Julian Alaphilippe over Tour de l’Ain: “Na twee intense dagen bijkomen voor Vuelta”

vrijdag 12 augustus 2022 om 09:36
Julian Alaphilippe over Tour de l’Ain: “Na twee intense dagen bijkomen voor Vuelta”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe heeft zich de afgelopen dagen vermaakt in de Tour de l’Ain, laat de wereldkampioen van Quick-Step-Alpha Vinyl weten. Woensdag kon hij lang mee met de favorieten en donderdag koos hij in de slotrit voor de aanval, alleen was medevluchter en de latere ritwinnaar Antonio Pedrero te sterk. “Ik heb nergens spijt van”, aldus Alaphilippe bij de Franse media.

Castelli

“Ik ben vooral blij dat ik weer in competitie ben. Ik wilde echt mijn best doen”, zegt de Fransman, die na een zware valpartij in Luik-Bastenaken-Luik lange tijd uit de roulatie lag en nog altijd op de weg terug is. “Het voelt goed om aan de start te staan zonder druk, zonder stress en gewoon om plezier te hebben. Ik heb genoten van deze drie dagen, maar ik ben nu wel behoorlijk uitgeput. Het is de afgelopen twee dagen heel intens geweest.”

In de slotrit schoof de wereldkampioen mee in de ontsnapping, maar hij was niet in staat om Pedrero te volgen. Uiteindelijk werd hij 28ste in de uitslag en zestiende in het algemeen klassement. “Nu moet ik even bijkomen, dan ga ik naar de Vuelta en volgt al het slot van het seizoen”, kijkt hij uit naar de komende weken.

Dit artikel delen:

11 Reacties

oborobo 12 augustus 2022 om 09:59

Na 2 dagen al uitgeput en Vuelta is 3 weken.

0
Gavia 12 augustus 2022 om 10:33

Ik vond hem tegenvallen. De Vuelta gebruiken als trainging voor de WK? Lijkt mij een vreemde optie als je REV als kopman wilt uitspelen. Maar ik laat me graag verrassen.

0
Marlin 12 augustus 2022 om 12:19

Remember de Tour 2020 in september. Toen viel hij vaak aan, maar kreeg hij keer op keer een oplawaai. Er werd zelfs lacherig over gedaan, toen. Wie werd er een paar weken later alweer wereldkampioen in 2020 ? Niet allemaal tegelijk.

0
Alfons Haavers 12 augustus 2022 om 12:49

In de Tour van '20 won Alaphilippe ook wel gewoon een rit en reed hij rond in het geel (tot hij een verkeerde bidon aannam). Hij viel soms doldriest aan, maar zat toen (op het allerhoogste niveau) een stuk verder met zijn opbouw dan nu, lijkt het.

Ik sluit niet 100% uit dat het lukt om nog in vorm te raken, maar ik denk dat het dit jaar moeilijker wordt. Het is wel nog even tot het WK, maar je moet nu nog van eigenlijk niet echt in vorm (in kleinere koersen) naar absolute topvorm gaan op het WK. Reken er nog bij dat je nog moet acclimatiseren ter plaatse na een lange reis, en er blijft weinig tijd over.

Idem voor MvdP trouwens. Die moet eerst herstellen van wat het ook was waardoor hij in de Tour nergens was, en dan nog opbouwen naar de supervorm. En dat op het einde van een seizoen. Evident is dat niet.

Beide supertalenten natuurlijk, maar een WK win je niet aan 85%. Ook deze kampioenen niet. Ik sluit het niet uit dat beide mannen nog op een goed niveau komen, maar echt dat topniveau om wereldkampioen te worden? Dat wordt toch niet evident, vermoed ik.

0
Lalsacien 12 augustus 2022 om 13:05

De Tour was belangrijk maar, het WK net zo veel. Daar had hij zich minutieus op voorbereid.

0
Cochise 12 augustus 2022 om 13:35

Als Alaphilippe al niet meer in vorm kan raken voor het WK, wat moet een Van Aert dan zeggen die amper 3 dagen geleden begonnen is met trainen, laat staan wedstrijden rijden? Alaphilippe was in de Ain toch ook duidelijk bezig met een trainingsplan en minder met een resultaat.
Schrijf die fransoos maar niet te vroeg af!

0
Alfons Haavers 12 augustus 2022 om 13:57

Mannen als van Aert en Pogi kunnen met hun basis normaliter voortbouwen op de conditie die ze uit de Tour meepakken. Bovendien zijn die ook nog op zoek naar die ene gróte overwinning dit seizoen, dus de mentale focus zullen ze ook wel behouden. Veel koersen moeten die niet meer doen.

Terwijl Alaphilippe nu nog op zoek moet naar de grote vorm in de Vuelta. Die zal inderdaad wel weer ‘fare fatica’-gewijs proberen toewerken naar een topdag in Australië. Afschrijven doe ik deze Fransoos dus niet, maar volgens mij is het wel korter dag in vergelijking met de 2 vorige seizoenen.

Komt er nog bij dat Alaphilippe geen type renner is die à la Sagan destijds ook in wat mindere conditie nog kan winnen. Hij gaat ze wellicht weer allemaal uit het wiel moeten kletsen, en dan zal het een héle goeie Alaphilippe moeten zijn. Kans bestaat, het blijft een uitzonderlijk talent die kan pieken. Maar ik schat die kans dit jaar gewoon niet erg hoog in.

0
Oscar Pereiro Saus 12 augustus 2022 om 12:38

De concurrentie voor etappe 4/5 valt relatief mee. Prima combi van optrainen en iig ergens kans maken op succes, er lijkt ook geen sprinter mee te gaan.
Inc. TTT kan een ‘slechte’ Flip dan zelfs onbedoeld de rode trui pakken… ;)

0
Romāns Vainšteins 12 augustus 2022 om 13:00

Ik zeg 2 ritten, veel in beeld als steun voor Evenepoel en gewoon weer favoriet voor het wk. beetje support kan nooit kwaad.

0
Edwin Jansen 12 augustus 2022 om 13:13

Het is Julian. Die zul je de hele Vuelta niet veel zien en dan straks op het WK dan is ie er weer! De man is een koning in focussen en pieken.

0
dewim 12 augustus 2022 om 13:33

Denk ik ook. Oscar Freire was hier vroeger ook bedreven in.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone