik ben benieuwd of WF Addy Engels kritisch durft te ondervragen over zijn plaspauze in de finale van een bergrit waarbij een van zijn renners van voren zit. Of anders die journalistieke koekenbakkers van Eurosport, waarbij alleen Karsten Kroon een beetje kijk op de zaak heeft. De rest, inclusief WF, is in dit geval het nazeiken….niet waard. En wat vindt Rahimns er eigenlijk van ?

peervaneynthoven 26 mei 2019 om 23:28

Ha ,daar ben je weer jongen! Lekker geslapen? Of zat je even onder een steen? Leuk je weer te zien/horen/lezen. Ik zoek nog steeds naar je columns op internet, helaas nog niets tegengekomen.
OT Wat een grafstemming straalt die Engels uit in dat interview ! Oglic, sorry Roglič, staat nog steeds tweede!

peervaneynthoven 26 mei 2019 om 23:39

@Sooi, jij begrijpt niet dat een renner die gevallen is en net bij de bus aankomt een hogere prioriteit geeft aan het onmiddellijk (laten) bekijken en verzorgen van de fysieke schade dan aan het beantwoorden van (vaak) niet al te slimme vragen. Ik vind dat eerder amateurisme van jouw kant dat je dát niet begrijpt.

veteraan 27 mei 2019 om 07:46

Ferme jongens, stoere knapen. Het is hier weer Hosanna of Kruisig hem. Wat een armoe aan commentaren.

LucasR 27 mei 2019 om 09:25

Echt hè…

Jean Dumas 27 mei 2019 om 09:46

Lovenswaardig dat ze de pers meteen te woord staan, maar ik mis hier toch een soort Brailsford die de zaak eerst intern afkaart. Roglic’ reactie is die van een klasbak.

Spinergy 27 mei 2019 om 11:14

pech is volgens mij iets dat niet te voorkomen is….