Jumbo-Visma gaat op zoek naar grotere, internationale hoofdsponsor
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 30 maart 2023 om 13:45

Jumbo-Visma gaat op zoek naar grotere, internationale hoofdsponsor

Analyse Past Jumbo Supermarkten als hoofdsponsor nog bij de doelstellingen die de wielerploeg voor de komende jaren heeft? Teammanager Richard Plugge zegt het niet hardop, maar tussen de regels is hoorbaar dat hij twijfels heeft of Jumbo die ‘next step’ kan en gaat maken. Aan de top blijven, nog beter worden en de Tour nog vaker winnen is de missie van Plugge richting de toekomst.

Het nieuws dat Jumbo Supermarkten al enige tijd bezig is om het hele sponsorbeleid onder de loep te nemen is eigenlijk geen verrassing. Nadat voormalig CEO en eigenaar Frits van Eerd in opspraak kwam, lijkt een koerswijziging een logisch gevolg. Daarbij is de wielerploeg door het overlijden van Karel van Eerd medio december een groot fan van het wielerproject kwijt geraakt.

Een probleem om de sponsoring te continueren lijkt vooral de rol van de leveranciers in de sponsormodellen van Jumbo. Een verhaal van het Financieel Dagblad op 19 maart maakte duidelijk dat leveranciers van Jumbo vorig jaar 3,8 miljoen euro sponsorgeld aan het raceteam van voormalig topman Frits van Eerd betaalden. Accountant PwC onderzocht twee ‘significante frauderisico’s’, en vond geen aanwijzingen dat er iets mis was. Toch kondigde Jumbo begin dit jaar al aan te stoppen met een groot deel van zijn sponsoring van de auto- en motorsport.

Experts noemden de sponsoring van het raceteam van Van Eerd door leveranciers ‘niet fraai’ en ‘juridisch glad ijs’. Zakenrelaties zouden zich onder druk gezet kunnen voelen de portemonnee te trekken, om de band met de tweede supermarktketen van Nederland goed te houden.

Richard Plugge – foto: Cor Vos

Eenzelfde verhaal kan natuurlijk ook voor de schaats- en wielerploegen gelden want bedrijven als Heineken, Unilever, Campina, Gorilla’s en Hema zijn allemaal nauw verbonden aan Jumbo.

Het is daarom begrijpelijk dat Jumbo nu alle zaken goed onderzoekt, voordat het een beslissing neemt over het verlengen van het contract. Het Brabantse bedrijf tekende op 1 januari 2019 een contract voor onbepaalde tijd met een minimum van vijf jaar. Hierin zat de optie van een opzegtermijn van twee jaar. Jumbo zit nu contractueel in de fase dat het voor het eerst kan overwegen om de sponsoring na 2024 te stoppen. De wielerseizoenen 2023 en 2024 maakt het sowieso af.

“Op dit moment kijken we naar onze positionering”, laat een woordvoerder van Jumbo Supermarken aan de NOS weten. “Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie.”

Plugge geeft aan dat hij de heroverweging wel voelde en zag aankomen. “Er is nog wel iets aan de hand bij Jumbo”, zo gaf hij aan.

Bij Jumbo was men not amused dat het nieuws van het overwegen van de sponsoring van de schaats- en wielerploeg naar buiten kwam. De supermarktketen wil het liefst een beslissing na de zomer maken. Wat ook te begrijpen valt omdat dan opnieuw de waarde van een Tour de France gemeten kan worden.

De Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma met vlnr Robert van der Wallen, Jeroen Bijl, Ton van Veen en algemeen manager Richard Plugge.

Ook Plugge benadrukte voorbij de finish in Dwars door Vlaanderen dat hij niet blij was met de berichtgeving. Al is het voor de wielerploeg in de week van ‘Vlaanderens Mooiste’ wel de beste advertentie om de hele wereld te laten weten dat het eigenlijk een grotere, internationale sponsor zoekt.

Een bekend spreekwoord is dat je nooit oude schoenen moet weggooien voor je nieuwe hebt. Het was Jumbo dat in 2015/2016 de ploeg diep in de kelder van WorldTour oppakte en liet doorgroeien naar de absolute top van de wereld. Zelfs naar de nummer één positie in 2023. De supermarktketen zou volgens sportmarketeers de afgelopen jaren als ruim  honderd miljoen euro in de ploeg geïnvesteerd hebben.

