Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken
foto: Bram Berkien
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 18 januari 2022 om 07:40

Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken

Opinie Met andermaal een sterkere selectie dan het voorgaande seizoen wil Jumbo-Visma in 2022 op alle terreinen meedoen voor de grote overwinningen. Of het nu de Vlaamse of de Waalse klassiekers zijn. De Giro d’Italia of de Vuelta a España. En natuurlijk het absolute hoofddoel, hun code geel in de Tour de France. Op de meeste posities lijkt de Nederlandse ploeg opnieuw versterkt om een nog dominantere rol te kunnen vervullen.

Was het team in 2016 nog het spreekwoordelijke lelijke eendje van de WorldTour, inmiddels is het een sierlijke zwaan geworden. Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft. Het bewijst dat het team na de vele topprestaties in de afgelopen jaren de nederige houding achter zich heeft gelaten. Vol zelfvertrouwen durft de ploeg voor het beste en het allerhoogste te gaan.

Optimistisch keek Jumbo-Visma afgelopen week op de ploegpresentatie in Alicante dan ook vooruit naar het komende wielerseizoen. De transformatie die het team in enkele jaren heeft ondergaan, mag ongekend knap worden genoemd.  Niet alleen de drie Vuelta a España-eindzeges op rij van Primoz Roglic, maar ook de top-drie klasseringen in de Tour de France van Steven Kruijswijk (derde in 2019), Primoz Roglic (tweede in 2020) en Jonas Vingegaard (tweede in 2021) bewijzen dat geel-zwart momenteel misschien wel het beste team voor de grote rondes is.

De sleutelfiguren Wout van Aert en Primoz Roglic op de ploegvoorstelling in Alicante. Foto: Raymond Kerckhoffs

Vooral in de slotweek van de afgelopen Ronde van Frankrijk heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk gemaakt. Die resultaten mogen in de wielersport omschreven worden als een van de beste teamprestaties ooit. Met nog slechts vier renners in koers weet de ploeg in de laatste zeven dagen liefst drie ritten te winnen (2x Wout van Aert, 1x Sepp Kuss).

Veerkracht
Het lukt de ploeg om Jonas Vingegaard op het eindpodium (tweede) te krijgen, waarbij de jonge Deen in de laatste vijf ritten twee keer als tweede en een keer als derde eindigt. Terwijl meesterknecht Mike Teunissen zelf als vierde eindigt in de rit op de laatste vrijdag en vervolgens op fenomenale wijze de sprint voor Van Aert op de Champs Elysées aantrekt. Het toont niet alleen de klasse en sterke conditionele opbouw van de ploeg in deze Tour, maar bovenal ook de veerkracht in het team.

Richting 2022 heeft de ploeg zich vooral versterkt met Rohan Dennis, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Tosh Van der Sande. Daarmee kiest Jumbo-Visma voor een verdere internationalisering van het team. Tel daar het verrassende vertrek van topsprinter Dylan Groenewegen (naar BikeExchange-Jayco) bij op en het wordt duidelijk dat het Nederlandse aandeel binnen Jumbo-Visma steeds kleiner wordt. En ook de voorlopige zes namen voor de Tour-selectie, waarin Steven Kruijswijk de enige Nederlander is, bewijst dat het team steeds meer voor het internationale karakter kiest.

In de Tour de France doet Jumbo-Visma komende zomer met Primoz Roglic en Jonas Vingegaard opnieuw een gooi naar de eindzege. Merijn Zeeman bevestigt dat dit de Sloveen en de Deen de uitgesproken kopmannen zullen zijn en dat Kruijswijk in een ondersteunende rol voor dit tweetal in de Tour van start gaat. Een logische rolverdeling gezien de prestaties van Roglic en Vingegaard in de afgelopen jaren. De Nederlandse klassementsrenners in de ploeg moeten zich dus in een andere rol schikken. Tom Dumoulin (tweede in Tour van 2018) heeft zelf gekozen voor het mede-kopmanschap naast de jonge Noor Tobias Foss in de Giro d’Italia, terwijl Kruijswijk (derde in de Tour van 2019) dus een luxe knecht in de Tour is.

foto: Bram Berkien

Allerhoogste
Natuurlijk als je voor het allerhoogste wilt gaan, dan moet je voor de beste renners kiezen. Dan moet de nationaliteit niet bepalend zijn welke renners je wilt aantrekken of wie je gaat uitspelen. Maar je hebt ook te maken met de belangen van de sponsors. De belangrijkste geldschieter Jumbo Supermarkten heeft alleen een marktaandeel in Nederland en België en is daardoor vooral verlegen voor goede publiciteit in beide Lage Landen.

Hoewel Jumbo-Visma door de wielerwereld (en het publiek) wordt gezien als een Nederlandse ploeg, moeten we langzamerhand constateren dat de meeste Nederlandse toppers in buitenlandse dienst rijden. Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Dylan van Baarle (INEOS Grenadiers), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Wilco Kelderman (BORA hansgrohe), Fabio Jakobsen (Quick-Step-Alpha Vinyl), Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) zijn belangrijke vaderlandse toppers die bij goede prestaties volop in de picture staan.

Presteren met buitenlandse toppers is schitterend, maar dit heeft als logisch gevolg dat het Nederlandse publiek de buitenlandse ploegen met de andere Nederlanders intensiever gaat volgen. Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt.

Nu Jumbo-Visma de internationale koers nog nadrukkelijker heeft ingezet, moet het rekening houden dat de aandacht van het Nederlandse publiek vaker op de andere Nederlandse toppers is gericht dan op hun eigen coureurs. De vraag is hoe hoofdsponsor Jumbo Supermarkten, dat een contract voor onbepaalde tijd met de wielerploeg heeft, er na enige tijd mee omgaat wanneer de ploeg in de Nederlandse media de tweede viool speelt? Hierover zullen de ploeg en de hoofdsponsor nu al duidelijke afspraken moeten maken. Teammanager Richard Plugge zal zich bewust zijn dat de Nederlandse identiteit bewaakt moet worden. Wat dat betreft is onze hoop gevestigd op het ‘Nederlandse’ opleidingsproject van Jumbo-Visma…

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
139 Reacties
17-01-2022 12:29
Terechte analyse van Raymond. Alleen is het niet zo van belang. Jumbo interesseert zich he-le-maal niks voor de wielerploeg. Doen er qua PR in en rond de supermarkten ook nul mee.
Dat geld is bijna een fooi, dat Grote Frits de kans geeft gezellig interessant te doen in de sportwereld. Podium (of zelfs winst) in de Tour is voor hem al prachtig. Desnoods met een Sloveen.
Verder interesseert hij zich vooral voor autosport en daar gaat ook meer geld naartoe dan naar het wielrennen.
17-01-2022 12:34
Veel zorgelijker dan het ontbreken van een Nederlandse identiteit bij de ploeg is dat talentvolle jongeren steeds meer afhankelijk zijn van een eventueel plaatsje bij een buitenlandse ploeg. Jumbo heeft op deze manier weinig plaats en andere mogelijkheden zijn er in Nederland niet of nauwelijks meer. De toptalenten komen vast wel bij Jumbo terecht, maar de jongens met potentie om later door te groeien vermoedelijk niet. Die rijden of als knecht bij Jumbo of moeten bidden om een plekje, zie Jan Maas, in het buitenland.
    17-01-2022 13:06
    Dat heeft meer met het ontbreken van een Procontinentale ploeg te maken.
17-01-2022 12:37
Een "probleem" waar je alleen in het wielrennen over hoort. Wanneer Ajax voor hun successen leunt op sterke spelers als Tadic of in het verleden Suarez en andere buitenlanders hoor je daar weinig mensen over.

