Jumbo-Visma blijft met lege handen achter na Tour Down Under
foto: Cor Vos
zondag 20 januari 2019 om 10:27

Jumbo-Visma blijft met lege handen achter na Tour Down Under

Jumbo-Visma wist dankzij Danny van Poppel en George Bennett enkele ereplaatsen te verzamelen in de Tour Down Under, maar de Nederlandse WorldTour-ploeg blijft toch voornamelijk met lege handen achter. Bennett eindigde uiteindelijk buiten de top-10. “Dit is niet waar we op hadden gehoopt”, is dan ook de conclusie van ploegleider Frans Maassen.

Bennett behoorde vrijdag nog tot de beste klimmers, maar kwam er op Willunga Hill (opnieuw) niet aan te pas. Hij kwam als zestiende over de streep, waardoor hij de Tour Down Under als twaalfde afsluit. “Ik haat Willunga Hill, er is niets goeds aan die klim. Ik herpak mezelf en ga ervoor, maar het is echt akelig”, liet Bennett eerder al weten.

“George raakte zijn ploeggenoten kwijt”
Volgens Maassen lag het echter niet aan de benen van de 28-jarige klimmer. “Toen we voor de laatste keer Willunga Hill opdraaiden, raakte George zijn ploeggenoten kwijt. Daardoor moest hij vol in de achtervolging. Waarschijnlijk heeft hij toen zijn motor opgeblazen.”

“Dat is zonde, want de renners zijn goed in orde.” Hierdoor moet Jumbo-Visma zich tevreden stellen met enkele dichte ereplaatsen van sprinter Van Poppel. “Het resultaat is uiteindelijk niet waar we op hadden gehoopt, maar hiermee kunnen we wél verder richting de Cadel Evans Great Ocean Road Race”, aldus Maassen.

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
20 januari 2019 11:05
Jammer maar had eerlijk gezegd ook niet veel meer verwacht van deze ploeg.
20 januari 2019 11:20
Het was dan ook een B-ploeg dat ze naar Australië stuurden.
Zonder Groenewegen en Roglic lukt het allemaal niet zo goed.
    20 januari 2019 12:31
    Gesink is tegenwoordig b ploeg. Het is wel hard gegaan met die jongen
20 januari 2019 11:29
Hier hoeven we toch niet zwaar aan te tillen? Lege handen? Seizoensopwarmertje!
20 januari 2019 11:33
Ja dit is geen artikel waard, behalve als de andere ploegen met lege handen ook nog komen.
    20 januari 2019 12:31
    Behalve dat bij lotto j iedereen reageert en bij een Franse ploeg niemand
    20 januari 2019 14:21
    Ja precies, daar is WF dan ook op toegespitst. En dat vind ik vaak niet zo sterk.
20 januari 2019 11:35
De renners waren in orde, maar komen wel te kort.
20 januari 2019 11:54
Driekwart van de ploegen staat met lege handen. Dit is geen drama.
20 januari 2019 11:58
Vond van Poppel prima voor de dag komen. Met een goede strategie zie ik hem als een behoorlijke kanshebber voor de Ocean Road Race.
    21 januari 2019 12:03
    Eens!
20 januari 2019 12:11
had eigenlijk van gesink en bennett wel wat meer verwacht. gesink al aantal keer top 10 gereden hier. maar is ook niet heel erg aangezien niemand hier een doel van gemaakt had
20 januari 2019 12:27
Vreemde finale van TJV. Waarom moest Gesink bij de eerste klim het gat op Sky dichtrijden? En waarom begint Bennett pas in 25e positie aan de slotklim?
    20 januari 2019 12:33
    Klinkt nogal vreemde tactiek, of eigenlijk geen tactiek
    20 januari 2019 12:36
    Klinkt als vragen waarop een antwoord wenselijk is. Om eventueel vervolgens een mening of waardeoordeel te hebben over de tactiek. Maar dat past bij jou natuurlijk niet in een halve oneliner.
    20 januari 2019 13:58
    Klinkt als is nog geen definitieve conclusie. Ik laat uitdrukkelijk de ruimte om met een logisch verhaal te komen. Ik zie het nog niet direct gebeuren dat dat verhaal er is, maar ik heb niet alle mogelijke tactieken paraat.
    Zelf denk ik dat het absoluut niet aan ltj was om de koers te controleren. Hadden niet de favoriet dus bij elkaar blijven was niet per se het beste. Het kan zijn dat gesink bijna erdoor zat en dacht dan doe ik nu maar iets ipv straks in de finale als het er echt om gaat. Lijkt me onwaarschijnlijk op dit punt in de wedstrijd omdat als ie er na de voorlaatste beklimming aan kon blijven hangen hij nog wel 16km bij z'n kopman kon blijven aangezien er weinig hindernissen zijn tot de laatste klim. Derde optie die ik zie is dat gesink probeerde hard te maken om a de wedstrijd hard te maken voor kopman of b zelf weg te rijden. Het leek er echter totaal niet op.
    Wat zou jij als waarschijnlijke verklaring voor de ltj tactiek zien?
    20 januari 2019 23:16
    Dat is speculeren, al mag dat natuurlijk best. Ik vermoed dat de intrinsieke drang om 'verantwoordelijkheid te nemen' weer eens opspeelde, wat Gesink betreft bij de eerste klim. Of iets te nadrukkelijk willen laten zien dat hij een nieuwe rol heeft. Maar iets anders kan natuurlijk makkelijk. Daarom is de vraag belangrijker dan mijn speculatie. Of jouw waardeoordeel.

    En qua Bennett is het allicht een kwestie van niet goed genoeg zijn op dit moment op een klim die hem gewoon niet ligt. Eventueel mede vanwege zijn evaluatie van 'te vroeg goed zijn' vorig jaar. Al heb ik ook mijn twijfels of hij überhaupt in staat is om de druk van uitgesproken kopmanschap aan kan. Maar opnieuw, iets anders kan natuurlijk makkelijk. Daarom is opnieuw de vraag belangrijker dan mijn speculatie. Of jouw waardeoordeel.
20 januari 2019 12:40
Poppel en co: toch ook maar andere supers overwegen voor de boodschapjes
20 januari 2019 15:47
Valt toch tegen van Bennet, ondanks dat dit een opwarm koers is.
20 januari 2019 16:54
Het was niet slechter dan vorig jaar. Van Poppel was goed maar heeft niet de topsnelheid zoals een groenwegen. Bennet was eerste moeilijke etappe oke de laatste viel tegen. maar het is pas januari nergens om je druk over te maken.
20 januari 2019 17:23
Ze hadden beter Gesink kopman kunnen maken. Die kan top 10 rijden in het AK. Bennet heeft dat nog nooit bewezen.
20 januari 2019 22:53
@Mwielerfan. lotto ? en ltj ? Jij bent toch niet meer serieus te nemen als je niet weet dat er iets veranderd is bij deze ploeg.

Reacties zijn gesloten.