Juan Ayuso stijgt positie in klassement Vuelta: “Ben ploeg dankbaar”

zondag 4 september 2022 om 19:09
Juan Ayuso stijgt positie in klassement Vuelta: “Ben ploeg dankbaar”

foto: Cor Vos

Juan Ayuso finishte in de koninginnenrit van de Vuelta a España als zevende op Sierra Nevada. Door deze prestatie en een mindere dag van landgenoot Carlos Rodríguez (INEOS Grenadiers) klom hij naar de vierde plaats in het algemeen klassement. “Had niet de benen om de besten te volgen, maar door mijn eigen tempo te rijden, kon ik sterk finishen.”

“Tijdens de meeting in de bus had ik al aangegeven dat ik de slotklim op mijn eigen tempo wilde rijden. Ik wist dat Marc (Soler) nog voor mij reed en João Almeida mij zou helpen op de slotklim. Doordat ik mijn eigen tempo bleef rijden en niet met mijn krachten smeet, kon ik sterk finishen”, vertelde de 19-jarige Spaans kampioen na afloop op Sierra Nevada aan het Spaanse AS. 

Ayuso moest vrij vroeg op de slotklim de groep met rodetruidrager Remco Evenepoel laten gaan, maar kon toch goed tempo houden en de schade beperken. “Ik had misschien niet de benen om de besten te volgen, maar door een lange kopbeurt van Marc Soler kon ik nog een plaats in het algemeen klassement opschuiven”.

Door het sterke optreden van Ayuso en een mindere dag van Rodríguez heeft de Spanjaard nog zicht op het eindpodium in Madrid. “Als iemand nog een inzinking krijgt kan ik nog meedoen voor de ereplaatsen. Ik bekijk het van dag tot dag”, sloot de renner van UAE Emirates positief af.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Martino87 4 september 2022 om 20:29

Hij kon de besten niet volgen, maar eindigt wel voor Evenepoel deze etappe.

2
Steve De Wolf 5 september 2022 om 08:25

Een blik in de toekomst? Deze jongen is 19.

0
11 na 11 5 september 2022 om 14:25

Ayuso heeft wel het grootste deel van de beklimming in het wiel kunnen rijden, van ofwel Rodriguez, Carapaz, Almeida of Soler. Niet de hele beklimming maar toch het grootste deel. Terwijl Evenepoel ongeveer 15km kopwerk deed en enkel even werd afgelost door Vervaeke.

Dat maakt het daarom niet minder indrukwekkend, want dat hij daar überhaupt zit voor een 19 (bijna 20) jarige is sowieso ongezien. Maar er is wel wat context.

Benieuwd waar die gaat uitkomen ivm Pogacar binnen een jaar of 2.

0
advocaat van de duivel 4 september 2022 om 21:35

Hij is echt wel enorm ziek van zijn covid-besmetting :D

2
Brabander 4 september 2022 om 22:33

Haha. Nou. Zeg dat wel

1
achilles 4 september 2022 om 19:29

Wat een strijder, podium lijkt mij behoudens inzinking weg, maar 4de plek zie ik hem wel pakken.

Moet over de laatste 5 kilomter het snelst van iedereen naar boven gereden zijn, als je ziet van waar hij komt en waar hij eindigt.

1
VTI 4 september 2022 om 19:46

Mooie uitslag, sterk ingedeeld en zeker voor zo’n jongeling is dat erg knap. Wel enige luxe dat zowel Almeida als Soler zich wegcijferen natuurlijk maar de tactiek heeft zijn waarde bewezen

1
Romāns Vainšteins 5 september 2022 om 06:57

UAE was gisteren eens de rijen aan het sluiten om Ayuso primair naar voren te krijgen. Gelukkig wel nadat Almeida niet beter bleek en Soler zijn kans op winst verschoten had.
Ploeg die meestal het juiste doet in koers, mijns inziens dan.

1
Gunther Leonhardt 5 september 2022 om 07:51

Mocht hij niet voor de vuilste renner/ploegleider uit de geschiedenis rijden, zou ik graag voor hem supporteren.

1
Landeirovic 5 september 2022 om 08:17

Wat een knetterdomme reactie! Dan kan je beter voor geen enkele renner nog supporteren!

-4
S. Morgenstern 5 september 2022 om 08:37

Gunther heeft de grens duidelijk liggen bij de vuilste renner/ploegleider uit de geschiedenis, lijkt mij dat dat zijn goed recht is. Zoals iedereen mag hij supporteren wie hij wil en mag hij daar de grens trekken. Kun je vervolgens gerust discussiëren over wie daadwerkelijk de vuilste ploegleider is, maar zijn voorkeur en daaruit volgende keuze dom noemen slaat nergens op.

De conclusie dat hij dan voor geen enkele renner kan supporteren, zou ik eerder die kwalificatie meegeven, aangezien hij nu juist vermeld onder welke voorwaarden hij wel voor Ayuso zou kunnen supporteren. Help hem dan daar een nog vuilere ploegleider te noemen, dan kan hij veel fijner dit toptalent volgen.

0
Pascal Mortier 4 september 2022 om 19:26

Idd weer een sterke prestatie van deze jongeling. Daar gaan ze in Spanje nog veel moois mee beleven :-)

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone