Daryl Impey wint sprint van elitegroep na Corkscrew Road

Door , vrijdag 18 januari 2019 om 04:58

foto: Cor Vos

De vierde etappe in de Tour Down Under 2019 is ten prooi gevallen aan titelverdediger Daryl Impey. De 34-jarige Zuid-Afrikaan van Mitchelton-Scott won de sprint van twintig renners die overbleven na de beklimming van Corkscrew Road. Klassementsleider Patrick Bevin eindigde als tweede, net voor Luis León Sánchez.


Met zo’n 26 graden Celsius op de thermometer, was het donderdag een stuk aangenamer voor de renners dan de hoge temperaturen van eerder deze week. Het moedigde alvast zes renners aan om het hazenpad te kiezen. De eerder deze week gevallen Benoît Cosnefroy (AG2R La Mondiale), rasaanvaller Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Hermann Pernsteiner (Bahrain Merida), Miles Scotson (Groupama-FDJ), Jasha Sütterlin (Movistar) en Nicholas White (UniSA-Australia) bundelden de krachten. Dat kon rekenen op goedkeuring van het peloton, dat meteen liet begaan.

CCC onderhield in de meute het tempo in functie van Bevin, de eigenaar van de rode leiderstrui. Toen de maximale voorsprong van het zestal met tachtig kilometer te gaan ruim boven de vijf minuten lag, besloten Astana en Mitchelton-Scott het tempo in het peloton te verhogen. De bonus van de zes voorop smolt als sneeuw voor de zon. De weergoden waren de heren coureurs dus goed gezind, maar met nog dik vijftig kilometer voor de wielen werden de renners wel getrakteerd op een kleine regenbui. Sommigen koersten daarna wat nerveus; ondertussen was de voorsprong van de leiders minder dan drie minuten.

Showdown op Corkscrew Road
Het was wachten tot Corkscrew Road, een lastig klimmetje in de laatste tien kilometer. Voorop vielen De Gendt en Scotson aan in aanloop naar de helling. Na diverse schermutselingen bleven Pernsteiner en local boy Scotson vooraan over. Rémi Cavagna probeerde ondertussen de oversteek te maken, maar hij werd snel tot de orde geroepen door het peloton. Daar bepaalde Sky met Dylan van Baarle het tempo. Toen ook de laatste twee vroege vluchters in hun kraag gegrepen werden, opende Wout Poels de debatten onder de favorieten voor eindwinst. Enkel George Bennett, Richie Porte en Michael Woods hadden een antwoord.

De Nieuw-Zeelander van Jumbo-Visma rondde als eerste de top, gevolgd door de andere drie. In de achtervolging probeerde Chris Hamilton (Team Sunweb) de oversteek te maken, maar hij begon uiteindelijk aan een chasse patat. In de technische afdaling naar de finish flirtten de koplopers een aantal keer met een valpartij. Ondanks de risico’s die ze namen, bracht Lucas Hamilton (Mitchelton-Scott) net voor de vod van de laatste kilometer alles terug samen. Exact twintig renners mochten strijden om dagwinst, waarin Impey met een fietslengte won voor Bevin. In het nieuwe klassement scheiden zeven seconden beide renners.

Dit artikel delen:

26 Reacties

rahimns 18 januari 2019 om 05:08

Jammer dat die 4 niet weg konden blijven, het blijft in ieder geval weer spannend. Impey zal nog extra tijd nodig moeten hebben om nog een keer het AK te winnen.

Sunrider 18 januari 2019 om 06:44

Bennett zeer sterk bergop, Poels constant aan de staart kijkend op zijn metertje. Porte nog steeds onzeker sturend in de afdaling.

fringale 18 januari 2019 om 07:15

Dan zie ik de uitslag en denk ik, goh…die Ulissi doet ook nog mee…blijkt die nog maar 29 jaar te zijn ?? Dat is 6 jaar jonger dan LLS, van wie ik dacht dat het een leeftijdsgenoot was. Hoe doet die dat toch om zo jong te blijven ?

on topic : Ruben Guerreiro bevestigt hier toch wel vind ik.

Ruben_ 18 januari 2019 om 07:32

Ulissi werd al prof na zijn junioren tijd.

Mwielerfan 18 januari 2019 om 12:32

Heel jong al goed en snel in kleinere heuvel wedstrijden. Dicht tegen wereldtop al jaren maar nooit de laatste stap gezet.

CeRo 18 januari 2019 om 07:24

Zeer sterk dat Gibbons hier nog bij zat.

fringale 18 januari 2019 om 09:48

verrassend sterk, inderdaad

ivo001 18 januari 2019 om 11:26

Heeft ook een mooi vermogen getrapt en de 6e klimtijd.
https://www.strava.com/segments/632509

assen 18 januari 2019 om 07:29

Van Baarle moet wel echt goed in vorm zijn!
Met dit gewicht, en na al dat kopwerk, nog steeds bij de beste 20 in de eerste groep … diep onder de indruk!

Slagter en Gesink door het mandje.

Woods toch niet zo sterk als gedacht?

Als Porte er niet snel aan begint op Willunga is de zege weer voor Impey, vrees ik.

assen 18 januari 2019 om 07:35

Of Bevin… toch nog spannend zondag. :-)

mus van de maasstad 18 januari 2019 om 07:36

Zou Gesink hier voor het AK gaan dan?

Slagter was wel vol ambitie dus die zal wel balen.

Mwielerfan 18 januari 2019 om 12:33

Het is nog vroeg maar gesink achter van baarle is wel slecht ja

ChefSpijker 18 januari 2019 om 13:45

Woods doet het toch prima? En Impey zat continu achterin de groep achter het kwartet. Terwijl Bevin juist telkens voorin te vinden was. Zie eerder Bevin het AK binnenhalen zondag dan Impey. Maar dan moet Porte niet weer z’n gebruikelijke trucje op Willinga Hill uithalen.

Ruben_ 18 januari 2019 om 07:31

Impey? Rahimns, ze moeten eerst Bevin maar eens op voldoende achterstand kunnen rijden op Willunga..

rahimns 18 januari 2019 om 10:57

Daarom zeg ik toch ook dat Impey nog extra tijd nodig zal hebben. Alleen denk ik dat die 4 bergop (Woods, Porte, Bennett en Poels) te sterk gaan zijn.

tendam 18 januari 2019 om 11:00

@rahimns
Willunga is een ander soort klim dan Corkscrew. Die klim ligt Bennett niet zo, en bv. Impey wel.

Polleke 18 januari 2019 om 08:56

Die Bevin is een taaie, die gaat serieus tegenspartelen zondag…

martini151 18 januari 2019 om 09:06

Zo te zien waren Woods, Porte, Bennett en Poels met afstand de sterksten vandaag. Ik verwacht dan ook dat het tussen die vier gaat. Zou leuk zijn voor Jumbo-Visma als ze direct een WT koers winnen.

jessevdalen 18 januari 2019 om 09:09

Apart dat Van Baarle blijft rijden als Poels met die 3 wegspringt, als die niks doet wordt het gat gelijk groter. Nu bleven ze constant binnen handbereik. Onbegrijpelijk dat de ploeg hem niet achterin de groep van 16 liet plaatsnemen bergop

Mwielerfan 18 januari 2019 om 12:34

Sky dus hij moet wel altijd op kop rijden ;) daar kunnen ze niet meer nadenken

HoofdIsVrij 18 januari 2019 om 09:34

Bennett rondt als eerste de top, maar Porte pakt de KOM? Ik heb niet gekeken, maar hoe…?

Bikeage 18 januari 2019 om 12:14

Ja, frappant. Of is het een soort prijs van de strijdlust en zijn die Australiërs een soort Fransen?

vlek 18 januari 2019 om 12:25

Bennett staat in het bergklassement voor Porte.

elrio 18 januari 2019 om 09:56

Opvallende uitslag wat betreft DDD, Gibbons in de eerste groep, maar O’Connor en Slagter niet.

peterwinnen 18 januari 2019 om 10:14

De Sunweb-aussies komen er ook echt aan.

Mwielerfan 18 januari 2019 om 12:36

Porte had het goed gezien dat woods en poels bij de beste in vorm waren…
En hoezo chasse patat als die Hamilton in de eerste groep finished en het sowieso maar een paar kilometer is?!