Jumbo-Visma gaat op zoek naar grotere, internationale hoofdsponsor
Analyse Past Jumbo Supermarkten als hoofdsponsor nog bij de doelstellingen die de wielerploeg voor de komende jaren heeft? Teammanager Richard Plugge zegt het niet hardop, maar tussen de regels is hoorbaar dat hij twijfels heeft of Jumbo die ‘next step’ kan en gaat maken. Aan de top blijven, nog beter worden en de Tour nog vaker winnen is de missie van Plugge richting de toekomst.
Het nieuws dat Jumbo Supermarkten al enige tijd bezig is om het hele sponsorbeleid onder de loep te nemen is eigenlijk geen verrassing. Nadat voormalig CEO en eigenaar Frits van Eerd in opspraak kwam, lijkt een koerswijziging een logisch gevolg. Daarbij is de wielerploeg door het overlijden van Karel van Eerd medio december een groot fan van het wielerproject kwijt geraakt.
Een probleem om de sponsoring te continueren lijkt vooral de rol van de leveranciers in de sponsormodellen van Jumbo. Een verhaal van het Financieel Dagblad op 19 maart maakte duidelijk dat leveranciers van Jumbo vorig jaar 3,8 miljoen euro sponsorgeld aan het raceteam van voormalig topman Frits van Eerd betaalden. Accountant PwC onderzocht twee ‘significante frauderisico’s’, en vond geen aanwijzingen dat er iets mis was. Toch kondigde Jumbo begin dit jaar al aan te stoppen met een groot deel van zijn sponsoring van de auto- en motorsport.
Experts noemden de sponsoring van het raceteam van Van Eerd door leveranciers ‘niet fraai’ en ‘juridisch glad ijs’. Zakenrelaties zouden zich onder druk gezet kunnen voelen de portemonnee te trekken, om de band met de tweede supermarktketen van Nederland goed te houden.

Richard Plugge – foto: Cor Vos
Eenzelfde verhaal kan natuurlijk ook voor de schaats- en wielerploegen gelden want bedrijven als Heineken, Unilever, Campina, Gorilla’s en Hema zijn allemaal nauw verbonden aan Jumbo.
Het is daarom begrijpelijk dat Jumbo nu alle zaken goed onderzoekt, voordat het een beslissing neemt over het verlengen van het contract. Het Brabantse bedrijf tekende op 1 januari 2019 een contract voor onbepaalde tijd met een minimum van vijf jaar. Hierin zat de optie van een opzegtermijn van twee jaar. Jumbo zit nu contractueel in de fase dat het voor het eerst kan overwegen om de sponsoring na 2024 te stoppen. De wielerseizoenen 2023 en 2024 maakt het sowieso af.
“Op dit moment kijken we naar onze positionering”, laat een woordvoerder van Jumbo Supermarken aan de NOS weten. “Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie.”
Plugge geeft aan dat hij de heroverweging wel voelde en zag aankomen. “Er is nog wel iets aan de hand bij Jumbo”, zo gaf hij aan.
Bij Jumbo was men not amused dat het nieuws van het overwegen van de sponsoring van de schaats- en wielerploeg naar buiten kwam. De supermarktketen wil het liefst een beslissing na de zomer maken. Wat ook te begrijpen valt omdat dan opnieuw de waarde van een Tour de France gemeten kan worden.

De Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma met vlnr Robert van der Wallen, Jeroen Bijl, Ton van Veen en algemeen manager Richard Plugge.
Ook Plugge benadrukte voorbij de finish in Dwars door Vlaanderen dat hij niet blij was met de berichtgeving. Al is het voor de wielerploeg in de week van ‘Vlaanderens Mooiste’ wel de beste advertentie om de hele wereld te laten weten dat het eigenlijk een grotere, internationale sponsor zoekt.
Een bekend spreekwoord is dat je nooit oude schoenen moet weggooien voor je nieuwe hebt. Het was Jumbo dat in 2015/2016 de ploeg diep in de kelder van WorldTour oppakte en liet doorgroeien naar de absolute top van de wereld. Zelfs naar de nummer één positie in 2023. De supermarktketen zou volgens sportmarketeers de afgelopen jaren als ruim honderd miljoen euro in de ploeg geïnvesteerd hebben.
