Jumbo-Visma in zee met Cervélo, Team Sunweb naar Scott en Mitchelton kiest voor Bianchi
Een heuse stoelendans in de WorldTour als het gaat om fietsenleveranciers. Jumbo-Visma rijdt vanaf 2021 op het merk Cervélo. De Nederlandse ploeg neemt afscheid van Bianchi, dat volgend jaar de fietsen aan Mitchelton-Scott levert. Scott gaat op haar beurt een samenwerking aan met Team Sunweb, dat de laatste jaren reed op Cervélo.
Jumbo-Visma x Cervélo
De Nederlandse WorldTour-ploeg reed de afgelopen zeven seizoenen op de celeste-fietsen van het Italiaanse Bianchi. “Cervélo is een innovatief en vooruitstrevend merk. We zijn erg blij dat onze wielerteams vanaf volgend jaar op Cervélo rijden. Ik heb er vertrouwen in dat we samen verder kunnen bouwen aan de best mogelijke fiets”, zegt manager Richard Plugge over de nieuwe fietsenpartner.
“We kijken met vertrouwen uit naar de samenwerking met Cervélo. Het merk is onderdeel van Pon, net als wij een Nederlands wereldwijd opererend bedrijf. Het is mooi dat twee Nederlandse merken die wereldwijd impact maken elkaar hebben gevonden”, aldus Plugge. Het gaat om een meerjarige samenwerking tussen Jumbo-Visma en Cervélo.
De WorldTour-ploeg, de opleidingsploeg en de vrouwenploeg van Jumbo-Visma kunnen kiezen uit de Cervélo R5 disc, S5, P5 en Caledonia.

foto: Cor Vos
Team Sunweb x Scott
Team Sunweb heeft een meerjarige deal aangekondigd met Scott. Ook bij de Duitse formatie gaan de mannen-, de vrouwen- en de beloftenploeg rijden op het Zwitserse merk. Team Sunweb gaat gebruikmaken van de Scott Addict RC, de Scott Foil en de Scott Plasma. Ook de helmen worden vanaf 2021 geleverd door Scott.
“Na negen jaar met GreenEdge en Mitchelton-Scott vonden wij het tijd voor verandering”, zegt Pascal Ducrot, vice-president van Scott Sports. “En we vonden in Team Sunweb een ideale partner voor een nieuwe start. Ze zijn een van de beste WorldTour-teams met een jonge en ambitieuze selectie, maar bovenal delen zij de absolute vastberadenheid om elke dag beter te worden.”
Mitchelton-Scott x Bianchi
De Australische ploeg van Mitchelton-Scott zal op zoek moeten naar een nieuwe co-sponsor, want Scott vertrekt dus. Het team gaat een meerjarige samenwerking aan met Bianchi, dat vanaf 2021 de herkenbare celeste-fietsen (Specialissima, Oltre en Aquila) levert aan de mannen- en de vrouwenploeg van Mitchelton.
“Nu ons tiende seizoen op het hoogste niveau nadert, krijgen we de kans om een partnership aan te gaan met Bianchi”, zegt eigenaar Gerry Ryan van GreenEDGE Cycling. “Het is een merk dat zich al bewezen heeft. We hebben de ongelooflijke successen van renners op Bianchi-fietsen gezien en zijn geïnspireerd geraakt door hun plannen voor de toekomst.”
Voor Jumbo denk ik wel een upgrade, ik heb het idee dat Cervélo toch iets meer geld in R&D en doorontwikkeling van de fietsen stopt dan Bianchi.
Datzelfde geldt eigenlijk voor de Aquila CV in mindere mate. Nog steeds een goed frame maar ook al een jaar of 4-5 oud inmiddels.
edit: ze reden zonder schijfremmen omdat die fietsen anders te zwaar werden. Op de klimfiets haalden ze zelfs de celeste-verf eraf.
Off-topic:
Voor mensen die wat meer achtergrond over Cervélo en Gerard Vroomen willen: https://vimeo.com/364247227
Mooie quote hieruit: "Win on sunday, sell on monday"
Dank voor de link!
Superinteressant, niet alleen wat fietstechnisch aspect betreft maar ook bedrijfstechnisch en marketing technisch.
En laat je niemand wijsmaken dat er ook maar 1 plastic frame op maat wordt gemaakt
Bij niemand
Bovendien of het nu een Cervelo of Scott is bij de meeste fietsen zijn de brackets niet exact uitgelijnd en staan vaak zelf asymetrisch zowel axiaal en radiaal.
Er rijden nu al veel profs met een Hambini bus in het bracket of een BB Infinite bus waarbij de zgn goede keramische lagers van oa ceramic speed om de haverklap worden vervangen omdat deze absoluut niet de belasting en vuil aan kunnen waardoor ze vaak na 800, 900 km al slechter lopen dan een perfect hoogwaardig paslager van NTI of SKF wat daarbij ook perfect uitgelijnd staat.
https://racefietsblog.nl/de-cervelo-aspero-voor-de-cross-van-joris-nieuwenhuis/
De Scott zit er een beetje tussenin.
Ik weet niet waar Wout mee gereden heeft, maar ik ben bang voor hem als hij weer de gravelfiets krijgt.
De naam en prijs zegt vaak niets. Specialized is een puur duur marketingmerk wat hun naam hoog houdt met dure sponsoring. Alle fietsen tot €2000 daarvan worden de frames in Vietnam gemaakt en de duurdere komen bij Merida vandaan.
Zelfs Yoeleo, Dengfu e.a. maken betere frames voor een betere prijs ook nog dan Cervelo of Pinarello etc. Alleen TIME en LOOk zijn topkwaliteit en worden in Frankrijk, Tunesië en Tjechië gemaakt.
Maar inderdaad, geheel subjectief.
Qua looks gaat Sunweb er in ieder geval op achteruit
Er iets op vooruit: Scott (krijgt een internationaal team met een positieve vibe)
Min of meer gelijk: Sunweb en Bianchi
Er flink op achteruit: Mitchelon (slechtere fietsen)