Jumbo-Visma komt met eigen vrouwenploeg

woensdag 29 januari 2020 om 13:24
Jumbo-Visma komt met eigen vrouwenploeg

Richard Plugge - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma wil op korte termijn een damesploeg gaan opzetten. Dat bevestigt teammanager Richard Plugge aan Bicycling. De ploeg heeft al langer de ambitie om een damesteam te starten, maar Plugge acht de tijd inmiddels rijp om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

“Volgend seizoen raakt een van de grootste ploegen in het vrouwenpeloton, Boels-Dolmans, beide hoofdsponsors kwijt”, legt Plugge uit. “Wellicht verdwijnt de ploeg, misschien komt er een doorstart, maar waarschijnlijk komen er rensters vrij. Hoe dan ook hebben wij de indruk dat voor ons de ruimte ontstaat om een eigen vrouwenteam van onderaf op te gaan bouwen.”

De start van een eigen damesploeg sluit aan bij de weg die Team Jumbo-Visma is ingeslagen met de komst van een eigen belofteteam en de opzet van de Jumbo-Visma Academy. “Met de Academy spreken we vaak over het verwezenlijken van jongensdromen. Maar we zetten net zo goed in op meisjesdromen”, klinkt het.

Dit artikel delen:

84 Reacties

rahimns 29 januari 2020 om 13:27

Een hele goede zaak en topploeg als TJV moet ook een vrouwenploeg hebben…

reusjen 29 januari 2020 om 13:58

Waarom "moet" dat?

Ik zou er geen budget in steken, tenzij er bij de mannen en beloftenploeg geld over blijft. Zolang er daar nog ruimte voor verbetering/professionalisering of innovatie is zou ik daar in investeren.

Poeksel 29 januari 2020 om 14:12

Het moet niet, maar het past goed in de ingeslagen lijn waarin ook aandacht is voor de breedtesport.

Explorer 29 januari 2020 om 14:35

@reusjen, jij leeft ook tussen Neanderthalers? Er blijft bij de mannen /jongens ruimte voor verbetering, professionalisering en innovatie. Waarom bij de vrouwen dan niet? Kun je ook toepassen toch. Dat jij dat niet interessant vind is een ander verhaal.

rahimns 29 januari 2020 om 14:44

@reusjen omdat ik vind dat een topploeg zijn verantwoordelijkheid moet nemen voor de gehele sport.. dus scouting, opleiding en dat voor mannen en vrouwen. En dat zal echt niet ten koste gaan van het budget van de mannenploeg, net zoals het budget voor de opleidingsploeg niet ten koste is gegaan van de mannenploeg. Kwestie van extra sponsoren zoals Unilever bij de opleidingsploeg.

reusjen 29 januari 2020 om 14:45

@Explorer
Wat hebben neanderthalers hiermee te maken?
Omdat topsport bij fysieke sporten draait om mannen. Ik wil de beste sporters aan het werk zien, niet de beste van een bepaalde categorie.

reusjen 29 januari 2020 om 14:49

@rahimns
Ik begrijp je gedachtengang denk ik wel, ik begrijp alleen niet waarom dit de verantwoordelijk van een topploeg is? Als het een wens is van de sponsor, om wat voor reden dan ook, dan begrijp ik het.

toke 29 januari 2020 om 15:04

@Reuchen
Als jij liever mannen ziet dan is dit voledig jou keus….Afwijkende sexuele geaardheid is anno 2020 geen taboe meer.

KnightBiker 29 januari 2020 om 15:35

Ik hoop dat Hema daar de titel sponsor wordt. Nederland heeft de beste vrouwen, logisch dat daar ook een Top vrouwen ploeg bij hoort.

