Jumbo-Visma bindt Jonas Vingegaard aan zich tot eind 2024

donderdag 29 juli 2021 om 09:03
Jumbo-Visma bindt Jonas Vingegaard aan zich tot eind 2024

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard rijdt tot zeker eind 2024 bij Jumbo-Visma. De Deense renner, de nummer twee van de afgelopen Tour de France, is bezig aan zijn derde seizoen bij het Nederlandse WorldTeam en ziet zijn ontwikkeling van de afgelopen jaren bekroond worden met een nieuw contract.

Vingegaard kijkt uit naar zijn verdere toekomst bij de ploeg. “Ik ben erg blij om mijn contract met het team te verlengen. Tot op heden is onze samenwerking een succes geweest en hopelijk blijven we ook in de toekomst mooie successen boeken. Ik voel me hier goed. Daarom was het een makkelijke en vanzelfsprekende keuze om langer bij de ploeg te blijven.”

Sportief directeur Merijn Zeeman laat weten blij en trots te zijn om de Deense renner langer aan Jumbo-Visma te verbinden. “Jonas rijdt inmiddels drie jaar voor dit team, waarbij we samen elke dag aan het werk zijn om beter te worden. Het is prachtig om een talent binnen het team te zien ontwikkelen en groeien. We zijn vol vertrouwen dat we samen mooie prestaties blijven behalen.”

In 2019 de stap naar de WorldTour
Na drie seizoenen bij ColoQuick zette Vingegaard in 2019 de stap naar de WorldTour door een profcontract bij Jumbo-Visma te tekenen. In zijn eerste seizoen bij de ploeg won hij onder meer een etappe in de Ronde van Polen en werd hij tweede in de PostNord Danmark Rundt. In het coronajaar 2020 reed hij met de Vuelta a España zijn eerste grote ronde.

Dit jaar is de 24-jarige Deen bezig aan een sterk seizoen. Hij won in de UAE Tour de bergetappe naar Jebel Jais en in de Coppi e Bartali twee etappes en het eindklassement, en werd tweede in de Ronde van het Baskenland. Als vervanger van Tom Dumoulin mocht hij vervolgens naar de Tour de France, waar hij de ontdekking van de ronde werd en tweede eindigde in het klassement.


Jonas Vingegaard: van visafslag naar Tour-kopman Jumbo-Visma

Dit artikel delen:

54 Reacties

Sammysosa 29 juli 2021 om 09:08

Uitstekend nieuws!

Groetjesaandevoetjes 29 juli 2021 om 09:37

Snel gehandeld ook. Ben benieuwd hoeveel Jonas nu per jaar gaat verdienen.

Turtlehead 29 juli 2021 om 11:12

@groetjes: dat laatste lijkt me volledig irrelevant. Behalve als je hem bent of zijn baas.
Een ranglijst van de ploeg op basis van salaris zou ik wel leuk vinden, om te zien hoe die verhoudingen liggen.

Groetjesaandevoetjes 29 juli 2021 om 11:28

@turtlehead – lijkt mij juist heel relevant. Jonas reed waarschijnlijk rond op een bescheiden knechten salaris en nu zal dat bedrag meerdere keren verdubbeld zijn. Op zo’n ranglijst die jij oppert, zal Vingegaard nu in de top 10 zitten.

Sammysosa 29 juli 2021 om 13:21

Hij zal zeker flink vooruit zijn gegaan, tegelijkertijd, dit is het beste moment om hem langdurig vast te leggen, nog geen sterallures of heel grote prestaties. Tuurlijk, podium in de Tour is dat absoluut, maar Jonas zal nog niet het gevoel hebben dat ie ‘gearriveerd’ is en de hoofdprijs kan vragen. Tel daarbij op dat ie door TJV is ontdekt en ontwikkeld en ik kan me zomaar voorstellen dat ze hier een koopje hebben gedaan.

Olly 29 juli 2021 om 09:09

Dat is zeer netjes. Ik denk dat hij nu wat meer verdiend dan op de visafslag.
Veel kopmannen bij TJV dan nu wel. Als TD ook weer ambities heeft/krijgt.

Tom van de Molen 29 juli 2021 om 09:21

Misschien heb je dat wel nodig om een blok te kunnen vormen tegen Ineos en Pogacar. Daarnaast vind ik het nogal meevallen. Roglic is natuurlijk de absolute nummer één. Van Dumoulin is het voorlopig nog afwachten wat hij gaat doen en of hij weer op het niveau komt om mee te doen voor de ereplaatsen in een grote ronde. Dan hou je deze Vingegaard (moet nog aantonen dat hij dit voor langere tijd kan), Foss (idem Vingegaard, maar in mijn ogen minder sterk), Kruijswijk (over zijn top) en Bennet (zakt continu door het ijs als hij de kans krijgt in een grote ronde) over. Dus ik verwacht dat Jonas volgend jaar gewoon als kopman in een grote ronde gaat starten en als nr. 2 meegaat naar de tour.

Groetjesaandevoetjes 29 juli 2021 om 09:43

Sluit ik me bij aan Tom. En dan heb je nog Foss, die bergop nog een klein beetje tekort komt voor absolute top, maar perfect in kleinere rondes soms zijn eigen kans mag krijgen.

toiletduck 29 juli 2021 om 10:08

Zolang al die kopmannen het niet erg vinden om af en toe te knechten is er niet zoveel aan de hand. Het past wel in het moderne wielrennen dat je part-time kopman bent. Het kan ontzettend positief bijdragen aan de sfeer en cultuur binnen een ploeg, als je dit goed voor elkaar krijgt. Dat zie je overigens niet alleen bij TJV, maar ook oa bij Ineos (o.a. Kwiat en dit jaar Thomas), DQS (Alaphilippe die zn steentje bijdraagt in de lead-out voor de sprinter van dienst), Alpecin (VDP die Merlier in het geel optimaal afzet) en heel erg natuurlijk bij Bora. Zelfs de eerzuchtige Pogi brengt Ulissi naar een zetel in Slovenië. Het is natuurlijk maar Slovenië, maar toch is dat goed voor het groepsgevoel.

Daarnaast denk ik dat je als renner beter kunt worden door af en toe te knechten, ook al ben je kopman. Neem bv Roglic. Het zou goed zijn voor zijn stuurvaardigheid in een peloton als hij af en toe bidons gaat halen voor zn gelegenheidskopman. Daarnaast kun je als kopman-in-opbouw-naar-hoofddoel heel gecontroleerd een bepaald deel van de koers een bepaald wattage op kop rijden, omdat dat past in je schema. Kortom: ik zie niet zoveel problemen. En dan heb ik het er nog niet eens over gehad dat er dikwijls iemand wegvalt.

boehoe 29 juli 2021 om 10:31

Valt wel mee qua kopmannen toch. Ik kan me niet voorstellen dat ze Kruijswijk of Bennet nog als zodanig zien. En er zijn drie grote rondes

madeinstars 29 juli 2021 om 11:09

Voorlopig heeft Bennett ook nog niet bijgetekend voor volgend jaar.

Maenhout 29 juli 2021 om 15:57

Er zijn er maar twee – Roglic en Vingegard – die potentie hebben om een Grand Tour te winnen, plus heel misschien Dumoulin, waarvan we nog maar moeten zien of hij bergop nieuwe sterren als Pogacar, Bernal, Carapaz enz nog kan volgen. Geldt ook voor Foss, die ook niet zo’n lichtgewicht is.

Ze kunnen nu natuurlijk wel alle eenweekse rittenkoersen gaan winnen met allemaal verschillende renners…

vevie 29 juli 2021 om 09:11

Goed bezig. Speel deze jongen volgend jaar uit in de Giro en Vuelta en hij doet daar gewoon mee voor winst/podium.

fudd 29 juli 2021 om 09:44

wie weet zou hij zelfs (ooit) in een TdF voor een podium mee kunnen doen…

MichielH 29 juli 2021 om 11:59

Ik heb een goede kijk op dit soort dingen en voorspel dat hij dat inderdaad in zich heeft.

Daboytommy 29 juli 2021 om 09:12

Geweldig nieuws! Hij maakt een fantastische ontwikkeling door. Ik ben benieuwd waar hem dit volgend seizoen gaat brengen en hoe hij zich dan verhoudt tegenover de concurrentie.

LaDoyenne 29 juli 2021 om 09:15

Hopelijk rijdt hij volgend jaar de Giro. Vingegaard, Pidcock en Evenepoel. Dat zou pas een mooie affiche zijn!

reusjen 29 juli 2021 om 10:25

Ik zie niet helemaal in waarom dat een mooi affiche is. Het zijn alle drie renners die of nog niets bewezen hebben qua klassement in een grote ronde, of dat in het geval van Vingegaard nog moet bevestigen. Niet de grote namen.

ghostwriter 29 juli 2021 om 12:11

Na een tweede plaats in het algemeen klassement van de Tour ben je een grote naam.

jvh93 29 juli 2021 om 09:22

Snel gehandeld na de tour. fantastisch nieuws voor Jumbo Visma

Petje 29 juli 2021 om 09:25

Top nieuws

Wheely 29 juli 2021 om 09:30

Krijg er zin van in komend seizoen. Wat reed die gast goed in de Tour!

Marik 29 juli 2021 om 09:32

Dit is de mooiste contractverlenging van het jaar voor TJV, deze man heeft de absolute toekomst.

KnightBiker 29 juli 2021 om 10:58

+1, naast NL talent opleiden is het kansen bieden aan talent uit minder traditionele wielerlanden en renners met een aparte achtergrond mooi en inspirerend. (Hoewel een verlenging van Van Aert voor de sponsor heden het allerbelangrijkste is)

assen 29 juli 2021 om 09:39

Voor mij enigszins onverwacht (gezien budget), maar allicht fantastisch nieuws.

Serieus, ik denk dat TJV op vergelijkbare hoogte staat met INEOS in het rondewerk

Groetjesaandevoetjes 29 juli 2021 om 09:45

Ik ben weleens benieuwd hoeveel Gesink, Kruijswijk, Van Emden verdienen. Er werd altijd geroepen hier dat ze veel verdienen voor wat ze doen, maar ik heb het idee dat het wel meevalt als ze al hun toppers verbeterde contracten kunnen geven.

KnightBiker 29 juli 2021 om 11:09

Kruijswijk zal nog teren op zijn 3e plek van de tour 2 jaar terug… de rest zal meer verdienen dan bij een ze elders kunnen krijgen maar de hoogtij dagen zullen wel voorbij zijn qua verdiensten. Ze zullen nog voldoende gemotiveerd zijn door wat ze krijgen.
Ben eerder benieuwd wat deze renners gaan doen na hun carrière… niet iedereen kan ploegleider worden.

mooiman 29 juli 2021 om 09:48

Geweldig nieuws, weer een bewijs dat TJV veel te bieden heeft blijkbaar

Rawolf 29 juli 2021 om 09:50

Frits heeft geld zat!

Jammer dat de budgetten in wielrennen niet openbaar zijn want stiekem moet hier een geweldige impuls zijn geweest waardoor Dennis, Laporte, Vingegaard etc mogelijkheden werden. Zou me niks verbazen als Jumbo nu afgetekend het hoogste budget heeft na Ineos en UAE

toiletduck 29 juli 2021 om 10:14

Ik vraag het me af. Ik denk dat er veel topsporters zijn voor wie het financiële plaatje niet tot de belangrijkste factoren behoort.

Ik gok dat qua TJV qua salarisbudget niet veel hoger zit dan Bora en wellicht zelfs Trek en DQS. Deze ploegen zullen Bahrein en Astana inmiddels wel achter zich hebben gelaten. Ik denk wel dat TJV in verhouding veel geld uitgeeft aan stages, R&D en training/begeleiding. Dat laatste is denk ik voor veel jongens die qua cultuur bij de ploeg passen een goede reden om te blijven.

Rawolf 29 juli 2021 om 10:26

Trek absoluut niet, en Astana is ver afgezakt.

Die andere 3 ploegen die je noemt staan ook in het linkerrijtje ja.

" Ik denk wel dat TJV in verhouding veel geld uitgeeft aan stages, R&D en training/begeleiding"

Zeeman z'n PR praatjes slaan goed aan zo te horen, van Plugge geleerd zeker.

Daniel17 29 juli 2021 om 12:06

Toch heeft TJV een gigantische omkadering, veel meer dan andere ploegen en veel meer dan enkele jaren geleden. Volgens mij zijn er alleen al rond de 10 koks/diëtisten in dienst, de meeste welliswaar niet full-time.

Naar het trainingskamp in Alicante dit jaar gingen meer dan 85 man, dat is echt niet goedkoop natuurlijk.

Dus de kosten op het gebied van personeel zullen toch vrij hoog liggen, dat heeft niets met PR praatjes te maken

Rawolf 29 juli 2021 om 12:25

@Daniel17, dat is toch de logica zelve als je naast een Mannen wielerteam ook een schaatsploeg, vrouwen, dev enz hebt.

Dat is een voordeel waar ze uit kunnen putten maar dat ze meer personeel per wielrenner hebben of daar zoveel meer budget aan kwijt zijn is lichtelijk overdreven.

Rawolf 29 juli 2021 om 12:25

@Daniel17, dat is toch de logica zelve als je naast een Mannen wielerteam ook een schaatsploeg, vrouwen, dev enz hebt.

Dat is een voordeel waar ze uit kunnen putten maar dat ze meer personeel per wielrenner hebben of daar zoveel meer budget aan kwijt zijn is lichtelijk overdreven.

Maenhout 29 juli 2021 om 22:23

TJV is vrij beheerst qua salarissen. Roglic iets meer dan een miljoen, tegen Sagan en Pogacar 5 miljoen en Froome zeven. Ineos heeft meerdere renners die meer beuren aan jaarsalaris dan de duurste man bij TJV.

Murcia 29 juli 2021 om 09:51

Zeer snel in orde gemaakt en natuurlijk uitstekend nieuws. Als je als team echt aan de top wilt blijven moet je je parels langer aan je binden. Jonas voelt zich op zijn plek maar zal nu ook in euro’s de beloning krijgen die past bij zijn vooruitgang.

japio 29 juli 2021 om 10:08

Mooi man, goede zaak!

Willem Kieft 29 juli 2021 om 10:08

Maarre, toch even belangrijker, is Koos Moerenhout al vastgelegd?

xistnc 29 juli 2021 om 10:27

Tom die doorgaat, Jonas die verlengt. De penningmeester van JV zweet peentjes op het moment.

Wheely 29 juli 2021 om 10:37

Nou en of. Die vier medailles zullen ook nog wel wat gewicht in de schaal leggen.

xistnc 29 juli 2021 om 11:43

Goeie. Ik vraag me af of zulke bonussen voor rekening van de ploeg komen. Ze rijden immers namens hun nationale olympisch comité en mogen op het podium geen pet met Hema of Simpel opzetten.

Wheely 29 juli 2021 om 11:54

Klopt maar het zijn wel wapenfeitjes op de CV, die komen tijdens (toekomstige) contractonderhandelingen altijd van pas.

Ik zou er al sponsor ook vooral lekker mee gaan shinen.

Rawolf 29 juli 2021 om 13:18

bonussen worden samen met het contract bepaald, sommige ploegen zullen dit wel hebben voor de OS, anderen niet.

KevinK1986 29 juli 2021 om 14:38

Nu Roglic nog even voor de Triologie in de Vuelta en je hebt een prachtige score in de grote rondes. Benieuwd wie JV mee gaat nemen naar de Vuelta.

kelderfan 29 juli 2021 om 10:58

Mooi nieuws dat Jonas langer bij de ploeg blijft. Die komt nog wel vaker in beeld.

josi 29 juli 2021 om 12:05

Fantastisch nieuws natuurlijk. Vingegaard heeft alle kwaliteiten in huis om nog heel veel moois te laten zien. En zijn ontwikkeling de afgelopen jaren bewijst dat de match met TJV een goede is.

Dr op en dr over 29 juli 2021 om 12:31

Mooie deal !!

Goed dat het team naast Roglic nu nog een mannetje heeft voor het AK. Nu is het langs Nederlandse kant hopen dat Oomen de volgende stap ook kan maken en/of dat Dumoulin nog grote rondes wil rijden.

Met Roglic, Dumoulin, Van Aert, Dennis, Kuss, Laporte, Oomen en Vingegaard heb je wel een aardig Tour ploegje. :)

Tony 29 juli 2021 om 12:47

Goed gedaan. Deze man kan de tour winnen.

jv88 29 juli 2021 om 17:31

Mooi nieuws. Zullen veel kapers op de kust zijn geweest,zou je denken!

Rawolf 29 juli 2021 om 17:46

Jumbo dus inderdaad hoogste budget na Ineos en UAE.

https://www.sportune.fr/sport-business/plus-de-sport/budgets-tour-de-france-2021-256624/2

Murcia 29 juli 2021 om 18:05

Die lijst lijkt mij redelijk accuraat, het totale budget van TJV wielrennen + schaatsen werd voor dit seizoen op 30 mln geschat maar ik denk dat je naast het budget van de schaatsploeg (3 tot 3,5 mln) ook de kosten van het Development Team nog moet meenemen. Dan zul je rond het bedrag van DQS uitkomen. Patrick is nog altijd een meester in het downplayen van zijn begroting maar die is dus ook gewoon bij de Top 4.

Grappig dat DSM kennelijk niet is na te trekken en de conclusie lijkt gerechtvaardigd dat Movistar en Ag2rCitroën het minste rendement uit hun investeringen halen.

harryjohan71 29 juli 2021 om 21:39

@Murcia waar baseer jij op dat het schaatsteam een budget heeft van maar 3 miljoen? Ze hebben 26 schaats(t)ers, waaronder de absolute wereldtop. Sven Kramer alleen heeft waarschijnlijk al een salaris van circa 1 miljoen. Daarnaast heeft JV ook nog een damesteam. Als niet duidelijk is of schaatsen, Development team en damesteam meegenomen wordt, is het echt appels met peren vergelijken.

bosstime 29 juli 2021 om 18:42

zou leuk zijn geweest als JumboVisma net zo’n leuk filmpje zou hebben gemaakt, als toen Primoz en Wout verlengden

Mark 29 juli 2021 om 18:51

Winst Tour de France 2022, 2023 en 2024 veiliggesteld.

Headlines

Materiaalzone

Populair