Jumbo-Visma ontbreekt in Scheldeprijs: “Geen bijzondere reden”

maandag 11 februari 2019 om 17:54
Jumbo-Visma ontbreekt in Scheldeprijs: “Geen bijzondere reden”

Groenewegen protesteert tegen zijn diskwalificatie in 2018 - foto: Cor Vos (archief)

Jumbo-Visma is de grote afwezige op de startlijst van de Scheldeprijs. De Nederlandse ploeg deed de laatste jaren altijd mee, maar ontbreekt dit jaar. “Er is geen bijzondere reden”, laat de ploeg weten aan WielerFlits over de afwezigheid.


Afgelopen jaar was Dylan Groenewegen de grote favoriet voor de Scheldeprijs, maar hij werd met nog een stel anderen gediskwalificeerd voor het passeren van een spoorwegovergang die gesloten was. In de traditionele sprint die volgde in Schoten was vervolgens Fabio Jakobsen de snelste.

Deceuninck-Quick Step, de ploeg van Jakobsen, is natuurlijk wel van de partij in eigen land. In totaal staan tien ploegen uit de WorldTour aan de start in het Nederlandse Terneuzen. Daarnaast heeft de organisatie twaalf ProContinentale teams uitgenodigd voor de 107e editie van de Scheldeprijs.

Deelnemende ploegen Scheldeprijs 2019
flag-de BORA-hansgrohe
flag-be Deceuninck-Quick Step
flag-za Dimension Data
flag-us EF Education First
flag-ch Katusha-Alpecin
flag-be Lotto Soudal
flag-gb Team Sky
flag-de Team Sunweb
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Emirates

flag-it Androni Giocattoli-Sidermec
flag-fr Arkéa-Samsic
flag-fr Cofidis
flag-be Corendon-Circus
flag-fr Direct Energie
flag-il Israel Cycling Academy
flag-dk Riwal Readynez
flag-nl Roompot-Charles
flag-be Sport Vlaanderen-Baloise
flag-fr Vital Concept-B&B Hotels
flag-be Wallonie Bruxelles
flag-be Wanty-Gobert

Dit artikel delen:

59 Reacties

kelderfan 11 februari 2019 om 18:04

Die diskwalificatie zal wel de reden zijn, dat TJV heeft bedankt.

rahimns 11 februari 2019 om 18:05

Was inderdaad al een tijdje bekend… jammer maar aangezien het de laatste jaren daar meer drama was dan succes is het ook weer geen ramp.

kelderfan 11 februari 2019 om 18:14

Het is ook geen ramp hoor, maar ’t geeft wel te denken.

sooike 11 februari 2019 om 23:00

Onzin! Een ploeg met Nederlandse sponsoren met belangen in Vlaanderen had hier natuurlijk altijd moeten starten. Groenewegen zou voor een succesje kunnen zorgen. Een miskleun van de ploegleiding, al is Rahimns natuurlijk de eerste om met non-onderbouwing deze foute keuze goed te praten. En om nu bij voorbaat de Scheldeprijs als een tweederangskoersje af te schilderen, gaat me ook wat ver. TJV zou maar wat blij zijn met een overwinning in dit “koersje”. Maar ze blijven thuis. De afdeling communicatie van het team geeft ook een duidelijke verklaring, zodat de pers en wij hier naar hartelust kunnen speculeren. Volgens Rahimns is het echter allemaal geen ramp. Daarmee raaskalt hij net zo nietszeggend als de ploegleiding !

jessevdalen 11 februari 2019 om 18:08

Brabantse pijl staat nog wel op de planning?

kelderfan 11 februari 2019 om 18:13

Volgens mij ook niet meer. Dus er wordt wel degelijk minder gereden.

rahimns 11 februari 2019 om 18:16

Volgens mij rijden ze in maart en april alleen maar WT wedstrijden.

kielabokki 11 februari 2019 om 18:10

Hier moet je met Groenewegen gewoon starten.

Jori 11 februari 2019 om 18:18

Benieuwd vooral wat de ploegen gaan sturen.
Ewan, Kittel, Bennett/Ackermann, Hodeg/Jakobsen, Mclay, Cavendish, Halvorsen, Walscheid, Moschetti/Theuns en Molano/Consonni/Gaviria lijken mij de blikvangers van world tour.

En dan Bouhanni, Belletti, Greipel, Jans, Bonifazio en Dupont voor de pro conti teams.
Zonde dat Groenewegen zich niet hierin mengt, qua drama toch een goede tour-voorbereidingskoersje om te rijden

Kannibaal van Schepdaal 11 februari 2019 om 21:03

Vorig jaar was Lawless kopman voor Sky, dus misschien is hij dit seizoen opnieuw de vooruitgeschoven man.

Jean Dumas 11 februari 2019 om 18:39

Asjemenou.

trickstuff 11 februari 2019 om 18:56

‘Geen bijzondere reden’

Is dat echt de enige reactie die bij TJV los te peuteren valt?

Ultimo 11 februari 2019 om 18:58

Verstandig van jumbo visma. De scheldeprijs is nou niet echt een mooie wedstrijd tenzij als het breekt met wind.

doorak 11 februari 2019 om 19:30

Parcours is wederom aangepast met nog meer Zeeuwse wegen omdat men de koers nog aantrekkelijk wil maken. Kan dus wel degelijk mooie koers worden.

Brabander 11 februari 2019 om 18:59

Het ‘officieuze WK-sprint’ zonder Groenewegen. Heel jammer en eigenlijk onbegrijpelijk

vluggejapie 11 februari 2019 om 19:10

Lame.

MarkPeeters 11 februari 2019 om 20:12

Laf van de ploegleiding, geef toch gewoon toe dat de DSQ van Groenewegen van vorig jaar de enige echte reden is.

ghostwriter 11 februari 2019 om 21:08

Als dat de reden was hadden ze dat wel duidelijk gemaakt. Waarom zou je als ploeg niet starten vanwegen een DSQ maar dat dan niet openbaar bekent maken?

Koersmaniak 11 februari 2019 om 22:00

Jury (van UCI) beslist over DSQ, kan organisatie niet aan doen.
In andere koersen met dezelfde jury wordt wel gestart.

girardengo 11 februari 2019 om 22:12

Hier is Groenewegen groot kanshebber, dus ze missen een kans.

simplex 11 februari 2019 om 22:43

Een gemiste kans om als 1e nederlander achter winnaar Fabio Jakobsen te eindigen ?

sooike 11 februari 2019 om 23:02

Nee joh, het was daar de laatste jaren meer drama dan succes, beweert Rahimns. Een duidelijk motief om dus niet te starten (????)

oscarito1908 11 februari 2019 om 23:10

Best onbegrijpelijk. Ze willen groter worden in België maar starten hier niet en ook niet in de BP. Als je dan een zeer grote kanshebber thuis laat slaat nergens op.

Jungle Man 11 februari 2019 om 23:20

Is wat mij betreft een van de saaiste wedstrijden van het jaar, die ik niet kijk. Tjv mist wellicht een kans op winst.

simplex 11 februari 2019 om 23:22

@Rahimns. Waarom deze 2 maanden alleen WT wedstrijden vraag ik me af?
Jij misschien ook wel?
Scheldeprijs, Brabantse Pijl e.d. zijn juist de bekende en meer historisch/heroische koersen waar de “nederbelgen” veel belangstelling voor hebben.
Met een sponsor als Jumbo die in beide landen zich optimaal wil profileren toch een vreemde zaak in mijn ogen.
Beetje te grote broek aan om voor World Tour te kiezen nu TJV gestegen is naar linkerrijtje? En waar de echte wielerliefhebber minder van dit kunstmatig gedrocht en de te behalen punten wakker ligt.

vlek 11 februari 2019 om 23:26

Mikken op Sanremo, Dwars door Vlaanderen, E3 Prijs, Wevelgem, Vlaanderen en Roubaix is niet kunstmatig..

Romāns Vainšteins 11 februari 2019 om 23:30

Sowieso nooit geweten dat die brabantse pijl geen WT is, waarom ook niet dan ?

Wat Visma's forfait betreft … Ik denk dat ze er een Olympische aanpak op nahouden de strikes in de tour en niets dan de tour op moet gaan leveren. Daar hoort dan iets anders bij dan wat lijkt op in lekkere temperaturen op massaspurts afstevenen.