Een groot aandeel hierin heeft de huidige CEO van de supermarktketen Ton van Veen gehad. Van Veen heeft binnen de Raad van Commissarissen van de ploeg samen met Robert van der Wallen en in een eerder stadium met Arno de Jong van de Nederlandse Loterij een cruciale rol gespeeld om de wielerploeg van het lachertje van het peloton naar de nummer één positie te laten groeien.

Christophe Laporte wint Dwars Door Vlaanderen – foto: Cor Vos
Volgens Plugge staat hij aan de vooravond van een volgende fase. “Hoe worden we nog beter dan onszelf”, sprak hij. Een uitspraak die arrogant klinkt wanneer je die uitspreekt op het moment dat je de totale concurrentie in vijf Vlaamse klassiekers naar huis hebt gereden. “Met Visma en Pon willen we de stap zetten naar nog meer en nog groter. Dus ook wij zijn aan het heroverwegen. Hoe gaan we de toekomst aanvliegen? Hoe gaan we als een internationaal team verder?”
Het is de vraag hoelang de internationale doelstellingen van de ploeg passen bij de marketingambities van Jumbo. De wielerploeg scoort wereldwijd, terwijl Jumbo alleen in Nederland en België belangen heeft.
Plugge vervolgt: “Hoe gaan we de volgende stappen zetten? Zonder of met Jumbo? Wij zijn aan het bouwen. Wij hebben ook meer partners dan alleen Jumbo. We hopen dat we met Jumbo, met wijlen Karel van Eerd in ons achterhoofd, nog jaren verder kunnen. Onze uitdaging is: Hoe worden we nog beter? Hoe gaan we nog vaker de Tour winnen? Daar hoort commitment van al onze partners bij. Wij hebben heel sterke partners achter ons die allemaal bereid zijn verder te gaan, dus ik maak me geen zorgen.”
De nieuwe fase van de ploeg die Plugge in zijn hoofd heeft, lijkt dus vooral een nieuwe fase in de verdere internationalisering van de ploeg. Voor Plugge het liefst met Jumbo, maar uit zijn woorden in Waregem werd duidelijk dat dit wat hem betreft zeker niet noodzakelijk is.
Dan kan je het nut van verdere wielersponsoring met het oog op groeiend marktaandeel in een wielergek land als België zeker in vraag stellen.
Daar waar een Aldi en een Lidl zich niet als uitgesproken 'Duits' neerzetten, en elkaar dus niet rechtstreeks lijken te bekampen, zijn Jumbo en AH in Vlaanderen in een gevecht verwikkeld als grote Nederlandse speler, en dat gevecht lijkt AH al een hele tijd beslecht te hebben - ook doordat het al een betere balans gevonden heeft tussen de sterke Nederlandse 'exotica' in het aanbod, en een degelijk Belgisch basisaanbod.
Naar de tour kijken meer dan 1 miljard mensen. Ook al kijken de meeste een paar seconden. Dan is het voor mij volledig onbegrijpelijk dat topwielrenploegen zo moeilijk aan een sponsor komen.
Je moet Daam van Reeth volgen op twitter. Die houdt zich in Leuven bezig met sporteconomie en publiceert regelmatig over de echte kijkcijfers van het wielrennen. De fabeltjes die organisaties als ASO verkopen over kijkcijfers zijn volkomen losgezongen van de werkelijkheid. Er zijn maar een paar landen waar wielrennen echt een kijksport van betekenis is.
Zelfs de Nederlandse topschaatsers hebben namelijk regelmatig grote problemen sponsors te vinden en moeten op kosten van de KNSB trainen. Jutta's laatste privéploeg werd ook niet voor niets opgeheven.
Verder had je geen beter moment kunnen hebben natuurlijk om een nieuwe sponsor te zoeken: tour gewonnen, net zo'n beetje het hele voorjaar opgerold, met afstand de beste ploeg in het peleton.