@Reusjen, wat een oude gedachte heb je dat topsport bij de mannen beter is, het is relatief. De dames cyclo crossers bewijzen al een paar jaar dat hun wedstrijden interessanter zijn om te zien, daar is competitie. Bij de Mannen wint MVDP, en dat is nauwelijks nog boeiend.
Daarbij verdienen de dames gelijke behandeling in het openbare leven, en daar hoort sport bij: voetbal en formule 1 lopen hopeloos achter, wielrennen gaat stapje bij stapje beter. Bovendien bewijst het crossen dat de wedstrijden elkaar versterken, en ook bij wedstrijden als de ronde van Vlaanderen is het heel leuk voor het publiek: 2 finales voor de prijs van 1.

reusjen 29 januari 2020 om 15:52

@Knightbiker
Ik zeg niet dat mannensport beter is (want wat is beter?), maar wel dat het niveau hoger ligt, en dat vrouwen dat niveau fysiek gezien nooit gaan halen. Wat betreft de aantrekkelijkheid van de cross kijk ik liever naar de mannen, juist omdat ze over hetzelfde parcours rijden zie je het verschil in kracht. Ik kan genieten van een solo van van der Poel dus ik heb daar geen problemen mee. Je argument over gelijkheid klopt niet helemaal. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen dat lijkt me helder, maar de mannen krijgen niet makkelijker een sponsor omdat mannen zo lief zijn, dat heeft een reden, bijvoorbeeld dat meer mensen er op zitten te wachten omdat bijv. het niveau hoger is. Als dat veranderd dan is dat prima en komen er vanzelf meer sponsoren bij de vrouwen. Als je echte gelijkheid wilt moet je de mannen en vrouwen bij elkaar laten starten. Dan heb je gelijke kansen, maar geen gelijke uitkomst, wat volgens mij precies de essentie van sport is. Je staat allemaal aan de start en de sterkste of slimste of een combinatie daarvan wint. Omdat dat in het wielrennen altijd een man zal zijn kijk ik daar liever naar.

r525 29 januari 2020 om 15:56

Naja moet? Zou niet weten waarom het zou moeten. Het is toch prima als een sponsor daar zijn financiele afweging in maakt en concludeerd dat een vrouwenploeg te weinig opbrengt?

tendam 29 januari 2020 om 17:52

@reusjen
Sport is sowieso altijd random, de potentieel beste wielrenner ter wereld is waarschijnlijk iemand uit Somalië die nog nooit een fiets heeft gezien. Daarnaast werkt sport altijd met verschillende categorieën en niveaus. Niemand verplicht je om naar alle categorieën te kijken, maar om maar één categorie topsport te noemen is dom en geeft aan dat je sport niet begrijpt.

Panache 29 januari 2020 om 19:55

Reusjen snapt het juist wel.
Er is één ‘open categorie’ in de meeste sporten. Daarnaast zijn er allerlei ‘gesloten’ categorieën. Een gesloten categorie is enkel toegankelijk wanneer je 1 te jong bent, of 2 vrouwelijk bent, of 3 gehandicapt bent, etc. Slechts super getalenteerden stromen van een gesloten categorie door naar de open categorie. Soms heb je een vrouwelijke F1 racer (of Indy), soms heb je een gehandicapte hardloper uit Afrika, soms heb je een 19 jarige klassieke winnaar… De categorie die je graag kijkt is persoonlijke voorkeur. Iemand jeugd of vrouwensport opdringen is gewoon misplaatste politieke correctheid.

KnightBiker 29 januari 2020 om 20:42

@reusjen ik snap je wel, maar ik ben het fundamenteel oneens dat door een gebrek aan kracht van vrouwen daardoor de koers bij hen minder interessant zou zijn. Natuurlijk kunnen ze niet samen in 1 competitie, maar dat wordt ook niet gevraagd: er wordt gevraagd om het beste niveau binnen de parameters van het vrouw of man zijn, en onder die voorwaarden verdienen vrouwen en mannen gelijke kansen.
Ik vind het intussen verwerpelijk dat er nog geen Parijs Roubaix voor vrouwen is, geen Tour de France en dat vrouwen voor een schijntje van het salaris van mannen rond rijden.
Teven is het zonde dat er nog steeds discussie moet zijn over dit soort dingen, ik had gehoopt dat we qua intentie intussen verder waren, vooral in Nederland.

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 20:56

Er zijn vast genoeg sporten waar de boefening door mannen er significant anders uitziet dan vrouwen het doen maar wielrennen hoort daar niet bij.

reusjen 29 januari 2020 om 21:57

@tendam
Ik heb niet gezegd dat maar 1 categorie topsport is. Er is wél maar 1 categorie met het hoogste niveau. Om te bepalen welke categorieën topsport zijn moet je dat woord eerst definiëren.

reusjen 29 januari 2020 om 22:01

@Knightbiker
Voor mij zijn vrouwenwedstrijden minder interessant omdat ik het benader vanuit het perspectief dat ik de beste renners aan het werk wil zien. Dat er gevraagd wordt om de beste binnen bepaalde parameters is per persoon verschillend, maar voor mij zijn die parameters de mens. Dat betekent niet dat ik tegen categorieën ben, maar wel dat ik die niet de beste vind. Ik ben bijvoorbeeld ook geen voorstander van WK beloften.

skylimit 29 januari 2020 om 13:30

Hoe langt blijft Jumbo aan als hoofdsponsor? Dit moet toch wel voor een heel lange termijn zijn.

rahimns 29 januari 2020 om 13:54

Ze hebben in principe een contract voor onbepaalde tijd

steven2743 29 januari 2020 om 17:17

Jumbo is een familiebedrijf. Dat betekent over het algemeen stabiliteit omdat bij een aandeelhoudersvergadering niet ineens een andere weg wordt ingeslagen.

AnderJ 29 januari 2020 om 13:32

Als ik het artikel lees, lijkt me met name de termijn waarop dit vorm moet krijgen nog weinig concreet. Aan de andere kant is Plugge niet iemand om loze proefballonnetjes op te laten. Zou mooi zijn als dit project gaat vliegen!

toke 29 januari 2020 om 13:36

Lees het artikel nog eens.

AnderJ 29 januari 2020 om 15:34

@Toke: opnieuw gedaan. Er staan vage voornemens in en niet meer dan dat.

Natte spons 29 januari 2020 om 16:51

Er staat dat ze verwachten dat er sterke vrouwen vrijkomen, door het omvallen van de topploeg Boels-Dolmans. Dat gebeurd toch echt aan het einde van dit jaar, als ze daar van willen profiteren, lijkt het me ook duidelijk dat de plannen voor 2021 zijn. Indien Boels-Dolmans in zijn geheel doorgaat en er geen goede kopvrouwen vrijkomen, zou het weleens langer kunnen duren.

wolfje 29 januari 2020 om 13:41

Klasse!

SteelHorseCowboy 29 januari 2020 om 13:51

Het overnemen van een groep renners van Boels-Dolmans en het ‘van onderaf op gaan bouwen’ van een team lijken me twee tegenstrijdige dingen.
Prima idee op wat renners van Boels-Dolmans over te nemen en daaromheen een nieuwe ploeg op te bouwen. Maar wees daar dan ook eerlijk over.

LightPhoenix 29 januari 2020 om 13:57

Ze starten gewoon een nieuwe ploeg en bieden enkele renners van boels een contract aan. Dan nemen ze geen oude administratie en dergelijke mee van boels.

rahimns 29 januari 2020 om 14:40

Volgens mij benoemt Plugge gewoon wat opties… volgens mij zijn er nog geen concrete plannen dus dan kan je moeilijk eerlijk zijn.

xistnc 29 januari 2020 om 14:09

Nederland heeft een prima voedingsbodem voor damesploegen, dus hoeft de WT-ploeg niet per se als kapstok te fungeren. In dat opzicht is het geen must, wat mij betreft.

Maar gezien de sportieve en maatschappelijke breedte waarin Jumbo-Visma-Hema-Vifit-Kärcher-etc momenteel ambities uitspreken en acties ondernemen, mag een damesploeg eigenlijk niet ontbreken.

Chris Van Uden 29 januari 2020 om 14:10

Heel mooi nieuws voor het dameswielrennen!

Michiel De Rooij 29 januari 2020 om 14:14

Zonde van het geld

A.M.M. Jonkers 29 januari 2020 om 14:27

U heeft de voorraad azijnflessen gevonden en meteen geconsumeerd?

reusjen 29 januari 2020 om 14:38

@A.M.M. Jonkers
Waar is zo’n reactie nou voor nodig? Niet iedereen die een afwijkende mening heeft staat meteen super negatief in het leven, en al zou dat wel zo zijn soit. Dat argumenten ontbreken daar kan ik in komen, maar vraag daar dan om.

skylimit 29 januari 2020 om 14:44

Hoezo zonde van het geld ? Het dameswielrennen in Nederland staat al jaren aan de wereldtop en zorgt voor een goede gezonde exposure. Je zou eerder andersom kunnen redeneren dat Jumbo een beetje laat is met een stap naar een vrouwenploeg….

Misschien kun je ook stellen dat het geld wat uitgetrokken is voor het aantrekken van Dumoulin….zonde van het geld is.

Maar ja, helaas zijn er in onze samenleving nog steeds personen die vinden dat vrouwen alleen recht hebben op het aanrecht ….

Jungle Man 29 januari 2020 om 15:21

Ik vind de sponsoring van Schaatsen, een oersaai geode, zoned van het geld. Het vrouwen wielrennen heft m.i. wel toekomst. Ik mag het graag zien.

Michiel De Rooij 29 januari 2020 om 18:25

Die Jonkers valt ook niet serieus te nemen

Michiel De Rooij 29 januari 2020 om 18:31

Geldt ook voor skylimit die me er impliciet van beticht vrouwen als keukenvulling te zien. Wat is er toch mis met jullie mensen die niet tegen een andere mening kunnen en gelijk aan het plafond zitten? Ik ben altijd bereid nadere uitleg te geven, maar niet op deze manier. Hard op de inhoud, zacht op de persoon. Zet em op hé

harrie steinbusch 30 januari 2020 om 09:28

Edit redactie: Tot ziens.

Fred Postma 29 januari 2020 om 16:10

Zolang we maar niet verplicht hoeven te kijken. Hoewel ik vrees dat er over enige tijd een wet komt dat je precies zoveel tijd aan mannen en vrouwensport moet uitzenden. Dat aso verplicht wordt om ook een vrouwentour te organiseren van 3 weken. Dat de zendgemachtigde dan verplicht worden evenveel vrouwen als mannen tour uit te zenden. Dus minder mannentour dan nu . Dat daarna de gehandicaptensport wordt gelijkgesteld en ook een 3 weken tour krijgt die ook verplicht moet worden uitgezonden wegens strijd tegen discriminatie.

Fietsman 29 januari 2020 om 21:16

Ik hoop vooral op een toekomst waar we mensen zoals jij mogen weigeren op feestjes. Maargoed, hiermee geef ik je eigenlijk al teveel aandacht…

harrie steinbusch 30 januari 2020 om 09:30

Edit redactie: Gedraag je

kelderfan 29 januari 2020 om 16:29

Het lijkt mij een goede zaak, dat TJV ook met een damesploeg gaat komen. Bij het schaatsen doen zij dat al. Kanttekening is wel, dat de damesploeg duidelijk kleiner is, dan de mannenploeg.

Fred Postma 29 januari 2020 om 16:30

Dat kan natuurlijk niet gelijktijdig op verschillende netten want dan kijken ze bijna allemaal mannentour en schep je geen ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Nee dat komt op 1 zender ; Dus eerst van 11 tot 1 uur de mannentour. Dan van 1 tot 3 uur de vrouwentour en dan het klapstuk de gehandicapte of liever para-atletische tour tussen 3 en 5 uur. Prettige sportmiddag!

steven2743 29 januari 2020 om 17:20

Waarom die negativiteit. Ik kijk altijd met grote belangstelling naar de vrouwencross (soms beter bekeken dan de mannen). Bij een wegwedstrijd met een gecombineerd parcours (RVV, Amstel) is de belangstelling ook groot. Natuurlijk komt dat ook door de mannen maar je kan bij de vrouwen vrij goedkoop sponsoren en toch televisieminuten halen.

Guushovd 29 januari 2020 om 17:22

Een aantal reacties op dit bericht zijn echt om te janken. Natuurlijk is het mooi dat ze ook een vrouwenploeg willen, om eerlijk te zijn vind ik het laat. Bij het schaatsen doen ze dit al lang en daar zijn de vrouwen even populair als de mannen.

Ieder argument hiertegen is pure misogynie.

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 17:11

Ik ben helemaal voor vedere professionalisering van het vrouwenwielrennen maar dan wel met accent op een eigen traject waarbij weliswaar vrouwenedities van klassiekers bij horen (ook logistiek makkelijk vanwege een toch al die dag afgezet parcours) maar vooral ook nieuwe koersen met een nieuw orgelpunt wordt gecreeerd.

Alleen op die manier voorkom je de eeuwige ellende met vergelijken en aanhangende vraagstukken. Een 2-weekse ronde in Utah / Oregon / Idaho bijvoorbeeld met daardoor avonduitzendingen, doen in het tijdvlak van de door voorbereidingsgeneuzel stevig onder druk staande Dauphine en TdS.

Wat de klassiekers betreft lijkt switchen tussen mannen en vrouwen me geen goed idee maar zou ik een vroege finish en 2e scherm op het net voorstaan.

Brabander 29 januari 2020 om 18:03

Die middelste alinea vind ik echt top. Dat zijn nog eens ideeën

Guushovd 29 januari 2020 om 18:07

Ik zou persoonlijk ook met liefde kijken naar een vrouwenkoers op zaterdag de dag voor de klassiekers bij de mannen.

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 18:17

Snap ik Guus maar dan heb je de toertochten (waar ook massaal vrouwen aan meedoen weet ik uit ervaring), dat is praktisch onuitvoerbaar dan.

Guushovd 29 januari 2020 om 17:23

Een aantal reacties op dit bericht zijn echt om te janken. Natuurlijk is het mooi dat ze ook een vrouwenploeg willen, om eerlijk te zijn vind ik het laat. Bij het schaatsen doen ze dit al lang en daar zijn de vrouwen even populair als de mannen.

Ieder argument hiertegen is pure misogynie.

Edit, om er meteen een aantal te tackelen:

(zonde van het geld): Dat bepalen de sponsoren zelf, het is niet jouw geld. Ik denk zelfs dat de kosten van een vrouwenteam en de marketingwaarde ervan potentieel zeker een vergelijkbare (misschien zelfs beter) hebben als bij de mannen.
(vrouwen zijn minder snel) ja, dus? Alleen de snelste sport heeft maar bestaansrecht? Totale onzin. Iedere categorie heeft zijn eigen bestaansrecht. Mannen hebben andere fysieke karakteristieken als vrouwen, Oké, maar maakt dat een wedstrijd van de beste vrouwen ter wereld oninteressant? Als je echt van de sport houdt is daar maar één antwoord op: nee.
(ik wil er niet naar kijken) Oké, dan kijk je toch lekker iets anders.

Andere argumenten?

reusjen 29 januari 2020 om 17:54

Het enige correcte punt dat je maakt is die van de sponsoren, daar ben ik het dan ook mee eens. De rest is jouw mening en geen feit.

En misogynie, kom op zeg, dat is niet serieus te nemen.

Guushovd 29 januari 2020 om 18:16

Je moet sommige reacties nog eens goed nalezen op misogynie. Misschien is het geen pure vrouwenhaat, maar ze claimen vrouwen wel als minderwaardig om hun fysieke capaciteiten. Ik geloof niet dat een dergelijk oordeel zich alleen tot dat nauwe domein beperkt. Dat denk ik tussen de regels door te lezen (en dat is denk ik niet zo gek)

In het boksen heb je gewichtsklassen. Is een zwaar gewicht beter dan een lichtgewicht, is het terecht om er zo naar te kijken?

Aanvullend: De meeste wedstrijden bij lichtgewichten zien er intelligenter uit en zijn dynamischer dan die bij de zwaargewichten.

Groningen 29 januari 2020 om 18:02

Top!

Posterix 29 januari 2020 om 18:07

Ongelofelijk de mening die sommigen hier ventileren…
Ik heb er alweer spijt van dat ik verder heb gelezen dan het artikel…
Dom van mij!

Guushovd 29 januari 2020 om 18:16

+

Verweggistan 29 januari 2020 om 18:23

Zou goed zijn voor het vrouwenwielrennen. Nederland is nu natuurlijk al wereldtop en als de grootste Nederlandse ploeg daarin ook aanhaakt, dan is de kans ook groter dat dat zo blijft. Want ook onder meisjes zal TJV bekender zijn als Boels of Parkhotel denk ik. Nu nog een Tour.

Fred Postma 29 januari 2020 om 19:34

Ik heb het grootste respect voor iedereen met een handicap, kijk alleen niet zo graag naar hun sportactiviteiten. Trouwens niet veel mensen kijken er graag naar anders was het al lang een tv markt.

KnightBiker 29 januari 2020 om 21:02

De NOS sport redactie filtert anders vakkundig alle sport er uit ten faveure van vooral voetbal en schaatsen, we krijgen weinig anders en zodoende weten we nauwelijks of er behoefte is aan andere sporten. Het dames voetbal bleek mateloos populair maar blijft nog goeddeels beperkt tot de belangrijkste wedstrijden: als het niet wordt uitgezonden weten we niet of er behoefte is, en ondertussen wordt de breette sport nauwelijks bediend door onze staats televisie.
(Dat de commercieele nu een andere afweging maken, daar kan ik inkomen)

harrie steinbusch 30 januari 2020 om 09:40

Edit redactie: Houd het netjes, niet op de man spelen.

toke 30 januari 2020 om 10:00

@ Harrie steinbosch.
beetje minder kan ook wel..Jij gaat vast naar de hemel met je politiek correct gedrag.

Alto 29 januari 2020 om 19:37

Vanuit de eerste hand heb ik gezien hoeveel talent er op middelbare scholen aanwezig is wat betreft (aankomende) renners. Zowel bij de dames als heren in de leeftijdsgroep van de nieuwelingen/junioren (15-18)
Daarop is Jumbo-Visma al ingesprongen met het de Academy. Dit doorzetten met een damesploeg is dan niet meer dan logisch.
Als ze dan de plek van Boels kunnen overnemen, prima. Maar ik zou niet gek opkijken dat ze een ploeg helemaal opnieuw opstarten met alle kennis die ze nu al hebben.

Derierre de la course 29 januari 2020 om 22:10

En met een nieuwe ploeg heb je ook geen oude lijken in de kast.

Henny van Maastrigt 29 januari 2020 om 19:55

Hoe kan de wereld veranderen.
Een jaar geleden op de open verkoopdagen in Den Bosch vroeg ik aan dhr Plugge of er een mogelijkheid kwam om een dames team toe te voegen bij het heren team en zijn antwoord was toen,( onder geen beding komt er een dames team ) nu een jaar later lees ik dat er mogelijkheid komt voor een dames team.
Wel dit is geweldig nieuws voor het dames wielrennen in Nederland.
Proficiat meneer Plugge.

Lalsacien 29 januari 2020 om 22:45

Soms kun je beter je mening voor jezelf houden…