Jumbo-Visma moet Nederlandse identiteit bewaken
Opinie Met andermaal een sterkere selectie dan het voorgaande seizoen wil Jumbo-Visma in 2022 op alle terreinen meedoen voor de grote overwinningen. Of het nu de Vlaamse of de Waalse klassiekers zijn. De Giro d’Italia of de Vuelta a España. En natuurlijk het absolute hoofddoel, hun code geel in de Tour de France. Op de meeste posities lijkt de Nederlandse ploeg opnieuw versterkt om een nog dominantere rol te kunnen vervullen.
Was het team in 2016 nog het spreekwoordelijke lelijke eendje van de WorldTour, inmiddels is het een sierlijke zwaan geworden. Sportief directeur Merijn Zeeman stelt dat Jumbo-Visma misschien wel het beste performance programma van het peloton heeft. Het bewijst dat het team na de vele topprestaties in de afgelopen jaren de nederige houding achter zich heeft gelaten. Vol zelfvertrouwen durft de ploeg voor het beste en het allerhoogste te gaan.
Optimistisch keek Jumbo-Visma afgelopen week op de ploegpresentatie in Alicante dan ook vooruit naar het komende wielerseizoen. De transformatie die het team in enkele jaren heeft ondergaan, mag ongekend knap worden genoemd. Niet alleen de drie Vuelta a España-eindzeges op rij van Primoz Roglic, maar ook de top-drie klasseringen in de Tour de France van Steven Kruijswijk (derde in 2019), Primoz Roglic (tweede in 2020) en Jonas Vingegaard (tweede in 2021) bewijzen dat geel-zwart momenteel misschien wel het beste team voor de grote rondes is.

De sleutelfiguren Wout van Aert en Primoz Roglic op de ploegvoorstelling in Alicante. Foto: Raymond Kerckhoffs
Vooral in de slotweek van de afgelopen Ronde van Frankrijk heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk gemaakt. Die resultaten mogen in de wielersport omschreven worden als een van de beste teamprestaties ooit. Met nog slechts vier renners in koers weet de ploeg in de laatste zeven dagen liefst drie ritten te winnen (2x Wout van Aert, 1x Sepp Kuss).
Veerkracht
Het lukt de ploeg om Jonas Vingegaard op het eindpodium (tweede) te krijgen, waarbij de jonge Deen in de laatste vijf ritten twee keer als tweede en een keer als derde eindigt. Terwijl meesterknecht Mike Teunissen zelf als vierde eindigt in de rit op de laatste vrijdag en vervolgens op fenomenale wijze de sprint voor Van Aert op de Champs Elysées aantrekt. Het toont niet alleen de klasse en sterke conditionele opbouw van de ploeg in deze Tour, maar bovenal ook de veerkracht in het team.
Richting 2022 heeft de ploeg zich vooral versterkt met Rohan Dennis, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Tosh Van der Sande. Daarmee kiest Jumbo-Visma voor een verdere internationalisering van het team. Tel daar het verrassende vertrek van topsprinter Dylan Groenewegen (naar BikeExchange-Jayco) bij op en het wordt duidelijk dat het Nederlandse aandeel binnen Jumbo-Visma steeds kleiner wordt. En ook de voorlopige zes namen voor de Tour-selectie, waarin Steven Kruijswijk de enige Nederlander is, bewijst dat het team steeds meer voor het internationale karakter kiest.
In de Tour de France doet Jumbo-Visma komende zomer met Primoz Roglic en Jonas Vingegaard opnieuw een gooi naar de eindzege. Merijn Zeeman bevestigt dat dit de Sloveen en de Deen de uitgesproken kopmannen zullen zijn en dat Kruijswijk in een ondersteunende rol voor dit tweetal in de Tour van start gaat. Een logische rolverdeling gezien de prestaties van Roglic en Vingegaard in de afgelopen jaren. De Nederlandse klassementsrenners in de ploeg moeten zich dus in een andere rol schikken. Tom Dumoulin (tweede in Tour van 2018) heeft zelf gekozen voor het mede-kopmanschap naast de jonge Noor Tobias Foss in de Giro d’Italia, terwijl Kruijswijk (derde in de Tour van 2019) dus een luxe knecht in de Tour is.
