‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’
Opinie Bij de Jumbo-supermarkten waren de oranje juichcapes de vorige maand niet aan te slepen. Met de strijdkreet ‘Naaarrr links, Naaarrr rechts’ van de Snollebollekes wakkerde de supermarktketen deze sportzomer bij alle superfans het oranjegevoel aan. Dat nationale gevoel dat het EK-voetbal oproept, laat de door Jumbo gesponsorde wielerploeg in deze Tour de France enigszins in de steek. Al kan niemand in deze ronde ook maar enige kritiek op geel-zwart hebben, want qua mentale veerkracht zetten ze misschien wel een nieuwe norm in de topsport.
Ondanks de opgave van hun kopman Primoz Roglic en het letterlijk wegvallen van Robert Gesink en Tony Martin weten de overgebleven vijf Jumbo’s hun huid héél duur te verkopen. De ritzege van Wout van Aert over de Mont Ventoux was heroïsch, terwijl Sepp Kuss zich met een etappesucces onsterfelijk maakte in zijn Europese domicilie Andorra. Daarnaast staat debutant Jonas Vingegaard nog altijd knap en sterk op de derde plaats in het klassement.
Er valt niks af te dingen op de koerswijze en de successen van Jumbo-Visma in de afgelopen jaren. Van het lelijke eendje in de WorldTour in 2015 heeft het zich ontwikkeld tot een van de dominante topploegen die op vrijwel alle terreinen succesvol is.
In de weg naar boven is het Nederlandse vlaggenschip echter steeds meer hun oranje-dna kwijtgeraakt. Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje. En op het fantastisch nieuw te bouwen kantoor/home van de schaats- en wielerploeg tussen Veghel en Den Bosch zal die naam ook op de gevel pronken.
Nederlandse vlag
De Jumbo-Visma-wielerploeg kleurt steeds minder oranje en de Nederlandse inbreng lijkt steeds kleiner te worden. Van de 22 overwinningen die er dit seizoen tot dusver behaald werden, staan achter welgeteld twee de Nederlandse vlag. Dat zijn de zeges van Tom Dumoulin en Timo Roosen vorige maand op respectievelijk het Nederlands kampioenschap tijdrijden en op de weg.
De andere twintig zeges waren voor een Belg (Wout van Aert, zes), Sloveen (Primoz Roglic, vijf), Deen (Jonas Vingegaard, vier), Noor (Tobias Foss, twee), Amerikaan (Sepp Kuss, een), Nieuw-Zeelander (George Bennett, een) en Duitser (Tony Martin, een).
En ook in het transferbeleid richting 2022 wordt er vooral naar versterkingen gekeken en niet naar de nationaliteit. De Fransman Christophe Laporte moet de klassieke kern rond Wout van Aert gaan versterken, en de Australische hardrijder pur sang Rohan Dennis hoopt de ploeg in te zetten in het rondewerk in dienst van Roglic.
Tijdens de eerste rustdag in Tignes gaf teammanager Richard Plugge aan dat er juist in de leeftijdsgroep tussen 25 en 30 jaar weinig Nederlandse renners te vinden zijn die aan de kwaliteiten voldoen waar de ploeg naar op zoek is. Hij wijt dit deels aan het wegvallen van de Rabobank-opleidingsploeg na 2016. Zelf is Jumbo-Visma sinds vorig jaar weer een beloftenploeg gestart. Het blijft immers het streven, zo geeft Plugge aan, dat de helft van de renners in de WorldTour-formatie de Nederlandse nationaliteit heeft.
Oranje armoede
De huidige oranje armoede bij Jumbo-Visma staat echter in schril contrast bij de successen die het Nederlandse wielrennen momenteel, en zeker ook de laatste jaren, viert. Mathieu van der Poel is een van de grootste fenomenen in het hedendaagse peloton. Dylan van Baarle hoort bij de wereldtop in de Vlaamse eendagswedstrijden. Wilco Kelderman stevent na een derde plek in de Giro d’Italia in 2020 naar een top-5-klassering in de huidige Tour de France. Bauke Mollema heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle aanvallers in het peloton.
