Journalist Thijs Zonneveld maakt nieuwe comeback bij BEAT Cycling

vrijdag 6 januari 2023 om 11:41
Journalist Thijs Zonneveld maakt nieuwe comeback bij BEAT Cycling

foto: Cor Vos

Thijs Zonneveld gaat in 2023 koersen voor BEAT Cycling. De wielerjournalist van het Algemeen Dagblad, 42 jaar oud, gaat zo voor de derde keer zijn opwachting maken in een ploeg op continentaal niveau. Hij zal de wegkoersen combineren met offroad-wedstrijden.

In 2007 reed Zonneveld al voor het Chinese team Discovery Channel-Marco Polo en in 2016 koerste hij een seizoen bij het toenmalige Parkhotel Valkenburg. Dat jaar reed hij onder meer de Ronde van Drenthe, de Ster ZLM Toer en het NK. In een verder verleden koerste hij enkele seizoenen bij Cycling Team Löwik-Tegeltoko.

De laatste jaren zit Zonneveld, naast zijn werk als journalist, nog veel op de fiets. Onder meer in het strandracen behoort hij tot de Nederlandse top; hij werd in 2015 nog nationaal kampioen op dat onderdeel.

Bij BEAT Cycling wordt Zonneveld ploeggenoot van onder meer wereldkampioen puntenkoers Yoeri Havik, oud-baansprinter Matthijs Büchli en voormalig Nederlands beloftenkampioen Stijn Daemen.

Unbound Gravel en WK Gravel
Naast enkele wegwedstrijden zal de journalist zich focussen op strand- en gravelraces. BEAT heeft daarvoor een aparte offroad-selectie. “Gravel is nu enorm in opkomst en ik wil heel graag zien hoe dat van binnenuit is. Unbound en het WK zijn mijn grootste doelen voor 2023”, vertelt Zonneveld in een persbericht.

Hij blijft ook werkzaam voor het Algemeen Dagblad. “Ik vind het een gevaar om in een ivoren torentje te zitten en van alles te beweren zonder goed geïnformeerd te zijn. In 2016 reed ik een jaar voor Parkhotel, maar sindsdien is er veel veranderd op het vlak van technologie, vermogensmeters, foodcoach apps en aerodynamica. Door zelf deel uit te maken van het peloton, kan ik zelf voelen hoe alle ontwikkelingen gaan en beslagen ten ijs komen als journalist”, legt hij uit.

foto: BEAT Cycling

Dit artikel delen:

40 Reacties

Chekie 6 januari 2023 om 12:31

Had ook een jong Nederlands talent op die plek een contractje kunnen krijgen.

17
Wheely 6 januari 2023 om 13:18

BEAT wil gewoon graag een ‘influencer’ er bij denk ik.

1
Pietspeed 6 januari 2023 om 17:08

@wheely
Een sprekend uithangbord met af en toe een column in het ad. Maar why not? Als ie weer zin heeft om in het peloton te zitten en Beat ziet dat ook zitten, prima toch?

0
Wheely 6 januari 2023 om 17:55

Van mij mogen ze hoor.

1
platteprijs 6 januari 2023 om 12:50

Heel jammer dat de redactie de 3e reden waarom Zonneveld gaat koersen, mist of negeert.

“Ten derde vind ik (Zonneveld) bij Beat de structuur die de sport nodig heeft. Ik ben ooit geholpen door een paar mensen bij mijn eerste club, ik wil graag mijn steentje bijdragen in mensen op de fiets krijgen of verder te helpen in een gecompliceerde sport. De drempel om te gaan koersen moet omlaag. Zo ga ik komend jaar trainingen organiseren door de Benelux om leden met vragen een stukje verder te helpen. Zo veel mogelijk mensen op de fiets, zo veel mogelijk plezier.”

Juist deze 3e reden vind ik mooi.

13
Michiel 6 januari 2023 om 12:16

“Ik vind het een gevaar om in een ivoren torentje te zitten en van alles te beweren zonder goed geïnformeerd te zijn”

Nou, dat heeft em nooit belet

10
Thijs E 6 januari 2023 om 12:23

Aandacht!

Met zijn berg, zijn matige columns volgens het vaste opzetje en zijn onthullingen die hij vrijwel allemaal tussen de mottenballen vandaan trekt.

Misschien is “Thijs Zonneveld bestaat niet” een leuke invalshoek?

6
jllvrsm 6 januari 2023 om 12:47

Aah, gelukkig kun je toch altijd vertrouwen op de zure reaguurders hier op Wielerflits. Ik denk dat je je pas pas echt zorgen moet maken als er hier alleen maar positieve reacties terug te lezen zijn.

4
FeitenZijnFeiten 6 januari 2023 om 12:17

Journalist, Echt?

2
C de Vries 7 januari 2023 om 17:02

Thijsje deugt mij te hard.

2
Eroba 6 januari 2023 om 11:48

Ik zou als ploeggenoot maar uitkijken wat je met hem deelt

1
Het Luipaard van Lent 6 januari 2023 om 11:50

Of gewoon geen dingen doen die niet mogen, nóg beter ;)

10
HSV 6 januari 2023 om 11:50

Tja, best een bijzondere move. Beetje droomwereld. Maar vrijheid blijheid.