Ik vind ook een aparte leuze maar denk dat het vooral dat maniakaal doelgerichte is (wat je er ook van mag vinden) en niet per se disrespect richting deze koers.

simplex 11 februari 2019 om 23:56

@vlek. Inderdaad deze 6 wedstrijden horen er gewoon bij ons en bij het echte wielergebeuren en dus wel een goede keuze van TJV.
Betekent nog niet dat ik de World Tour in huidige vorm een kunstmatig gedrocht mag noemen wat te weinig rekening houdt met cultuur en historie.
Maar als je een ploeg van 28(?) renners hebt, hoor je alle en zeker onze voorjaarswedstrijden te rijden!
Anders regelt Kelderfan nog wel een paar stagiaires?

vlek 12 februari 2019 om 00:02

Waarom moet dat en waar trek je de grens voor koersen die je als ploeg van dat formaat moet rijden? Welke koers is de ‘grootste’ die je wel mag missen?

kelderfan 12 februari 2019 om 11:33

Ik regel geen stagiaires, dat doet de ploeg zelf. Dit team heet wel Jumbo-Visma {Noors bedrijf}; dus waarom is ’t vreemd, dat namen van Noorse talenten vallen.
Maar de Scheldeprijs is zeker een gemis en zeker met Taco van der Hoorn erbij.

simplex 12 februari 2019 om 00:12

Ik volg de programma's en opstellingen van TJV niet zoals jullie uitgebreid op het forum plaatsen en kan en wil dus niet die rationele overwegingen en keuzes begrijpen.
Mijn insteek is dat een Nederlandse ploeg met een nederlandse hoofdsponsor voor NL/BE en zwaar ondersteund door Wielerflits berichtgeving zeker deze twee gemiste koersen behoort te rijden.
Iets met wielercultuur, belangstelling, uitstraling, sponsoring etc !
Daarom worden de wedstrijden in Noorwegen (is geen WT!) niet gemeden?

Of gaat men daar op verzoek van bijv. Kelderfan even Foss en Leknessund (?) even oprapen en mee naar huis nemen?
Wordt misschien wel iets moeilijker nu deze ploeg (die ik m.n. om persoonlijke redenen volg) wellicht PC wordt en meer kansen gaat bieden voor haar renners.
Is trouwens ook een ploeg met gezonde visie op de toekomst.

vlek 12 februari 2019 om 00:25

Die koersen in Noorwegen vinden in een hele andere periode plaats en dienen als voorbereiding op de Tour de France. Dat heeft helemaal niets te maken met het overslaan van deze koers(en).

Ik denk dat ze hier sportief enkel iets hebben te zoeken, wanneer ze met Groenewegen aan het vertrek staan. Dat is echter een sprinter geworden van de absolute bovenkant van het linkerrijtje en dat zijn renners van wie het programma nu eenmaal afgestemd wordt op veel grotere koersen, waardoor dit soort doordeweekse koersen in het gedrang kunnen komen.

Hier starten met de renners die met hun hoofd enkel zitten bij heel blijven voor het weekend, lijkt me wat armoedig. Ik vind dat in ieder geval altijd wat treurig aan deze koers, dat achterin hangen en afdraaien van de smaakmakers van de rest van het voorjaar.

*Buiten dan het voldoen aan simpelweg starten om aan de wielercultuur te beantwoorden.

rahimns 12 februari 2019 om 02:10

Volgens mij geeft Groenewegen in de Telegraaf zelf de reden aan. Hij rijdt verder geen klassiekers (behalve Kuurne) vanwege de dubbel Tour-Vuelta. Dus een wat rustiger voorseizoen om frisser te zijn tijdens deze 2 grote rondes. Verder stond er vorig jaar bijna geen topsprinter aan de start… geen Ewan, Greipel, Matthews en Gaviria om er maar een paar te noemen.