Ik vind het mooi dat JV zich richt op de ontwikkeling van Nederlands talent en tegelijkertijd mee wil doen op het hoogste niveau.
    17-01-2022 16:24
    Ik zie wel heel veel verschillen tussen voetbal en wielrennen, al is het maar de plaatsgebondenheid, naam en dat de ene toch meer een teamsport is dan de andere.
17-01-2022 12:37
Ik vind het ook leuker om zoveel mogelijk goede Nederlandse renners bij TJV te zien rijden. Maar ze moeten wel beschikbaar zijn, wat voor de meeste genoemde renners niet het geval is. Daarnaast zie ik dat TJV wel degelijk haar best doet de Nederlandse identiteit te behouden. Zie het binnenhalen van Dumoulin en Oomen, waar veel fans juichend over waren maar wat helaas tot dusverre niet goed heeft uitgepakt. En de door anderen al genoemde doorstroom van Nederlandse talenten naar de A-ploeg.
17-01-2022 12:45
Sorry, maar ik zie nog steeds niet in hoe dit team de Nederlandse identiteit nog beter kan bewaken dan het nu doet. Meer dan de helft van de renners is Nederlands, de opleidingsploeg is grotendeels Nederlands (en er wordt ook nog eens flink geinvesteerd in talentontwikkeling in de jeugd etc.), grotendeels van de staf is Nederlands etc.

Ja, de beste Nederlandse renners van het moment rijden elders. Maar de meeste grote Nederlandse talenten rijden bij deze ploeg etc. Je wilt ook niet alle Nederlanders in 1 ploeg hebben, want dan gaan ze elkaar ook in de weg zitten
17-01-2022 12:46
Met Jumbo, Hema, Campina en Agu op het shirt, richt de ploeg zich natuurlijk op NL (en BE). Ik vraag mij af of je kostentechnisch niet beter af bent met goedkopere NLse renners, die mogelijk met kleinere overwinningen al het nieuws bereiken. Ook zullen zij bijvoorbeeld eerder NLse volgers hebben op de sociale kanalen, waar zij veelvuldig met de sponsoren te zien zijn.

Aan de andere kant kan ik mij ook goed voorstellen dat de kruidenier aan het geel heeft geroken en deze eigenlijk nog wel even wil winnen. We moeten natuurlijk ook niet overdrijven: met Dumoulin is er nog steeds een enorme klasbak, en mocht Kruijswijk wat meer vrij kunnen rijden kunnen we daar ook nog wel wat van verwachten. En de jeugd heeft de toekomst!
17-01-2022 12:50
Vanuit Nederlands oogpunt zitten Van Aert en Roglic de Nederlandse toppers flink in de weg. Groenewegen en Dumoulin kunnen of konden daardoor geen tour rijden. Hetzelfde geldt voor Kooij en Dekker die anders sneller kansen in bijvoorbeeld een Vuelta zouden krijgen. Ik zie zelf veel liever Groenewegen elke sprint meedoen en Dumoulin strijden voor het podium, dan dat ik Van Aert massasprints zie winnen en Roglic tweede zie worden in het eindklassement.
    17-01-2022 12:55
    De grote vraag is natuurlijk of jij daarin representatief bent.