Een groot aandeel hierin heeft de huidige CEO van de supermarktketen Ton van Veen gehad. Van Veen heeft binnen de Raad van Commissarissen van de ploeg samen met Robert van der Wallen en in een eerder stadium met Arno de Jong van de Nederlandse Loterij een cruciale rol gespeeld om de wielerploeg van het lachertje van het peloton naar de nummer één positie te laten groeien.

Christophe Laporte wint Dwars Door Vlaanderen – foto: Cor Vos

Volgens Plugge staat hij aan de vooravond van een volgende fase. “Hoe worden we nog beter dan onszelf”, sprak hij. Een uitspraak die arrogant klinkt wanneer je die uitspreekt op het moment dat je de totale concurrentie in vijf Vlaamse klassiekers naar huis hebt gereden. “Met Visma en Pon willen we de stap zetten naar nog meer en nog groter. Dus ook wij zijn aan het heroverwegen. Hoe gaan we de toekomst aanvliegen? Hoe gaan we als een internationaal team verder?”

Het is de vraag hoelang de internationale doelstellingen van de ploeg passen bij de marketingambities van Jumbo. De wielerploeg scoort wereldwijd, terwijl Jumbo alleen in Nederland en België belangen heeft.

Plugge vervolgt: “Hoe gaan we de volgende stappen zetten? Zonder of met Jumbo? Wij zijn aan het bouwen. Wij hebben ook meer partners dan alleen Jumbo. We hopen dat we met Jumbo, met wijlen Karel van Eerd in ons achterhoofd, nog jaren verder kunnen. Onze uitdaging is: Hoe worden we nog beter? Hoe gaan we nog vaker de Tour winnen? Daar hoort commitment van al onze partners bij. Wij hebben heel sterke partners achter ons die allemaal bereid zijn verder te gaan, dus ik maak me geen zorgen.”

De nieuwe fase van de ploeg die Plugge in zijn hoofd heeft, lijkt dus vooral een nieuwe fase in de verdere internationalisering van de ploeg. Voor Plugge het liefst met Jumbo, maar uit zijn woorden in Waregem werd duidelijk dat dit wat hem betreft zeker niet  noodzakelijk is.

RIDE Magazine
113 Reacties
30-03-2023 16:07
ING kan toch makkelijk 25 miljoen per jaar spenderen en met wielrennen heb je overal bekijks.
30-03-2023 23:13
De strategie om Jumbo in België te lanceren via wielrennerij en WVA is mislukt. Ons supermarkt landschap is oververzadigd. En daarbij vinden we AH best leuk en voldoende. Jumbo heeft dus bv voor België doel meer met die sponsoring. Vraag is of dat betekent dat iemand nog geld genoeg op tafel gaat leggen voor WVA. Er zijn genoeg Nederlandse fans die hem maar één van het vreemdelingen legioen vinden. En ook Roglic gaat geen jaren meer mee. Ben dus benieuwd naar de richting die het uitgaat: voor de Belgen in de ploeg, welke kant ze zullen kunnen opgaan: kleiner en nationaler, of groter en dan bv met n Pogacar of zo. Hoe dan ook lijkt Tom Boonen olots wel n punt te hebben rond Laporte. Want gaat hij garanties hebben voor een toekomst bijJV??
31-03-2023 00:02
Eeuhm....is de PON groep, eigenaar van oa Cannondale, Gazelle en Cervelo niet de grootste fietsproducent ter wereld? Heeft Gazelle een paat jasr geleden van de ondergang gered. Internationaal georienteerd, kapitaalkrachtig, EN Nederlands. Pick your particular PON-brand...
29-03-2023 21:46
dit kan helemaal verkeerd lopen, of het loopt goed en je krijgt een sponsor (Liefst nederlands) die meer geld betaald dan jumbo, ik ga er van uit dat ze weten wat ze doen daar.
29-03-2023 21:29
Het was zelfs geen grapje maar een reality check.
29-03-2023 21:57
Als Plugge met zijn ploeg nog beter gaat doen als nu, dan maakt dat de wielersport saai en worden de insinuaties dat er iets niet aan klopt alleen maar groter. Logisch maar niets is waar tot dat het bewezen is.