@Sooike waarom je het zo nodig vindt om mij persoonlijk aan te vallen begrijp ik niet, ik raaskaal niet en wil ook zo niet aangesproken te worden. Ik geef mijn persoonlijke mening hier en daar mag je het natuurlijk niet mee eens zijn, maar dat kan hopelijk toch op een normale manier.

sooike 12 februari 2019 om 09:55

Je hebt gelijk.Ik was wat onbehouwen in mijn woordkeuze. Excuses. Maar wat mij wel irriteert is je onophoudelijk goedpraten van welke move dan ook van TJV. Ik ben niet de enige die vraagtekens zet bij het niet starten in deze koers. Qua publiciteit zou er voor de sponsors, vooral Jumbo, toch wel wat te halen zijn? Ze willen toch ook de Vlaamse markt op? En jouw onderbouwing van je mening is mager: “geen ramp. Het was daar de laatste jaren meer drama dan succes”. Als dat laatste op het team slaat, dan kunnen ze nog wel meer wedstrijden laten lopen…En als het slaat op de organisatie, dan is dat spoorwegverhaal een beetje weinig om daar zo’n drastische visie aan op te hangen. Ik ben geregeld aan de finish in Schoten geweest. Veel volk, veel pers dus publicitair gezien niet zo’n tweederangskoersje als enkelen hier ons willen doen geloven.

rahimns 12 februari 2019 om 13:28

Het grappige is wel dat als ze een koers als deze winnen jij altijd met een reactie komt dat ze het in grotere wedstrijden moeten laten zien. Ik praat niets goed ik kan er alleen niets aan veranderen. De ploeg bepaalt toch hoe het programma voor hun renners eruit ziet, niet wij. Er zullen best meer koersen zijn waarin ze zouden kunnen starten maar het niet doen.

Zjoske 12 februari 2019 om 14:38

@sooike

Quote:
Maar wat mij wel irriteert is je onophoudelijk goedpraten van welke move dan ook van TJV.

Je hebt zelf hopelijk wel door dat jij precies het tegenovergestelde doet?
De waarheid zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in het midden liggen.

Leukefans 12 februari 2019 om 05:22

Uitgelezen kans om een mooie (semi-) klassieker te winnen voor Groenewegen en dan passen, dat vind ik toch echt wel opvallend. Dat er dan enkel een reactie gegeven wordt die er helemaal geen is, dat is ook flauw. Benieuwd wat er echt achter zit, hier had best wel op doorgevraagd mogen worden door Wielerflits…

lathumnees 12 februari 2019 om 08:23

@ sooike Waarom je zo fel tekeer gaat tegen rahims is mij een raadsel. Heeft hij je iets misdaan ofzo? En er zijn ergere dingen als het missen van de scheldeprijs lijkt me :p. Rahims +1 voor je reactie. De keuze om minder koersdagen te maken om frisser de tour en de vuelta in te kunnen gaan lijkt me ook de meest aannemelijke reden.

Baukema Tomoulin 12 februari 2019 om 08:36

Sprint eendagskoersen passen echt wel in het schema. Voor de helft die meegaat is het praktisch hetzelfde als een trainingsrondje en de andere helft kan werken aan de sprinttrein. Ik vind Scheldeprijs voor Groenewegen veel logischer dan meerdaagse rondjes met 1 tijdrit, 3 heuvelritten en 1 kans op sprinten…

champieter 12 februari 2019 om 08:56

Jumbo telt veel centen neer voor een Belgisch uithangbord (Van Aert), maar laat dan een Belgische semi-klassieker waarvoor het de favoriet in huis heeft, links liggen …
Vreemd.

Kevin Lowagie 12 februari 2019 om 09:07

Jammer. Behalve K-B-K zie ik Groenewegen geen andere voorjaarskoers winnen. Gemiste kans! Als je andere plannen hebt gemaakt in de winter, moet je die natuurlijk zo goed als mogelijk proberen te volgen. Msch zit de diskwalificatie er inderdaad wel voor iets tussen. Dat vergeet je niet als renner.

Slayer772004 12 februari 2019 om 09:40

Denk je nou echt dat er bij de Scheldeprijs ook maar iemand wakker ligt van Jumbo-Visma ? Not ! Laat die maar Volta Limburg ofzo rijden.

ghostwriter 12 februari 2019 om 15:30

Ik denk dat de organisatoren van de Scheldeprijs wel balen dat (misschien wel) de beste sprinter van het peleton de koers links laat liggen.

  • 1
  • 2