‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 14 juli 2021 om 06:00

‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’

Opinie Bij de Jumbo-supermarkten waren de oranje juichcapes de vorige maand niet aan te slepen. Met de strijdkreet ‘Naaarrr links, Naaarrr rechts’ van de Snollebollekes wakkerde de supermarktketen deze sportzomer bij alle superfans het oranjegevoel aan. Dat nationale gevoel dat het EK-voetbal oproept, laat de door Jumbo gesponsorde wielerploeg in deze Tour de France enigszins in de steek. Al kan niemand in deze ronde ook maar enige kritiek op geel-zwart hebben, want qua mentale veerkracht zetten ze misschien wel een nieuwe norm in de topsport.

Ondanks de opgave van hun kopman Primoz Roglic en het letterlijk wegvallen van Robert Gesink en Tony Martin weten de overgebleven vijf Jumbo’s hun huid héél duur te verkopen. De ritzege van Wout van Aert over de Mont Ventoux was heroïsch, terwijl Sepp Kuss zich met een etappesucces onsterfelijk maakte in zijn Europese domicilie Andorra. Daarnaast staat debutant Jonas Vingegaard nog altijd knap en sterk op de derde plaats in het klassement.

Er valt niks af te dingen op de koerswijze en de successen van Jumbo-Visma in de afgelopen jaren. Van het lelijke eendje in de WorldTour in 2015 heeft het zich ontwikkeld tot een van de dominante topploegen die op vrijwel alle terreinen succesvol is.

foto: Cor Vos

In de weg naar boven is het Nederlandse vlaggenschip echter steeds meer hun oranje-dna kwijtgeraakt. Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje. En op het fantastisch nieuw te bouwen kantoor/home van de schaats- en wielerploeg tussen Veghel en Den Bosch zal die naam ook op de gevel pronken.

Nederlandse vlag

De Jumbo-Visma-wielerploeg kleurt steeds minder oranje en de Nederlandse inbreng lijkt steeds kleiner te worden. Van de 22 overwinningen die er dit seizoen tot dusver behaald werden, staan achter welgeteld twee de Nederlandse vlag. Dat zijn de zeges van Tom Dumoulin en Timo Roosen vorige maand op respectievelijk het Nederlands kampioenschap tijdrijden en op de weg.

De andere twintig zeges waren voor een Belg (Wout van Aert, zes), Sloveen (Primoz Roglic, vijf), Deen (Jonas Vingegaard, vier), Noor (Tobias Foss, twee), Amerikaan (Sepp Kuss, een), Nieuw-Zeelander (George Bennett, een) en Duitser (Tony Martin, een).

En ook in het transferbeleid richting 2022 wordt er vooral naar versterkingen gekeken en niet naar de nationaliteit. De Fransman Christophe Laporte moet de klassieke kern rond Wout van Aert gaan versterken, en de Australische hardrijder pur sang Rohan Dennis hoopt de ploeg in te zetten in het rondewerk in dienst van Roglic.

foto: Raymond Kerckhoffs

Tijdens de eerste rustdag in Tignes gaf teammanager Richard Plugge aan dat er juist in de leeftijdsgroep tussen 25 en 30 jaar weinig Nederlandse renners te vinden zijn die aan de kwaliteiten voldoen waar de ploeg naar op zoek is. Hij wijt dit deels aan het wegvallen van de Rabobank-opleidingsploeg na 2016. Zelf is Jumbo-Visma sinds vorig jaar weer een beloftenploeg gestart. Het blijft immers het streven, zo geeft Plugge aan, dat de helft van de renners in de WorldTour-formatie de Nederlandse nationaliteit heeft.

Oranje armoede
De huidige oranje armoede bij Jumbo-Visma staat echter in schril contrast bij de successen die het Nederlandse wielrennen momenteel, en zeker ook de laatste jaren, viert. Mathieu van der Poel is een van de grootste fenomenen in het hedendaagse peloton. Dylan van Baarle hoort bij de wereldtop in de Vlaamse eendagswedstrijden. Wilco Kelderman stevent na een derde plek in de Giro d’Italia in 2020 naar een top-5-klassering in de huidige Tour de France. Bauke Mollema heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle aanvallers in het peloton.

Het bewijst dat het voor Jumbo-Visma belangrijk zal zijn om hun Nederlandse sterren Tom Dumoulin en Dylan Groenewegen tevreden en binnen hun gelederen te houden. Dumoulin neemt over het verdere verloop van zijn loopbaan pas een beslissing na de tijdrit op de Olympische Spelen in Tokio, terwijl Groenewegen zeker na de spectaculaire herrijzenis van Mark Cavendish in de massasprints in deze ronde, de wens zal koesteren om volgend jaar zijn snelheid op het belangrijkste strijdtoneel van het wielrennen te tonen.

En ook Mike Teunissen zal na anderhalf jaar vol blessureleed weer de kans willen grijpen om zijn mogelijkheden te demonstreren, want de klasse die hij in 2019 liet zien met onder meer de ritzege en gele trui in de eerste Tourrit in Brussel, zal nog steeds zijn ambities kleuren. Andere belangrijke versterkingen van Nederlandse bodem lijken er niet te komen.

Steven Kruijswijk – foto: Cor Vos

Dertigers
Het verbaasde mij dat Jumbo-Visma reeds in maart de contracten met de dertigers Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Jos van Emden had opengebroken en verlengd tot eind 2023. De betreffende renners zijn dan respectievelijk 36, 37 en 38 jaar oud. Het is een investering in cultuurbewakers, waarvan je je moet afvragen of het niet beter is om hun ontwikkeling van jaar tot jaar te bekijken. Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step, gaf me ooit aan dat het samenstellen van een sterke ploeg niet alleen neerkomt op het vinden van de juiste talenten, maar ook het op tijd afscheid nemen van bepalende renners in je team.

Juist met een hoofdsponsor die voor 97% alleen maar belangen in Nederland (een marktaandeel van liefst 21,5%) heeft, gaat het voor de wielerploeg niet alleen een uitdaging worden om een topwielerploeg te blijven, maar ook om het Nederlandse wielervaandel te blijven dragen.

RIDE Magazine
111 Reacties
Sorteer op:
13 juli 2021 18:01
Gesink, Kruijswijk en Van Emden zijn geen belangrijke figuren voor de Nederlandse uitstraling van de ploeg? Wellicht op sportieve gronden interessant om te discussiëren over hun toegevoegde waarde, maar juist met de insteek van deze column lijkt het me niet moeilijk om te bedenken waarom ze die renners houden (zoals lefevre zijn keisse ook al jaren binnenboord houdt)
    13 juli 2021 19:08
    Keisse doet dat al enkele jaren met verlengingen van 1 jaar.

    Lefevere geeft daar boven de 34 de voorkeur aan en boven de 36 is het zelfs een gouden regel bij hem geloof ik.

