Juan Ayuso vereerd met podiumplek: “Mentaal nog nooit zo vermoeid geweest”

zaterdag 10 september 2022 om 18:14
Juan Ayuso vereerd met podiumplek: “Mentaal nog nooit zo vermoeid geweest”

foto: Cor Vos

Juan Ayuso zag zijn podiumplek in de laatste bergrit van deze Vuelta a España niet meer in gevaar komen. De 19-jarige sluit de eerste grote ronde van zijn carrière af op de derde plaats in het eindklassement. “Het is ongelofelijk, wat een eer.”

“Ik kan het nu nog niet geloven”, vertelt Ayuso voor de camera van Eurosport. “Ik heb nog nooit zoveel druk gehad als vandaag. Ik dacht niet dat ik het kon doen, maar het is echt geweldig.”

“Ik moet ook de ploeg bedanken, ze hebben me enorm geholpen. Ik dacht misschien nog voor de rit te kunnen gaan. Maar over de radio hoorde ik dat Carapaz nog eens aanviel, toen was het plots heel moeilijk om te winnen. De hele ploeg heeft het geprobeerd, maar het is niet gelukt.”

De drie weken koers hebben ook zijn tol geëist van het talent van UAE Emirates. “Nu ga ik eerst even genieten, ik ben mentaal nog nooit zo vermoeid geweest. Het was iedere dag opnieuw focussen toen ik deze laatste dagen op het podium stond. Dat is wel pittig om vol te houden.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

De Dikbilgorgel van Dorestad 10 september 2022 om 18:19

Als je de U23 een beetje volgt, dan weet je dat dit de waan van de dag is.

Hier gelezen, althans.

1
Marik 10 september 2022 om 19:17

19 jaar oud. Dit is echt bizar.

1
Marlin 11 september 2022 om 10:23

Kleine verduidelijking. Ayuso is van het geboortejaar 2002. Hij wordt er over enkele dagen 20. Zonder zijn val in Lombardije (die hij zou gewonnen hebben), zou Evenepoel in 2020 minstens het podium gehaald hebben in de matig bezette Giro. Toen was hij ook maar 20. Verder won Evenepoel als (echte) negentienjarige de Clasica, werd hij Europees kampioen en vice-wereldkampioen tijdrijden. Toch allemaal een trapje hoger. Valt af te wachten of Ayuso buiten het rondewerk ook kan presteren.
Net als voor Evenepoel toen, wordt bevestigen voor Ayuso een volgende opgave.

0
Mooie Sjors 11 september 2022 om 10:36
Quote:
zou Evenepoel in 2020 minstens het podium gehaald hebben in de matig bezette Giro

Dat weet je toch niet zeker? :D Voor zelfde geld uitgevallen, ziek geworden of op een half uur binnen gekomen in een zware bergrit.

1
Wieler-Joke 10 september 2022 om 22:36

Proficiat dit is een waanzinnige prestatie voor een 19 jarige hij lijkt mij een vergelijkbaar talent als Pogacar die deed dat ook op die leeftijd al ging pogacar toen wel meer in de aanval maar deze kerel heeft zelfs covid gehad gedurende de vuelta.

1
Landeirovic 10 september 2022 om 23:03

Pogacar was 1 jaar ouder.

0
Marlin 11 september 2022 om 10:28

Even ernstig blijven. Ofwel heeft hij echt Covid gehad, en had hij moeten afstappen om zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen. Ofwel was hij valspositief of ging het om een minuscule restwaarde van een eerdere lichte besmetting. Bij dat laatste heeft hij geen enkele conditionele terugval gekend. Dus Ayuso heeft op volle kracht de Vuelta kunnen rijden.

0
vevie 10 september 2022 om 18:44

Wat een renner is dit. Onder voorbehoud lijkt dit op een toekomstige GT-winnaar, al ligt dat natuurlijk ook aan de tegenstand die hij tegenkomt.

0
Martino87 10 september 2022 om 18:45

Is het na de tweede wereldoorlog al voorgekomen van een tiener op het podium stond van een GT?

0
Dikke Vrouw 10 september 2022 om 19:11

Mentaal helemaal op en moet dan nog met vliegmachine helemaal maar australie dacht ik ..

0
VincentK 10 september 2022 om 19:48

In Australië is hij 20. Dat zal het tijdsverschil wel zijn.

0
Romāns Vainšteins 10 september 2022 om 20:01

19 is idd de bodem joh, en dan zag dat koersen van hem er niet eens banyvettig uit.

Girowinnaar zeg ik gevoelswaardig, volgend jaar samen met Almeida daar naar toe en kijken hoe en wat. Kan beide kanten opvallen want ook in Almeida zie ik zeer zeker iemand die de giro of vuelta winnen kan.