Het bewijst dat het voor Jumbo-Visma belangrijk zal zijn om hun Nederlandse sterren Tom Dumoulin en Dylan Groenewegen tevreden en binnen hun gelederen te houden. Dumoulin neemt over het verdere verloop van zijn loopbaan pas een beslissing na de tijdrit op de Olympische Spelen in Tokio, terwijl Groenewegen zeker na de spectaculaire herrijzenis van Mark Cavendish in de massasprints in deze ronde, de wens zal koesteren om volgend jaar zijn snelheid op het belangrijkste strijdtoneel van het wielrennen te tonen.
En ook Mike Teunissen zal na anderhalf jaar vol blessureleed weer de kans willen grijpen om zijn mogelijkheden te demonstreren, want de klasse die hij in 2019 liet zien met onder meer de ritzege en gele trui in de eerste Tourrit in Brussel, zal nog steeds zijn ambities kleuren. Andere belangrijke versterkingen van Nederlandse bodem lijken er niet te komen.
Dertigers
Het verbaasde mij dat Jumbo-Visma reeds in maart de contracten met de dertigers Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Jos van Emden had opengebroken en verlengd tot eind 2023. De betreffende renners zijn dan respectievelijk 36, 37 en 38 jaar oud. Het is een investering in cultuurbewakers, waarvan je je moet afvragen of het niet beter is om hun ontwikkeling van jaar tot jaar te bekijken. Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step, gaf me ooit aan dat het samenstellen van een sterke ploeg niet alleen neerkomt op het vinden van de juiste talenten, maar ook het op tijd afscheid nemen van bepalende renners in je team.
Juist met een hoofdsponsor die voor 97% alleen maar belangen in Nederland (een marktaandeel van liefst 21,5%) heeft, gaat het voor de wielerploeg niet alleen een uitdaging worden om een topwielerploeg te blijven, maar ook om het Nederlandse wielervaandel te blijven dragen.
Lefevere geeft daar boven de 34 de voorkeur aan en boven de 36 is het zelfs een gouden regel bij hem geloof ik.
Lijkt me ook wel belangrijk om te blijven prikkelen. Een Kruijswijk heeft dat niet nodig maar een ander, wie weet.
D'r is een stukje van je tekst weggevallen: "...die kansloos 23e in het AK wordt."
Dat van het verfoeien van die roots valt niet te rijmen met het opzetten van een eigen opleidingsploeg en het verlengen van NLse oudgedienden. Eerst lezen, dan schrijven.
Een succesvolle WT ploeg managen is iets anders dan het dwangmatig bij elkaar zoeken van de vaderlandsche renners met de meeste UCI punten en de hoogste X-factor. Denk ook even verder: nu juich je (naar ik aanneem) voor Mollema bij Trek, Poels bij Bahrain etc. Stel die gaan allemaal naar TJV, dan heb je niks meer te juichen bij Trek, Bahrain, Bora etc. Niks opgeschoten dus. Dit is precies die bekrompen 'met z'n allen achter de dijken mentaliteit' waar we de laatste tijd helaas wat teveel van zien.
Begrijp me niet verkeerd. Leuke en nuttige renner Bouwman. Maar dat ga je toch geen kopman maken. Kopman zijn dwing je af met prestaties, door de sterkste te zijn. Niet met nationaliteit. Bij gelijkwaardigheid zeg ik vooruit ga voor de Nederlander. Maar dat doet Jumbo echt wel. Maar als Jumbo van Baarle zou halen vind jij dat Van Aert moet knechten voor hem??? Terwijl van Aert 3x zo'n goede coureur is dan van Baarle. Die overigens met een andere nationaliteit absoluut nooit door ons genoemd zou worden als topper.
Dat daardoor het oranjegevoel voor het gros van de Nederlanders ontbreekt, onderschrijf ik.
Gelijk haal je je eigen verhaal al onderuit door de redenen te noemen waarom de Nederlandse kopmannen er dus niet bij waren. En Kruijswijk is er wel maar valt gewoon tegen.
Overigens een NL bedrijf met in NL zo'n groot marktaandeel heeft met die exposure niet zoveel meer te winnen. Wel i internationaal waar ze uit willen breiden maar het marktaandeel en bekendheid nog klein is. Ik heb gejuicht voor Mollema , maar nog harder voor Kuss!
Ik hoorde WvA net zeggen dat hij bij Vingegaard moest blijven, omdat Kruiswijk op een gegeven moment was gelost. Dat is in zo'n rit toch wel heel erg pijnlijk hoor.
Volgens mij weet het Development team wel wat ze doen en elk jaar komen er weer nieuwe (ook Nederlandse) talenten bij, toekomstige toppers misschien wel (wie weet). Met de opkomst van de jongeren zal het naar alle waarschijnlijkheid niet extreem lang duren voordat zich nieuwe toppers aandienen. Met Kooij en Leemreize zijn ze in ieder geval al een stap dichterbij.
Waarbij ik de indruk heb dat het "oranje juichcapen-verhaal" toch wel echt meer een voetbal ding is dan een wielren ding. De meeste wielerfans hebben weliswaar een voorkeur voor renners en ploegen uit het eigen land, maar zijn een stuk makkelijker om ook gewoon te juichen voor een renner van een andere nationaliteit en een andere ploeg.
Natuurlijk was de zege van Mollema prachtig, maar ik heb zelf net zo hard genoten van de zege van Politt. Nota bene een Duitser.
Belangrijkste voor TJV is m.i. dat de identiteit van de ploeg bewaard blijft. Door gewoon altijd volodende Nederlanders aan de start te hebben, Nederlands te blijven spreken in de pers, veel Nederlands personeel in de staf blijven houden.
Vergelijk het met het blauw van DQS: ook dat is gewoon een vreemdelingenlegioen, waarbij DQS fans bijna net zo hard juichen voor een zege van Alaphillipe als van Lampaert. En iedereen blijft het gewoon zien als een Belgische ploeg, doordat de identiteit van de ploeg veel meer is dan enkel de renners.
Oranje juichcape komt voor mij pas echt uit de kast op de Spelen en het WK, waarbij in landenteams wordt gereden. Voor de rest blijft dat ding bij mij gewoon in de kast hangen, want voor het voetbal hoef je hem op dit moment niet aan te trekken....
Nee? Ik zou elke dag omrijden.
"Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje."
Echt?
En dat voor vier weken.
Daar moet je toch een aardig ploegske voor kunnen samenstellen dacht ik zo.
huh? wie heeft daar 30 miljoen aan gegeven? de oranjegekkies?
4 weken zeg je? Nederland zat toch niet in de finale of vergis ik me?
Dit is natuurlijk grootspraak eerste klas. De Denen op het afgelpen EK voetbal zijn al een voorbeeld. Tyler Hamilton die met een gebroken sleutelbeen een etappe wint is een ander voorbeeld. Zo zijn er nog talloze te noemen. Dit soort momenten zijn in de sportwereld de orde van de dag.
Edit redactie: Bedankt, is aangepast.
En jij denkt ,dat die 3 dagen bollen van Schelling of die anonieme top 10 van Kelderman, door de sponsoren van Jumbo Visma ingeruild zouden worden voor 2 etappes en mogelijk top3 met de revelatie van de Tour? Denk het toch niet. Ook die bollen of die ene overwinning van Bauke niet. Want oh wat hebben we toch wel een oranje gevoel bij die prestaties. Oh nee ook niet
Daarbij hadden ze er nog een die de Tour kon winnen maar die viel. Kijken wat dan meer exposure had kunnen brengen!
De tijden zijn veranderd.
Net als de meeste stukken van Kerckhoffs ademt dit een beetje een boomer-nostalgie voor tijden van het wielerplakboek, radio Nederland Wereldomroep op de korte golf op de camping, Nederlands glorie etc.
Deze beschouwing is wel heel erg door een oranje bril. Dylan van Baarle WERELDTOP in de Vlaamse Klassiekers? Lichtelijk overtrokken na zijn overwinning in DDW. En ik geniet met volle teugen van de prestaties van Bauke, maar als ik aan de MEEST succesvolle aanvallers denk, dan komt bv. een Alaphilippe in me op. Dat is toch nog weer van een andere orde. Neem Mathieu en het dameswielrennen weg en het ziet er in eens behoorlijk schril uit. Voorlopig is Nederland zowel in de breedte als in de top door Denemarken ingehaald. Behoudens een zekere MVDP zou ik de Nederlandse prestaties bij de heren als aardig omschrijven, en toch wat minder superlatieven gebruiken. En op de lauweren rusten is er al helemaal niet bij, wat mij betreft is er heel wat werk aan de winkel wat talentontwikkeling betreft. Ik draag het Nederlands wielrennen een warm hart toe, maar zaken rooskleuriger voorstellen dan ze werkelijk zijn heb je weinig aan. Nederland doet het zeker niet slecht, maar MVDP en het dameswielrennen verbloemen veel in mijn optiek.
