José Iván Gutiérrez ondernam elf zelfmoordpogingen

Door , donderdag 26 januari 2017 om 17:12

foto: Sirotti

Heftig nieuws uit Spanje. Daar heeft oud-renner José Iván Gutiérrez tegenover radiostation Cadena Copa geopenbaard dat hij na zijn wielercarrière maar liefst elf zelfmoordpogingen ondernam. Inmiddels is hij aan de beterende hand. Hij beëindigde in 2014 in dienst van Movistar zijn loopbaan.


Depressie
De ellende voor de inmiddels 38-jarige Spanjaard begon in maart 2013, toen hij mentale problemen kreeg. Het dieptepunt bereikte hij tijdens de negende etappe van de Tour de France dat jaar. “In die Pyreneeënrit ben ik met een zenuwinzinking uit de Tour gestapt. Ik was totaal in paniek en wilde verdwijnen uit de koers… en uit het leven.” Movistar begreep zijn problemen niet, waarna de tweevoudig winnaar van de Eneco Tour drastische maatregelen nam. Uit pure wanhoop probeerde hij elf keer een einde aan zijn leven te maken. “Ik slikte dan alle pillen die ik in huis had.”

Voetbalwereld
Uiteindelijk bracht de voetbalwereld redding voor Gutiérrez. De Spanjaard is adviseur voor Racing Santander, dat een paar jaar geleden nog actief was in de Primera Division. Daar vindt de ex-renner zich beetje bij beetje terug. “Racing is de beste antidepressiva. Het is nu toch al een poos geleden dat ik een slechte dag heb gehad. Door deze samenwerking verbetert mijn gezondheidstoestand.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

DMenchov 26 januari 2017 om 17:15

Heftig zeg! Was toch wel een hele goede hardrijder en zeer gewaardeerde knecht, die blijkens zijn Eneco overwinningen ook zelf e.e.a. kon klaarspelen.

TykkeThor 26 januari 2017 om 18:07

Het hele verhaal.

blanco 26 januari 2017 om 18:09

Edit redactie: Aangepast

Daarbij hoop ik uiteraard dat ie snel de oude is en lekker zijn leven kan lijden

xistnc 26 januari 2017 om 18:42

Lijkt me toch nuttig om eens te kijken wie in zulke situaties welke verantwoordelijkheid heeft. In dit geval Movistar, maar denk ook aan Westra bij Astana of Giant, waar renners bij bosjes op jonge leeftijd stoppen. Er zullen heus meer voorbeelden zijn.

Een exit-gesprek door een onafhankelijke psycholoog lijkt me het minst waar een ploeg het initiatief toe kan nemen.

tylerhamilton 26 januari 2017 om 18:43

Het lijden is hopelijk wel voorbij, ik hoop dat hij nu een gelukkiger leven mag leiden.
En ik denk dat als je het 11 keer probeert je misschien ook niet echt dood wil, maar dat je wel serieus diep in de shit zit.
Om dit af te doen als bullshit verhaal gaat mij iets te ver, en ben ik bang dat je ook niet helemaal snapt wat een depressie inhoud, maar iets meer context was misschien wel beter geweest.

Verweggistan 26 januari 2017 om 18:55

Heftig. Maar goed dat hij dit verteld, net als Westra. Wellicht dat wielrenners met soortgelijke problemen er ook over durven te vertellen en (nog belangrijker) serieus genomen worden door hun ploegen.

klootje kriekeljon 26 januari 2017 om 19:14

Wat ben je toch gezegend als je niet weet wat een echte depressie is. Alsof het pure aandachtstrekkerij is..

Turtlehead 26 januari 2017 om 19:21

Edit redactie: Bedankt voor het melden, we hebben reacties aangepast.

Jungle Man 26 januari 2017 om 19:26

Lijkt helaas in wezen op een afspiegeling van de normale maatschappij. Depressie komt helaas denk ik meer voor dan men denkt

brecht_vdk 26 januari 2017 om 20:29

Turtlehead+1
Gelukkig dat hij hem door het voetbal toch al wat beter voelt.
Blindstaren op het getal 11 is trouwens belachelijk. Je weet niet hoe het is gelopen, mss is hij bewusteloos op de grond gevonden, of pakte hij net pillen die elkaars effect onderdrukken, of doordat men moet braken bij een overdosis. In die toestand ga je ook niet elke bijsluiter lezen, zoals hij zelf ook vermeldt.

Martin van den Bosch 26 januari 2017 om 21:06