Jumbo-Visma met Gesink, Kruijswijk, Roglic en Bennett naar Vuelta

zondag 28 juli 2019 om 19:56
Jumbo-Visma met Gesink, Kruijswijk, Roglic en Bennett naar Vuelta

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft de helft van de selectie voor de Vuelta a España al op papier. Ploegmanager Richard Plugge bevestigde bij de NOS dat de Nederlandse ploeg Steven Kruijswijk, Primoz Roglic, Robert Gesink en George Bennett meeneemt naar Spanje.


Dat betekent dat de ploeg start met twee renners die dit jaar op het podium zijn geëindigd in een grote ronde: Roglic werd derde in de Giro d’Italia en Kruijswijk gaat derde worden in de Tour de France. Bennett was een belangrijke helper in het succes van Kruijswijk in de Tour.

Enige grote ronde voor Gesink
Voor Robert Gesink wordt de Vuelta zijn enige grote ronde van het seizoen. Aanvankelijk zou de ervaren klimmer meedoen aan de Giro, maar na een sleutelbeen- en bekkenbreuk (in Luik-Bastenaken-Luik) moest hij daar een streep door zetten. Ook de Tour ging aan de neus van Gesink voorbij. In juni gaf de Achterhoeker aan hoop te hebben op een deelname aan de Vuelta.

Voor Bennett, Gesink wordt het de zesde Vuelta-start. Kruijswijk rijdt zijn vijfde Ronde van Spanje, terwijl Roglic debuteert in de laatste grote ronde van het jaar. Eerder maakte Tony Martin al bekend dat hij zich na zijn diskwalificatie in de Tour gaat voorbereiden op de Vuelta.

Dit artikel delen:

69 Reacties

Fast Freddy 28 juli 2019 om 20:04

Mooi ploegje hoor. V Emden en Martens erbij? En een jonkie om hardheid op te doen.

LutsenkoFan 28 juli 2019 om 21:44

Powless gok ik.
Martens denk ik niet, wel een goede renner hoor vond hem erg goed in de Giro.

Maar ik neem aan dat ze meerdere jongeren meenemen want die hebben ze nog niet echt opgesteld in de grote rondes.

KapiTijn 29 juli 2019 om 10:04

ongeveer de hele giro line-up bestond uit jonkies, Antwan tolhoek, sepp kuss, koen bouwman, laurens de plus…

stephano 28 juli 2019 om 20:09

erg mooi ploegje. Een podiumplek moet kunnen. Winnen ook.

achterhoeker 28 juli 2019 om 20:10

Ijzersterk team…zit er ook een TTT in deze Vuelta?
Edit: ja de eerste etappe:-))

Arema Pro Cycling Team 28 juli 2019 om 20:12

De eerste etappe is een TTT

xistnc 28 juli 2019 om 20:11

De plekjes zijn duur in het sterrenensemble. Wie verder? Meer klimmers zijn wellicht niet nodig, dus dat zou ten koste van Kuss gaan die bovendien al de Giro gereden heeft.

Roosen heeft de Vuelta nodig om zijn achterstand in te halen richting volgend voorjaar. V/d Hoorn kan dat ook wel gebruiken. Roosen kan ook uitgespeeld worden in de semi-sprintritten, met Hofstede als multifunctionele man. Groenewegen heeft al laten weten dat hij niet gaat en Powless heeft nog niet bijgetekend.

Dus dan kom ik op Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, Martin, Roosen, Hofstede, V/d Hoorn.

Random wielerliefhebber. 28 juli 2019 om 20:20

Denk dat er nog wel één klimmer bijkomt, ze gaan met 2 kopmannen rijden. Powless of Tolhoek?

Adelaar 28 juli 2019 om 20:22

De achterstand inhalen lijken me niet de goede argumenten als je een grote ronde wil winnen. Ik denk dat je meer hebt aan Powless en Kuss in Spanje. Wellicht Martens erbij als wegkapitein.

Mochten ze daarnaast ook sprintjes willen winnen denk ik aan Van Poppel.

Siep De Vries 28 juli 2019 om 20:15

Tolhoek misschien nog er bij?

vevie 28 juli 2019 om 20:20

Mooie ploeg, idd. Ik zal de verwachtingen nu wel verhogen met deze uitspraak, maar dit wordt weer een podiumplek voor TJV. Ik ga ervan uit dat zowel Kruijs als Roglic top 10 rijden. Roglic podium, Kruijs top 5

Fikret 28 juli 2019 om 20:22

Denk eerder Roglic als uitgesproken kopman, Kruijswijk als superknecht.

KnightBiker 28 juli 2019 om 21:57

Ik snap je redenering, maar Ik zou Van Bennet en Kruijswijk niet per se hetzelfde weer verwachten als ze deze Tour gepresteerd hebben… Roglic absolute kopman en de klimmers om toerbeurt In de vroege ontsnappingen mee sturen om etappes te jagen. (Zo kun je alla Ineos renners sparen voor specefieke dagen) (Tenzij Kruijswijk zich zo goed voel dat hij denk dat winst er In zit, maar vorig jaar 4e In De Vuelta ging Ook op Het tandvlees, realistisch blijven…)
Geen sprinter mee dus dan heb je aan 2 mannen voor Het vlakke genoeg: jonge klimmers als Tolhoek, Kuss en Powless moeten zich kunnen ontwikkelen.
(Tony Martin moet zich tevens kunnen voorbereiden op Het WK tijdrijden als beloning voor zijn werk en aandeel In de ploegentijdrit)

Bergje over 29 juli 2019 om 00:40

De Vuelta begint al over 4 weken. Ik denk dat Kruijswijk niet voor het klassement zal gaan maar je weet maar nooit. Mooi ploegje verder rondom Roglic.

vevie 29 juli 2019 om 07:06

@bergje over: hij deed vorig jaar precies hetzelfde en werd heel knap 4e. Stond 3e bij ingang van de beslissende voorlaatste etappe. Hij reed toch heel sterk mee vooraan de hele ronde, tegen veel frissere mannen als Yates, Mas en Angel Lopez, dus waarom deze editie ook niet? Het wordt iig even lastig als vorig jaar met Carapaz en Angel Lopez als grootste tegenstanders.

josi 28 juli 2019 om 20:24

Belooft een van de sterkere ploegen te worden. Ging Powless daar ook niet rijden?

bosstime 28 juli 2019 om 20:28

volgens mij hadden ze Bennett aangewezen voor klassement in de Vuelta aan het begin van het jaar, en een knechtenrol in de tour. benieuwd of Jumbo zich daar aan gaat houden, of vol voor Roglic gaat

Damien Heuvel 30 juli 2019 om 01:26

Klopt, Bennet was inderdaad aangewezen als de kopman voor deze ronde, al zal hij deze rol wel moeten delen met Roglic natuurlijk. (En terecht want hij is de enige Jumbo renner die ik ooit in staat zie een grote ronde te winnen.)

Ik kijk er erg naar uit in ieder geval. Met een sterke Kruijswijk en Gesink in het gebergte erbij als ondersteuning, en Van Emden en Martin voor het vlakke en de ploegentijdrit. Ja dan kom je al een heel eind.

Eventueel aanvullen met Tolhoek, Bouwman, Kuss, Lindeman, De Tier of Powless, die mogen proberen een ritje mee te pikken en in een dienende rol.

Hoe is het eigenlijk met Gesink ? Heeft die überhaupt al wat kilometers gemaakt sinds L-B-L ?

gesink/dekker 28 juli 2019 om 20:33

Hofstede is ook al zeker van deelname aan de Vuelta

Tinus1984 28 juli 2019 om 20:34

Das een mooi begin van een leuke ploeg voor de vuelta

Brummel 28 juli 2019 om 20:37

Met een Trident gegarandeerd 3 plekken achter in de top 10 ;)

Nul verstand 28 juli 2019 om 20:46

Zou graag zien dat Kruijswijk hier eens voor een ritzege gaat. Klassement rijden is hartstikke mooi, maar het zou jammer zijn als hij in zijn carrière zonder etappewinst in een grote ronde blijft. Kansen zat deze Vuelta.

VerstandOpNul 28 juli 2019 om 20:49

Mooi blok voor de bergetappes.. Ben benieuwd hoe Roglic voor de dag gaat komen.. Wellicht heeft hij zijn voorbereiding wat aangepast na de Giro waar hij met een geweldig niveau begon, maar toch wel aan het verzwakken was gaandeweg..

dirk mars 28 juli 2019 om 20:51

Stevig ploegje!

Valvuillerdemoz 28 juli 2019 om 20:52

Mogen ze per 1 augustus Dumoulin al contracteren? Zou ook een leuke toevoeging zijn aan dit team. Ook met het oog op de TTT

EddyB1958 29 juli 2019 om 00:59

Een renner mag nu al door een andere ploeg gecontracteerd zijn voor 2020. Maar het mag pas officieel bekend worden gemaakt vanaf 1 augustus en hij mag pas op 1 januari 2020 voor zijn nieuw team rijden.

xistnc 29 juli 2019 om 01:08

Ja hoor, mag gerust. Als alle partijen er onderling met elkaar uit zijn en de UCI heeft dit bekrachtigd, dan kan het.

Rohan Dennis reed in 2014 de Vuelta voor BMC, na een tussentijdse overgang van Garmin. En zo zijn er nog enkele voorbeelden, al zijn het er niet veel.

Maar volgens mij is Dumoulin nog altijd aan het revalideren. De Vuelta zal te vroeg komen.

ParijsIsNogVer 29 juli 2019 om 15:17

Ik heb gehoord dat hij inmiddels in de auto is gestapt richting Spanje, hij rijdt zelf.

Damien Heuvel 30 juli 2019 om 01:36

Dumoulin gaat niet naar Jumbo-Visma. Dit jaar niet en volgend jaar ook niet. Geloof aub die onzin toch niet.

Een uit de hand gelopen grap die door alle media klakkeloos wordt overgenomen alsof het de waarheid is.

Geef het nog een weekje of twee, en je zult zien dat het klopt. ;)

Into 28 juli 2019 om 21:33

Hele sterke ploeg! Op naar het podium.

Onie 28 juli 2019 om 21:41

Mooi team. Nog drie plekjes (Martin ook). Hofstede en Roosen zou ik ook meenemen. Als Powless blijft zou ik die ook wel meenemen anders Taco of Kuss. Prima team.

sjoerdvangeelen 28 juli 2019 om 22:13

Ik dacht dat Roglic erg gesteld is op Leezer om hem door het peloton te loodsen. Zal mss ook wel meegaan

stephano 28 juli 2019 om 22:17

Ik heb me nog niet verdiept in het parcours maar het lijkt me handig om een paar mannen mee te nemen die op het vlakkere (spaans vlak) op kop kunnen rijden samen met Martin. En dan de renners die vorm tonen komende weken.Ik denk dat Gesink en Bennett voldoende kunnen ondersteunen in de bergen.

Het is niet ondenkbeeldig dat Roglic al vroeg de leiderstrui heeft en dat die verdedigd moet worden.

Daan Knijnenburg 28 juli 2019 om 22:18

Volgens mij bevestigde richard plugge in hetzelfde interview ook sepp kuss al voor de vuelta.

Prima Facie 28 juli 2019 om 22:22

Teunissen. Voor de massasprints. En verder een uitstekende knecht en TTT-rijder.

Bummetje 28 juli 2019 om 22:23

Roosen, vd Hoorn en v Poppel mee met het oog op het voorjaar 2020?

EmPeHa 28 juli 2019 om 22:29

Toni Martin zei laatst bij zijn vertrek uit de Tour dat hij zich ging richten op de Vuelta.

RiGHT 28 juli 2019 om 22:30

Zou het wel mooi vinden als ze nu tenminste proberen om Bennett in de top 5 te krijgen, maar ik kan er niets over vinden @Bosstime
Kan wel vinden dat “Roglic gaat zich richten op de Vuelta”, dat klinkt als ambitie voor klassement.
Dus : Kruijswijk, Roglic, Gesink en Bennett staan vast.
Tony Martin ivm de TTT lijkt me wel redelijk zeker.
Kuss, Roosen, Bouwman, Hofstede, Van de Hoorn lijken me allemaal wel voor de laatste 3 plekken in aanmerking te komen.

Sprinter (Van Poppel dan) lijkt me niet zo super logisch om mee te nemen, maar de Tour smaakt natuurlijk wel naar meer…

De Tier, einde contract
Powless, einde contract
Lindeman, einde contract

Damien Heuvel 30 juli 2019 om 01:47

@Right >

AUB.

Bennett kopman in deze Vuelta. Dit werd in de winter al bekend gemaakt. Onderstaande artikel is uit januari, maar deze info is ook terug te vinden op de Jumbo-Visma website.

https://www.indeleiderstrui.nl/nieuws/la-vuelta/208783/bennett-mikt-op-vuelta-bewijzen-dat-ik-net-zo-goed-ben-als-kruijswijk-en-roglic

fietsvriend 28 juli 2019 om 23:22

Misschien een keer met een uitgebalanceerde AK ploeg gaan – Ineos stijl zeg maar. Keertje oefenen voor tour volgend jaar, want als ze een keer op dat hoogste treetje willen staan, moet de sprint misschien een keer geofferd worden.

  • 1
  • 2