1
Antwanito Antwanos 6 januari 2023 om 12:00

Heeft BEAT nog ambities om ProTour te worden eigenlijk?

1
trivium 6 januari 2023 om 12:40

Thijs is een van de weinigen die enige diepgang kan geven aan de journalistieke kant van de wielrennerij. De informatie die daarvoor nodig is hangt denk ik samen met connecties in het peloton, waarvoor een nieuwe tijd als semi prof geen kwaad kan. Ik juich het toe.

1
Klootje Kriekeljon 6 januari 2023 om 13:19

Ik snap ook nooit zo goed de afkeur tegen Zonneveld. Waren er maar meer van. Dat hij als een trigger werkt voor alles wat conventioneel denken in het wielrennen is.. ja dat snap ik.

3
LucasR 6 januari 2023 om 14:32

Precies, zo ongeveer de beste wielerjournalist die we hebben in Nederland.

2
AdZ 6 januari 2023 om 14:37

Trigger? Rode lap bedoel je?

Dat raakt wellicht ook aan het niet door WF noemen van argument 3 van Thijs om bij BEAT te herbeginnen. Conventioneel denken en schrijven is de WF redactie niet vreemd.

-1
Pietspeed 6 januari 2023 om 17:16

Zonneveld is een fietsjunkie en er moet brood op de plank. Heeft veel ervaring, kennis, netwerk en of hij dan al dan niet iets terug wil doen voor de ‘gecompliceerde’ sport, prima toch? Ook wel weer leuk om een 40+ in het pak te hebben. Vlg jaar gravel WK tegen Poel en Pogacar. Kijk er naar uit.

0
VerstandOpNul 6 januari 2023 om 14:48

Theo Bos had hem al regelmatig gepolst voor Beat in hun podcast.. op zich wel dapper om het daadwerkelijk te doen..

1
Jean Dumas 6 januari 2023 om 15:18

Dan kent hij zijn ploeggenoten.

1
Pollop 6 januari 2023 om 18:18

Nu nog Marijn de Vries en dan is de leadout voor socialmedia man Bram Dissel compleet!

1
MarcoPantani 6 januari 2023 om 12:04

Wie neemt dit serieus? Unbound en WK hoofddoelen? Als journalist dan, neem ik aan?

0
fransestinkkaas 6 januari 2023 om 12:08

“Ik geloof in participerende journalistiek. In het peloton zie en hoor je zoveel meer dan langs de kant. Ik wil geen journalist zijn die vanuit een ivoren torentje roept dat het vroeger beter was. Ik wil meemaken waar ik over schrijf of over praat.

Gravel is booming, en ik wil van binnenuit zien hoe het zich ontwikkelt. Ik ga naar Amerika om Unbound te rijden en ik ga me op het WK ondersteboven laten rijden door VDP & co.”

Klinkt dus inderdaad als een soort razende reporter. Ben benieuwd!

2
Sean Kelly 6 januari 2023 om 12:18

Hij zegt toch niet dat ie ze wil winnen? En deelnemen kunnen jij en ik zelfs. Voor Unbound kun je je volgens mij gewoon inschrijven en voor het WK dien je bij een wedstrijd uit de Wold Gravel Series bij de beste 25% te rijden.

0
Wradley Biggins 6 januari 2023 om 12:11

Thijs “Ik train bijna nooit” traint dan toch meer als hij laat uitschijnen.

0
Klein Verzet 6 januari 2023 om 12:13

Ik volg Thijs al jaren. Op Twitter is dat een makkie, maar in het wiel kom ik wat watts tekort, denk ik. Afijn, toch mooi een hardrijdende journalist, op leeftijd, in ’t profpeloton. Valverde is gestopt, en Rebellin niet meer, dus iemand moet ’t doen.

0
LB117 6 januari 2023 om 12:34

Het budget van BEAT was echt bijna op zeker.

Verder leuk voor Thijs, Ik kan z'n podcasts wel waarderen en hij heeft de zelfde trainingsgronden als ik, hij kan echt wel trappen zeker voor z'n leeftijd.

0
Adorni 6 januari 2023 om 13:00

Zocht Tafi ook geen ploeg om ooit Roubaix mee te rijden?

0
LB117 6 januari 2023 om 13:24

Je hebt geen ploeg nodig hebt om Unbound en het WK Gravel te rijden…….

0
peterwinnen 6 januari 2023 om 14:01

Pfoeh, wat een zure reacties, allemaal nog wel een beetje zin in het leven jongens?

0
Michiel 6 januari 2023 om 14:21

Nee, Thijs zn dedain stukkies in het AD maken me levensmoe

3
Anton van Valouwe 9 januari 2023 om 15:55

Wat let je..?

0
Grote Plateau 6 januari 2023 om 15:32

Ik pruim deze vent totaal niet maar iedereen is natuurlijk vrij om te doen watie wil.

0
petakki 6 januari 2023 om 16:38

Die gast is zwaar bij de ruiters …..en alles wat hij hoort ( ook wat niet voor iedereen is bestemd) dan gooit hij dan wel in het nieuws

0

Jojanneke ook weer blij dat de kat vaker van huis is.

0
Kaj 7 januari 2023 om 11:41

Zou zeggen er is vast wel een renner die hem ergens tegen wil parkeren. Of een ploegleider die hem wil flikken. Ik zou zeggen PAYback time

0