    Overigens, de tijd dat kleine Nederlandse overwinninkjes in het wielrennen breed uitgemeten werden in het nieuws, ligt wel achter ons. Ik zie in de Nederlandse pers meer filmpjes/interviews/documentaires/nieuwsberichten/aandacht over Roglic en Van Aert dan voor, zeg, Taco van der Hoorn en Dylan van Baarle, die toch mooie world tour zeges hebben behaald vorig jaar.
    17-01-2022 13:05
    @madeinstars: Die vraag is makkelijk te beantwoorden, want is ten tijde van Rabobank (hadden daar zelfs afdeling voor) en incidenteel ook later grondig onderzocht. Ja, Martin87 is in deze representatief. Voor een wielersponsor zijn de fanatieke wielervolgers totaal niet interessant, maar eerder de grote groep mensen die slechts inschakelen bij de grote klassiekers en de Tour. Die groep is in absolute zin ook veel groter. En die massa ziet veel liever een Dumoulin voor de Tourzege strijden en 2e worden dan dat ze Roglic de Tour + zes etappes zien winnen.
    17-01-2022 21:24
    Eens met Martino. Ik beleef dat exact hetzelfde. Uiteindelijk is een Roglic ook maar een passant net als bijvoorbeeld Mentsjov etc. Een Dumoulin is daarentegen voor altijd opgenomen in de Nederlandse wielerhistorie. Zijn Giro-zege telt en daar zal hij ook lang na zijn actieve carriere nog over bevraagd worden en mee in the picture staan (net als bijvoorbeeld Zoetemelk). M.a.w. Nederlandse prestaties tellen in Nederland ongeloofelijk veel zwaarder dan prestaties van willekeurige buitenlanders in Nederlandse dienst. Alleen om die reden is het uit sponsoroverwegingen al belangrijk om de identiteit te behouden.
    18-01-2022 12:17
    De ploeg heeft toch ook Dumoulin in dienst? Het gaat om toppers als Bauke en Wilco, die volgens Kerckhoffs bij TJV de sponsor meer publiciteit zouden kunnen brengen dan Van Aert en Roglic. Dat lijkt dus sterk. Die vijfde plek van Wilco viel niet veel mensen op en zelfs de etappewinst van Mollema bracht niet de collectieve uitbarsting van blijdschap die Kerckhoffs had verwacht.

    De tijden zijn veranderd en ik denk dat Kerckhoffs nog een beetje met zijn hoofd in het verleden leeft. De oranjegekte opgezweept door Theo Koomen en Jean Nelissen etc komt niet meer terug. Mensen zijn niet meer in extase te brengen door een radioverslag over een Nederlander in een vroege vlucht. Tijd voor Kerckhoffs om als wieleranalist afstand te nemen van de plakboekmentaliteit waar hij mee opgegroeid is.
17-01-2022 13:11
Wat een onzin, TJV moet scoren. Van Eerd wil de ploeg graag bakken met geld toesteken als daar exposure tegenover staat. Fijn als die resultaten door een Nederlander gehaald worden maar ook bepaald geen ramp als het een Belg, een Deen of een Sloveen is die de punten scoort. Gewoon een kwestie van Return on Investment.

Welke Nederlanders wonnen er in 2021 voor TJV in internationale koersen? Groenewegen, Kooij, Van Dijke en Pascal Eenkhoorn. En dat waren nou niet direct de meest aansprekende koersen. De grootste klappers werden door Roglic, Van Aert en Vingegaard binnengebracht. Die Nederlandsche identiteit is echt niet zo belangrijk als door de opinieschrijver gesuggereerd wordt.
17-01-2022 13:14
Je zou het ook kunnen omdraaien. Waarom blijft het NL journaille zich blindstaren op wat een select groepje Nederlandse wielrenners doet, ipv de mooie verhalen, verrassingen, prestaties uit de sport te vertellen? Vanuit Jumbo-Visma gezien kun je het ook genereus vinden dat ze Groenewegen hebben laten gaan, zodat er een prominente NL'er aanwezig is in de Tour. Het nationalistische sausje in dit artikel is voer voor giftige reacties en een journalist zou dieper moeten graven dan vlaggetjes achter namenlijsten bestuderen.
17-01-2022 13:33
Artikel lijkt me inderdaad vooral bedoeld om discussie los te weken. Normaal hebben we nog de MvdP/WvA-strijd in aanloop naar het WK cross, maar nu dat ook weggevallen is en de eindejaarslijstjes en rapportcijfers al even achter ons liggen duurt de winter wel heel lang.
17-01-2022 13:36
Publiciteit zal wel het doel van de sponsor zijn.
Dan kan je je afvragen of een vingegaard of roglic in een maand in het jaar meer publiciteit oplevert dan een Nederlander, dan wel een attractief koersende renner als alaphilippe (daar is er maar een van).
Dit zal per individu verschillen.
Ik persoonlijk heb meer met etappe winst van een kruiswijk oog gesink dan met tour winst roglic. Maar dat is een kwestie van smaak.
17-01-2022 13:56
[quote]Was het team in 2016 nog het spreekwoordelijke lelijke eendje van de WorldTour[/quote]
Dat was 2015, in 2016 was het begin met de weg omhoog al gemaakt (begin dat jaar was de ambitie om in grote rondes om het podium mee te doen al goed op de rails gezet). Ik weet dat de schrijver graag doet alsof eind 2016 pas de grote omslag is gemaakt, maar sportief zijn de huidige successen terug te voeren op de lijnen die na 2015 zijn uitgezet door de huidige technische leiding (in die tijd nog zwaar bekritiseerd door de schrijver van dit stuk).
    17-01-2022 15:15
    Juist. Het was 2016 dat Kruijswijk bijna de Giro won.
17-01-2022 14:01
Ik zie totaal niet in waarom dit 'moet' en met Dumoulin hebben ze wellicht de reddingsboei al binnenboord op dit vlak. Mocht deze weer goed gaan rijden terwijl prodigy MvdP in de lappenmand ligt is het een kwestie van minuten tot de populariteitsfakkel weer terug in zijn handen ligt en wordt Jumbo geprezen voor het vertrouwen, geduld en de vaderlandliefde die ze allemaal in hem gestoken hebben.

Werven onder de huidige toprenners heeft geen zin want die zitten lekker op de stek elders, je kunt hooguit vanuit de jeugd nieuwe talenten lanceren.
17-01-2022 14:10
Verlang nog wel eens terug naar echt Nederlandse ploegen als Televizier. Of zelfs landenteams in de Tour destijds. Voor deze bijeen gekochte FC Barcelona's kom ik niet uit de luie zetel om te juichen maar velen wel. Dus het werkt blijkbaar voor de sponsor.
    17-01-2022 19:29
    Ben jij al zo oud???
17-01-2022 14:34
Je kunt de ploeg natuurlijk niet verwijten dat ze op dit vlak stil hebben gezeten. Dat b.v. Dumoulin en Oomen om uiteenlopende redenen nauwelijks scoren, was gezien hun optredens elders niet direct te verwachten....
    17-01-2022 16:37
    Dumoulin en Oomen scoorden beide in hun eerste jaar bij deze ploeg beter dan ze het jaar ervoor elders deden...
17-01-2022 15:10
Pfff komkommer tijd !?analisten/psychologen vandenaldi,
    17-01-2022 17:53
    breek los! https://www.procyclingstats.com/rider/tiesj-benoot/statistics/overview
17-01-2022 16:10
Ik ben een buitenlander die lang in Nederland heeft gewoond. Ik leerde de Nederlandse openheid en respect voor elkaar waarderen, evenals de manier om tot een compromis te komen in (eindeloze) discussies waar iedereen zijn mening kon geven.

Ik werd fan van fietsen (vanwege het beste netwerk van fietspaden ter wereld). Ik herinner me aan het “grand depart” vanuit R'dam een jaar of tien geleden. Nadat ik de taal had geleerd, werd ik aangenomen als lid van samenleving ook als een buitenlander. Toen ik de taal leerde, vertelde een vriend me wat het BEROEMDSTE WORD is dat de Nederlanders aan de wereld hebben gegeven. Omdat niemand er echt mee geassocieerd wilde worden, leerde ik hoe Nederlanders inclusief werden en niemand zal APART worden GEHOUDEN.

Het doet me pijn als ik de reacties lees die de buitenlanders apart van de “gekozen natie” willen houden. Als het om geld en sponsors gaat, waarom dan niet bij de eigen voordeur beginnen? Meneer Kerckhoffs dwingt de Nederlandse renners niet naar Nederland te verhuizen en belastingen naar Heerlen te betalen. Warom mooet dat niet?

Nederlanders zijn ook altijd een voorbeeld geweest van vrije marktmacht. Kerckhoffs, aan de andere kant, wil een gereguleerde situatie hebben waarin de beste Nederlanders gedwongen zouden worden om zich bij Jump aan te sluiten om de heilige nationale identiteit omhoog te houden. Daar ben ik er niet mee eens. Jumbo Visma is een sterk internationaal team, dat voortbouwt op de Nederlandse waarden zoals: sterke visie, continue innovatie, opleiden, teambelang boven her individuele… Ik kreeg de kans om een bijdrage te leveren aan het land ook zonder inburgeren. Dezelfde kans werd aan Primoz, Jonas en vele anderen binnen TJV gegeven. Daarom hou ik van deze ploeg. Ik associeer Jumbo met Nederland vanwege de waarden die we delen en door het harde werk dat ze laten zien.
    17-01-2022 16:26
    [i]edit wf: doe normaal[/i]
    17-01-2022 17:26
    Primoz. Wellicht is er een verschil in de openheid en inclusiviteit van de Nederlanders en andere zaken die je zo waardeert aan ons, en het extra lekkere gevoel dat ik in ieder geval wel krijg van Nederlanders in de JV ploeg. Een soort van nationalisme maar dan positief. Ze kunnen ook prima samengaan. Ik ben over het algemeen net wat extra trots en blij als een Nederlander wint. Heb ook veel meer gevoel bij een Boogerd i.p.v. een Menchov gehad. Al heb ik Primoz Roglic in mijn hart gesloten. Hij is mijn beste vriend, al heeft hij geen idee wie ik ben. Hij en ook een Van Aart zijn goeie gasten, topgozers. Vind ik ook belangrijk, dat de karakters goed zijn in een team.

    En met Mick van Dijke en Loe van Belle in aantocht als toekomstige toppers...
17-01-2022 16:53
“ en het wordt duidelijk dat het Nederlandse aandeel binnen Jumbo-Visma steeds kleiner wordt.” Een opinie ophangen aan iets wat na te rekenen is en feitelijk onjuist. Telegraaf verleden?
    17-01-2022 17:23
    Dit stoorde mij ook, je kunt simpelweg tellen en dan kom je tot de conclusie dat het aantal Nederlandse renners niet minder is geworden. In 2020 waren 14 van de 27 renners Nederlanders, 2021 16 van de 29 en in dit seizoen ook.
    18-01-2022 08:01
    Het aandeel dat meedoet voor de knikkers neemt wel af.
17-01-2022 17:07
Mij leek progressief denken steeds één van de meest bewonderenswaardige "Nederlandse waarden" (hoewel je door vele WF reacties soms het tegendeel zou gaan denken). En daar lijkt TJV wel degelijk te scoren. Ik zou zelfs meer zeggen, dat het niet kijken naar nationaliteit daar integraal deel van uitmaakt.

Wat er ook van zij, er is slechts één Nederlands alternatief voor Van Aert en die zit elders onder contract. De enige noemenswaardige Nederlandse ronderenner zit al bij de ploeg, ook al wordt hij op dit moment overvleugeld door Roglic. Als Jumbo wil meespelen op wereldniveau, moet het de best mogelijke renners aantrekken, zo simpel is dat. Als dat Nederlanders zijn, fijn. Maar dat komt niet op bestelling.

QuickStep (vaak voor veel ploegen een voorbeeld) heeft wel grote successen kunnen boeken met Boonen en Museeuw, nu mogelijk met Evenepoel opnieuw. Maar tussenin zaten er ook vaak enorme gaten waar het voornamelijk van buitenlandse renners moest komen en er amper Belgen een rol van betekenis hadden binnen de ploeg. Alaphilppe, Cavendish, Bettini, Kittel...
17-01-2022 18:52
Een topteam moet toprenners aantrekken. En die zijn er niet zoveel in NL, en als ze er zijn kosten ze some ook (heel veel) geld. TJV heeft nu die toprenners, EN ten minste 1 Nederlandse topper (TD, SK kun je ook meetellen als je wilt, en misschien zelfs ook Teunissen [Oomen tel ik met tegenzin niet mee]).

Kortom, van mij geen klachten, dit is 'natuurlijk' beleid van TJV
17-01-2022 20:24
In voetbal zijn velen fans aan de ploeg van hun dorp/stad. Dus is het daar ergens eigenlijk wel héél plaatsgebonden.
17-01-2022 20:24
Beetje jammer dat een journalist die nog nooit van een diversiteitsquotum heeft gehoord, nog de mogelijkheid krijgt om zijn onzin te verspreiden.
    18-01-2022 08:03
    Met deze blanke ploeg voldoen ze sowieso aan geen enkel quotum.
    18-01-2022 08:40
    #excuusSloveen
17-01-2022 20:50
Ik heb het gevoel dat ik dit stuk al een keer heb gelezen, ergens deze zomer. Ook toen was er de klaagzang over gebrek aan rood-wit-blauw bij geel-zwart, volgens mij vanuit dezelfde auteur.

En volgens mij was mijn reactie toen dat:
- er nog behoorlijk wat Nederlanders rondfietsen
- de identiteit en nationaliteit van een ploeg misschien wel in veel grotere mate bepaald wordt door de omkadering en sponsoren
- er genoeg Nederlanders zijn die juichen voor buitenlandse renners; waarbij het vooral zaak is dat deze renners genoeg mensen aanspreken.

Wat mij betreft is ook mijn reactie copy-paste van toen. TJV is net zo Nederlands als dat DQS Belgisch is. Ook daar moeten de grote successen komen van de niet-Belgen. Maar de omkadering en sponsoren zijn dusdanig Belgisch dat iedereen het beschouwt als een Belgische ploeg. En zolang de belangrijkste sportmedia dergelijke ploegen blijven beschouwen als "uit eigen land" zal de grote massa dit ook gewoon blijven doen.

Ik hoop volgende keer op een iets origineler stuk van Raymond.
17-01-2022 21:54
"Nederlandse identiteit"... De meest betekenisloze combinatie van twee woorden. Ik zou bijna zo ver willen gaan om het een contradictio in terminis te noemen - wat niet enkel voor Nederland geldt, maar voor elke natiestaat - maar laat ik niet onnodig provoceren.

Laat ik het daarom enkel hierbij houden: Dit is een laf epistel van Kerckhoffs. Niet zeggen wat je werkelijk vindt, er enkel zijdelings aan refereren, preluderend op vage zaken als 'NL identiteit' en wat de sponsor zou eisen, etc. Het is een pronkstukje van "I'm not saying, just saying..."-schrijven, wat dus eigenlijk niets zegt.
Het interesseert Jumbo hoegenaamd niets of een klassieker of een grote ronde gewonnen wordt door een NL renner of een buitenlandse renner. Als hun tricot maar in beeld komt. Het argument dat wielerliefhebbers meer aandacht hebben voor andere ploegen dan Jumbo (Mollema, MvdP, et al) slaat ook nergens op, want ook dit is ook voor Jumbo gewoon winst: hoe meer mensen wielrennen kijken, hoe beter. Als diegene in jouw gele tricot als eerste over de meet komt, is dat schoon, maar hoe meer kijkers voor wielrennen, hoe beter. MvdP bij Alpecin schaadt Jumbo geenzins.

Kwalijkst hieraan vind ik dat Kerckhoffs het achterste van zijn tong niet laat zien. Vind hij zelf dat Jumbo Visma meer NL'ers moet opstellen? Achterlijk, mijn inziens, maar nog altijd beter als je dat gewoon toegeeft. 'We' willen ook dat Ajax of Anderlecht winnen met zoveel mogelijk NL'ers/BE'ers, totdat een Kameroenees in dienst de winnende maakt.

Het interesseert niemand of een NL'er of een renner van andere nationaliteit voor Jumbo wint. Interesseert Jumbo niet, interesseert de liefhebber niet, interesseert de WielerFlitser niet. Het interesseert enkel de Telegraaf en Kerckhoffs, die een eng-rechtse agenda hebben hierin.
    17-01-2022 22:23
    Ik denk dat je niet voor anderen kan praten hoe en voor wie en in welke mate en waarom, ze juichen. Dat je Kerckhoffs als een xenofoob denkt te kunnen ontmaskeren vind ik ergens wat eng vermakelijk. Ofzo.

    Enfin, leuke nickname. Baskisch?
    17-01-2022 22:38
    Het is geenszins een ontmaskering; Kerckhoffs laat zelf zijn ware gezicht zien, echter enkel tussen de regels door, hij wil er niet recht voor uit te komen. Waarom anders het hameren op de "Nederlandse identiteit"? Welk ander belang is er? Komt Kerckhoffs op voor kruidenier Jumbo, die dat zelf niet kan? Dit stukje gaat ogenschijnlijk over wielrennen, maar gaat werkelijk over de sponsor (onzinnig) en werkelijk-werkelijk over "wuh willuh NL-renners in Jumbo Visma zien!"-nationalisme. Blijkbaar durft hij niet te zeggen wat hij werkelijk bedoelt, dus doe ik het voor hem. Iemand moet het doen...

    En ja: een Baskische nickname, want Baskisch. En nee: een Baskische nickname is niet per definitie "Baskisch nationalisme", en dus geen "Baskisch nationalisme". Het spijt me, je zult je "gotcha" elders moeten vinden.
    17-01-2022 23:08
    Hmm ok, het viel te proberen. Een beetje nationalisme of patrioidioterie vind ik niet persé gevaarlijk. Ik juich ook voor Oranje. Op sportgebied vind ik dat juist gezond, dat je gevoel hebt bij de klei waar je uit getrokken bent.

    Wat Kerckhoffs als argument geeft is bv de media aandacht voor Dumoulins zilveren Olympische medaille en het gebrek daaraan voor Roglics gouden. Idem voor de media aandacht tussen de kemphanen VDP en Van Aert. Het is ook een beetje zoeken naar kritiek op een ploeg die uitstekend presteert. Een ploeg die ook naar AJAX kijkt. Een top team vol met jonge Nederlandse talenten aangevuld met ervaren Nederlanders en veel grinta. AJAX heeft op Jumbo Visma wel voor dat ze met Blind, Klaassen, Berghuis en straks ook Bergwijn wel meer Nederlandse internationals in huis hebben dan de Killer Bee’s van het peloton. Maar soms is het zoals het is. In de toekomst zien we een van Baarle en of Arensman nog wel eens in het geel zwart rijden.
18-01-2022 00:00
Vreemd stukje. De sponsor lijkt zeer tevreden met de ploeg en van de 29 renners hebben er 16 de Nederlandse nationaliteit, waaronder een flink aantal jonge talenten. Daarnaast kunnen ze de renners die bewust bij andere ploegen moeilijk dwingen om bij Jumbo te rijden, zich aan te passen aan een structuur die niet bij ze past en om te gaan knechten waar ze nu voor zichzelf mogen rijden.

Roglic en/of Van Aert de laan uitsturen lijkt me ook geen optie wanneer je een topploeg wilt zijn. Kortom, laat Jumbo-Visma lekker doorgaan zoals ze nu bezig zijn en laten we hopen dat een of meerdere Nederlandse talenten door kunnen groeien richting het kopmanschap.

Reacties zijn gesloten.