Ik denk dat Jumbo er ook goed aan doet om uit te stappen. Je wil niet de sponsor zijn van een ploeg die Wout zeges weg doet geven aan ploeggenoten die zelf ook prima kunnen winnen. Dat jaagt in België alleen maar klanten je super uit.
Mocht de ploeg toch overstappen op HEMA als hoofdsponsor dan hoop ik van harte dat Nijntje persoonlijk de hoofdsponsor wordt.
Ik ben in elk geval benieuwd naar wat ze uit hun hoed gaan toveren:-)
Neem aan dat iedereen het spoor vanaf daar gewoon kan volgen? Dit was de Ploeg Raas (totdat hij er uit gewerkt werd). Juridische aanpassingen in de organisatiestructuur veranderen daar niets aan.
Als we dan ook nog de vaststelling doen dat het gaat om een publiek op leeftijd, met alle vooroordelen die dat oproept bij marketingstypes, wordt duidelijk dat de multinationals echt niet zullen staan te trappelen.
Wielrennen is geen voetbal, maar ook zeker geen schaatsen. Het is een semi-mondiale sport.
Een participatiesport zal alleen sponsors aantrekken gericht op die participanten, dus in dit geval de sport- en fietsindustrie. Een kijksport is voor een veel breder scala aan sponsors interessant, zoals bijvoorbeeld supermarkten.
Colombia was ik inderdaad vergeten. Daar moet ook een groot kijkpubliek zijn, maar dat land is relatief arm en staat zo ver af van de Europese markt dat ik me niet kan voorstellen dat je daar een sponsor gaat vinden of zelfs maar een sponsor voor wie naamsbekendheid in dat land een belangrijk doel is.
Maar goed, Deen supermarkten bestaat niet meer.
Dan maar Jan Pannenkoeken als sponsor of Action.
Zolang het maar geen Fisher Pluggen of Zeeman textielsupers wordt.
Wout en de Action lijkt me geen goede combinatie. Over Jutta Leerdam nog maar te zwijgen.
Geen reden dat er geen ander Nederlands team kan komen, met daar meer nadruk op Nederlandse renners en talentontwikkeling.
Ikzelf begrijp die zucht naar Nederlandse renners bij Nederlandse ploegen trouwens niet zo goed. Maar hier in België stroomt er sowieso genoeg talent door, misschien dat dat in Nederland moeilijker ligt.
Ter vergelijking: België heeft 3 WT ploegen, 3 ProTeams en ongeveer evenveel Continental ploegen.
Hopelijk gok je nooit heb je een electrische auto/fiets en een warmtepomp. Eet geen vlees en alleen biologisch voedsel..
Sponsor debat over of het ethisch verantwoord is om dit in de sport te gebruiken blijft hier een heikel punt.
Ik zou zeggen zie het los van de sport en zet dit door in een politiek debat over wat wenselijk is in sponsering van sport.
Ik kan er vier afvinken, overigens is het een misverstand dat biologische per definitie duurzaam is , daarbij hoef ik mij ook helemaal niet te verantwoorden tegenover anderen. Ik vind het alleen absurd dat bedrijven met miljoenen keer meer invloed dan een individu zich op deze manier kunnen aanbieden en doen alsof er niks aan de hand is. Het is gewoon voor de bühne en daar heb ik de schurft aan.
Zie het los van elkaar, maak gebruik van die bedrijven door sport te promoten als drijfveer, niet het bedrijf.
De bobo's zitten in een tent te netwerken, wij staan aan de weg te netwerken. Who gives a fuck.
Zo gaat het al decennia lang, en dat zal het blijven doen. Het is naïef als je het anders wilt hebben dan de werkelijkheid is.
Jumbo heeft als sponsors: bp, betcity en redbull. Denk je dat iemand daar op let in de wedstrijd of bij winst??? I dont think so...
Klopt, daar kan ik je grotendeels in volgen. Wel heb ik moeite met het begrijpen van teams om zich zo gemakkelijk te laten lenen voor bedrijven als Ineos, DSM of zelfs complete landen als Bahrein, Astana of UAE om zich te te verkopen, bij mij gaat dat zelfs zo ver dat ik dat de renners bijna kwalijk kan nemen.
Ik fiets liever voor een onderwijsinstelling als EF, een shampoomerk als Alpecin of een uit de kluiten gewassen supermarkt als Intermarché dan voor een land met een discutabel regime of een multinational zonder verantwoordelijkheidsgevoel, maar dat is ook makkelijk praten zonder talent of ambitie vanuit m'n luie stoel.
Ik denk trouwens wel dat sponsoren in wielrennen enorm loont, ik ben altijd wel benieuwd wat voor bedrijf er achter een naam op een shirt zit. Met mij vele anderen die even Googlen wat er op de kont van een Italiaanse pro-conti renner staat.
Heuh, overontwikkelde chimpansees die dankzij Shell met 8 miljard tegelijk in leven blijven. Overtuigd: op dat shirt!
Mensen henben hier juist twijfels bij de cosponsors van jumbo omdat in de samenleving een dubbele rol hebben. Ja ze financiere een top wielerploeg, en betalen daar veel geld voor. Maar in de samenleving maken ze er een teringzooi van door milieuregels te overtreden of ongezond eten te promoten.
Ik ben zelf altijd nog verantwoordelijk hoe en wat ik autorijd maar ook wat ik eet. Echter gaat dat helaas (financieel) niet voor iedereen zo in Nederland.
Maatschappelijk debat is nodig om te kijken of een 'dubieuze' sponsor in topsport wel wenselijk is.
Wij beslissen daar helaas indirect niet over...
Fijne avond nog!
Met 'Wout, staat de Bokma koud?' krijg je er gratis een ijzersterke update van de aloude slogan bij, waardoor het jenevermerk een échte internationale doorbraak zal beleven, waar Pastis51, Aperol Spritz e.a. Campari's bij gaan verbleken...
Waar Merckx in de jaren 70 reclame maakte voor de nicotine- en teerarme sigaret R6, moet Bokma dan natuurlijk resoluut innoveren met een alcoholarme jenever, waar Nederland trots op kan zijn, en die naast bicarbonaat, ketonen en Hema-rookworst als regelrechte fuel kan dienen voor de Jumbo euh jets, de vliegende vaandeldragers van het Nederlandse wielrennen. Wout, Dylan en Christophe nemen er broederlijk slokken van, uit een gepimpte drinkbus.. Prosit!
Skoda Visma bekt lekker.
Ze zijn al autosponsor van TJV.
Pon is behalve fietsenfabrikant ook de importeur van Skoda.
Wout past in een Skoda, Jutta Leerdam ook.
Skoda is een stabiel en degelijk bedrijf.
Sommige reageerders stelden voor om Philips te paaien. Philips was eigenaar van PDM. De intralipid-affaire heeft het merk PDM de das omgedaan.
DSM is geen optie. Er zijn de laatste jaren veel grote bedrijven weg-gegaan zoals Unilever. Dan zijn de opties nog beperkt ... maar er is er natuurlijk nog wel 1 die beursgenoteerd is: Aperam.
Lijkt met wel geinig als Karsten Kroon in het commentaar zegt: Jaaa daar zien we de Aperammers weer op kop van het peloton. De Aperammers zijn weer aan het sleuren. En wat krijgen de Tietematjes er van langs van de Aperammers. Gaan de Aperammers weer als eerste boven zijn op de Aperots?
haha jah, dan kun je op je beide oren slapen
je weet toch welke disclaimer die onderaan elke pagina zetten?
Het is alleen de vraag of de pr afdelingen van deze merken dit ook zo willen zien.
En waarom niet Decathlon? Sporten toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen (gaap)
Decathlon zou een goede zijn.
Wat voor type bedrijven heeft hier nu interesse in? komt TJV nu uit bij internationale Nederlandse bedrijven zoals Heineken of Ing die zowel belang hebben bij een positieve merk affiniteit als naamsbekendheid? of zien jullie een ander soort bedrijven eerder instappen?