Denk aan SKY die in hun goede jaren, steeds de Tour de France wonnen. Als robots legde ze hun wil op en de verdenkingen dat ze doping gebruikten werd alleen maar groter. Terwijl ze er tot nog toe nooit echt voor gestraft zijn. Ik houd van sport in de breedte. Ben supporter van de Nederlanders, maar geniet ook als andere mooie dingen laten zien.
    29-03-2023 22:04
    Bradley Wiggins en Chris Froome zijn wel degelijk betrapt op doping, alleen werden ze niet bestraft.... Geen enkele TJV renner is ooit op doping betrapt en zeer waarschijnlijk wordt er ook helemaal niets gebruikt dat niet toegestaan is.
    30-03-2023 10:07
    "Terwijl ze er tot nog toe nooit echt voor gestraft zijn."

    Tja, op het moment dat er parliamentele vragen worden gesteld in het parliament van het VK omdat de doctor en teamleider aan doping smokkel deden lijkt dat me wel genoeg bewijs...
30-03-2023 15:16
Jutta Leerdam zit bij de schaatsploeg van Jumbo toch? Ik zou zeggen doe Irene Schouten er ook nog bij en dan Hunkemoller en Victoria's Secret als sponsoren, dan heb ik nu al zin in de reclame!!!
29-03-2023 21:29
Is mij allang duidelijk. Die van Veen haat sport. Wat hij bij PSV deed als commissaris is mij dan ook een groot raadsel. Nu is hij van CFO naar CEO gegaan en een van de eerste (wan)daden is om de sportsponsoring dreigen te stoppen. Heel erg jammer!
    29-03-2023 22:23
    V veen was de initiatief nemer met vd wallen om het wielrennen te gebruiken.. sjees
    29-03-2023 22:31
    @Explorer: vanwaar heb je die wijsheid? Als ik google dan kom ik er niets over tegen. Het enige wat ik wel tegenkom is dat er in eerste instantie gekeken werd naar de sponsoring van de motor en autosport.
    29-03-2023 23:16
    Beter googelen, zoek maar op oorsprong verhaal LottoNL Jumbo en Ton van Veen en Van der Wallen of Brandloyalty
    30-03-2023 00:42
    Of hij ziet sport wat zakelijker. Volgens mij maakt hij de juiste beslissing. Dat is niet iemand die hart heeft voor sport maar voor geld.

    Prima zon ceo.
29-03-2023 20:37
Red Bull maar even binnenhengelen
    29-03-2023 20:48
    Ook aan gedacht, kan Pidcock meteen meekomen
    29-03-2023 20:53
    EC is daar vorige week binnengevallen.
    29-03-2023 20:54
    Red Bull gaat vast geen heel wielerteam sponsoren, beetje stoffig voor hun extreme sports imago. Individuele sporters sponsoren voor naamsbekendheid in het land/de regio van die sporter is wat anders.
    29-03-2023 21:40
    hmm, zou best kunnen ik hoop eigenlijk op een nederlandse sponsor, maar als het niet anders kan prima.
    30-03-2023 00:45
    Red Bull doet vooral extreme sporten. Die zullen niet zitten te wachten op een koers van 4 uur
29-03-2023 20:14
De toekomst van het Nederlandse wielrennen was al gitzwart en uitzichtloos, maar als Jumbo wordt vervangen door een internationale sponsor is dat wel de definitieve doodsteek.

Dus heb je dus geen enkele Nederlandse ploeg in de WT meer en ook geen enkele ploeg die omkijkt of ook maar een beetje moeite doet om Nederlands talent op te leiden..
    29-03-2023 20:28
    Je vergeet DSM
    29-03-2023 20:35
    Ik gok dat de opleiding wel een belangrijke voorwaarde blijft voor de ploeg Plugge, dat wordt niet zomaar weggestreept.
    29-03-2023 20:39
    [quote]Dus heb je dus geen enkele Nederlandse ploeg in de WT meer [/quote]

    Want, de licentie gaan ze ook overhevelen?

    [quote]en ook geen enkele ploeg die omkijkt of ook maar een beetje moeite doet om Nederlands talent op te leiden.. [/quote]

    Jij vindt niet dat veel Nederlands talent doorbreekt via het Development team?