    Lijkt me ook wel belangrijk om te blijven prikkelen. Een Kruijswijk heeft dat niet nodig maar een ander, wie weet.
    13 juli 2021 19:43
    Ben het helemaal met Raymond eens. Stukje klasse journalistiek! Jumbo verfoeit de vaderlandse roots en wordt steeds meer een vreemdelingenlegioen. Ik kan niet juichen voor een visbewerker uit Denemarken. Ik wil een Hollandse boerenzoon zien, met rode wangen en een gezond portie aanvalslust.
    13 juli 2021 19:53
    Dat hij het meestal met eenjarige contracten doet (mede ingegeven door wat hij kan bieden), is een klein verschil. De uitwerking is verder hetzelfde, met oude renners als Keisse, Serry, Devenyns en Stybar als 'cultuurbewakers'. Waar ook hij geen afscheid van neemt, omdat hij weet wat hij aan ze heeft. Ik vind het merkwaardig om dan het verlengen van Gesink, Van Emden en Kruijswijk als iets te zien wat vreemd zou zijn en waarvoor ze beter de tips van Lefevre ter harte zouden nemen.
    13 juli 2021 21:00
    @charlie
    D'r is een stukje van je tekst weggevallen: "...die kansloos 23e in het AK wordt."
    Dat van het verfoeien van die roots valt niet te rijmen met het opzetten van een eigen opleidingsploeg en het verlengen van NLse oudgedienden. Eerst lezen, dan schrijven.
13 juli 2021 18:02
Logisch stuk, maar er zijn geen goede nederlandse renners beschikbaar.
    13 juli 2021 19:07
    Oneens. Zoals ik in het topic van Vingegaard al zei, waar toen veel kritiek op was, zijn er wel Nederlanders die exposure en oranjegevoel aanwakkeren, ze rijden alleen niet bij Jumbo. Mijn strekking was dezelfde als van de columnist. Schelling heeft hartstikke veel aandacht gekregen, Kelderman doet het al 2 grote rondes goed, Kruijswijk heeft recent nog een podium Tour gereden, Dumoulin is een absolute klasbak, Poels pakt aandacht, Mollema pakt etappes. Zie de Giro, Bouwman is echt niet minder dan Foss, maar toch wordt er gekozen voor de laatste. Al kan ik er in dit specifieke geval begrip voor opbrengen ivm Visma. Nederlanders die kunnen winnen zijn er meer dan genoeg, Groenewegen, Jakobsen, Dekker, Mollema, Kruijswijk, Poels, VdP, Van Baarle, Bouwman en Dumoulin bijvoorbeeld, bij JV krijgen de Nederlanders alleen bijna nooit de kans. Ik ben ervan overtuigd dat je de natie meer achter je krijgt met een team: Groenewegen voor de vlakke etappes, WvA voor je Belgische aandeel in de heuvels en verder een vrije rol en dan mannen als Kruijswijk, Schelling en Poels om in de overige etappes aandacht te genereren.
    13 juli 2021 19:10
    Echt onzin. Plugge heeft al jaren geen enkele renner uit een contiploeg geprobeerd. Hij lijkt er wel allergisch voor
    13 juli 2021 20:05
    @platteprijs; dit verhaal blijf je herhalen, maar daarbij negeer je de voorbeelden van renners die mee gingen op trainingskampen, de stage van Krul minder dan twee jaar geleden en weet ook jij niet wie er allemaal worden uitgenodigd voor testen bij de ploeg. Hoewel er over dat laatste in het verleden nog wel eens wat uitlekte en daar zaten dan altijd conti renners bij. De kans dat er bij die ploegen iemand rijdt met voldoende niveau voor een top WT-ploeg is natuurlijk heel klein, maar desondanks keken ze daar dus af en toe nog wel naar.
    13 juli 2021 21:07
    @post-middeleeuw
    Een succesvolle WT ploeg managen is iets anders dan het dwangmatig bij elkaar zoeken van de vaderlandsche renners met de meeste UCI punten en de hoogste X-factor. Denk ook even verder: nu juich je (naar ik aanneem) voor Mollema bij Trek, Poels bij Bahrain etc. Stel die gaan allemaal naar TJV, dan heb je niks meer te juichen bij Trek, Bahrain, Bora etc. Niks opgeschoten dus. Dit is precies die bekrompen 'met z'n allen achter de dijken mentaliteit' waar we de laatste tijd helaas wat teveel van zien.
    13 juli 2021 21:51
    @platte Dekker komt toch net van SEG over?!...
    13 juli 2021 22:13
    Bouwman niet minder dan Foss?? Serieus? Foss is een talent die dit seizoen al beter presteert dan bouwman in al zijn seizoenen bij elkaar.

    Begrijp me niet verkeerd. Leuke en nuttige renner Bouwman. Maar dat ga je toch geen kopman maken. Kopman zijn dwing je af met prestaties, door de sterkste te zijn. Niet met nationaliteit. Bij gelijkwaardigheid zeg ik vooruit ga voor de Nederlander. Maar dat doet Jumbo echt wel. Maar als Jumbo van Baarle zou halen vind jij dat Van Aert moet knechten voor hem??? Terwijl van Aert 3x zo'n goede coureur is dan van Baarle. Die overigens met een andere nationaliteit absoluut nooit door ons genoemd zou worden als topper.
    13 juli 2021 22:57
    Nee, Teunissen rijdt toch ook in een vrije rol totdat dit niet anders meer kan? Van Baarle kan prima soortgelijk rijden, sterker nog, bij DQS doen ze niet anders. Ook kan Van Baarle winnen vanuit een vlucht of in een heuveletappe, in andere etappes zal hij moeten knechten maar dat is heel normaal. Bouwman was afgelopen Giro echt niet minder, moest alleen de hele tijd zichzelf offeren voor een ander. Ook had hij met de vorm die hij had prima een etappe kunnen winnen als hij die vrijheid had gekregen.
    14 juli 2021 09:48
    @renaissance weet ik! Ik bedoel alleen dat renners als Mollema, Van Baarle, vdp, Kelderman en Arensman allemaal vastliggen, dus daar valt niks te halen. Talenten leiden ze zelf al op
13 juli 2021 18:02
Tjaa, ik geef Plugge toch gelijk dat er niet heel veel anders te halen was aan Nederlanders. Het stuk komt op mij over alsof ze meer Nederlandse renners binnen hadden moeten halen, maar of een Dylan van Baarle, Bauke Mollema en Wilco Kelderman nou veel toegevoegd zouden hebben, betwijfel ik zeer.

Dat daardoor het oranjegevoel voor het gros van de Nederlanders ontbreekt, onderschrijf ik.
    13 juli 2021 19:56
    Idd een heel erg makkelijk stuk met open deuren. En om je gelijk te halen Van Baarle een wereldtopper noemen ( nou nou wat wint die toch wat af zeg) Bauke en van werelds beste aanvallers noemen ( zei je dat in de Giro ook) en Kelderman top 5 na vorig jaar 3e in Giro??? (Hartstikke leuk, de Giro was tegen Janneke en Mieke en in deze Tour eindigt de invaller van Tom een Nler waarschijnlijk op het podium en rijdt veel meer in beeld).

    Gelijk haal je je eigen verhaal al onderuit door de redenen te noemen waarom de Nederlandse kopmannen er dus niet bij waren. En Kruijswijk is er wel maar valt gewoon tegen.

    Overigens een NL bedrijf met in NL zo'n groot marktaandeel heeft met die exposure niet zoveel meer te winnen. Wel i internationaal waar ze uit willen breiden maar het marktaandeel en bekendheid nog klein is. Ik heb gejuicht voor Mollema , maar nog harder voor Kuss!
13 juli 2021 18:04
De 2 Nederlandse kopmannen zijn op de weg terug. Na de Vuelta hebben we het hier niet meer over.
13 juli 2021 18:04
Heeft Kruiswijk verlengd tot '23? Dat is een misser ben ik bang. Rijdt deze tour echt voor spek en bonen mee.
Ik hoorde WvA net zeggen dat hij bij Vingegaard moest blijven, omdat Kruiswijk op een gegeven moment was gelost. Dat is in zo'n rit toch wel heel erg pijnlijk hoor.
    13 juli 2021 19:10
    Hij reed lek en kwam daardoor in het 2e peloton..
    13 juli 2021 19:13
    Reed lek toen het brak
    13 juli 2021 21:22
    Ondanks dat hij leek ree, rijdt hij voor spek en bonen mee, alweer. Aub doorselecteren en Kruijswijk volgend jaar NIET meer naar de tour.
13 juli 2021 18:05
Wat mij betreft te makkelijk scoren met, en heel veel open deuren in, dit stukje. Voor het gemak ook maar even grotendeels ‘vergeten’ dat je twee Nederlandse kopmannen vanwege bekende redenen niet hebben kunnen scoren.
13 juli 2021 18:05
Ik zou zeggen: gewoon een beetje geduld hebben.
Volgens mij weet het Development team wel wat ze doen en elk jaar komen er weer nieuwe (ook Nederlandse) talenten bij, toekomstige toppers misschien wel (wie weet). Met de opkomst van de jongeren zal het naar alle waarschijnlijkheid niet extreem lang duren voordat zich nieuwe toppers aandienen. Met Kooij en Leemreize zijn ze in ieder geval al een stap dichterbij.
13 juli 2021 18:06
9 van de 13 Nederlanders bij de vrouwen, ook 9 van de 13 bij het developmentteam. Telt dat niet mee?
    13 juli 2021 18:26
    Nee net als je bij Ajax niet naar Ajax vrouwen en de Ajax A1 kijkt.
    13 juli 2021 19:59
    Als je dan met voetbal wil vergelijken maakt het ook niet uit wie scoort. Als Tadic Ajax naar een overwinning schiet in Europa zeurt niemand dat het geen NLer is!
13 juli 2021 18:08
Bij Lefevere heeft het ook met geld te maken. Hij wil van die dure renners af. Hij wringt ze eerst helemaal uit om ze daarna weg te gooien. Ik vind dat de oude garde bij TJV van nut kan zijn om de jonkies wegwijs te maken in het peloton. Wat mij betreft goeie keuze van de teamleiding. En de Nederlandse inbreng is idd minimaal dit jaar, maar heeft zo zijn redenen. En over Groenewegen maak ik me wel zorgen. Met de doelstellingen lijkt er voor hem geen plek, in ieder geval niet in de Tourploeg en dat vind ik erg, erg jammer.
13 juli 2021 18:08
Snap het punt. Maar als het er niet is (of niet beschikbaar) dan is het er niet. Huidige goede Nederlandse renners zie ik niet snel naar TJV gaan, en er komt weinig aan.

Waarbij ik de indruk heb dat het "oranje juichcapen-verhaal" toch wel echt meer een voetbal ding is dan een wielren ding. De meeste wielerfans hebben weliswaar een voorkeur voor renners en ploegen uit het eigen land, maar zijn een stuk makkelijker om ook gewoon te juichen voor een renner van een andere nationaliteit en een andere ploeg.

Natuurlijk was de zege van Mollema prachtig, maar ik heb zelf net zo hard genoten van de zege van Politt. Nota bene een Duitser.

Belangrijkste voor TJV is m.i. dat de identiteit van de ploeg bewaard blijft. Door gewoon altijd volodende Nederlanders aan de start te hebben, Nederlands te blijven spreken in de pers, veel Nederlands personeel in de staf blijven houden.
Vergelijk het met het blauw van DQS: ook dat is gewoon een vreemdelingenlegioen, waarbij DQS fans bijna net zo hard juichen voor een zege van Alaphillipe als van Lampaert. En iedereen blijft het gewoon zien als een Belgische ploeg, doordat de identiteit van de ploeg veel meer is dan enkel de renners.

Oranje juichcape komt voor mij pas echt uit de kast op de Spelen en het WK, waarbij in landenteams wordt gereden. Voor de rest blijft dat ding bij mij gewoon in de kast hangen, want voor het voetbal hoef je hem op dit moment niet aan te trekken....
    13 juli 2021 19:13
    Ik vrees dat dat voor de echte wielervolgers geldt, en zelfs dat niet helemaal. Voor het grote publiek is Jumbo nu al een vreemdelingenlegioen.
    13 juli 2021 20:20
    Hier helemaal mee eens. Even ter vergelijking: team Roompot had alleen maar Nederlanders en daar gaf werkelijk niemand ene moer om, omdat ze geen platte prijs reden.
13 juli 2021 18:22
Ja en Nee, toen vorig jaar Tom Dumoulin binnen werd gehaald en er sprints werden gewonnen door Dylan Groenewegen was het een ander verhaal. Het vervolg kennen we en dat maakt de discussie toch even anders. Wout Poels komt er ook bij en die tijd momenteel in de bollentrui. Roglic en Vinnegaard inruilen Bauke en Wilco dan maar? Uiteindelijk win je als ploeg en ik kan als Nederlander echt wel genieten van de prestaties van een Belg en een Deen.
    13 juli 2021 19:20
    Eens. Voor de supermarkten (en de rest van NL) is het hopen dat TD het plezier weer terug heeft gevonden. En daarna met plezier tijdritjes en klassiekertjes rijden
13 juli 2021 18:22
"Bij de Jumbo-supermarkten waren de oranje juichcapes de vorige maand niet aan te slepen. Met de strijdkreet ‘Naaarrr links, Naaarrr rechts’ van de Snollebollekes wakkerde de supermarktketen deze sportzomer bij alle superfans het oranjegevoel aan."

Nee? Ik zou elke dag omrijden.

"Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje."
Echt?
    13 juli 2021 22:29
    Die Snollenoekes-campagne kostte 30 miljoen euries heb ik begrepen…
    En dat voor vier weken.

    Daar moet je toch een aardig ploegske voor kunnen samenstellen dacht ik zo.
    13 juli 2021 22:34
    Turtlehead
    huh? wie heeft daar 30 miljoen aan gegeven? de oranjegekkies?

    4 weken zeg je? Nederland zat toch niet in de finale of vergis ik me?
    13 juli 2021 22:37
    We krijgen ook de OS nog he, dan mag de juiccape weer volop wapperen.
13 juli 2021 18:29
Dat Jumbo wat minder kan profiteren van Nederlands succes is waar, maar ik heb ook het idee dat Jumbo al jarenlang de wielerploeg maar matig vermarkt. Ook toen Dylan nog 's werelds beste sprinter was waren de acties maar minimaal. De HEMA, Swapfiets en Skoda doen bijvoorbeeld al beter hun best deze recente Tour
    13 juli 2021 19:32
    Over Swapfiets gesproken. Waar zijn die blauwe banden gebleven? Ik zie het team er niet (meer) mee rondrijden.
13 juli 2021 18:35
"want qua mentale veerkracht zetten ze misschien wel een nieuwe norm in de topsport"

Dit is natuurlijk grootspraak eerste klas. De Denen op het afgelpen EK voetbal zijn al een voorbeeld. Tyler Hamilton die met een gebroken sleutelbeen een etappe wint is een ander voorbeeld. Zo zijn er nog talloze te noemen. Dit soort momenten zijn in de sportwereld de orde van de dag.

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.
13 juli 2021 19:03
Raymond ziet iets over het hoofd: Jumbo is ook druk aan het uitbreiden in België. Dit is ook één van de hoofdredenen om Wout van Aert onder contract te hebben.
13 juli 2021 19:18
Je kunt een nationale ploeg dan ook niet vergelijken met een 'club' ploeg. Je vergelijkt het Nederlands elftal ook niet met Ajax.
    13 juli 2021 20:40
    Dat is ook een goed punt.
13 juli 2021 19:18
Er gaat wel een lichtje branden na het lezen. Vdp wint een rit en draagt 6 dagen geel, Ide Schelling steelt harten, Bauke herhaalt zijn jongensdroom, Poels leidt in de bollen, en Jumbo heeft niets. Ja, twee ritzeges en een wonderdeen. Maar geen Nederlands succes.
    13 juli 2021 20:06
    Daar kwam jij na het lezen pas achter.

    En jij denkt ,dat die 3 dagen bollen van Schelling of die anonieme top 10 van Kelderman, door de sponsoren van Jumbo Visma ingeruild zouden worden voor 2 etappes en mogelijk top3 met de revelatie van de Tour? Denk het toch niet. Ook die bollen of die ene overwinning van Bauke niet. Want oh wat hebben we toch wel een oranje gevoel bij die prestaties. Oh nee ook niet

    Daarbij hadden ze er nog een die de Tour kon winnen maar die viel. Kijken wat dan meer exposure had kunnen brengen!
    13 juli 2021 20:44
    Ik heb trouwens nou niet het idee dat het dak er in NL collectief afgaat nou Wout in de bollentrui rijdt. En bij mij in de straat liep niemand de polonaise vanwege de ritzege van Mollema. En ook toen Kruijswijk een paar jaar geleden het podium in Parijs haalde werd er niet gedanst in de straten.

    De tijden zijn veranderd.

    Net als de meeste stukken van Kerckhoffs ademt dit een beetje een boomer-nostalgie voor tijden van het wielerplakboek, radio Nederland Wereldomroep op de korte golf op de camping, Nederlands glorie etc.
    14 juli 2021 07:57
    Nu je het zo omschrijft was die -zoals jij het noemt- Boomer nostalgie eigenlijk gewoon een hele mooie tijd!
13 juli 2021 19:20
Oomen gaat onze harten stelen in de Vuelta
    13 juli 2021 20:44
    Kijkt in vergelijking met de Tour bijna niemand naar.
13 juli 2021 19:23
"De huidige oranje armoede bij Jumbo-Visma staat echter in schril contrast bij de successen die het Nederlandse wielrennen momenteel, en zeker ook de laatste jaren, viert. Mathieu van der Poel is een van de grootste fenomenen in het hedendaagse peloton. Dylan van Baarle hoort bij de wereldtop in de Vlaamse eendagswedstrijden. Wilco Kelderman stevent na een derde plek in de Giro d’Italia in 2020 naar een top-5-klassering in de huidige Tour de France. Bauke Mollema heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle aanvallers in het peloton."

Deze beschouwing is wel heel erg door een oranje bril. Dylan van Baarle WERELDTOP in de Vlaamse Klassiekers? Lichtelijk overtrokken na zijn overwinning in DDW. En ik geniet met volle teugen van de prestaties van Bauke, maar als ik aan de MEEST succesvolle aanvallers denk, dan komt bv. een Alaphilippe in me op. Dat is toch nog weer van een andere orde. Neem Mathieu en het dameswielrennen weg en het ziet er in eens behoorlijk schril uit. Voorlopig is Nederland zowel in de breedte als in de top door Denemarken ingehaald. Behoudens een zekere MVDP zou ik de Nederlandse prestaties bij de heren als aardig omschrijven, en toch wat minder superlatieven gebruiken. En op de lauweren rusten is er al helemaal niet bij, wat mij betreft is er heel wat werk aan de winkel wat talentontwikkeling betreft. Ik draag het Nederlands wielrennen een warm hart toe, maar zaken rooskleuriger voorstellen dan ze werkelijk zijn heb je weinig aan. Nederland doet het zeker niet slecht, maar MVDP en het dameswielrennen verbloemen veel in mijn optiek.
    13 juli 2021 19:29
    + een heleboel, het Nederlandse wielrennen drijft op het ogenblik op een supertalent wat niks van doen heeft met het opleiden of wat dan ook en een stel veteranen. Bij de sprinters heeft 'Polen' gezorgd voor een pijnlijke onderbreking van het succes daar en de beste ronderenner twijfelt over zijn toekomst. De realiteit is dat met een afnemend ledental en minder en minder wedstrijden in eigen land men zeer creatief zal moeten zijn om mee te blijven spelen aan de wereldtop.
    13 juli 2021 19:31
    In de breedte door Denemarken ja? Die hebben 5 goede wielrenners (Fuglsang, Vingegaard, Asgreen, Pedersen, SKA), waarvan er 1 (Fuglsang) dit jaar nogal door de mand valt. Dan is er een achterbank met volatiele renners als Valgren en Cort.

    Dat weegt toch niet op tegen de breedte van NL met MvdP, Van Baarle, Mollema, Groenewegen, Kelderman en Poels. En dan hebben we nog Dumoulin die best terug zou kunnen komen.
    14 juli 2021 08:08
    Murcia heeft gelijk. Toen ik zelf koerste had elk klein dorp zijn eigen wielerronde. Bij de nieuwelingen en junioren stonden in de jaren 80 gewoon 100 of meer renners aan de start. Dat zie je nu niet meer. Dus eens dat de toekomst er op dit moment niet heel best uitziet. MvdP is uiteraard een topper, maar achter hem zit niet heel veel.
13 juli 2021 19:32
Ik vraag me af wat het doel van dit stuk is. Ik kan het er niet uit halen. Het oranje gevoel voor wielrennen wordt alleen aangewakkerd door vakantiegangers die zuipende en hossend de bergen bedwingen. We weten allemaal waarom we niet massaal naar Frankrijk zijn vertrokken. Het maakt de Nederlander echt niet uit welk shirt ze dragen.
13 juli 2021 19:36
Haal de overwinningen van MVDP effe van het konto het wordt plots heel mager.
13 juli 2021 19:53
Ik kan begrijpen dat Nederlanders zoveel mogelijk landgenoten in de Nederlandse wielerploeg willen hebben. Maar de beste Nederlander heeft besloten het hele team in de steek te laten op de Vuelta 2020 en vraagt ​​zich nog steeds af wat beter is: de push + is een pedaal, een hondenuitlaat of iets anders. Moeten ze hem op de Tour slepen, of hoe stel je je dat voor?
Ik heb het gevoel dat het artikel alleen bedoeld is om te provoceren. Ik kan het me niet anders voorstellen.
Zonder Primož Roglič en Wout van Aert zou Team Jumbo-Visma een doorsnee team zijn, imo. Eigenlijk zouden we hen dankbaar moeten zijn voor het verzekeren van een verdere financiële groei, waardoor het TJV academy-team kan functioneren. En kan TJV ermee ook nederlandse wielertalente ontwikkelen.
    13 juli 2021 21:40
    +1, duidelijk en correct.
    14 juli 2021 03:43
    Ik kan niet zo tegen dit soort populistische stukjes. Wat probeert de schrijver hier te zeggen??

    Als Polen niet was gebeurd en het team gevrijwaard was van valpartijen en gelinkt berenwerk voor roglic had verricht, was dit artikel er dan ook geweest? Als groenewegen 3 ritten had gewonnen na een Lead out van tennissen?

    Dan vervolgens lukraak een paar renners aanhalen. Mollema en kelderman komen uit dit team en hebben uit eigen beweging voor een andere weg gekozen, had de ploegleiding ze dan een mes tegen de keel moeten houden? Poels heeft in zijn vacansoleil periode uitgesproken dat hij niet voor dit team (het is me even ontschoten wat toen de naam was) te willen uitkomen, dus logisch dat hij nu (nog) niet voor jumbo uitkomt. Van Baarle is een goede knecht, maar is qua resultaat ook niet beter dan tennissen. Tennissen heeft meer overwinningen gehaald en dank dat een ritwinst + gele trui iets hoger aangeschreven staat dan winst in een semiklassieker.

    Tuurlijk zou het mooi zijn als er meer Nederlanders de boventoon zouden voeren, maar die kan je niet op bestelling krijgen. Dat ze een opleidingsploeg hebben opgericht spreekt alleen die ambitie uit.

    Zolang je geen Nederlanders van het kaliber van aert, roglic, vingegaard, kuss hebt ben ik blij dat ze wel voor deze renners gaan.

    Ondertussen blijf ik genieten van de prestaties van van der poel, mollema, van Baarle, Poels en andere Nederlanders in buitenlandse dienst en van de buitenlanders in dienst van Jumbo - Visma.

    Buiten dat is de juichcape voor het voetbalpubliek en heeft de ploeg voor het wielrennen een andere actie ingezet. Voor deze sport hebben ze de actie bedacht dat je je naam op het shirt kon zetten. Volgens mij is deze actie voor het wielrennen erg innovatief en succesvol.
    14 juli 2021 08:12
    Dumoulin heeft het team in de steek gelaten in de Vuelta?? Dat was toch een zitvlak blessure? Niet zo raar dat je dan afstapt. Zelf ooit gehad?

    Verder is dit een column, die zijn vaak ook een tikje provocerend. Anders wordt het wel heel erg open deuren intrappen.
13 juli 2021 19:59
Sponsors gaat het vooral om media aandacht. Dumoulin genereert veel aandacht, maar valt (tijdelijk) weg. Schelling en Van Baarle die worden aangehaald genereren ook niet veel meer aandacht. Schelling daarbij nog redelijk wat door zijn (mooie) karakter. Een type Bram Tankink zou je dan moet halen, een clown op fiets die met een beetje geluk nog resultaten kan rijden. Publiciteit kan je ook genereren door vooraan mee te doen en dat doet de huidige selectie. Oranjegevoel heb ik met wielrennen nooit echt gehad, mede doordat je niet met landenteams rijdt.
13 juli 2021 20:03
Het Oranje gevoel zal bij wielrennen nooit zo worden als bij voetbal. Ten eerste is voetbal in Nederland veel groter. Daarnaast rijdt Jumbo in het geel, en niet in het oranje. Die paar wedstrijdjes per jaar die met een landenteam worden verreden zijn ééndagswedstrijden. Bij de vriendschappelijke en kwalificatiewedstrijden van het Nederlands Elftal zie je de oranjekoorts ook niet stijgen.

Ik had laatst wel een leuk hersenspinseltje, waar je de nationalistische gevoelens wel kan aanwakkeren: een EK of WK van 3 weken, met landenteams. Vergelijkbaar met een grote ronde, vlakke etappes, overgangsritten, bergetappes en tijdritten. Wedstrijden in de avonduren, gezellig met zijn allen in de kroeg kijken. Dit vraagt wel een grote verandering in het wielrennen natuurlijk en het is niet realistisch, maar ik ben wel benieuwd hoe zoiets zich zou ontvouwen. Met Nederland, België, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Denemarken, Columbia en Australië heb je al een hoop landen die op veel fronten mee zouden strijden. Alleen voor renners als Sagan of Jungels zou het wat minder gunstig zijn. Leuk om over te fantaseren.
13 juli 2021 20:05
Ze hebben met Groenewegen en Dumoulin, op papier, de beste Nederlandse sprinter en klassementsrenner in de gelederen, wat wil je nog meer?
Snap dit stuk ook niet, bij een gemiddelde eredivisie club is het niet anders.
Bij Rabobank was het ook niet anders met kopmannen als Freire, Rasmussen, Mechov en Leipheimer.
    13 juli 2021 20:11
    En ben van geen renner meer fan geweest dan van Oscar Freire!

Reacties zijn gesloten.