Juan Ayuso verlengt contract bij UAE Emirates tot en met 2028

zaterdag 6 augustus 2022 om 10:28
Juan Ayuso verlengt contract bij UAE Emirates tot en met 2028

foto: Cor Vos (archief)

Juan Ayuso heeft een bijzonder lang contract bij UAE Emirates getekend. De Spanjaard heeft zijn huidig contract verlengd tot en met 2028. Onlangs won de nog maar 19-jarige renner met het Circuito de Getxo zijn eerst profkoers.

“Ayuso zal zijn ontwikkeling verderzetten bij UAE Emirates”, valt er te lezen op de ploegsite. Aan die ontwikkeling is Ayuso begonnen bij UAE Emirates vanaf juni 2021, toen hij overkwam van Colpan Ballan. De jongeling toonde zich meteen door in de Prueba Villafranca, een Spaanse 1.1-koers, tweede te worden.

Ayuso maakte vervolgens meer en meer naam in de wielerwereld, waarna hij in 2022 echt doorbrak. Met verschillende top-10 plaatsen toonde hij zijn talent. Zowel in de Ronde van Catalonië als in de Ronde van Romandië eindigde hij in de top-5 van het algemeen klassement.

Dit artikel delen:

28 Reacties

gatherer 6 augustus 2022 om 10:36

Waarom zou je dat nou doen? Met die invallen bij de ploeg…

Arema Pro Cycling Team 6 augustus 2022 om 10:42

Die invallen zijn meer bij Bahrein..
Movistar moet dus tot 2028 wachten?!

bswinkelss 6 augustus 2022 om 10:50

Wat een bizar lange contracten de laatste tijd zeg. Hij zal wel vorstelijk betaald worden, anders zal hij vast niet akkoord zijn gegaan met zo’n lang contract

Poeksel 6 augustus 2022 om 10:52

Is dit een record qua contractduur voor profwielrenners? Betekent neem ik aan ook dat de sponsor minstens t/m 2028 heeft gegarandeerd.

Dikke Vrouw 6 augustus 2022 om 11:02

Ze sponseren tot de olie op is dat kan nog even duren ..

Steven_E 6 augustus 2022 om 12:08

In Dubai is de olie op, dusja …

Shinzawai 6 augustus 2022 om 12:25

De Emiraten zijn economisch slechts zeer beperkt afhankelijk van olie.

Mystery Rider 6 augustus 2022 om 12:40

@Shinzawai – olie toch nog altijd 25-30 percent van de economie in UAE de voorbije jaren, vooral dan in Abu Dhabi, Dubai is een totaal ander verhaal – inkomsten vooral uit tourisme, gold trade, real estate en vooral heel veel services en Fintech – over enkele jaren gaat de grootste inkomsten bron hier crypto currencies zijn.

Crypto exhanges zijn trouwens al volop bezig met sponsoring van de sport, gaat niet lang meer duren vooraleer bedrijven als Coinbase, Binance of FTX een stapje zetten in de wielerwereld.

Dan kan Ayuso betaald worden in Bitcoin or Dogecoin in plaats van Dirhams :)

Panache 6 augustus 2022 om 13:42

Laten we hopen dat die cryptobedrijven lekker weg blijven uit het mooie wielrennen. De sport misbruiken voor ‘pump and dump’ daar is niemand bij gebaat (behalve dan de vroege instappers die tijdig vertrekken). Iedereen die een goed woordje over heeft voor crypto verdenk ik er van een belang te hebben, een belang om als een missionaris nieuwe deelnemers te ronselen, om zodoende zelf rijker te worden. Laat ons mooie wielrennen maak lekker conservatief zijn.

xistnc 6 augustus 2022 om 11:00

Je weet immers maar nooit of Pogi over zijn hoogtepunt heen is.

Marlin 6 augustus 2022 om 11:01

Is wel heel lang. Tot zijn 25. Hopelijk groeit hij snel genoeg door, anders wordt het tot 2028 knechten voor Pogacar, net als Almeida.

Steven_E 6 augustus 2022 om 12:08

Waar heeft Almeida al moeten knechten voor Pogacar?

Baroudeur Baroudeur 6 augustus 2022 om 13:16

Inderdaad Steven, heel opmerkelijk dat die niet in de Tourplanning werd opgenomen. Bij zijn transfer dacht ik dat hij de laatste luitenant ging worden bij Pogi. Misschien dachten ze bij UAE wel dat het zonder Almeida ook ging lukken. Ik denk niet dat ze dat volgend seizoen nog zo gaan aanpakken…

Poeksel 6 augustus 2022 om 13:49

Ik neem aan dat Pogacar nog 1 a 2 jaar voor eigen kans mag gaan en dan knecht wordt van Ayuso.

