Jos van Emden: “Denk dat Tom Dumoulin er gaat staan”

donderdag 9 juli 2020 om 10:52
Jos van Emden: “Denk dat Tom Dumoulin er gaat staan”

Van Emden en Dumoulin nog als concurrenten, in de UAE Tour 2019 - foto: Cor Vos (archief)

Jos van Emden is positief gestemd over het niveau dat zijn ploeggenoot en trainingsmakker Tom Dumoulin dit seizoen kan behalen. Dat heeft de 35-jarige tijdrijder gezegd in gesprek met Bureau Sport. “Hij traint zo goed, zeker de laatste paar weken is hij heel erg vooruit gegaan”, aldus Van Emden.

Onder meer Michael Boogerd sprak tijdens de coronapauze uit dat Dumoulin mogelijk over zijn hoogtepunt zou zijn. De Girowinnaar van 2017 verliet afgelopen winter Team Sunweb voor Jumbo-Visma en door een knieblessure en darmproblemen heeft Dumoulin al ruim een jaar geen wedstrijd meer gereden. “Ik kan het snappen, want hij mist een jaar koers”, reageert Van Emden op de vragen die gesteld worden.

Toch denkt Van Emden, die dit jaar zijn NK-titel tijdrijden niet kan verdedigen omdat hij dan de Giro rijdt, dat Dumoulin zich weet te herpakken. “Ik denk dat hij er gaat staan”, vertelt hij. Dat merkt Van Emden onder meer aan de trainingen die ze samen doen. “In het begin was het leuk, want toen kwam hij niet zo goed vooruit. Maar de laatste weken moest ik alle zeilen bijzetten om überhaupt zijn trainingstempo te kunnen volgen in de Ardennen bergop. Zijn niveau is gewoon heel goed.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Pizzi 9 juli 2020 om 10:59

Leuk interview, fijne vent die Van Emden.

josi 9 juli 2020 om 11:03

Goed om te horen, maar dat Van Emden moeite heeft het tempo heuvelop te volgen is wellicht ook weer niet echt een goede graadmeter.

De Bezemwagen! 9 juli 2020 om 11:22

Zolang Van Emden kan volgen, al gaat het moeizaam, maak ik mij zorgen over het niveau van Dumoulin.;)

Binda 9 juli 2020 om 11:26

Het ging om het “Trainingstempo” van Dumoulin. Dus op halve kracht voor Tom.

wielerman 9 juli 2020 om 11:38

Mwha denk toch wel dat Van Emden weet waar die over praat.

Posterix 9 juli 2020 om 11:32

Tis al een top vooruitzicht om hem weer te mogen zien koersen straks! Hoelang hebben we hem al niet moeten missen na alle misère?

Pimpin 9 juli 2020 om 11:43

Als Van Emden Dumoulin nog enigszins kan volgen in de Ardennen is Tom dan werkelijk zo goed?

Lendilonus 9 juli 2020 om 11:55

Dit is het trainingstempo van Dumoulin, dus zeg maar op 50-60% van zijn kunnen waar Van Emden op 85-95% moet rijden om in het wiel te kunnen blijven. Als je op de spaarstand een goede prof als Jos van Emden zo’n beetje lost op dit soort relatief korte klimmen kun je er vanuit gaan dat Dumoulin prima op schema ligt om in de Tour in topvorm te zijn.

thorsen 9 juli 2020 om 11:56

Heb jij betere informatie dan Van Emden? Of baseer je je conclusie op 1 zinnetje in een artikel waarvan je niet eens weet of dat het hele verhaal was?
;)

UrbanSteel 9 juli 2020 om 11:58

Je traint samen, de een gaat niet de Godganselijke dag de andere lossen, anders kan je net zo goed alleen trainen.

Wheely 9 juli 2020 om 11:57

Zijn wel dikke matties natuurlijk maar Van Emden zal er meer kijk op hebben dan Boogerd.

Krul 9 juli 2020 om 17:53

Wat zou van Emden dan moeten zeggen? Ik denk dat Tom er niet klaar voor is? Zelfs als hij dat denkt dan nog zou van Emden zeggen dat ie er wel klaar voor is. Positivisme hebben we nodig ipv dat negatieve van Michael Boogerd die zijn mening nauwelijks op feiten baseert. Tom is een klasbak en zal er alles aan doen om zo top mogelijk aan de start te verschijnen en uiteindelijk heeft elke renner dit jaar minder gekoerst, dus dat verschil zal niet zo groot zijn.

Yeez 9 juli 2020 om 12:04

Wat kunnen mensen hier toch weer heerlijk een eigen draai aan alles geven.

Als jos zegt dat sie goed traint, dan geloof ik dat. Die weet wel wanneer tom goed is en wanneer niet

Panache 9 juli 2020 om 14:53

Juist.

bonimenier 9 juli 2020 om 16:36

Wat moet hij anders zeggen? Hij kan moeilijk gaan zeggen dat Tom niet goed gaat zijn. Er kunnen geen conclusies getrokken worden uit Jos’ uitspraak.

S. Morgenstern 9 juli 2020 om 17:30

Wanneer Dumoulin nu niet goed rond zou rijden zou hij dit nooit zeggen natuurlijk. Dan zou hij niets zeggen.

skylimit 9 juli 2020 om 12:33

Waar gaat Dumoulin er staan ? Op de Dam ? In Maastricht ?

Sonsbach Allstars 9 juli 2020 om 12:35

Op dit moment weten we toch van geen enkele renner waar die staat qua niveau? Maakt het lekker onvoorspelbaar allemaal.

FritsvanHoefelen 9 juli 2020 om 13:53

Ik had het pas nieuwswaardig gevonden als van Emden vond dat Dumoulin er niet zou ‘staan’

Fred Postma 9 juli 2020 om 14:01

Hij moet er niet staan, maar op de fiets zitten.

Valvuillerdemoz 9 juli 2020 om 15:11

Maar hij moet er wel aan de start staan, met zijn fiets.

Tuubke 11 juli 2020 om 11:05

En aan de finish op het podium, niet te vergeten!

Samlambeej 9 juli 2020 om 14:28

denk het ook als ie geen rechtsomkeer maakt tenminste

Jonathan 9 juli 2020 om 14:32

Ik denk dat Tom er dan inderdaad zal staan bij net NK tijdrijden wat Jos dan aan zich voorbij laat gaan :D :p

Jean Dumas 9 juli 2020 om 16:47

Van Emden is een toptijdrijder, en diens mening kan zeer serieus worden genomen.

SteVwonder 9 juli 2020 om 17:35

Precies. en hij traint ook wel eens met Gesink, Kruiswijk en andere toppers. Dus kan er vast iets zinnigs over zeggen.

mooiman 9 juli 2020 om 17:33

Ik zit er niet mee dat Jos zegt dat Tom er zal staan

velovibes 10 juli 2020 om 12:20

Onderschat het niveau van een hardrijder zoals van Emden alsjeblieft niet, ook niet als het omhoog gaat. Die jongens kunnen allemaal goed klimmen. Natuurlijk komt hij niet in de buurt van Tom in topvorm maar kijk maar eens op Strava hoe hard het gaat als ze die klimmetjes opknallen.

LB108 10 juli 2020 om 12:33

Hoe zou hij opeens op zijn 35e zoveel beter klimmen en echt een eind meekunnen..
Op training met enkele andere of alleen is wel helemaal anders dan in koers waar anderen vaak tempo bepalen en er niet steeds de constante snelheid is…

Headlines

Materiaalzone

Populair