0
Landeirovic 10 september 2022 om 20:10

nee johh, die gaat gewoon weer Vuelta rijden. Iemand van 20 moet je geen 2 grote rondes in 9 maand laten rijden! Almeida/ Mcnulty Giro. Al overweegt Pogacar de Giro ook. Ayuso Vuelta dan.

0
vevie 10 september 2022 om 20:15

@landeirovic: kan me niet voorstellen dat Pogacar de Giro gaat rijden. Lijkt met als Froome destijds die ook jaren aangaf de Giro te zullen rijden omdat er steeds naar gevraagd werd. Tegen een Vingegaard, en nu ook een Evenepoel, in topvorm kun je het je niet veroorloven om ook de Giro te rijden. Dan wordt je in de Tour gekookt.

0
Landeirovic 10 september 2022 om 20:26

Pogacar wordt 24. Hij begint aan zijn 5e seizoen op heel hoog niveau. Pogacar wil alle grote rondes winnen hij wil zijn palmares aandikken. Moest hij nu nog nooit de Tour gewonnen hebben was het alle ballen op de Tour. Maar de Info die ik heb is er een grote kans dat hij de Giro zou rijden.

0
Romāns Vainšteins 10 september 2022 om 20:54

De reden dat ik Ayuso graag in de giro zie is vanwege zijn indrukwekkende optreden bergop en in snertweer. Hij lijkt me het type dat daar goed uit de voeten komen kan. Over dat hij dan ook de vuelta moet rijden heb ik me niet uitgelaten, ik bedoel eerder giro als hoofddoel. Kijken hoe en wat, omschakelen naar ritwinst oid ook prima.

2
S. Morgenstern 10 september 2022 om 20:58

Dat is binnen 9 maanden van nu, dat is wat Lander bedoeld.

0
Romāns Vainšteins 10 september 2022 om 21:10

Ah, ok. My bad.

Ik denk dat het wel kan, maar dan geen uitgebreid voorjaar. Vanaf het Baskenland er op. Wel een voorjaar en als hoofddoel vuelta ook prima trouwens hoor.

0
Maillot à Pois 10 september 2022 om 23:24

Pogacar in de Giro zou leuk zijn. Goeie evolutie trouwens dat de jonge generatie zoveel mogelijk verschillende koersen wil winnen in plaats van elk jaar opnieuw alle ballen op een bijkomende Tourzege te zetten. Ook Bernal heeft al aangegeven liever de Vuelta aan zijn palmares toe te voegen dan nog een Tour.

0
Alfons Haavers 10 september 2022 om 23:41

Pogi in de Giro zou op zich wel eens leuk zijn, maar ik vind hem ook geweldig in de klassiekers. Ik zie hem eigenlijk liever daar de boel in brand steken en dan de ronderenner Pogacar in de Tour.

Bovendien is de combi Giro/Tour nu niet meteen de ideale weg om volgend jaar wel weer in giga-vorm te zijn om de Tour-kroon te heroveren.

Anderzijds houdt afwisseling de dingen wel boeiend natuurlijk voor Wonderboy. En de grootsten moeten ooit wel eens een Giro bijschrijven.

0
Landeirovic 11 september 2022 om 11:08

@Marlin, we merken dat Evenepoel voor jou de God is. Maar laat ons de prestatie van Ayuso absoluut niet minimaliseren!

0
Stabanger 11 september 2022 om 11:45

dat moet jij net zeggen. “Polanc 11e”… die hebben we nagenoeg niet gezien.
Rijdt die voor UAE toevallig? Voor jou zijn die allemaal Allah of zo. Misselijk ploegje gefinancierd door een staat waar schurken die jou en mij het leven zuur maken onderdak genieten.

-1
Landeirovic 11 september 2022 om 11:51

Ik zei toen Polanc op kop reed dat hij als knecht mooi 12e is geworden en een sterke ronde gereden heeft? Dit is toch gewoon een feit? Net als Kuss of dergelijke top 15 rijden als knecht…

0
Marlin 11 september 2022 om 13:23

Dat doe ik ook niet. Ik heb nog nergens de prestatie van Ayuso geminimaliseerd. Wel in het juiste perspectief geplaatst. Wat Evenepoel betreft. Daar ben ik geen fan van. Van geen enkele renner overigens. Dat geeft mij juist de mogelijkheid om onbevooroordeeld naar het wielrennen te kijken. Objectief gezien presteert Evenepoel natuurlijk geweldig, al sinds hij prof geworden is op de leeftijd van 19. Dat ontkennen of iemand aanvallen op basis van afkomst, karakter, uitzicht of lichaamslengte is not done. Daarom ga ik altijd in tegen die horde gefrustreerde haatzaaiers die zo vaak op WF terug te vinden zijn. Daarbij zal ik eerder welke renner, ploegleider of manager verdedigen die onterecht aangevallen wordt.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone