Jumbo-Visma heeft nog geen plannen voor Tour 2021: “Veel te vroeg”

maandag 2 november 2020 om 14:31
Jumbo-Visma heeft nog geen plannen voor Tour 2021: “Veel te vroeg”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft het parcours van de Tour de France 2021 ter kennisgeving aangenomen, maar nog geen plannen gemaakt. Dat vertelt sportief directeur Merijn Zeeman tegen de NOS. “Dat is nog veel te vroeg”, geeft Zeeman aan.

De Nederlandse ploeg was afgelopen Tour op weg om de eindzege te pakken met Primož Roglič, maar hij verloor op de voorlaatste dag de gele trui aan landgenoot Tadej Pogačar. De jongeling van UAE Emirates won de tijdrit naar La Planche des Belles Filles met een indrukwekkende tijd. En laat de Tour van 2021 nu twee tijdritten kennen.

Tijdritten
“Dit jaar hebben we een behoorlijke tik gehad in de tijdrit van Pogačar, dus op basis daarvan is het vooral in zijn voordeel”, vertelt Zeeman over de tijdritten die in het nieuwe parcours zitten. “Alle andere klassementsrenners zijn dan in het nadeel, maar goed… Dumoulin, Roglič en Kruijswijk hebben ook echt tijdritkwaliteiten.”

“Dat is zacht uitgedrukt”, vertelt Zeeman. “Met Tom hebben we een oud-wereldkampioen en Primož werd tweede op dat WK, dus we hebben heel goede tijdrijders. Maar of die tijdritten ook echt een voordeel zijn voor het algemeen klassement, dat is nog afwachten. Dan zullen we de achterstand op Pogacar goed moeten maken.”

Rolverdeling
Afgelopen Tour was het plan om met drie kopmannen te starten. Uiteindelijk werden dat alleen Tom Dumoulin en Primož Roglič, omdat Steven Kruijswijk viel in aanloop naar de Tour. Over een rolverdeling voor 2021 wil Zeeman zich ook niet uitlaten. “Dat is nog veel te vroeg. We hebben nu nog een week te gaan in de Vuelta. De volgende stap is dat we eerst de Tour van dit jaar nog grondiger gaan evalueren, dan het hele seizoen evalueren en dan gaan we plannen maken”, legt hij uit.

“In januari willen we die plannen af hebben en dan gaan we het met de renners bespreken”, aldus Zeeman. “En dan treden we naar buiten met de doelstellingen en hoe we dat gaan aanpakken. Nu is het te vroeg, omdat ik het oprecht nog niet weet. Eerst willen we het heel grondig bespreken.” De sportief directeur sluit niet uit dat Jumbo-Visma opnieuw voor drie kopmannen kiest. “Maar daar ga ik mij niet op vastpinnen.”


Lees ook: Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen (Opinie)

Dit artikel delen:

23 Reacties

Rawolf 2 november 2020 om 14:42

Net alsof Pogacar opeens een tijdrijder is, 1 goed resultaat. Zeeman zou beter moeten weten.

Eerst maar is zien of Pogacar dat kunststukje een vervolg kan geven in het tijdrijden.

Sephiroth 2 november 2020 om 14:46

twee keer roglic erop gelegd. Waarom niet nu al beginnen met druk te leggen op die Jongen ;-)

CechRepublic 2 november 2020 om 14:49

Waren ook nog een semi klimtijdritten. Geen idee eigenlijk hoe deze twee TdF tijdritten lopen.

Lucas1234 2 november 2020 om 15:16

Pogacar heeft al zijn beste tijdritten gereden als er een klimmetje in zat. Bergop is het gewoon de beste renner in het peleton. Volgens mij zijn beide tijdritten wel echt werk voor de pure tijdrijders. Vlak/glooiend parcours, echt op het lijf geschreven van mannen als Dumoulin. Ik vraag me oprecht af of Pogacar op zo’n parcours tot 2x toe zo’n monsterlijke prestatie kan neerleggen, het is toch wel een beetje een lichtgewicht.

Panache 2 november 2020 om 17:03

Volgens bronnen zijn Pogacar en Roglic ongeveer net zo lang en net zo zwaar (65-66 kg). Pogacar heeft laten zien over een uur gemiddeld zo’n 5,8 (of meer) watt/kg weg te trappen en dan ben je ook in een vlakke tijdrit wereldtop bij de ak-mannen.

Marco Willems 2 november 2020 om 15:04

Ik zou gewoon weer vol voor de tour gaan en Roglic, Dumoulin en Kruijswijk meenemen, perfect parcours voor die mannen. Daarnaast zou ik van Aert voor het groen laten gaan komende Tour dus dat betekent ook massasprints rijden en wél in die drukte komen. Ploeg aanvullen met Gesink, Kuss, Martens/van Hooydonck en Martin.

nummer3 2 november 2020 om 15:14

Volgens mij is Martens dan al gestopt dus die zou ik maar thuis laten,.

Marik 2 november 2020 om 15:17

Kuss moeten ze heel snel een eigen programma gaan geven, anders ben je die kwijt.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 18:24

Van Aert heeft binnenkort contract onderhandelingen en ga er maar vanuit dat die zeker zijn geliefde programma mag rijden (afhankelijk ook of hij de combi met OS ziet zitten). Samen met Roglic is hij de man die overwinningen binnenhaalt voor JumboVisma. Denk dat Dumoulin, Kruijswijk en Groenewegen maar iets meer te schikken hebben. Kuss heeft aangegeven nog niet klaar te zijn als kopman. Denk dat ze eerder Bennett iets meer perspectief moeten geven.

Pascal De Kooning 2 november 2020 om 15:17

Ik zou Kruijswijk als kopman in de Giro laten starten en in de Tour als meesterknecht van Roglic en Dumoulin. Ik zou Bennett en v Aert ook laten starten in de Giro en voor hun plaats Groenewegen meenemen voor de sprintetappes met een lead out voor hem.
Dan heb je met Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Kuss en Gesink een prima ploeg voor in de bergen. Dan heb je nog Martin, Groenewegen plus nog een knecht voor Groenewegen om de sprint aan te trekken een prima Tour ploeg. Dan kan v Aert zich na de Giro richten op de Olympische spelen+Vuelta+Wk

Peetvader 2 november 2020 om 15:25

Van Aert gaat echt geen 2 grote rondes rijden op een seizoen…

AnderJ 2 november 2020 om 15:37

@Peetvader: Ik geloof dat Pascal bedoelt dat Bennet en v. Aert net als Kruijswijk (“ook”) in de Giro starten, maar dan niet in de tour (dan kan v. Aert zich na de Giro richten op de Olympische spelen+Vuelta+Wk)

Jungle Man 2 november 2020 om 16:40

Ze kunnen veel kanten op bij TJV, en ze zullen er in dit team wel de beste kijk op hebben.
Wat logisch zou zijn:
Giro: Kruiswijk, Dumoulin, Bennett + goede ondersteuning afhankelijk van het parcours
Tour: Roglic, Kuss, Groenewegen, Van Aert
Vuelta: Kruiswijk, rest: bezien na de na de TdF,

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 18:27

Ga er maar vanuit dat Dumoulin de Tour gaat rijden. Zoveel tijdrit kilometers hebben er niet in gezeten sinds 2013. Tom wordt 2e in de tour tijdrit terwijl hij zich niet helemaal top fit voelt. En ik verwacht eigenlijk ook wel dat ze Kruijswijk naar de Tour sturen. Ze hebben nu eenmaal een doel en dat is de Tour winnen.

Jean Dumas 2 november 2020 om 15:31

Veel te vroeg, natuurlijk omdat de problemen rond de ‘tridente’ zich opstapelen. Eigenlijk kan alleen Roglic het kopmanschap opeisen. Kruijswijk heeft botte pech gehad, bij Tom is het afwachten en de contractonderhandelingen met Wout moeten nog worden afgerond.

AnderJ 2 november 2020 om 15:39

Eens dat onderdeel van de onderhandelingen met Van Aert wel zal zijn in welke rol Van Aert in bepaalde wedstrijden zal starten. Heeft voor de rest de ‘tridente’ zich niet juist bewezen in de Tour? Je hebt er drie zodat als er één uitvalt (Kruijswijk), je er twee overhoudt. Als er één veel minder blijkt (Dumoulin) moet die voor de andere(n) moet knechten, terwijl als diegene iets minder blijkt, je een tweede man hoog in het klassement kan uitspelen.

xistnc 2 november 2020 om 15:41

Pfff, wat denken ze daar wel? Alsof de ploeg de plannen maakt. Echt niet!

Allereerst staat Van Aert voor een lastige keuze en vervolgens zal het WF-volk wel bepalen hoe alle plekjes worden ingevuld.

Michelangelo 2 november 2020 om 16:47

LOL!

doorak 2 november 2020 om 19:58

:-)

AnderJ 2 november 2020 om 15:41

Ik denk dat ik Kuss een vrije rol zou geven in de Vuelta in ruil voor knechten in de Tour als dat nodig is om Kuss binnen boord te houden. Als dat niet nodig is, dan geef je Kuss die vrije rol in kleinere koersen en houdt hij in grote ronden de rol van meesterknecht berg op.

koos1 2 november 2020 om 17:32

Grote vraag zal op de eerste plaats zijn hoe het met Groenewegen gaat volgend jaar. Daarnaast of de combinatie Tour-OS mogelijk is.

Dat Roglic als kopman zal starten lijkt het meest logisch en daarnaast dan waarschijnlijk Dumoulin. Het parcours van de komende Tour lijkt gemaakt voor Dumoulin, maar klassement in de Tour dan lijkt de combinatie met OS bijna onmogelijk.

Haast zekerheden zullen zijn Roglic, Dumoulin of Kruijswijk, Kuss als klimknecht, Martin als tempobeul, Gesink. De rest zal dan afhangen of Van Aert de combinatie Tour-OS gaat rijden en anders Groenwegen met een mini sprinttrein.

Roglic
Dumoulin of Kruijswijk
Kuss
Martin
Gesink
Van Aert of Groenewegen
klimknecht (Bennett?) of Theunissen als sprintloods
Allround knecht (Vingegaard / Hofstede) of sprintknecht

Bennett zou kopman worden voor de Giro, maakt lijkt logischer dat Kruijswijk of Dumoulin als kopman naar de Giro gaan met een klimmers/aanvallers ploeg. Voor de Vuelta dan een ‘jongeren’ ploeg met evt Kuss in een vrije rol en evt Tour-Vuelta, zonder OS, dubbelaars.

Bassie55k 2 november 2020 om 18:58

… en welke andere jongens willen naar de olympische spelen. Misschien Roglic wel Giro + OS. Is misschien wel zijn laatste kans voor olympisch goud. Kan me ook voorstellen dat Dumoulin, Kruiswijk, Bennett, en Kuss well door de bondscoaches gevraagd gaan worden.

doorak 2 november 2020 om 20:00

Grappig, al die volgers met; “ik denk” en ” ik zou”
Zeeman geeft duidelijk aan wat de volgorde van werken en bepalen zal zijn en daarbij heeft hij echt geen hulp nodig van al die WF volgers. De pretenties die sommige hier met regelmaat uitspreken zijn uiterst vermakelijk zo niet af en toe hilarisch.

Headlines

Materiaalzone

Populair