Jumbo Supermarkten heroverweegt hoofdsponsorschap wielerploeg Jumbo-Visma
Jumbo Supermarkten gaat haar sportsponsoring heroverwegen. De supermarktketen is onder meer actief in de auto- (Max Verstappen), schaats- en wielersport. Mogelijk verliest Jumbo-Visma na het huidige contract dat loopt tot 2024, haar hoofdsponsor. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Het familiebedrijf kreeg in 2022 een aantal klappen te verwerken. Grondlegger van Jumbo Supermarkten Karel van Eerd kwam in december op 84-jarige leeftijd te overlijden. Namens Jumbo-Visma bezocht Steven Kruijswijk nog zijn begrafenis. Daarnaast kwam ook zoon Frits van Eerd in opspraak, op verdenking van vermeende betrokkenheid bij een grote witwaszaak in de autosport. Naar aanleiding daarvan stapte hij terug als CEO van Jumbo Supermarkten en nam Ton van Veen het stokje over.
De supermarktketen hoopt nu in rustiger vaarwater terecht te komen en een van de zaken die het bedrijf nu tegen het licht houdt, is de sportsponsoring. Het AD schrijft dat er in commerciële kringen afgelopen week gezegd werd dat Jumbo Supermarkten nu al de contracten in het wielrennen, schaatsen en de Formule 1 zou beëindigen. Dat blijkt na navraag niet het geval. Het huidige contract met wielerploeg Jumbo-Visma loopt tot eind 2024. Een vroegtijdige beëindiging van die verbintenis is niet aan de orde.

Kopstuk Wout van Aert – foto: Cor Vos
Van hoofdsponsor naar co-sponsor?
Jumbo wikt en weegt de opties voor de sponsoring voor na 2024. De supermarktketen begon met sponsoring om haar naamsbekendheid te vergroten en op dat vlak valt er voor het bedrijf niet veel meer te winnen. Het AD stelt de vraag of een Nederlandse supermarkt met een klein belang in België nog wel de juiste hoofdsponsor is voor de beste wielerploeg van de wereld. Betrokken bevestigen aan de krant dat het terugtrekken van Jumbo als sponsor niet reëel is, maar dat het wel mogelijk is dat ze een stap terugdoen van hoofdsponsor naar co-sponsor.
De krant legde het gegeven ook voor bij het management van Jumbo-Visma. De ploeg volgt de heroverweging van Jumbo’s sportsponsoring op de voet, maar ze beschouwt het niet als iets verontrustends. WielerFlits begrijpt dat Jumbo Supermarkten op het moment dat ze bekendmaken te stoppen als hoofdsponsor, zij nog altijd twee jaar verder moet. Daarmee lijkt er voor de wielerploeg in ieder geval zekerheid te zijn tot en met het wielerseizoen 2025. Ondertussen heeft de wielerploeg wel al contracten met diverse renners, waaronder Wout van Aert, tot eind 2026 getekend.
De ploeg heeft, zeker voor wielerbegrippen, een gigantisch breed netwerk aan sponsoren. Onder andere Visma, Cervelo, BetCity, Campina, Gorillas, AGU en SRAM betalen samen jaarlijks (tientallen) miljoenen euros. Ze zijn ook al volle bak bezig met de toekomst door allemaal langdurige contracten tot 2026 en 2027 uit te delen, een belofteploeg en traject als CyclingClassNL op te zetten én ze hebben net een state-of-the-art service course gebouwd. Denk niet dat er ook maar één andere ploeg in de WT is die zo'n stabiele basis heeft.
Dus zelfs al zou Jumbo zich volledig terugtrekken dan komt de toekomst van de ploeg geen seconde in gevaar lijkt me.
Verder klopt dit volgens mij al niet eens, zoals WF al aan geeft:
[quote] Het huidige contract van Jumbo als hoofdsponsor van het wieler- en schaatsteam loopt eind 2024 af. [/quote]
Heb het nog even opgezocht, en Plugge zei toentertijd inderdaad dat het een overeenkomst voor onbepaalde tijd was, met een mininum looptijd van 5 jaar(ze begonnen in 2019 dus eind dit jaar zijn die 5 jaar voorbij) en minimale opzegtermijn van 2 jaar. Dus als ze nu nog geen definitief besluit hebben gekomen, kúnnen ze het niet eens opzeggen na 2024 omdat dat binnen die 2 jaar valt.
Ben ook wel benieuwd naar al die zogenaamde "commerciële kringen" die blijkbaar dachten dat je zo maar even lopende sponsorcontracten kan opzeggen. Zo werkt het natuurlijk helemaal niet..
Jumbo is verweg de belangrijkste sponsor van het team en de overige sponsors lappen bij elkaar geen tientalle miljoenen. Ook je opzegtermijn van 2 jaar slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Het contract met Jumbo is voor onbepaalde tijd met een minimale looptijd van 5 jaar. Dat is iets totaal anders dan een contract van 5 jaar.
Er wordt ook helemaal geen bericht de wereld in gestuurd vanuit Jumbo. Dit is gewoon standaard AD-clickbait van Thijs.
Verder hartelijk moeten lachen dat je aankomt met ploegen als UAE en Bahrain. Die zijn volledig overgeleverd aan de grillen van een oliesjeik..
@EricV
Goed argument wel.
De opzegtermijn van 2 jaar is letterlijk bevestigd door Plugge en wordt ook nog genoemd in dit artikel.
@Koers
Dat klopt niet. Om te beginnen heeft het contract met Jumbo al geen eindtijd. En de meeste andere grote sponsoren zitten er ook voor onbepaalde tijd in, die contracten staan volledig los van Jumbo.
Lijkt me logisch dat een p&r afdeling dat probeert te onderzoeken.
Het lijkt mij wel een aderlating voor het wielrennen, mocht jumbo minder geld in de wielersport steken.
Verder Vitol, Unilever, Akzonobel, SHV.. Al zijn dat nou niet bedrijven die ik per se met de wielersport bezig zou willen zien.
Wielrennen was het speeltje van herman wijffels en (wieler) sport van frits van eerd. Op het moment dat zij niet meer in de leiding zitten zal het daaropvolgend management de sponsoring altijd heroverwegen.
Niemand heeft ooit een contract in kunnen zien, niet de journalist, en niet de mensen die hier reageren.
Zullen we gewoon even afwachten wat jumbo over een paar maanden hier over zegt??
Speculatie op en top.
Anders never nooit. Hebben dat niet nodig. En er is geen consument te vinden die een machine van hun koopt.