Marlin 6 augustus 2022 om 14:01

@ Steven_E

Even nadenken toch.
Elke jonge beloftevolle renner krijgt bij zijn ploeg, zo ook bij Emirates, de kans zich te ontplooien en zich ook te tonen in kleine en grote rittenwedstrijden. Alleen mag het niet te lang duren vooraleer er resultaten komen. Almeida heeft in het verleden bij Quickstep en dit seizoen bij Emirates al wat laten zien. Maar misschien net niet genoeg. Tijdens de Giro dit jaar deed hij het goed, maar kwam in de bergen telkens iets te kort tegen de beste drie à vier renners. De uiteindelijke top drie (Bardet viel uit) behoorde dan nog niet tot de absolute top in het rondewerk. Uiteindelijk moest Almeida ook opgeven. Maar meer dan een top vijf plaats had er zeker niet ingezeten.

Gezien de ervaringen van Emirates in de voorbije Tour (uitval door ziekte en valpartijen), zal de ploeg volgend jaar zeker zijn allerbeste renners inzetten in de Tour. Dit om Pogacar maximaal te ondersteunen, ook als er goede allrounders en klimmers zouden uitvallen. Dus is Almeida zeker van de partij in de Tour 2023. Dan is het maar de vraag of Almeida volgend jaar nog de kans krijgt, laat staan de benen heeft, om een tweede grote ronde te rijden. Als hij de Giro voor zichzelf mag rijden, zal hij zeker niet sterk genoeg zijn in de Tour. Als hij als eerste grote ronde de Tour rijdt, zal hij nadien in de Vuelta ook niet meer de benen hebben om een dichte ereplaats te rijden. Dus volgend seizoen zal het niet gebeuren. Deze situatie (met Pogacar als kopman voor de Tour) zal zich de volgende jaren steeds opnieuw voordoen.
Ik denk dat Almeida over enkele weken een laatste kans krijgt om podium te rijden in een grote ronde. Lukt het dan niet, dan eindigt Almeida als (top)knecht voor Pogacar.
Ayuso is nog piepjong, en zal dus meer respijt krijgen. Maar het principe blijft hetzelfde. Tenzij hij binnen de twee à drie jaren een topresultaat neerzet in een grote ronde, zal ook hij bij de garde van Pogacar voor de Tour gevoegd worden. Eenmaal dat dat gebeurd is, is er bijna geen weg meer terug.

Wheely 6 augustus 2022 om 15:06

Ach, Evenepoel ligt ook tot zijn 26e vast, rijdt tegen die tijd 8 jaar voor QS. Hoop voor beide partijen dat de twee dan al menig duel in de grote rondes hebben uitgevochten, dat zou toch mooi zijn of niet dan Marlin?

Panache 6 augustus 2022 om 15:11

“Uiteindelijk moest Almeida ook opgeven. Maar meer dan een top vijf plaats had er zeker niet ingezeten.”

Hij lag bijna 4 minuten voor op de uiteindelijke nummer 4 Nibali. Een 4e plek zou normaliter het laagst haalbare zijn geweest.
Bovendien, Almeida gaf op na een positieve Coronatest, hij had ook klachten (werd ziek, daarna getest). Na 16 etappes stond hij netje binnen driekwart minuut op P3, op 41 seconden van eindwinnaar Hindley.
Almeida stond vorig jaar op P9 in de UCI-ranking (5e in de PCS-ranking), dus behoort gewoon tot de beste renners ter wereld. Sommige renners van dat kaliber knechten voor een gele trui, anderen laten contractueel vastleggen om voor eigen kans te gaan. Hoe Almeida hier in staat en wat vastgelegd is weten wij niet, zoals we ook niet weten of Ayuso bepaalde vrijheid heeft afgedwongen. UAE heeft bovendien met McNulty, Bennett, Majka, Soler prima knechten, of een potentiële podiumkandidaat grote ronde nu echt dat verschil gaat maken voor Pogacar?

plattenband 6 augustus 2022 om 11:09

Ik vind zoiets héél raar!

Hoog risico aan verbonden.