    Ik geef toe dat ik ook liever de plaatselijke supermarkt op de shirts zie prijken dan een veredelde Belkin-vluchtige injectie, maar zo gitzwart als jij het schetst is wel met heel veel gevoel voor drama. Nu grossier je in het bashen van Jumbo in werkelijk iedere post, dus überhaupt reageren is vrij zinloos, eigenlijk.
    29-03-2023 20:47
    Bahamontes weer met zijn typische gevoel van drama als het over TJV gaat. Lijkt mij zo vermoeiend als je zo negatief in het leven staat. Misschien moeten Plugge en Zeeman er maar meteen helemaal mee stoppen.
    29-03-2023 20:58
    De tering. Zijn jullie dan echt zó verblind door een geel-zwarte waas dat alle leesvaardigheid de deur uit gaat en jullie niet snappen dat ik juist positief ben en een groot compliment uitdeel aan Jumbo-Visma in mijn reactie..? Zucht, ik wil het best in jip-en-janneke taal uitleggen voor jullie hoor:

    Jumbo-Visma is op dit moment de enige Nederlandse ploeg in de WT, en ook de enige ploeg die daadwerkelijk veel investeert in het Nederlandse wielrennen. Onder andere door bijvoorbeeld CyclingClassNL en het opleidingsteam. De ploeg is momenteel zo'n beetje het enige wat het Nederlandse wielrennen nog een heel klein beetje in leven houdt.

    Stel vervolgens dat Jumbo wordt vervangen door een internationaal bedrijf. Waarom zou die zich dan nog specifiek focussen op Nederland of Nederlandse beloftes? Dan wordt het gewoon een volledig internationale ploeg met veel minder Nederlanders en minder ruime voor Nederlandse beloften. Dáár ben ik bang voor.
    29-03-2023 21:04
    @Bahamontes,

    De PON groep blijft wel een hoofdsponsor met nederlandse roots. En er zijn ook voldoende nederlandse internationale bedrijven die in aanmerking komen om Jumbo te vervangen toch?

    Bv een Heineken.
    29-03-2023 21:08
    Bahamontes het lijkt me verschrikkelijk om in jouw schoenen te staan. Werkelijk niemand begrijpt wat je bedoelt. Dat je maar 1 zucht slaakt in je vorige comment mag een wonder heten. Je had er best meerdere mogen slaken.
    29-03-2023 21:15
    Toekomst van het Nederlandse wielrennen Gitzwart en uitzichtloos?

    Nog geen 15 jaar terug was Nederland aan het juichen voor de 20e plaats van Rob Ruijgh als hoogtepunt in de Tour de France.

    De afgelopen 5 jaar zijn er 9 etappezeges geboekt en 2 renners op het podium geëindigd. Daarnaast zijn 6 monumenten gewonnen en nog 5 overige podia in de monumenten behaald.
    En dan reken ik de winst van de Giro d'Italia en winst in LBL niet mee, aangezien dat repectievelijk 6 en 7 jaar geleden was.

    Van der Poel, Van Baarle, Groenewegen en Jakobsen kunnen nog meerdere jaren mee en dan heb je talenten als Kooij en Arensman die zeker de grote rondes zullen kleuren.
    29-03-2023 21:21
    Vroeger was er een ander forumlid dat ook altijd 'zucht' gebruikte.
    Was overigens ook een dramaqueen.
    29-03-2023 21:29
    Sjongejonge wie was dat? Ben benieuwd...
    29-03-2023 21:38
    @Bahamontes we hebben een generatie topsprinters en daar achteraan ook meerdere talenten die aan gaan haken. Even een keer geen GC mannen. Maar welk land kan zeggen dat het Groenewegen Jakobsen Kooij Arvid de Kleijn en in mindere mate David Dekker heeft. En ja de Kleijn komt er aan. Anders win je Milaan Turijn niet tegen die topsprinters
29-03-2023 20:32
Minnetjes!? Denken jullie dan niet dat hij zijn wensen voor werkelijkheid neemt?
29-03-2023 20:55
Hejhej! Het is hier niet toegelaten om grapjes te maken over 'De Ploeg'!

...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine