Jumbo-Visma bevestigt komst Sam Oomen

dinsdag 25 augustus 2020 om 10:11
Jumbo-Visma bevestigt komst Sam Oomen

© Cor Vos

De overstap van Sam Oomen van Team Sunweb naar Jumbo-Visma werd half juni al bekend. Vandaag is de transfer ook officieel bevestigd. Het betreft een overeenkomst voor drie jaar. “Dit voelt als het juiste moment om te kiezen voor een nieuwe stap in mijn carrière”, zegt Oomen.

“Ik heb vijf goede en fijne jaren gehad bij Team Sunweb”, doet Oomen zijn verhaal op de website van Jumbo-Visma. “Aan mijn toekomst denkend, voelt het echter als het juiste moment om te kiezen voor een nieuwe stap. Het is top dat ik deze kan zetten bij Team Jumbo-Visma.”

“De kennis, de filosofie, de liefde voor de sport en het vertrouwen dat ik voel bij deze ploeg, hebben me ervan overtuigd dat dit de juiste ploeg voor me is. Ik verheug me er enorm op om aan de slag te gaan in een nieuwe omgeving, met veel nieuwe gezichten maar ook met een aantal oude bekenden. Ik ben daar hartstikke blij mee”, zegt de 25-jarige Tilburger.

“Sam is het grootste jonge Nederlandse rondetalent”, vertelt sportief directeur Merijn Zeeman. “Wij volgden hem al enkele jaren met grote interesse. Wij zijn heel blij dat hij nu voor ons gekozen heeft. We zijn ervan overtuigd dat Sam met de juiste begeleiding nog veel beter kan worden. We willen hem geleidelijk begeleiden richting de wereldtop.”
Hoogtestage
Oomen is op dit moment met zijn huidige ploeg Team Sunweb op hoogtestage in het Oostenrijkse Kühtai. Daar bereidt de 25-jarige Tilburger zich voor op de Giro d’Italia. Zijn niveau in de Tour de l’Ain was nog niet top en dat was niet zoals gehoopt. Daar was Oomen teleurgesteld over, maar intussen kijkt hij alweer vooruit richting de Giro.
Dit artikel delen:

49 Reacties

Marik 25 augustus 2020 om 10:18

Gun het deze jongen enorm dat hij zichzelf opnieuw uitvindt bij deze ploeg. Er zit nog zo veel in het vat.

vanSpringel 25 augustus 2020 om 10:25

Vooral dat laatste.

SnellePelle 25 augustus 2020 om 10:29

Het is te hopen dat er nog veel in zijn eerder vernauwde bloedvat zit. De seizoenstart was in ieder geval niet hoopgevend.

jvh93 25 augustus 2020 om 10:28

Ben toch wel benieuwd of hij zijn potentie hier kan tonen en wellicht kan uitgroeien tot een van de klassements kopmannen. Is er in mijn ogen afgelopen seizoenen niet helemaal uitgekomen allemaal.

tendam 25 augustus 2020 om 10:31

Hij rijdt dit jaar niet eens zo slecht, maar ik ben wel benieuwd of die operatie nou echt het gewenste effect heeft gehad. Een interviewtje met Oomen zou wel interessant zijn.

Wheely 25 augustus 2020 om 10:41

Interviewtjes met Sam zijn altijd leuk maar ben ook benieuwd naar het verhaal rondom de lies. In de Giro weten we vast ook meer, nu iets te vroeg om conclusies te trekken.

Secondant 25 augustus 2020 om 10:54

Nog niet zo heel lang geleden was er een interview met Oomen bij Bureau Sport. Zie Youtube. Best interessant. Hij geeft ook aan dat er mara een klein deel van de sporters met zijn blessure een verbetering heeft ervaren, en dat bij o.a. Kruijswijk 3 operaties geduurd heeft.

Jacob Lohof 25 augustus 2020 om 10:31

Weer een Nederlandse topper die ballen voor Sloveen moet afdraaien

Marik 25 augustus 2020 om 10:36

Mooie bijdrage!

tendam 25 augustus 2020 om 10:37

Wie moeten dat dan nog meer? Welke Nederlandse toppers moesten er de afgelopen jaren knechten voor Roglic?

SnellePelle 25 augustus 2020 om 10:37

De teleurstelling druipt eraf :-)

Kannibaal van Schepdaal 25 augustus 2020 om 10:38

Maar dat de beste Belg van het moment zich leeg gaat moeten rijden in dienst van een Nederlandse ploeg, dat vind je wellicht prima.

Wheely 25 augustus 2020 om 10:46

Ik zie werkelijk niks liever dan dat bewoners van de lage landen hun ballen er af draaien voor Slovenen. Mijn droom is ook Van der Poel en Evenepoel ooit nog eens te zien knechten voor Pogačar.

Chasse_patate 25 augustus 2020 om 10:56

Man man man. Een domme bijdrage met enorm veel fouten. Zeg dan niks.

Klaas Foppen 25 augustus 2020 om 11:23

potentiele topper, laat hij zich eerst maar bewijzen bij Jumbo, maar ik geloof wel dat hij uit kan groeien tot een hele goede

kelderbelg 25 augustus 2020 om 12:11

Zijn eigen, of die van anderen?

john 25 augustus 2020 om 13:54

kannibaal van schepdaal ,moet de beste belg dan gaan rijden voor die brulboei van Quickstep?

Krul 25 augustus 2020 om 10:32

25 jaar ook nog maar. Denk dat het de juiste stap is voor Sam.

Panache 25 augustus 2020 om 13:56

15th August 1995, dus ook pas 10 dagen 25.

Patrick 25 augustus 2020 om 10:33

Een goede Nederlandse renner bij een Nederlandse ploeg, altijd goed.

tijnuz 25 augustus 2020 om 11:03

Hopen op het Tony Martin effect…. nieuwe ploeg, nieuwe elan en prestatie.

chasse patat 25 augustus 2020 om 11:04

Het duurde toch wel even voor dit bericht officieel de lucht in mocht. Reden?

peervaneynthoven 26 augustus 2020 om 00:09

vraag het hem!

Tripodboom 25 augustus 2020 om 11:09

Ooit dacht ik dat Oomen wel een grote ronde zou kunnen winnen. Nu denk ik dat dat er niet in zit. Te weinig winnaar. Zal wel een luxe knecht worden zoals Poels was bij Sky.

horsm 25 augustus 2020 om 11:14

Zou De Plus nou niet denken: dit had ik kunnen zijn?

n92 25 augustus 2020 om 11:54

Is er dan verschil tussen wat deze twee renners gaan doen? Concurrentie is bij beide ploegen moordend en ik verwacht dat ze beide maximaal een paar dagen per jaar voor eigen kans mogen rijden (ergens in januari in de Tour down Under ofzo). Zoveel verschil zit er momenteel niet tussen Ineos en Jumbo-Visma als je het mij vraagt.

Johnny7 25 augustus 2020 om 12:01

@ n92 ben het met je eens. Kan me niet voorstellen dat Sam Oomen voor eigen kansen mag gaan in een grote ronde, waar toch zijn potentie ligt. Deze man kan mits weer in topvorm een zeer hoge top 10 rijden in een grote ronde. Heeft nog steeds extreem veel potentie. Misschien zien ze hem als opvolger van Kruijswijk op termijn.

Aan de andere kant, ze kunnen nu wel naar alle 3 de grote rondes mooie kopman duo’s sturen aangezien ze Bennet ook nog hebben.

fietsvriend 25 augustus 2020 om 12:49

Denk dat Oomen een stuk loyaler is dan De Plus mbt tot zijn rol in de ploeg. Geduldiger ook. Gewoon een hele goeie transfer, mits Oomen weer op niveau kan komen.

horsm 25 augustus 2020 om 13:21

@r92, we zullen zien wie er eerder (mede-)kopman wordt, Oomen of De Plus.

lander luypaert 25 augustus 2020 om 11:20

Slechte transfer voor een renner die zelden rijdt en presteert.

Emergo 25 augustus 2020 om 14:46

Het glas zal bij jou wel nooit halfvol worden.

Jungle Man 25 augustus 2020 om 11:21

Hopelijk gaat het er bij TJV uitkomen.
Ik begrijp echter niet helemaal waarom hij onder de TJV begeleiding zo veel beter zal kunnen gaan worden dan onder de Sunweb begeleiding.

Martijn Arensman 25 augustus 2020 om 12:15

Naar verluid legt Jumbo iets meer accent op sfeer en spontaniteit. Sunweb is veel zakelijker en rigide in de omgang. Sam staat volgens mij te boek als een gevoelsmens dus is de overstap logisch.

Jungle Man 25 augustus 2020 om 14:29

Thnx. Duidelijk

Quincy Adams 25 augustus 2020 om 15:09

plus: soms is verandering van omgeving verfrissend. Nieuwe ideeen, nieuwe experimenten. Nieuwe motivatie…

Escargot 25 augustus 2020 om 11:30

Mooie kerel. Met deze contractduur enigszins in de luwte (door)ontwikkelen met maatje Tom. Drie jaar laat overigens ook wel het vertrouwen in hem zien. Nu rijden voor Kruissie, over twee jaar zijn de rollen omgedraaid?

lurtz 25 augustus 2020 om 13:39

Eerst dit jaar nog Giro voor sunweb eens zien wat dat wordt

Angedelamontagne 25 augustus 2020 om 11:33

Andere lucht opsnuiven leek wel aan de orde. Was toch wat aan het wegdeemsteren.
Hij blijft wel heel hard binnen zijn comfortzone door een andere Nederlandse ploeg te kiezen waar hij zal moeten knechten.
Waarom niet kiezen voor EF, NTT, Trek, Israel Start Up, AG2R,… aantrekkelijke ploegen waar je iets vrijer je eigen mogelijkheden kan herontdekken.

Jacco van Stierop 25 augustus 2020 om 13:46

Kan dat wel onderschrijven. Oomen zal zeker nuttig zijn in de ondersteuning, maar ik vrees dat hij tekort komt om echt hoge ogen te kunnen gooien als klassementsrenner. Hoop dat hij de kans krijgt af en toe voor eigen kans te gaan. Oomen zou dat meer kunnen ontwikkelen, daar zit volgens mij nog wel wat rek in. Bij enkele andere ploegen zou die kans wat groter zijn geweest, maar goed, mij niet geheel duidelijk wat zijn ambities precies zijn.

bartp25 25 augustus 2020 om 13:56

Bij NTT is nog geen renner beter geworden. Bij EF staan ook meedere jongens boven hem in de hierarchie (Uran, Martinez, Higuita). Bij Trek heb je Nibali, Ciccone en Mollema. AG2R heeft zijn volledige klassementstrein laten vallen en lijkt vol voor de klassiekers te gaan. Israel start up heeft daniel Martin, en Froome. Dus bij de ploegen die jij aangeeft zie ik geen verbetering ten opzichte van TJV.

Murcia 25 augustus 2020 om 11:34

Een driejarig contract betekend vertrouwen en Oomen zat op een dood spoor bij Sunweb. Sam gaat het wel redden bij TJV, de ploeg slaagt erin om klimmer/klassementsrenners altijd naar een hoger plan te tillen.

Marco Heijmans 25 augustus 2020 om 11:35

Ze komen ook renners tekort… “Ineos en Jumbo-Visma sturen kat naar Bretagne Classic en krijgen 50.000 euro boete”

rahimns 26 augustus 2020 om 01:17

@Marco had niets met het aantal renners te maken…

Romāns Vainšteins 25 augustus 2020 om 11:51

Daar zullen ze een prima knecht bergop aan hebben wanneer ze hem in de buurt van zijn beste niveau krijgen. Ook qua persoonlijkheid een goeie die zo nu en dan richting de camera gestuurd kan worden wanneer je een leuk verhaal wil brengen en/of de kopmannen daar geen zin in hebben. Het is wel een uithangbordje op dat vlak.

FDJ 25 augustus 2020 om 11:55

Vooralsnog zijn het meer daden dan woorden. De tijd is nu wel gekomen om het verschil te gaan maken om of een ideale meesterknecht te worden of ook als kopman een rol te gaan spelen. Al denk ik dat zijn tijdrit hem in menig klassement gaat nekken.

Lapjestrui 25 augustus 2020 om 12:15

Heel fijn!

PS: “We volgen hem al jaren met grote interesse”. Mooie standaard teksten van de marketingafdeling.

‘Bij Sunweb was het lang leuk maar heb het gehad daar. Ronduit fnuikend en best kut dat ik niet mee mocht naar de Tour! Ik verheug me weer met Tom te koersen. Betere begeleiding, beter salaris, heb er zin an’. Zeeman: ‘We gaan er gewoon een mooie tijd van maken. Komt goed met Sam! Sammie!’.

TheTimmy 25 augustus 2020 om 12:17

#Sam en winnen

velovibes 25 augustus 2020 om 15:08

Ik heb er alle vertrouwen in dat Sam met de juiste begeleiding en omringd door toprenners grote koersen gaat winnen. Hij is ontzettend getalenteerd, leert snel en staat met beide benen op de grond. Wat ook zal helpen is dat hij weer herenigd wordt met Tom Dumoulin, die 2 kunnen het goed met elkaar vinden.

peervaneynthoven 26 augustus 2020 om 00:19

Helaas voor Sam, maar Sunweb was een verkeerde keuze. Hij ging daar naar toe vanwege Arthur van Dongen. Niet de progressie gemaakt die verwacht werd, mede ook door blessures. Hopelijk valt alles nu op de goede plaats bij JV. Andere omgeving, andere begeleiding. Ik heb er vertrouwen in dat San Oomen die verwachte progressie nu wel maakt.

Headlines

Materiaalzone

Populair