Jumbo-Visma haalt ex-roeister Amber Kraak aan boord

dinsdag 15 juni 2021 om 11:53
Jumbo-Visma haalt ex-roeister Amber Kraak aan boord

foto: Team Jumbo-Visma Cycling Team

Amber Kraak komt tenminste tot het einde van 2021 de vrouwenploeg van Team Jumbo-Visma versterken. De voormalig roeister zal tijdens het Nederlands kampioenschap haar debuut maken in het zwart-gele tenue.

Kraak werd samen met Anne-Marie Schonk wereldkampioen U23 lichte dames dubbel en was tot 2019 onderdeel van de Nederlandse selectie voor de Olympische Spelen in Tokio. “Als reserve voor de Olympische selectie zat ik uiteindelijk veel alleen in de boot en daar verloor ik mijn plezier. Toen ben ik me gaan focussen op het wielrennen. Roeien is erg belastend voor je rug en om toch de belasting te pakken op je benen fiets je al veel.”

“Pas toen ik 2019 stopte met roeien ben ik wedstrijden gaan rijden. Dat ging heel erg goed en ik kreeg daar heel veel plezier in.” De 26-jarige Kraak kijkt uit naar een mooi avontuur bij Jumbo-Visma. “De komende maanden wil ik vooral kijken of ik mijn steentje kan bijdragen aan het team. Daarnaast kan ik nog heel veel leren over het wielrennen. Niet alleen het fysieke maar ook het tactische aspect.”

Klimmen 
“Ik verwacht dat vooral de meerdaagse wedstrijden mij zullen liggen. Ik herstel snel, dus hoe meer dagen hoe beter. Klimmen vind ik ook erg leuk. Dat ik me meer zal ontvouwen richting klimmer is wel de verwachting.” Teammanager Esra Tromp is zeer te spreken over de kersverse aanwinst. “Ik verwacht dat Amber een goede aanvulling zal zijn op het team. Vanuit het roeien heeft ze een enorme inhoud.”

“Ze heeft iets minder ervaring met het rijden van wedstrijden dus het komende half jaar gaan we vooral gebruiken als proefperiode om Amber te leren kennen en om te kijken hoe zij zich verder ontwikkelt als wielrenster. Ze heeft eerder al een paar dagen met ons mee kunnen trainen en we zijn blij dat ze het team dit seizoen al komt ondersteunen.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

nasibal 15 juni 2021 om 11:59

“aan boord”, mooi :)

Wheely 15 juni 2021 om 12:26

“van boord” was beter geweest. ;)

Chasse_patate 15 juni 2021 om 11:59

Ben heel benieuwd

FritsvanHoefelen 15 juni 2021 om 12:23

Die gaat de Tour winnen

re-cycle 15 juni 2021 om 12:35

voortvarend van Jumbo.

klootje kriekeljon 15 juni 2021 om 12:55

Wie maakt hem?

Natte spons 15 juni 2021 om 13:56

Waar doel je op:
Hoop dat ze haar slag kan slaan.
Als ze maar niet buiten de boot valt.
Ze zal in het begin roeien met de riemen die ze heeft.

Of zat je te wachten op de Roglic opmerking.

Barry Batsbak 15 juni 2021 om 18:40

Ze is uitgeroeid?

MartinMartin 15 juni 2021 om 12:57

edit wf: lees onze huisregels nog een keer door

007 15 juni 2021 om 13:29

Idem voor jouw bijdrage. Hangt er gewoon vanaf waar je interesses liggen.

Vanaf nu ook maar geen berichten meer van renners die van ploeg wisselen. Je vergeet het toch, Of Viviani nou voor Cofidis, UAE of Wielerclub fiets op het dak rijdt. Allemaal om het even

Verweggistan 15 juni 2021 om 13:37

Totdat ze, net als Roglic, geen spaan heel houdt van de concurrentie.

KnightBiker 15 juni 2021 om 13:39

Was je ook vergeten dat Roglic ooit schansspringer is geweest?

Michelangelo 15 juni 2021 om 18:36

Ik heb begrepen dat er ook iemand in het peloton rondfietst (en niet eens zo onverdienstelijk) die begin januari naar verluid nog zwemmer was….

Derierre de la course 15 juni 2021 om 21:38

Ik heb begrepen dat er zelfs MTB’ers, veldrijders en baanwielrenners tussen zitten, het is werkelijk waar niet te geloven.

ti-raleigh 15 juni 2021 om 14:35

En ze peddelt voort

willem96 15 juni 2021 om 14:55

Heel tof. Heb toevallig bij haar op de studentenroeivereniging gezeten. Daar was het altijd een enorm talent. Had al een tijd niks van haar vernomen, maar dit vind ik erg leuk nieuws. Ben benieuwd naar haar prestaties. Aan haar atletisch vermogen zal het niet liggen.

vanSpringel 15 juni 2021 om 19:21

Verzuren is iets wat beide sporten gemeen hebben.

Medicijnman 15 juni 2021 om 19:51

Geen discussie compleet zonder een link naar Evenepoel: was dat niet eerst een voetballer?

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair