Jumbo-Visma met vier Nederlanders in Amstel Gold Race

donderdag 18 april 2019 om 13:59
Jumbo-Visma met vier Nederlanders in Amstel Gold Race

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft ook haar huiswerk voor de Amstel Gold Race ingeleverd. Komende zondag staat Wout van Aert als speerpunt aan de start van de koers. Daarnaast verschijnen ook vier Nederlanders aan het vertrek namens de Nederlandse WorldTour-formatie.


Tijdens de Limburgse heuvelklassieker gaan alle ballen op Van Aert. Na een sterk optreden in de Vlaamse voorjaarswedstrijden wordt de Amstel Gold Race zijn laatste koers voor hij een rustperiode inlast.

Binnen de AGR-selectie van Jumbo-Visma heeft enkel Robert Gesink ooit het podium gehaald in de Nederlandse WorldTour-klassieker. De Varssevelder werd in 2009 derde, achter Serguei Ivanov en Karsten Kroon.

Selectie Jumbo-Visma voor Amstel Gold Race (21 april)
flag-be Wout van Aert
flag-nl Robert Gesink
flag-be Floris De Tier
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-nl Jos van Emden
flag-de Paul Martens

Dit artikel delen:

20 Reacties

jessevdalen 18 april 2019 om 14:04

Leuke ploeg voor dit werk!

Barry Batsbak 18 april 2019 om 14:12

Een sterk optreden van in de Vlaamse voorjaarsklassiekers??? Ik heb wel een indrukwekkend staaltje krachtpatserij onderweg gezien, maar gekoppeld aan de behaalde resultaten zou ik deze voorjaarscampagne nou niet echt sterk willen noemen. Of in elk geval niet erg rendabel.

Cadellie 18 april 2019 om 15:56

@aru, hij bedoeld WVA

Groningen 18 april 2019 om 14:32

Kan WvA deze wedstrijd aan? Hier komen doorgaans toch andere namen naar voren als in Vlaanderen. Hoewel Wout duidelijk erg sterk is op het moment verwacht ik hem hier toch minder (in ieder geval niet bij de eerste 5)

Rendo 18 april 2019 om 15:28

Zie hem ook niet bij de favorieten, maar mag mij net als die andere veldrijder zeker verassen!

ikbenprocycling 18 april 2019 om 16:13

beste is/lijkt er wel af bij hem inderdaad, eindwinst zou op (zijn typerende) taaiheid en wat geluk moeten gebeuren

RobertoHeras 18 april 2019 om 14:40

Waarom gaat Gesink niet meer voor dit soort wedstrijden. Deed het in het verleden toch ook aardig, of is zijn explosiviteit door zijn blessures dusdanig aangetast dat hij geen kans meer maakt hier ook maar iets uit te richten? Blijf het jammer vinden dat hij nu enkel nog knecht voor anderen en heel soms eens een ritje probeert in een van de grote rondes. Maar wellicht geeft deze manier hem de welverdiende rust in zijn hoofd?

snoep de hond 18 april 2019 om 15:44

Gesink is toch nooit echt een renner geweest die het moest hebben van zijn explosiviteit. Zelfs in zijn topjaren moest hij het vaak hebben van hard op kop rijden en zo proberen iedereen te lossen.
Een zware wedstrijd of een goede dag kan zijn gebrek aan explosiviteit zo af en toe iets verdoezelen, maar er heeft mijn inziens nooit een puncheur in hem geschuild.

Verder is zijn huidige rol denk ik heel realistisch. Door verschillende blessures, mentale tegenslagen en inmiddels misschien ook leeftijd is hij op dit moment niet meer de wereldtopper die hij ooit was.

ikbenprocycling 18 april 2019 om 16:15

zo content dat we het niet meer over Gesink hoeven hebben als Neerlands hoop

Mohorici 18 april 2019 om 17:54

2009: 3e in AGR
2008: 4e Waalse Pijl.

Ooit zat het er misschien “met trekken en sleuren” in, maar dat is inderdaad wel al langer geleden dan ik in mijn hoofd had….”time flies”

ikbenprocycling 18 april 2019 om 16:08

Gaat sowieso speciaal worden deze AGR met de 2 supercrossers erbij. Het gesmaal over de wintercross van deze gasten is verstomd.
Mogelijke winnaars 'Circus' Poel of 'Jumbo' van Aert: Win/win wat mijzelf betreft.

Laatste man 18 april 2019 om 17:45

Helaas geen Mike Teunissen. Had hem wel een kans gegeven.

HennieK 18 april 2019 om 18:29

Het zou me toch verbazen als van Aert in dit werk met de allerbesten mee zou kunnen. Aan de andere kant heeft hij al zo veel sterks laten zien dat het misschien ook wel kan. Het is hem gegund in elk geval.

Henk Kreeft 18 april 2019 om 19:39

Geel zwart zal niet in beeld zijn t laatste uur ,geen klassieker ploeg moet t van Roglic, kruiswijk en Groenewegen hebben ,van Aert is top in Vlaanderen en parijs Roubaix maar daar moet je ook wat mazzel bij hebben en een sterkere ploeg om hem heen.

titanio82 18 april 2019 om 20:11

Ik gun het die Van Aert wel ….. tweede achter ons nationale fenomeen.

Wheely 18 april 2019 om 23:51

Laurens De Plus had hier ook niet misstaan, die pakt in de Waalse wedstrijden het stokje over van Wout.

sooike 19 april 2019 om 01:01

Jumbo pleegt bijna roofbouw op Van Aert. Misschien omdat hij de enige is in de ploeg voor dit soort wedstrijden? Gesink zijn tijd is echt voorbij, laten we dat nu gewoon met zijn allen accepteren. Zelf heeft ie dat al lang gedaan, volgens mij.

S. Morgenstern 19 april 2019 om 01:06

Roofbouw? Beetje overdreven niet? Dit wordt zijn achtste koersdag van het jaar, waarna hij een rustperiode in gaat. Heeft helemaal niets weg van roofbouw.

Alexander 19 april 2019 om 11:55

Van Aert komt heuvelop toch echt te kort vrees ik tegen Alaphilippe etc. Ik hoop echt dat hij meekomt. Ik vind Van Aert en Van der Poel super mooi koersen. Iedere keer vooraan en aanvallend. Verrijking dus hoop dat zij prijzen pakken.

Jungle Man 19 april 2019 om 16:38

Helaas is het al weer even geledens at we de Gesink gezien hebben die ooit 3e werd in de agr. Daarentegen is Gesink wel zo’n renner die de sky trein in een grandtour aan diggelen weet te rijden. Ik zou het geweldig vinden als Gesink zondag weer eens meedoen om de knikkers. Nog weinig van hem gezien dit jaar