Dat weegt toch niet op tegen de breedte van NL met MvdP, Van Baarle, Mollema, Groenewegen, Kelderman en Poels. En dan hebben we nog Dumoulin die best terug zou kunnen komen.
Ik heb het gevoel dat het artikel alleen bedoeld is om te provoceren. Ik kan het me niet anders voorstellen.
Zonder Primož Roglič en Wout van Aert zou Team Jumbo-Visma een doorsnee team zijn, imo. Eigenlijk zouden we hen dankbaar moeten zijn voor het verzekeren van een verdere financiële groei, waardoor het TJV academy-team kan functioneren. En kan TJV ermee ook nederlandse wielertalente ontwikkelen.
Als Polen niet was gebeurd en het team gevrijwaard was van valpartijen en gelinkt berenwerk voor roglic had verricht, was dit artikel er dan ook geweest? Als groenewegen 3 ritten had gewonnen na een Lead out van tennissen?
Dan vervolgens lukraak een paar renners aanhalen. Mollema en kelderman komen uit dit team en hebben uit eigen beweging voor een andere weg gekozen, had de ploegleiding ze dan een mes tegen de keel moeten houden? Poels heeft in zijn vacansoleil periode uitgesproken dat hij niet voor dit team (het is me even ontschoten wat toen de naam was) te willen uitkomen, dus logisch dat hij nu (nog) niet voor jumbo uitkomt. Van Baarle is een goede knecht, maar is qua resultaat ook niet beter dan tennissen. Tennissen heeft meer overwinningen gehaald en dank dat een ritwinst + gele trui iets hoger aangeschreven staat dan winst in een semiklassieker.
Tuurlijk zou het mooi zijn als er meer Nederlanders de boventoon zouden voeren, maar die kan je niet op bestelling krijgen. Dat ze een opleidingsploeg hebben opgericht spreekt alleen die ambitie uit.
Zolang je geen Nederlanders van het kaliber van aert, roglic, vingegaard, kuss hebt ben ik blij dat ze wel voor deze renners gaan.
Ondertussen blijf ik genieten van de prestaties van van der poel, mollema, van Baarle, Poels en andere Nederlanders in buitenlandse dienst en van de buitenlanders in dienst van Jumbo - Visma.
Buiten dat is de juichcape voor het voetbalpubliek en heeft de ploeg voor het wielrennen een andere actie ingezet. Voor deze sport hebben ze de actie bedacht dat je je naam op het shirt kon zetten. Volgens mij is deze actie voor het wielrennen erg innovatief en succesvol.
Verder is dit een column, die zijn vaak ook een tikje provocerend. Anders wordt het wel heel erg open deuren intrappen.
Ik had laatst wel een leuk hersenspinseltje, waar je de nationalistische gevoelens wel kan aanwakkeren: een EK of WK van 3 weken, met landenteams. Vergelijkbaar met een grote ronde, vlakke etappes, overgangsritten, bergetappes en tijdritten. Wedstrijden in de avonduren, gezellig met zijn allen in de kroeg kijken. Dit vraagt wel een grote verandering in het wielrennen natuurlijk en het is niet realistisch, maar ik ben wel benieuwd hoe zoiets zich zou ontvouwen. Met Nederland, België, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Denemarken, Columbia en Australië heb je al een hoop landen die op veel fronten mee zouden strijden. Alleen voor renners als Sagan of Jungels zou het wat minder gunstig zijn. Leuk om over te fantaseren.
Snap dit stuk ook niet, bij een gemiddelde eredivisie club is het niet anders.
Bij Rabobank was het ook niet anders met kopmannen als Freire, Rasmussen, Mechov en Leipheimer.