Wat als zijn ontwikkeling niet doorzet als verhoopt en hij in die tijd maar een fractie wint van wat gehoopt werd?
Wat als de huidige sfeer in die ploeg zo verandert dat hij zich niet meer goed gaat voelen in z’n omgeving?
Schept zo’n lang contract geen te grote geruststelling bij zo’n jonge kerel zodat zijn prestaties geremd worden door ’t gevoel dat ’t nog niet hoeft omdat hij nog 5j contract heeft?
stel dat er over 2 of 3 jaar nog zo’n talent opstaat waar de ploeg niet aan kan weerstaan wat dan voor mogelijks contraproductieve concurrentie gaat zorgen en hij de rest van z’n contract tegen z’n zin moet uitdoen…

Ok, het lijkt nu een stabiliteit te scheppen, maar de valkuilen lijken me dus zeker even groot.

Wheely 6 augustus 2022 om 11:21

De Sjeik durft wel een gokje te wagen. Het is maar een spelletje.

Gijsbert Van Beers 6 augustus 2022 om 11:43

Of zou hier het nieuwe wielrennen 2.0 in gang gezet zijn? Het voor lange termijn vastleggen van renners, en dan vervolgens met afkoop- en transfersommen gaan handelen om op die manier een ander verdienmodel te krijgen.

Want tot een paar jaar geleden was een contract een contract. Maar inmiddels zie je steeds vaker dat renners voortijdig hun ploeg verlaten, waarschijnlijk met een financiele compensatie. Dumoulin, Wiebes, Teuns. Of waar openlijk wordt geflirt met renners onder contract, zoals Roglic, Kopecky.

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het wielrennen het voetbal achterna gaat.

Steven_E 6 augustus 2022 om 12:09

Inderdaad ja. Je kan gerust voor 3 jaar tekenen, en in de loop van het 2e jaar ofzo nog met een jaar verlengen, en nog eens …

Panache 6 augustus 2022 om 13:46

“Hoog risico aan verbonden”

Je verhaal klopt. Maar het geldt ook andersom: Ayuso kan zó goed worden dat iedereen hem wil hebben en dan zit je als UAE zijnde redelijk safe met zo’n lang contract. Contracten geven aan twee kanten zekerheid, vormen aan twee kanten een risico. De exacte risico-inschatting maken de betrokkenen (zij hebben alle sportieve en budgettaire cijfers bij de hand), wij kunnen slechts inschatten.

Marlin 6 augustus 2022 om 14:02

Juiste analyse, plattenband.

Marlin 6 augustus 2022 om 14:09

Het is niet omdat Ayuso als negentienjarige mooie dingen laat zien, dat dit betekent dat hij zal uitgroeien tot een absolute topper in het grote rondewerk. Zie maar naar Evenepoel. Dan leek Evenepoel als negentienjarige dan nog meer in zijn mars te hebben dan Ayuso nu.
Ayuso lijkt me het type Bernal te zijn of te worden. Maar of hij snel beter wordt dan zijn kopman Pogacar (Zoals Bernal vroeger met Thomas) durf ik te betwijfelen. Ik zie dan ook weinig mogelijkheden om ooit een grote ronde te winnen. Tenzij na 2028, als Pogacar al over zijn hoogtepunt heen is, of als Ayuso dan van ploeg gewisseld heeft.

girardengo 6 augustus 2022 om 14:27

@Marlin
Als je een type Bernal bent kun je de Tour en de Giro winnen.

Marlin 6 augustus 2022 om 14:56

@girardengo

In 2019, ja.
De Bernal van 2019 zou dit jaar (fit en in topconditie) op minuten gereden zijn door Vingegaard en Pogacar.
Tenzij Bernal volgend seizoen een of twee stappen vooruit zet, zie ik hem niet meer concurreren met de huidige toppers. Misschien kan Bernal bij INEOS opnieuw de nummer een voor de Tour worden. Van Thomas zal het niet meer komen. Martinez en Adam Yates wegen te licht. Pidcock lijkt voorlopig nog veel te kort te komen en mist regelmaat. Als kopman kan Bernal misschien een podium ambiëren. Maar Almeida kan dit niet, met een kopman als Pogacar.

girardengo 6 augustus 2022 om 17:41

@Marlin
Bernal hoeft dat niet te bewijzen, want hij heeft de zeges al binnen (vandaar die vergelijking). Het gaat om een feitelijke vaststelling.

Dimitrofiets 6 augustus 2022 om 12:58

Ayuso naar Vuelta?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Net binnen

Populair

Materiaalzone