Jumbo-Visma gaat op zoek naar grotere, internationale hoofdsponsor
Analyse Past Jumbo Supermarkten als hoofdsponsor nog bij de doelstellingen die de wielerploeg voor de komende jaren heeft? Teammanager Richard Plugge zegt het niet hardop, maar tussen de regels is hoorbaar dat hij twijfels heeft of Jumbo die ‘next step’ kan en gaat maken. Aan de top blijven, nog beter worden en de Tour nog vaker winnen is de missie van Plugge richting de toekomst.
Het nieuws dat Jumbo Supermarkten al enige tijd bezig is om het hele sponsorbeleid onder de loep te nemen is eigenlijk geen verrassing. Nadat voormalig CEO en eigenaar Frits van Eerd in opspraak kwam, lijkt een koerswijziging een logisch gevolg. Daarbij is de wielerploeg door het overlijden van Karel van Eerd medio december een groot fan van het wielerproject kwijt geraakt.
Een probleem om de sponsoring te continueren lijkt vooral de rol van de leveranciers in de sponsormodellen van Jumbo. Een verhaal van het Financieel Dagblad op 19 maart maakte duidelijk dat leveranciers van Jumbo vorig jaar 3,8 miljoen euro sponsorgeld aan het raceteam van voormalig topman Frits van Eerd betaalden. Accountant PwC onderzocht twee ‘significante frauderisico’s’, en vond geen aanwijzingen dat er iets mis was. Toch kondigde Jumbo begin dit jaar al aan te stoppen met een groot deel van zijn sponsoring van de auto- en motorsport.
Experts noemden de sponsoring van het raceteam van Van Eerd door leveranciers ‘niet fraai’ en ‘juridisch glad ijs’. Zakenrelaties zouden zich onder druk gezet kunnen voelen de portemonnee te trekken, om de band met de tweede supermarktketen van Nederland goed te houden.

Richard Plugge – foto: Cor Vos
Eenzelfde verhaal kan natuurlijk ook voor de schaats- en wielerploegen gelden want bedrijven als Heineken, Unilever, Campina, Gorilla’s en Hema zijn allemaal nauw verbonden aan Jumbo.
Het is daarom begrijpelijk dat Jumbo nu alle zaken goed onderzoekt, voordat het een beslissing neemt over het verlengen van het contract. Het Brabantse bedrijf tekende op 1 januari 2019 een contract voor onbepaalde tijd met een minimum van vijf jaar. Hierin zat de optie van een opzegtermijn van twee jaar. Jumbo zit nu contractueel in de fase dat het voor het eerst kan overwegen om de sponsoring na 2024 te stoppen. De wielerseizoenen 2023 en 2024 maakt het sowieso af.
“Op dit moment kijken we naar onze positionering”, laat een woordvoerder van Jumbo Supermarken aan de NOS weten. “Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie.”
Plugge geeft aan dat hij de heroverweging wel voelde en zag aankomen. “Er is nog wel iets aan de hand bij Jumbo”, zo gaf hij aan.
Bij Jumbo was men not amused dat het nieuws van het overwegen van de sponsoring van de schaats- en wielerploeg naar buiten kwam. De supermarktketen wil het liefst een beslissing na de zomer maken. Wat ook te begrijpen valt omdat dan opnieuw de waarde van een Tour de France gemeten kan worden.

De Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma met vlnr Robert van der Wallen, Jeroen Bijl, Ton van Veen en algemeen manager Richard Plugge.
Ook Plugge benadrukte voorbij de finish in Dwars door Vlaanderen dat hij niet blij was met de berichtgeving. Al is het voor de wielerploeg in de week van ‘Vlaanderens Mooiste’ wel de beste advertentie om de hele wereld te laten weten dat het eigenlijk een grotere, internationale sponsor zoekt.
Een bekend spreekwoord is dat je nooit oude schoenen moet weggooien voor je nieuwe hebt. Het was Jumbo dat in 2015/2016 de ploeg diep in de kelder van WorldTour oppakte en liet doorgroeien naar de absolute top van de wereld. Zelfs naar de nummer één positie in 2023. De supermarktketen zou volgens sportmarketeers de afgelopen jaren als ruim honderd miljoen euro in de ploeg geïnvesteerd hebben.
Een groot aandeel hierin heeft de huidige CEO van de supermarktketen Ton van Veen gehad. Van Veen heeft binnen de Raad van Commissarissen van de ploeg samen met Robert van der Wallen en in een eerder stadium met Arno de Jong van de Nederlandse Loterij een cruciale rol gespeeld om de wielerploeg van het lachertje van het peloton naar de nummer één positie te laten groeien.

Christophe Laporte wint Dwars Door Vlaanderen – foto: Cor Vos
Volgens Plugge staat hij aan de vooravond van een volgende fase. “Hoe worden we nog beter dan onszelf”, sprak hij. Een uitspraak die arrogant klinkt wanneer je die uitspreekt op het moment dat je de totale concurrentie in vijf Vlaamse klassiekers naar huis hebt gereden. “Met Visma en Pon willen we de stap zetten naar nog meer en nog groter. Dus ook wij zijn aan het heroverwegen. Hoe gaan we de toekomst aanvliegen? Hoe gaan we als een internationaal team verder?”
Het is de vraag hoelang de internationale doelstellingen van de ploeg passen bij de marketingambities van Jumbo. De wielerploeg scoort wereldwijd, terwijl Jumbo alleen in Nederland en België belangen heeft.
Plugge vervolgt: “Hoe gaan we de volgende stappen zetten? Zonder of met Jumbo? Wij zijn aan het bouwen. Wij hebben ook meer partners dan alleen Jumbo. We hopen dat we met Jumbo, met wijlen Karel van Eerd in ons achterhoofd, nog jaren verder kunnen. Onze uitdaging is: Hoe worden we nog beter? Hoe gaan we nog vaker de Tour winnen? Daar hoort commitment van al onze partners bij. Wij hebben heel sterke partners achter ons die allemaal bereid zijn verder te gaan, dus ik maak me geen zorgen.”
De nieuwe fase van de ploeg die Plugge in zijn hoofd heeft, lijkt dus vooral een nieuwe fase in de verdere internationalisering van de ploeg. Voor Plugge het liefst met Jumbo, maar uit zijn woorden in Waregem werd duidelijk dat dit wat hem betreft zeker niet noodzakelijk is.
Denk aan SKY die in hun goede jaren, steeds de Tour de France wonnen. Als robots legde ze hun wil op en de verdenkingen dat ze doping gebruikten werd alleen maar groter. Terwijl ze er tot nog toe nooit echt voor gestraft zijn. Ik houd van sport in de breedte. Ben supporter van de Nederlanders, maar geniet ook als andere mooie dingen laten zien.
Tja, op het moment dat er parliamentele vragen worden gesteld in het parliament van het VK omdat de doctor en teamleider aan doping smokkel deden lijkt dat me wel genoeg bewijs...
Prima zon ceo.
Dus heb je dus geen enkele Nederlandse ploeg in de WT meer en ook geen enkele ploeg die omkijkt of ook maar een beetje moeite doet om Nederlands talent op te leiden..
Want, de licentie gaan ze ook overhevelen?
[quote]en ook geen enkele ploeg die omkijkt of ook maar een beetje moeite doet om Nederlands talent op te leiden.. [/quote]
Jij vindt niet dat veel Nederlands talent doorbreekt via het Development team?
Ik geef toe dat ik ook liever de plaatselijke supermarkt op de shirts zie prijken dan een veredelde Belkin-vluchtige injectie, maar zo gitzwart als jij het schetst is wel met heel veel gevoel voor drama. Nu grossier je in het bashen van Jumbo in werkelijk iedere post, dus überhaupt reageren is vrij zinloos, eigenlijk.
Jumbo-Visma is op dit moment de enige Nederlandse ploeg in de WT, en ook de enige ploeg die daadwerkelijk veel investeert in het Nederlandse wielrennen. Onder andere door bijvoorbeeld CyclingClassNL en het opleidingsteam. De ploeg is momenteel zo'n beetje het enige wat het Nederlandse wielrennen nog een heel klein beetje in leven houdt.
Stel vervolgens dat Jumbo wordt vervangen door een internationaal bedrijf. Waarom zou die zich dan nog specifiek focussen op Nederland of Nederlandse beloftes? Dan wordt het gewoon een volledig internationale ploeg met veel minder Nederlanders en minder ruime voor Nederlandse beloften. Dáár ben ik bang voor.
De PON groep blijft wel een hoofdsponsor met nederlandse roots. En er zijn ook voldoende nederlandse internationale bedrijven die in aanmerking komen om Jumbo te vervangen toch?
Bv een Heineken.
Nog geen 15 jaar terug was Nederland aan het juichen voor de 20e plaats van Rob Ruijgh als hoogtepunt in de Tour de France.
De afgelopen 5 jaar zijn er 9 etappezeges geboekt en 2 renners op het podium geëindigd. Daarnaast zijn 6 monumenten gewonnen en nog 5 overige podia in de monumenten behaald.
En dan reken ik de winst van de Giro d'Italia en winst in LBL niet mee, aangezien dat repectievelijk 6 en 7 jaar geleden was.
Van der Poel, Van Baarle, Groenewegen en Jakobsen kunnen nog meerdere jaren mee en dan heb je talenten als Kooij en Arensman die zeker de grote rondes zullen kleuren.
Was overigens ook een dramaqueen.
...