Allerhoogste
Natuurlijk als je voor het allerhoogste wilt gaan, dan moet je voor de beste renners kiezen. Dan moet de nationaliteit niet bepalend zijn welke renners je wilt aantrekken of wie je gaat uitspelen. Maar je hebt ook te maken met de belangen van de sponsors. De belangrijkste geldschieter Jumbo Supermarkten heeft alleen een marktaandeel in Nederland en België en is daardoor vooral verlegen voor goede publiciteit in beide Lage Landen.
Hoewel Jumbo-Visma door de wielerwereld (en het publiek) wordt gezien als een Nederlandse ploeg, moeten we langzamerhand constateren dat de meeste Nederlandse toppers in buitenlandse dienst rijden. Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Dylan van Baarle (INEOS Grenadiers), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Wilco Kelderman (BORA hansgrohe), Fabio Jakobsen (Quick-Step-Alpha Vinyl), Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) zijn belangrijke vaderlandse toppers die bij goede prestaties volop in de picture staan.
Presteren met buitenlandse toppers is schitterend, maar dit heeft als logisch gevolg dat het Nederlandse publiek de buitenlandse ploegen met de andere Nederlanders intensiever gaat volgen. Toen Mathieu van der Poel in 2020 de strijd met Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen aanging, was alle Nederlandse aandacht op de Nederlandse kampioen gericht en niet op de Nederlandse supermarktploeg. En de oppermachtige olympische tijdrittitel van Primoz Roglic in Tokio was in de Nederlandse media slechts een bijzinnetje in de pagina’s grote verhalen rondom de tweede plek van de ‘herrezen’ Tom Dumoulin. Wat aangeeft dat de focus van het publiek vrijwel altijd bij het succes van Nederlanders ligt.
Nu Jumbo-Visma de internationale koers nog nadrukkelijker heeft ingezet, moet het rekening houden dat de aandacht van het Nederlandse publiek vaker op de andere Nederlandse toppers is gericht dan op hun eigen coureurs. De vraag is hoe hoofdsponsor Jumbo Supermarkten, dat een contract voor onbepaalde tijd met de wielerploeg heeft, er na enige tijd mee omgaat wanneer de ploeg in de Nederlandse media de tweede viool speelt? Hierover zullen de ploeg en de hoofdsponsor nu al duidelijke afspraken moeten maken. Teammanager Richard Plugge zal zich bewust zijn dat de Nederlandse identiteit bewaakt moet worden. Wat dat betreft is onze hoop gevestigd op het ‘Nederlandse’ opleidingsproject van Jumbo-Visma…

Dat geld is bijna een fooi, dat Grote Frits de kans geeft gezellig interessant te doen in de sportwereld. Podium (of zelfs winst) in de Tour is voor hem al prachtig. Desnoods met een Sloveen.
Verder interesseert hij zich vooral voor autosport en daar gaat ook meer geld naartoe dan naar het wielrennen.
Ik vind het mooi dat JV zich richt op de ontwikkeling van Nederlands talent en tegelijkertijd mee wil doen op het hoogste niveau.
Ja, de beste Nederlandse renners van het moment rijden elders. Maar de meeste grote Nederlandse talenten rijden bij deze ploeg etc. Je wilt ook niet alle Nederlanders in 1 ploeg hebben, want dan gaan ze elkaar ook in de weg zitten
Aan de andere kant kan ik mij ook goed voorstellen dat de kruidenier aan het geel heeft geroken en deze eigenlijk nog wel even wil winnen. We moeten natuurlijk ook niet overdrijven: met Dumoulin is er nog steeds een enorme klasbak, en mocht Kruijswijk wat meer vrij kunnen rijden kunnen we daar ook nog wel wat van verwachten. En de jeugd heeft de toekomst!
Overigens, de tijd dat kleine Nederlandse overwinninkjes in het wielrennen breed uitgemeten werden in het nieuws, ligt wel achter ons. Ik zie in de Nederlandse pers meer filmpjes/interviews/documentaires/nieuwsberichten/aandacht over Roglic en Van Aert dan voor, zeg, Taco van der Hoorn en Dylan van Baarle, die toch mooie world tour zeges hebben behaald vorig jaar.
De tijden zijn veranderd en ik denk dat Kerckhoffs nog een beetje met zijn hoofd in het verleden leeft. De oranjegekte opgezweept door Theo Koomen en Jean Nelissen etc komt niet meer terug. Mensen zijn niet meer in extase te brengen door een radioverslag over een Nederlander in een vroege vlucht. Tijd voor Kerckhoffs om als wieleranalist afstand te nemen van de plakboekmentaliteit waar hij mee opgegroeid is.
Welke Nederlanders wonnen er in 2021 voor TJV in internationale koersen? Groenewegen, Kooij, Van Dijke en Pascal Eenkhoorn. En dat waren nou niet direct de meest aansprekende koersen. De grootste klappers werden door Roglic, Van Aert en Vingegaard binnengebracht. Die Nederlandsche identiteit is echt niet zo belangrijk als door de opinieschrijver gesuggereerd wordt.
Dan kan je je afvragen of een vingegaard of roglic in een maand in het jaar meer publiciteit oplevert dan een Nederlander, dan wel een attractief koersende renner als alaphilippe (daar is er maar een van).
Dit zal per individu verschillen.
Ik persoonlijk heb meer met etappe winst van een kruiswijk oog gesink dan met tour winst roglic. Maar dat is een kwestie van smaak.
Dat was 2015, in 2016 was het begin met de weg omhoog al gemaakt (begin dat jaar was de ambitie om in grote rondes om het podium mee te doen al goed op de rails gezet). Ik weet dat de schrijver graag doet alsof eind 2016 pas de grote omslag is gemaakt, maar sportief zijn de huidige successen terug te voeren op de lijnen die na 2015 zijn uitgezet door de huidige technische leiding (in die tijd nog zwaar bekritiseerd door de schrijver van dit stuk).
Werven onder de huidige toprenners heeft geen zin want die zitten lekker op de stek elders, je kunt hooguit vanuit de jeugd nieuwe talenten lanceren.
Ik werd fan van fietsen (vanwege het beste netwerk van fietspaden ter wereld). Ik herinner me aan het “grand depart” vanuit R'dam een jaar of tien geleden. Nadat ik de taal had geleerd, werd ik aangenomen als lid van samenleving ook als een buitenlander. Toen ik de taal leerde, vertelde een vriend me wat het BEROEMDSTE WORD is dat de Nederlanders aan de wereld hebben gegeven. Omdat niemand er echt mee geassocieerd wilde worden, leerde ik hoe Nederlanders inclusief werden en niemand zal APART worden GEHOUDEN.
Het doet me pijn als ik de reacties lees die de buitenlanders apart van de “gekozen natie” willen houden. Als het om geld en sponsors gaat, waarom dan niet bij de eigen voordeur beginnen? Meneer Kerckhoffs dwingt de Nederlandse renners niet naar Nederland te verhuizen en belastingen naar Heerlen te betalen. Warom mooet dat niet?
Nederlanders zijn ook altijd een voorbeeld geweest van vrije marktmacht. Kerckhoffs, aan de andere kant, wil een gereguleerde situatie hebben waarin de beste Nederlanders gedwongen zouden worden om zich bij Jump aan te sluiten om de heilige nationale identiteit omhoog te houden. Daar ben ik er niet mee eens. Jumbo Visma is een sterk internationaal team, dat voortbouwt op de Nederlandse waarden zoals: sterke visie, continue innovatie, opleiden, teambelang boven her individuele… Ik kreeg de kans om een bijdrage te leveren aan het land ook zonder inburgeren. Dezelfde kans werd aan Primoz, Jonas en vele anderen binnen TJV gegeven. Daarom hou ik van deze ploeg. Ik associeer Jumbo met Nederland vanwege de waarden die we delen en door het harde werk dat ze laten zien.
En met Mick van Dijke en Loe van Belle in aantocht als toekomstige toppers...
Wat er ook van zij, er is slechts één Nederlands alternatief voor Van Aert en die zit elders onder contract. De enige noemenswaardige Nederlandse ronderenner zit al bij de ploeg, ook al wordt hij op dit moment overvleugeld door Roglic. Als Jumbo wil meespelen op wereldniveau, moet het de best mogelijke renners aantrekken, zo simpel is dat. Als dat Nederlanders zijn, fijn. Maar dat komt niet op bestelling.
QuickStep (vaak voor veel ploegen een voorbeeld) heeft wel grote successen kunnen boeken met Boonen en Museeuw, nu mogelijk met Evenepoel opnieuw. Maar tussenin zaten er ook vaak enorme gaten waar het voornamelijk van buitenlandse renners moest komen en er amper Belgen een rol van betekenis hadden binnen de ploeg. Alaphilppe, Cavendish, Bettini, Kittel...
Kortom, van mij geen klachten, dit is 'natuurlijk' beleid van TJV
En volgens mij was mijn reactie toen dat:
- er nog behoorlijk wat Nederlanders rondfietsen
- de identiteit en nationaliteit van een ploeg misschien wel in veel grotere mate bepaald wordt door de omkadering en sponsoren
- er genoeg Nederlanders zijn die juichen voor buitenlandse renners; waarbij het vooral zaak is dat deze renners genoeg mensen aanspreken.
Wat mij betreft is ook mijn reactie copy-paste van toen. TJV is net zo Nederlands als dat DQS Belgisch is. Ook daar moeten de grote successen komen van de niet-Belgen. Maar de omkadering en sponsoren zijn dusdanig Belgisch dat iedereen het beschouwt als een Belgische ploeg. En zolang de belangrijkste sportmedia dergelijke ploegen blijven beschouwen als "uit eigen land" zal de grote massa dit ook gewoon blijven doen.
Ik hoop volgende keer op een iets origineler stuk van Raymond.
Laat ik het daarom enkel hierbij houden: Dit is een laf epistel van Kerckhoffs. Niet zeggen wat je werkelijk vindt, er enkel zijdelings aan refereren, preluderend op vage zaken als 'NL identiteit' en wat de sponsor zou eisen, etc. Het is een pronkstukje van "I'm not saying, just saying..."-schrijven, wat dus eigenlijk niets zegt.
Het interesseert Jumbo hoegenaamd niets of een klassieker of een grote ronde gewonnen wordt door een NL renner of een buitenlandse renner. Als hun tricot maar in beeld komt. Het argument dat wielerliefhebbers meer aandacht hebben voor andere ploegen dan Jumbo (Mollema, MvdP, et al) slaat ook nergens op, want ook dit is ook voor Jumbo gewoon winst: hoe meer mensen wielrennen kijken, hoe beter. Als diegene in jouw gele tricot als eerste over de meet komt, is dat schoon, maar hoe meer kijkers voor wielrennen, hoe beter. MvdP bij Alpecin schaadt Jumbo geenzins.
Kwalijkst hieraan vind ik dat Kerckhoffs het achterste van zijn tong niet laat zien. Vind hij zelf dat Jumbo Visma meer NL'ers moet opstellen? Achterlijk, mijn inziens, maar nog altijd beter als je dat gewoon toegeeft. 'We' willen ook dat Ajax of Anderlecht winnen met zoveel mogelijk NL'ers/BE'ers, totdat een Kameroenees in dienst de winnende maakt.
Het interesseert niemand of een NL'er of een renner van andere nationaliteit voor Jumbo wint. Interesseert Jumbo niet, interesseert de liefhebber niet, interesseert de WielerFlitser niet. Het interesseert enkel de Telegraaf en Kerckhoffs, die een eng-rechtse agenda hebben hierin.
Enfin, leuke nickname. Baskisch?
En ja: een Baskische nickname, want Baskisch. En nee: een Baskische nickname is niet per definitie "Baskisch nationalisme", en dus geen "Baskisch nationalisme". Het spijt me, je zult je "gotcha" elders moeten vinden.
Wat Kerckhoffs als argument geeft is bv de media aandacht voor Dumoulins zilveren Olympische medaille en het gebrek daaraan voor Roglics gouden. Idem voor de media aandacht tussen de kemphanen VDP en Van Aert. Het is ook een beetje zoeken naar kritiek op een ploeg die uitstekend presteert. Een ploeg die ook naar AJAX kijkt. Een top team vol met jonge Nederlandse talenten aangevuld met ervaren Nederlanders en veel grinta. AJAX heeft op Jumbo Visma wel voor dat ze met Blind, Klaassen, Berghuis en straks ook Bergwijn wel meer Nederlandse internationals in huis hebben dan de Killer Bee’s van het peloton. Maar soms is het zoals het is. In de toekomst zien we een van Baarle en of Arensman nog wel eens in het geel zwart rijden.
Roglic en/of Van Aert de laan uitsturen lijkt me ook geen optie wanneer je een topploeg wilt zijn. Kortom, laat Jumbo-Visma lekker doorgaan zoals ze nu bezig zijn en laten we hopen dat een of meerdere Nederlandse talenten door kunnen groeien richting het kopmanschap.